Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: 9-5:an gillade inte motortvätten!Jag=rådlös!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    High Coast
    Inlägg
    449

    9-5:an gillade inte motortvätten!Jag=rådlös!!

    9-5 2.3t -98 utan tcs.

    Motortvättade bilen med trädgårdsslangen häromdagen utan tändkasett,blåste även bort vattnet vid tändstiften med tryckluft och nu vill den sig inte riktigt fungera som den ska..
    Efter det så ville bilen inte gå rent, bluddrade och dog efter 10-30 sek efter några startförsök så fick jag igång den så att jag kunde låta den stå å bli riktigt varm på tomgången.

    Då tänkte jag att det var frid å fröjd men icke...
    Åkte till tjejen kasta ihop lite käk och tänkte åka till jobbet...startade, kör nerför gården och då dör bilen...försöker starta bilen men den bluddrar och dör efter några sekunder...provar igen fick igång den men den börjar bluddra osv och då började check engine lampan lysa...(kom till och fron jobbet iaf)

    Dagen efter så tar jag bort pluskabeln från batteriet några timmar och sprayar elektronikspray på alla kontaktstycken jag hittar. (kasetten,llm:en,spridarna osv..)
    hittade en givare där det var fullt med vatten iaf. Den som sitter just till vänster på insuget (sett framifrån).
    hade hoppats på att det skulle vara problemet men inte det heller...
    chek engine lampan slocknade...ett tag iaf,till nästa gång den dog/bluddra.för att sedan lysan änd tills man "nollat" det genom att kopplar bort batteriet.
    verkar vara mest problem om motor är halvvarm.

    Luktar bensin och nån av gångerna så lät det som den gick max på 3st cylindrar.

    har även märkt att varvtalet dyker mkt fortare nu än förut när man växlar. släpper jag gasen så får jag en tomgång på ca 450-500rmp i ca 10 sek sen kan det gå upp till det normala,dock verkar din lite ostadig.

    vad kan det vara?

    Vad finns innanför plastlocket som sitter bredvid spjället? kan jag ta bort det och rengöra?

    mvh Peter den fundersamme
    Byta kamkedja? Jag kan!
    *Frågar för mycket*Tänker för mycket*

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 746
    Medlem#
    10798

    Re: 9-5:an gillade inte motortvätten!Jag=rådlös!!

    Citat Ursprungligen postat av Fotrally
    Vad finns innanför plastlocket som sitter bredvid spjället? kan jag ta bort det och rengöra?
    Spjällmotorn med givare sitter där. När man tvättar bilen under huven så bör man i regel unvika att spruta ned den med vatten.

    Tillgång till tryckluft är ju bra om man ska få den torr under huven. Annars så kan man lämna huven öppen om det är varmt väder och låta det självtorka. Är det bara vatten så brukar problemen försvinna i takt med vattnet.

    Fortsätter problemen får man nästan låta en verkstad läsa ut felkoderna. Man kan ju också kika om solenoiden på gasspjället löst ut (läser man av felkoderna slipper man ju dock att kika på detta) så att spjället regleras mekaniskt istället, vilket är vad som ska hända om styrsystemet hittat något fel på spjället.

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 077
    Leta reda på någon kompis som har odb2 grejer hemma och be han läsa ut felkoder. smidigaste sättet.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    858
    Detta leder till frågan: varför skall man tvätta motorn? Brukar ni visa brudarna den?
    Jag har aldrig tvättat nån av mina motorer, ser liksom inte vitsen med det.....

    OnT: Kolla alla kontakter du kan komma åt, och spruta rikligt med elektronikspray på(eller liknande vattenavvisande).
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 077
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Detta leder till frågan: varför skall man tvätta motorn? Brukar ni visa brudarna den?
    Jag har aldrig tvättat nån av mina motorer, ser liksom inte vitsen med det.....

    OnT: Kolla alla kontakter du kan komma åt, och spruta rikligt med elektronikspray på(eller liknande vattenavvisande).
    Finns många fördelar. Är man intresserad av att mecka med grejerna förstår man dem.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5:an gillade inte motortvätten!Jag=rådlös!!

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Fotrally
    Vad finns innanför plastlocket som sitter bredvid spjället? kan jag ta bort det och rengöra?
    Spjällmotorn med givare sitter där. När man tvättar bilen under huven så bör man i regel unvika att spruta ned den med vatten.

    Tillgång till tryckluft är ju bra om man ska få den torr under huven. Annars så kan man lämna huven öppen om det är varmt väder och låta det självtorka. Är det bara vatten så brukar problemen försvinna i takt med vattnet.

    Fortsätter problemen får man nästan låta en verkstad läsa ut felkoderna. Man kan ju också kika om solenoiden på gasspjället löst ut (läser man av felkoderna slipper man ju dock att kika på detta) så att spjället regleras mekaniskt istället, vilket är vad som ska hända om styrsystemet hittat något fel på spjället.
    9-5 verkar lite känsligare än 9000.
    Men låt den stå varmt som Saabjohan säger så går det nog bra.

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    858
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Detta leder till frågan: varför skall man tvätta motorn? Brukar ni visa brudarna den?
    Jag har aldrig tvättat nån av mina motorer, ser liksom inte vitsen med det.....

    OnT: Kolla alla kontakter du kan komma åt, och spruta rikligt med elektronikspray på(eller liknande vattenavvisande).
    Finns många fördelar. Är man intresserad av att mecka med grejerna förstår man dem.
    Intressant....när har detaljerna i motorn mått dåligt av tex. olja, eller lite smuts?
    För dem som vet är det inget nytt med att man INTE ska spola av motorn, de är liksom inte konstruerade för det. Eller är de klassade efter IP systemet? Isåfalla skall de klara minst IP 54, helst 65 som betyder "spolsäker".
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    å hur tror du de blir i motorumet när de rägnar ute å du e ute å kör ?
    mans ka tväta motroumet .. så e de bara de fisn massor emd detaljer som inte jilalr oljerester dessa bruakr kuan vara gsnak agresiva mot vissa gumin å plaster .. en klasiker e att vevhusventilatons slangarna på bilar i almenhet blir som tugumi
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    230
    alltså jag har då tvättat min bil och på med max tryck på trägårdslangen

    lite försiktig att spruta på DI dock men annars får allt annat sig en rejäl dush. Har då aldrig varit problem för mig!


    Kan ju hända att något hände med din DI . Den kanske fick sig en törn när du tog av den o satte på den igen ..
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 840
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Brukar ni visa brudarna den?
    Inte bara visa den, dom får känna på den också! Ursäkta, kunde inte låta bli.

    Nädå, jag har faktiskt också funderat på en motortvätt men man drar sig ju lite då man hör om såna här problem.

    Förresten kom jag på nu att jag faktiskt visade den för en tjej i fredags & att hon tyckte att den behövde tvättas. NU talar jag om motorn, tyvärr.


    EDIT: länk till det Lamer talar om; IP-klassning
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    230
    Förresten kom jag på nu att jag faktiskt visade den för en tjej i fredags & att hon tyckte att den behövde tvättas. NU talar jag om motorn, tyvärr.

    haha nu tror jag nog att hon pratade om den andra prylen
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

  12. #12
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 771
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Detta leder till frågan: varför skall man tvätta motorn? Brukar ni visa brudarna den?
    Jag har aldrig tvättat nån av mina motorer, ser liksom inte vitsen med det.....

    OnT: Kolla alla kontakter du kan komma åt, och spruta rikligt med elektronikspray på(eller liknande vattenavvisande).
    Finns många fördelar. Är man intresserad av att mecka med grejerna förstår man dem.
    Intressant....när har detaljerna i motorn mått dåligt av tex. olja, eller lite smuts?
    För dem som vet är det inget nytt med att man INTE ska spola av motorn, de är liksom inte konstruerade för det. Eller är de klassade efter IP systemet? Isåfalla skall de klara minst IP 54, helst 65 som betyder "spolsäker".
    En annan fördel är ju att det blir lättare att spåra eventuella läckage etc.
    Inga större problem att tvätta (med slang med inte allt för högt tryck och riktigt motortvättmedel) om man täcker över de känsligaste detaljerna, håller man bara rent med trasa etc med jämna mellanrum efteråt så behöver man inte göra de så ofta igen, en rejäll gång sen är de bra. Självklart ska de vara rent under huven, pinsamt med ren utsida men smutsig insida, nu syftar jag även på interiören, rent ska de vara!
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    858
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    å hur tror du de blir i motorumet när de rägnar ute å du e ute å kör ?
    mans ka tväta motroumet .. så e de bara de fisn massor emd detaljer som inte jilalr oljerester dessa bruakr kuan vara gsnak agresiva mot vissa gumin å plaster .. en klasiker e att vevhusventilatons slangarna på bilar) almenhet blir som tugumi
    Jag skulle tro att motorn är i skicket IP44. För att spola av motorn måste alla delar vara minst IP65, eller varför inte IP67?(dränkbar). *ironi*

    Nejrå, jag förstår vitsen med att tvätta motorn, jag gjorde det själv i 18-20 års åldern, men min bil hade då bara en typ en liten tändspole att skydda. Idag är det lite mer komplicerat, ett flertal inlägg här på forumet visar på det.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 746
    Medlem#
    10798
    Håller man motorn ren så är det som sagt lättare att hålla koll på eventuellt läckage. Men man får också bort smuts och eventuella oljerester vilka kan öka risken för brand i motorrummet. På vintern så stänker det dessutom in en hel del salt och annan smuts som inte är så nyttig för motorn och jämför man en motor som har blivit tvättad med en som inte har det så kan man vanligen se skillnad på hur motorn har blivit angripen av korrosion. Sedan är det ju förstås också tråkigt att skruva med en smutsig motor, skruvar man så är kan det också hända att smuts hamnar någonstans där det inte ska vara.

    Är man bara försiktig var man sprutar så brukar det inte orsaka problem.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    69
    Jag har alltid kört med motortvätt på mina bilar. Har man en fräsch utsida vill man även ha fint innuti. Men de är ju ja de.

    Kör med kraftig avfettning samt mycke vatten med högtryckstvätt. Har aldrig haft några problem med att den inte startat efteråt. Bara man är väldigt försiktig runt relän samt alla kontakter.
    Nya kärleken i motorparken
    9-3 ss Aero -05

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    750
    Har kollt på olika trådar om motortvätt. Vissa säger inget högtryck, ta ur DI efteråt, tryckluft medans andra säger tvärtom

    Hur är det? Jag har aldrig motortvättat min bil [vågar inte, tummen mitt i handen när det gäller motorer] Men ska man täcka över DI-n eller? Isf, ska man täcka över något annat? Vad?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    447
    Använd en blöt svamp och torka där det är smutsigt. Då är man på en hyffsat säker sida...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    520
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Detta leder till frågan: varför skall man tvätta motorn? Brukar ni visa brudarna den?
    Jag har aldrig tvättat nån av mina motorer, ser liksom inte vitsen med det.....

    OnT: Kolla alla kontakter du kan komma åt, och spruta rikligt med elektronikspray på(eller liknande vattenavvisande).
    Här talar vi intresse !! Det som för vissa kan verka som helt meningslösa timmar, när man står o putsar och grejar vid motorn, kan för andra (tex mig) vara nöje för en hel helg !!

    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 560
    Medlem#
    4156
    Jag tycker det är rätt självklart att inte stå och blåsa in en massa vatten i motorrummet??

    Om man verkligen har koll på vad som tål och inte tål vatten samt att man mycket noga täcker över alla elektronikboxar och kontakter så kanske man kan göra det, men annars? Nej, säger jag...

    För mig har det alltid räckt med att tvätta med en svamp med lämpligt medel på. 5-56 blir det rätt fint av...

    Att "Jamen när det regnar så blir det ju blött", är ju rent skitsnack. Det blir inte blött på samma vis, och där det blir mest blött är ju under motorn. Hur många elboxar sitter monterade under motorn??? inga... Varför?? Joooo, kanske för att de inte tål att bli dränkt i vatten?

    De elprylar som sitter utsatt till är skyddade för vatten. Exempelvis ABS-sensorerna osv. Många av de elprylarna i motorrummet är inte skyddade på samma vis på grund av att det där aldrig kommer vatten i samma utsträckning att de kan skadas.


    På gamla bilar, så är det mindre risk för att man förstör nått genom att motortvätta med vatten/högtryck etc. I värsta fall får man kanske hälla ur fördelningsdosan, och torka rent.

    På nya bilar där det sitter kretskort tamejfan överallt så tycker inte jag att det är lika lämpligt... (Finns ju ett flertal på forumet som just haft stora problem efter motortvätt med vatten/högtryck). Bara det borde vara nog för att i alla fall tänka sig för innan man tvättar.

    Nej till vatten om man inte har stenkoll på vad man pysslar med säger jag. Fuktad tvättsvamp med vatten, eller gärna nått som löser smuts, typ 5-56, tycker jag funkar klockrent. Men det är jag det...



    Sååå,, tillbaka till ämnet då:

    Att åka in på Saab och få felkoderna utlästa är ju lite dyrt kanske... Men då kommer du kanske att kunna hitta rätt på en gång. Värt pengarna, pja. Kommer du inte på vad som är fel för övrigt så...

    Annat kan jag bara tipsa över att gå igenom alla kontakter, elboxar, etc, etc, och torka dem så gott det går och spraya in kontaktspray eller nått, ifall det är glapp, eller kortis nånstans pga fukten.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 560
    Medlem#
    4156
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Bilprovningen gillade inte min handbroms
    Av olof102 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 19:39
  2. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  3. Ska Fasten Seatbelts skylten inte lysa om bältet inte är på?
    Av bart112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 17:36
  4. Växellådan gillade inte göteborg tur och retur!
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •