Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 126

Ämne: Kylfläkt går hela tiden 9000

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    - Såhär ser det ut i min relä- och säkringsbox.
    Om det nå er så at relé- og sikringsboksen ser ut akkurat som på bildene uten at du har koblet fra / tatt ut noe, mangler det iallefall ett (om ikke to) relé ift. et normalt oppsett. I tillegg kan det se ut som det er utført en "fuskkobling" ifm. styring av viften, slik du har funnet kabeldragningen.

    Har du nylig overtatt bilen med ikke fungerende vifte og et slikt "oppsett" i elsentralen?

    I tilfelle man kan ta utgangspunkt i at skjema for en 1997 9000 også kan benyttes for din MY96 mht. styring av viften, ser dette slik ut: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13742.pdf

    Ut ifra bildene du har vedlagt kan man ved "reverse engineering" tenke seg at omkobling/kabeldragningen er utført slik: "Low speed relay" (hvitt relé?) er tatt ut og en kabelsko på den grønne ledningen (med sikringen) er stukket ned i "pinne" #87 på sokkelen. Dette er det som tilsvarer pinne #2 på skjemaet. Om bildet hadde hatt fokus på sokkelen til dette reléet hadde man kunne vært mere sikker på at det ER pinnenummer som antatt.

    Tenker man seg så at det er mulig at sikringen kan stikkes ned i pinne #30 til sokkelen for relé "High speed relay (2-speed fan)", er det pinne #4 på skjemaet. Dette er reléet (grønt?) som skulle ha stått i sokkelen som er ved enden av lampekontrollenheten, ved "oransjereléet", om dette hadde vært et to-hastighetssystem.

    Med en slik tenkt oppkobling vil viften bli tilført spenning (ubetinget/alltid) ved tenning i posisjon "ON" (RUN) OM sikring #3 og den på kabelen er hele.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    kolla 40amp säkring som är märkt "2" på plastlocket.
    mät sedan om det finns spänning fram till reläet även om bilen är avstängd.
    bygla relä och kolla om det finns spänning vid kontakt till fläkt.

    Kolla även om du har 2 kablar eller 3 kablar till fläkten, jag har bara sett 2 kablars varianten.

    i övrigt kan du testköra fläkten.
    Vilken säkring är det du menar? Där på locket som det är märkt "2", alltså nere i vänstra hörnet, står det att det ska vara en 30A säkring. Dock sitter det ingen säkring där.

    Tror jag har två kablar till fläkten. Ska se om jag kan få tag i en multimeter och mäta lite.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Hur är det på den aktuella bilen, när ska fläkten starta? Min ska jag ta rätt hårt med för att den ska gå igång...
    Jag har ingen aning faktiskt. Just nu är jag säker på att den inte går alls, oavsett hur jag kör, för det blir väldigt varmt.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Om det nå er så at relé- og sikringsboksen ser ut akkurat som på bildene uten at du har koblet fra / tatt ut noe, mangler det iallefall ett (om ikke to) relé ift. et normalt oppsett. I tillegg kan det se ut som det er utført en "fuskkobling" ifm. styring av viften, slik du har funnet kabeldragningen.

    Har du nylig overtatt bilen med ikke fungerende vifte og et slikt "oppsett" i elsentralen?

    I tilfelle man kan ta utgangspunkt i at skjema for en 1997 9000 også kan benyttes for din MY96 mht. styring av viften, ser dette slik ut: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13742.pdf

    Ut ifra bildene du har vedlagt kan man ved "reverse engineering" tenke seg at omkobling/kabeldragningen er utført slik: "Low speed relay" (hvitt relé?) er tatt ut og en kabelsko på den grønne ledningen (med sikringen) er stukket ned i "pinne" #87 på sokkelen. Dette er det som tilsvarer pinne #2 på skjemaet. Om bildet hadde hatt fokus på sokkelen til dette reléet hadde man kunne vært mere sikker på at det ER pinnenummer som antatt.

    Tenker man seg så at det er mulig at sikringen kan stikkes ned i pinne #30 til sokkelen for relé "High speed relay (2-speed fan)", er det pinne #4 på skjemaet. Dette er reléet (grønt?) som skulle ha stått i sokkelen som er ved enden av lampekontrollenheten, ved "oransjereléet", om dette hadde vært et to-hastighetssystem.

    Med en slik tenkt oppkobling vil viften bli tilført spenning (ubetinget/alltid) ved tenning i posisjon "ON" (RUN) OM sikring #3 og den på kabelen er hele.
    Så det saknas ett eller två relän? Ja, bilen har jag nyligen övertagit, och då såg det ut såhär med fuskkoppling och icke fungerande fläkt. Dock hade jag när bilden togs tagit ur high-speed-relät. Den fuskkopplade lilla säkringen ska sitta på plats tre.

    Tack för elschemat! Det borde kunna stämma för denna bil också. Jag kan fixa lite bättre bilder på reläboxen ifall det skulle underlätta. Tror ni att det kan funka om jag återställer fuskkopplingen till det ursprungliga? Alltså sätter i en vanlig säkring och ett low-speed-relä? Eller så får jag kanske fixa en ny fuskkoppling med en hel säkring. För den nuvarande är som sagt trasig.

  4. #24
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det eneste en kan være sikker på her, er at "M" (som markert på lokket) opprinnelig må ha vært der og at "E" også så kan - i tilfellet dette er et to-hastighetssystem.

    Jeg skulle gjerne ha sett et bilde som bedre viser sokkelen til "M" for å se hvilken pinne kabelskoen går ned i.

    Det er vanskelig å uttale seg bastant når vi ikke vet hva bakgrunnen for fuskkoblingen er - det kan jo være mer som er tuklet med, men jeg mener at utgangspunktet ditt med sikring og rele inn kan være en god vei å gå - med litt forsiktighet. Går du den veien kan noen målinger være fornuftig å ta, så om du ønsker det kan vi hjelpe til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det eneste en kan være sikker på her, er at "M" (som markert på lokket) opprinnelig må ha vært der og at "E" også så kan - i tilfellet dette er et to-hastighetssystem.

    Jeg skulle gjerne ha sett et bilde som bedre viser sokkelen til "M" for å se hvilken pinne kabelskoen går ned i.

    Det er vanskelig å uttale seg bastant når vi ikke vet hva bakgrunnen for fuskkoblingen er - det kan jo være mer som er tuklet med, men jeg mener at utgangspunktet ditt med sikring og rele inn kan være en god vei å gå - med litt forsiktighet. Går du den veien kan noen målinger være fornuftig å ta, så om du ønsker det kan vi hjelpe til
    Relä-E sitter där i vanliga fall. Hade bara tagit bort det när bilden togs, och relä-M är ju bryggat med säkring nr. 3, så då borde det vara ett tvåhastighetssystem? Fick veta av den tidigare ägaren att någon som haft bilen innan honom kopplat om så att fläkten alltid går på högsta hastighet. Därför fuskkopplingen gissar jag.

    Jag fixar lite bättre bilder!

    All hjälp jag kan få är uppskattat! Elektricitet är jag verkligen inte bra på.

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, VAC Pump/Air pump/Heat plate-säkring- och relä, vad är det till för? Jag har varken säkring eller relä för den funktionen. Kanske inte ska ha det i min bil, men undrar ändå vad det är för något.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Här kommer lite fler bilder och ny information. Jag testade lite mer igår. Testade kylarfläkten igår med kablar från batteriet, och fläkten fungerar. Jag mätte med en multimeter vid kontakten till fläkten och det fanns ingen spänning där. Mätte vid relä-E också utan något resultat. Provade även att bygla relä-E och mäta igen men multimetern visade ändå ingen spänning. Däremot så gick strömmen fram till relä-M, alltså low speed-reläet. Så strömmen går alltså inte fram till relä-E, och efter att ha försökt göra mig klok på kopplingsschemat som Norrbagge bifogade tidigare i tråden så tänker jag att det måste bero på att maxi säkringen, säkring nr. 2 saknas. Eller vad tror ni?

    Återigen så är relä-E bortplockat när bilden togs. I vanliga fall sitter det där.





    Såhär ser det ut vid kontakten till fläkten min. Är det en tvåstegsfläkt jag har en den med ett steg? Det är den nedre kontakten som är till fläkten.


  7. #27
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Takk for gode bilder. Disse viser at ledningen (virkelig) går til #87 på "M", men ikke fra pinne i "E" som jeg såg som en mulighet før vi nå vet at det var montert et rele der. Dette ser ut som det er hvitt på farge, og da mener jeg at dette er flyttet fra posisjonen for "M", noe som KAN indikere at dette opprinnelig er et en-hastighetssystem, men ombygd på et ikke helt ryddigt vis.

    Jeg mener fortsatt at tanken din om å bygge dette om til et originalt oppsett er veien å gå, men for min del må jeg se litt nærmere på dette først for om mulig finne andre saker som kan ha blitt "moddet" og som således KAN ha uante konsekvenser.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Du har ju ingen ström på högfartsrelät förrän du monterat en säkring i hållare märkt coolin fan high speed.

  9. #29
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    - så tänker jag att det måste bero på att maxi säkringen, säkring nr. 2 saknas. Eller vad tror ni?
    Det er rett som du tenker, at så lenge sikring #2 ikke er montert vil ikke spenning "bøyles" igjennom relé-E - MEN (et stort MEN): Er det nødvendig i det oppsettet som har vært / er her?

    Det som gjør meg veldig usikker her er kabelen som går fra relé-M pinne #87 til sikring #3. Tegner du (på skjema) inn en ledning fra pinne #2 (87) på reléet til sikringen vil det altså mates 12 V til viften her - i tillegg til igjennom kontakten på relé-E når og hvis dette opererer, om sikring #2 er montert. Om sikring #3 nå virkelig er 5 A og #2 skal være 30 A, er dette dobbelt opp et mer enn underlig oppsett. Så her må det være noe mer.

    På hvilke relé-M pinner målte du spenning?

    Bildet med kontakten er litt mørkt, men er det den røde kontakten som er aktuell, og hvilke farger er det på tilledningene?

    Ett forsøk til med bøyling kunne være over kontakten på relé-M, over #87/#30 (denne siste står på tvers på motsatt side). Dette med relé-E ute og (selvsagt også ledningen m/sikringen ute), tenning avslått og så (først) bare et lite/raskt forsøk. Jeg har fortsatt ikke full oversikt over dette oppsettet, så et slikt forsøk, så tidlig, må du nesten ta på eget ansvar.

    Om dette er et én- eller to-hastighetsoppsett tør ikke jeg (ennå) svare på - slik det er "etterkoblet". Men én indikasjon kan du få ved å måle motstand fra relé-M pinne #87 til pinnene i kontakten ved viftemotoren. Er det <1 ohm (eller så) i ledning(er) som ikke går til jord, er ikke motstanden som reduserer hastigheten der, noe som da kan indikere ett-stegs opplegg.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BTLulle Visa inlägg
    Du har ju ingen ström på högfartsrelät förrän du monterat en säkring i hållare märkt coolin fan high speed.
    Har insett det nu, men när jag först började forska i varför fläkten inte gick så frågade jag i en facebookgrupp för dessa bilar om säkringen där behövs, men fick inget svar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Takk for gode bilder. Disse viser at ledningen (virkelig) går til #87 på "M", men ikke fra pinne i "E" som jeg såg som en mulighet før vi nå vet at det var montert et rele der. Dette ser ut som det er hvitt på farge, og da mener jeg at dette er flyttet fra posisjonen for "M", noe som KAN indikere at dette opprinnelig er et en-hastighetssystem, men ombygd på et ikke helt ryddigt vis.

    Jeg mener fortsatt at tanken din om å bygge dette om til et originalt oppsett er veien å gå, men for min del må jeg se litt nærmere på dette først for om mulig finne andre saker som kan ha blitt "moddet" og som således KAN ha uante konsekvenser.
    Precis, det är tanken att återställa detta till orginal, men skulle då behöva veta om det är ett enhastighetssystem jag har eller om det är tvåhastighets. Att ta en närmare titt på om det är fler saker som har ändrats låter som en bra idé. Dock är detta min första Saab 9000 som jag äger och jag har inte så bra koll på hur saker och ting ska se ut.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er rett som du tenker, at så lenge sikring #2 ikke er montert vil ikke spenning "bøyles" igjennom relé-E - MEN (et stort MEN): Er det nødvendig i det oppsettet som har vært / er her?

    Det som gjør meg veldig usikker her er kabelen som går fra relé-M pinne #87 til sikring #3. Tegner du (på skjema) inn en ledning fra pinne #2 (87) på reléet til sikringen vil det altså mates 12 V til viften her - i tillegg til igjennom kontakten på relé-E når og hvis dette opererer, om sikring #2 er montert. Om sikring #3 nå virkelig er 5 A og #2 skal være 30 A, er dette dobbelt opp et mer enn underlig oppsett. Så her må det være noe mer.

    På hvilke relé-M pinner målte du spenning?

    Bildet med kontakten er litt mørkt, men er det den røde kontakten som er aktuell, og hvilke farger er det på tilledningene?

    Ett forsøk til med bøyling kunne være over kontakten på relé-M, over #87/#30 (denne siste står på tvers på motsatt side). Dette med relé-E ute og (selvsagt også ledningen m/sikringen ute), tenning avslått og så (først) bare et lite/raskt forsøk. Jeg har fortsatt ikke full oversikt over dette oppsettet, så et slikt forsøk, så tidlig, må du nesten ta på eget ansvar.

    Om dette er et én- eller to-hastighetsoppsett tør ikke jeg (ennå) svare på - slik det er "etterkoblet". Men én indikasjon kan du få ved å måle motstand fra relé-M pinne #87 til pinnene i kontakten ved viftemotoren. Er det <1 ohm (eller så) i ledning(er) som ikke går til jord, er ikke motstanden som reduserer hastigheten der, noe som da kan indikere ett-stegs opplegg.
    Tänker att om fläkten ska kunna gå på högsta hastigheten så måste det sitta en säkring där. Men om det är ett enhastighetssystem, går fläkten vara på den lägre hastigheten då? Kanske räcker att sätta ett relä på plats M?

    Säkring #3 har ju gått sönder, så det måste ha matats för mycket ström genom där. Eftersom det står på locket att det ska vara 5A så borde det vara så. Men hela modifikationen verkar lite lustig. Kan kolla med en tidigare ägare om han vet något. I kopplingschemat uppe i det högra hörnet ser man tre säkringar, säkring 1, 2 och 3. Ampere talen på de alla stämmer förutom på särking #3, där står det i schemat att den ska vara på 40A, men på locket står det 5A. Är det något som är fel eller har jag missat något?

    På relä-M mätte jag på pinnarna 85 och 86. Tror de heter så. Det var de två horisontella på bilden sett.

    Ledningarna som går in i den röda kontakten har färgerna grön och svart. Två ledningar.

    Hur mycket skulle kunna gå fel om jag gjorde ett sådant försök med att bygla relä-M?

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Säkring 3 är bara styrningen till reläna så den ska de inte gå nån ström förbi alls

  13. #33
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det KAN være at det rekker å sette relé-M (grønt, som jeg tror originelt hører til der) tilbake i sokkelen for M, men om det vil fungere der er kanskje en annen sak. I tilfelle det fungerer, og koblet utenom motstanden slik skjema viser er én mulighet, vil hastigheten da også bli høy. At motstanden ikke er innkoblet kan du sjekke, slik jeg nevnte, ved å måle motstanden fra "M"-sokkel #2 (87) til pinnen med grønn ledning i pluggen.

    Slik jeg ser det, uten å vite hvordan "modderen" har tenkt ut dette oppsettet, ser jeg pr. nå kun én mulige årsak til det: At styringen av lavhastighetsfunksjonen ikke fungerer (trekker ikke relé-M i den posisjonen) og benytter av den årsak høyhastighetsreléet i et en-stegs system. Nå, med informasjonen du gav om fargene på ledningene til "viftepluggen", det at hvitt relé har stått i posisjonen der jeg mener det skal stå ett av grønn farge i et to-stegs oppsett samt slik det er "moddet" idag, mener jeg det er flere indikasjoner på at bilen originalt har et enhastighetssystem.

    Som jeg nevnte KAN du gjøre et forsøk med bøyling av sokkelen til "M"-sokkelen, men først forsiktig!, uten relé i "E"-sokkel og frakoblet "fuskeledning.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2017-06-06 klockan 22:20. Anledning: Endret farge på relé-M (fra hvitt)
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Har forskat vidare lite ikväll och det måste vara ett enstegssystem jag har. Då används bara low speed-funktionerna. Kopplingschemat du länkade tidigare, Norrbagge, är för ett tvåstegssystem. Istället borde detta schemat stämma: Länk

    Jag läste också i denna tråd som innehöll mycket användbar information. I den tråden hittar ni i inlägg #8 förklaringar till kopplingschemat ovan. http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=396922
    De skriver där att EDU:n har med funktionen av fläkten att göra. Kan det stämma? För EDU:n i min bil fungerar inte och har inte gjort det de senaste fyra åren åtminstone. Det kanske är därför fläkten inte har fungerat som den ska och någon har då kopplat om den lite. I kopplingschemat ser man också att EDU:n har en roll i det hela.

    I tråden skriver de också att fläkten endast går igång vid vissa temperaturer. I sådanafall kan det vara svårt att veta om fläkten snurrar eller ej. Den kanske fungerar trots allt? Men det känns som om det inte fungerar, för det blir ruskigt varmt under motorhuven och när man har kört en stund och motorn har blivit varm så börjar det läcka ut lite kylarvatten vid expansionskärlet. Mest runt locket och anslutande slang. Min magkänsla säger mig i alla fall att fläkten inte kyler tillräckligt, om ens alls. Men jag kan ha fel. Är som sagt helt ny med dessa bilar.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-19 klockan 20:15. Anledning: §7.1 Skärmdumpar från WIS/EPC är ej tillåtna

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är EDU'n som begär fläktstart. Låter som det är läge att börja där.

    Det märks när fläkten drar igång på en 9000.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #36
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Har forskat vidare lite ikväll och det måste vara ett enstegssystem jag har. Då används bara low speed-funktionerna. Kopplingschemat du länkade tidigare, Norrbagge, är för ett tvåstegssystem.
    At det er et enstegssystem ble antydet, på bakgrunn av informasjon som "innsamlet" om ditt spesielle oppsett. Som nevnt vil hastigheten i et slikt, originalt system være høy - i tilfelle det ikke er "moddet" inn en motstand. Jeg tar fortsatt høyde for at jeg ikke vet hva som kan være av skjulte modifikasjoner her, eksempelvis om det også er "tuklet" med ledningsnettet under elsentralen.

    Skjemaet dekker begge systemer og slik det er tegnet vil ingen fungere før man flytter enten grønn ledning eller motstanden "inn i" ledningen fra pinne #87 i lavhastighetsreléet. Skjema for et fast koblet tostegssystem: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/19...RAMS/13736.pdf

    At reléene styres av EDU fremgår av det opprinnelige skjemaet i og med at spolene får jord fra den. Nå kan jeg lite og ingenting om 9000 (men er til en viss grad kapabel mht. det å lese skjema). Uten å vite årsaken til hvorfor dette systemet er modifisert mener jeg at i tillegg til EDU kan det være én til tre mulige feilkilder til som kan ha sviktet: Enten rele-M, en temperaturgiver eller ledning- og/eller kontaktsvikt. Reléet er lett å kontrollere og det kan også en temperaturgiver være, om man finner hvilken som er aktuell.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2017-05-21 klockan 12:29. Anledning: ortografi - igjen
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om jag tolkat dina bilder rätt så har du åtminstone en del ledningsdragning i bilen för 2-stegsfläkt, det finns en vit tredje ledare i kontakten till fläkten. Jag tror detta var standard.

    Men modifieringen med sladden på säkringen verkar ha haft till syfte att man körde låghastighetssfläkten permanent på tändningen (vilket är fel åt båda hållen - fläkten absolut inte gå hela tiden som tändningen är på, och ska också kunna gå när inte tändningen är på under vissa omständigheter).

    Min gissning är att fläkten tagits slut och bränt (den klena) säkringen avsedd för att driva reläerna - notera också att det ska vara en 5A där, och inte en blå 15A, kableringen till säkring 3 är inte dimensionerad för 15A.

    Rätt metod är att återställa säkringar och reläer och felsöka det fel som gjorde att man införde fuskkopplingen till att börja med.

    När det gäller fläktarna så ta en titt på fläkten, det finns en variant av lågfartsfläkt som egentligen är högfartsfläkten med ett seriemotstånd, och på den fanns ett servicemeddelande då seriemotståndet var lite klent dimmensionerat i tidiga versioner - det kan alltså ha brunnit av, och om man då förbikopplar motståndet så får man i praktiken en högfartsfläkt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Men nå har da TS kontrollert ledningene i kontakten (post #14) og beskriver (kun) to stk. - grønn og svart.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag missade detta i inlägg #14, men jag tycker mig se en till stora delar skymd vit kabel i sista biletn i #9. Detta är i kabelstammen, ledningen saknas på fläktsidan om det är en 1-stegsfläkt. Detta har dock troligen inget med TS probllem att göra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Trodde att relä-E skulle passa på platsen för relä-M, men så var det icke. Hur ska relä-E se ut? Alltså låghastighetsrelät. Jag åker nog till skroten imorgon och plockar ett relä, så det kan vara bra veta vad jag ska ha för något.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    När det gäller fläktarna så ta en titt på fläkten, det finns en variant av lågfartsfläkt som egentligen är högfartsfläkten med ett seriemotstånd, och på den fanns ett servicemeddelande då seriemotståndet var lite klent dimmensionerat i tidiga versioner - det kan alltså ha brunnit av, och om man då förbikopplar motståndet så får man i praktiken en högfartsfläkt.
    Nu får du gärna förtydliga lite; hur vet jag om jag har en sådan fläkt med ett seriemotstånd?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-09-10, 23:34
  2. [LÖST] Knepig tempmätare och kylfläkt går hela tiden OG9-3
    Av Kongo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 20:26
  3. Torkare går hela tiden 9000 -95
    Av borkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 06:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •