Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 126

Ämne: Kylfläkt går hela tiden 9000

  1. #101
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Jag tror mig ha hittat felet nu. Jag fortsätte idag med att mäta resistansen och jag ruckade på EDU-kontakten och kabelstammen för att se om jag kunnde hitta något. Jag hittade inte något tydligt, men jag hittade ett ställe på kabelstammen där skyddstejpen hade blvit lite avskavd. Den blåa kabeln som syntes där såg dock fin ut, men jag bestämde mig för att ändå pilla bort tejpen och ta en närmare titt. Och se på fan! Två kablar har smält ihop, varav den ena är den blåa som går från stift 5 på EDU-kontakten. Det måste väl vara detta som ställer till det hela?

    Det är den blåa och den svarta kabeln. Till höger har jag delat lite på dem men sen går det inte att dela på dem mer då de sitter ihop ordentligt. Frågan är nu hur jag på enklaste vis fixar detta. Det blir trångt att löda där, och jag är verkligen ingen hejare på att löda.

    Senast redigerat av FyoDisco den 2018-08-15 klockan 21:10.

  2. #102
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Da er du nok på rett spor .

    Ett forslag til utbedring:

    - Klipp av den blå ledningen på begge sider, et lite stykke fra der den er smeltet sammen med den svarte (som fargen på kan indikere er jord).

    - Mål motstand (multimeter på 200 Ω området) fra hver av de avklipte ledningene mot hhv. #85 i relésokkel og pinne #5 på EDU - dette kun for å verifisere at du nå er på rett spor.

    - Isolér den svarte ledningen godt med eltape over stykket som er skadet.

    - Avisolér de avklipte ledningene litt, montér (kabel-) skjøtestykke (eller - klemme) der og skjøt inn en kabelstump mellom disse.

    - Isolér godt med eltape eller helst vulkaniseringstape (gjerne med lim).

    Dette i tilfelle du får plass til å gjennomføre det.

    Alternativt kan du legge en ny ledning EDU/reléet - etter at den blå ledningen er avklipt på to steder godt fra skadestedet og endene godt isolert. Husk også isolering av den svarte kabelen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #103
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det ser ut som den svarta kabeln (vilket med största sannolikhet är jord) har gått varm, isolationen ser omsmält ut. Borde kollas vart den tar vägen, om du nu inte har en bra gissning om varför den varit överlastad. För stor stereo?

    Jag skulle prova att försöka skära isär ledningarna med en skalpell, för eftersom kontakten inte är permanent så bör kopparkärnorna inte sitta ihop, utan bara isolationen.

    När de är separerade så bör man kunna isolera dem, kanske inte riktigt snyggt, men kablarna sitter inte så utsatt till så det behöver inte vara så snyggt - någon form av tejp, eftersom kraven är låga duger nog lite vad som helst. Eftersom det är svårt att få tät isolation så gör den istället öppen så ev fukt kan ventilera

    Alternativt så klipper man den ena kabeln och förlänger den via en extra kabelbit och två presshylsor. I bilsammanhang är (korrekt) pressade kablar bättre än lödning, om man pressar med en riktigt presstång:
    pressverktyg-for-kabelskor.jpg
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #104
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Tack för svaren!

    Hur gör jag en öppen isolering?

    Var kan jag köpa presshylsor med verktyg?

  5. #105
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Öppen isolering är så att ledningarna bara hålls isär, typ peta in lite tejp mellan ledarna och slå den runt utan att anstränga sig så det är heltäckande och utan glipor. Jag skulle nog nöja mig med det, om det inte tillstöter komplikationer, risken att ställa till något annat minimeras då.

    Kabelskotång och verktyg kan du köpa, utöver ebay.co.uk, på t.ex.
    Jula (https://www.jula.se/catalog/bil-och-...kotang-159303/),
    biltema (https://www.biltema.se/verktyg/handv...ang-2000016796)
    eller Kjell (https://www.kjell.com/se/sortiment/e...belskor-p40190), skarvklämmor/flatsift finns överallt - du bör ha röda, färgkoden betyder 0,5-1,5mm2.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #106
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Jag öppnade upp kabelhärvan lite mer idag för att kunna se bättre hur det såg ut. Det var ingen rolig syn. Kablarna hade smält ihop ganska rejält och en lång bit också (ca 1-1,5dm vad jag kunde se hittils). Dessutom var det inte bara dessa två kablar, utan det var flera olika kablar. Jag började pilla lite och dela så många kablar jag kunde och det ser verkligen inte bra ut. Den svarta kabeln som jag misstänker kan ha orsakat det hela går till stift 21 på EDU-kontakten. Vad har det stiftet och den kabeln för funktion?

    Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Några nya kablar måste dras i alla fall. Lättast blir kanske med en kabelskotång, men det är ändå för trångt där för att kunna göra ett bra arbete. Går det att plocka ur hela kabelhärvan? Jag hoppas slippa detta men jag vet inte hur resten av kablaget ser ut. Den bästa början är kanske att ta bort den svarta instrumentpanelen. Men hur får jag bort den? Går det att få bort den beiga inredningen som sitter runt instrumentpanelen? I vilket fall som helst måste jag komma åt bättre. Det är alldeles för trångt så som det är nu.











    Senast redigerat av FyoDisco den 2018-08-15 klockan 21:10.

  7. #107
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Synd jag inte läst denna tidigare. Det är ett kännt historiskt fel med fläkt som går konstant och felet ligger i kabelstammen. Fanns ngn service bulletin för detta vill jag minnas.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #108
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Haha verkligen synd att du inte läste detta tidigare. Då hade jag besparat mig några hårstrån och svordomar.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-19 klockan 19:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #109
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Pin 21 på EDU är dess jordpunkt. inget speciellt med den egentligen. den är dock rätt klen, 0.35mm2 (precis som den blåa, visar det sig). Det finns en annan svart som går till, pin 26, som går till utetempgivaren och troligen är en ren brygga i EDU:n - det var väl den som hade en sockerbit på sig, man skulle kunna misstänka experimenterande där som ställt till det.

    Kabelskotången är relativt lätt att komma åt med - men lite träning och en plan på vilken ordning man ska pressa sakerna är inte fel.

    Ett reservalternativ är att använda Wago 221: https://www.clasohlson.com/se/Anslut...21/Pr366521000

    Den är egentligen avsedd för fasta elinstallationer, och det blir inte snyggt (men bättre än sockerbitar), men den kommer att ge mycket stabil kontakt - det är öppningsbara och fjäderbelastade, så om man bara lyckas träffa ledaren så är det svårt att misslyckas med dem (och även då kan man försöka igen). De kräver dock mer avisolering än presshylsorna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #110
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Jag ska nog göra ett försök med kabelskotången. Men jag måste först plocka bort instrumentpanelen så att jag kommer åt lättare.

  11. #111
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Är det sådana här skarvhylsor du menar, Långmilare? Eller ska det vara flatstift? Visst ska det vara storleken 0,35mm^2 på kablarna?


  12. #112
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är den typen av skarvhylsor, ja, men du ska ha den röda varianten. Den är nominellt avsedd för 0,5-1,5 mm2, men de fungerar även för marginellt mindre. Somliga röda har spec för att klara ner till 0,2 mm2. Det enkla sättet att testa är att ta en bit av tråden och sedan ta en tång och försöka dra ut ledaren med en plattång - är det rätt så ska ledaren inte gå att dra ut ur presshylsan utan ledarna går av om man drar tillräckligt hårt.

    Om man är osäker så kan man vika den avisolerade delen tillbaka så man får dubbla koppararean, men det är svårt att göra på plats i bilen så att vikningen blir tillräckligt skarp för att det ska gå att peta in vikningen i hylsan utan att några kardelen viker sig - jag tror inte detta trick blir nödvändigt och du bör nog inte försöka dig på det nu.

    Se till att du skaffar en riktig presstång för det också bara, inte den billiga amatörvarianten som består av två pressade plåtar.

    (Det finns en mindre skarvhylsor också, men de är ovanliga och inte riktigt standardiserade, så håll dig till röda.)

    Edit: Det kan hjälpa med en avisoleringstång som denna, kvaliten på denna är inte så bra, håller inte så länge, men den som jag upplever som bäst på att lösa uppgiften att avisolera i trånga utrymmen i bilen): https://www.kjell.com/se/sortiment/e...skalare-p40247

    Den fungerar bra med Saab elkablar (se bara till att inte släppa upp tången helt innan den är borta från kabeln för att inte stuka några kardeler), men har problem med tunna kinakablar (kan slita av kabeln on isolationen sitter för hårt i förhållande till kabelarean).
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-08-18 klockan 19:56.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #113
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Jag köpte den här från Biltema. Duger den eller ska jag köpa någon annan variant?

    https://www.biltema.se/verktyg/handv...ang-2000016796

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #114
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är rätt typ, fungerar säkert bra.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #115
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Den ser bra ut.

    Testa att pressa en eller två hylsor i båda ändar för att träna och kontrollera att du gör rätt. Se tidigare inlägg om att dra med tång.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #116
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Tack för svaren! Hur gör jag med sådana här skarvhylsor och en kabelskotång? Visste måste jag skala bort isoleringen först från kablarna? Är det sen bara att sticka in kabeln i skarvhylsan och pressa ihop?

  17. #117
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Du skalar så långt att du ser ca 1 mm av änden på kabeln på andra sidan, medan isoleringen ligger emot ytterkanten på metallen.

    Edit: missförstånd, trodde vi snackade tvådelade hane/hona
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-08-19 klockan 00:22.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #118
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Nja, inte i skarvhylsorna, de har en spärr i mitten som gör att man bara enkelt kan sticka in den oisolerade delen till mitten (det är i form av en utpressad bit som inte är heltäckande, så det går att vålda kabeln förbi. Om man tittar genom hylsan i längdled ser man spärren.

    Det man ska göra är att avisolera kanske 7 mm på ledaren så att man kan stoppa in ledaren till den tar i spärren samtidigt som isolationen nästan når metallhylsan inne i plaströret.

    Hylsan ska sättas in så att det tunna presstället sitter över metallhylsan och plaströrets ände sitter precis vid verktygskanten för det tjocka presstället. Med istoppad kabel pressar man sedan hela vägen till verktyget bottnar - man ska alltid köra fullt slag.

    Detta upprepar man sedan för andra sidan.

    Det är inte fel att klippa upp/tälja av isolationen längs en hylsas sida för att se avstånden och förstå konstruktionen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #119
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är inte fel att klippa upp/tälja av isolationen längs en hylsas sida för att se avstånden och förstå konstruktionen.
    lämpligen på en av de skarvhylsorna du testat för att lära dig.

    Se till att det är ren metall på änden. Dvs inte smält plast eller oxid! Då blir det bra kontakt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #120
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Tack! Nu bör jag kunna fixa detta utan några problem. Jag har tagit bort instrumentpanelen så nu kommer jag åt ganska bra. Dock när jag tog bort ACC-enheten såg jag detta. Två kontaker som inte var inkopplade samt en avklippt kabel. Den avklippta kabeln går till stift nr. 3 på ACC-kontakten. Vad går dessa kontakter till och vad går den avklippta kabeln till?






Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-09-10, 23:34
  2. [LÖST] Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden OG9-3
    Av Kongo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 20:26
  3. Torkare går hela tiden 9000 -95
    Av borkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 06:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •