Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motor går illa OG9-3

  1. #1

    Motor går illa OG9-3

    Hej.

    Jag har en 9-3 från 2002 med lättrycksturbomotorn på två liter. På sistone har den börjat gå lite illa.

    Bilen är numera andrabil så den körs inte mer än ett par gånger i veckan.

    Jag märkte problemet första gången för ett par veckor sedan när den helt plötsligt blev märkbart slöare under körning, efter att ha rullat på som vanligt i flera mil. Effekten vid gaspådrag var dålig samtidigt som det inte hördes ett pysande från turbon som det brukar göra.

    Men därefter var den som vanligt att köra.

    Sedan för ett par dagar sedan var den trögstartad, varpå motorn gick ojämnt och stannade ett par gånger. Sedan när jag körde iväg så ”hackade/skuttade” bilen vid kraftigt gaspådrag. Detta är ett beteende den aldrig uppvisat tidigare. Men när jag en timme senare körde samma väg tillbaka gick den som vanligt, gissningsvis för att motorn var varm.

    Nu senast idag var den återigen trögstartad, gick ojämnt på tomgången men vaknade till liv när jag gasade på lite. Till skillnad från gången innan så gick den som vanligt vid gaspådrag.

    I övrigt har den släppt ifrån sig rökmoln emellanåt när man startat den med kall motor, och detta har pågått sedan i vintras, men jag har trott att det är för att den stått parkerad på en fuktig gräsmatta. Jag nämner det i alla fall ifall det är relevant.

    Min tanke är att den kan vara turbon som är på väg att lämna in, alternativt att det har att göra med den ökända oil sludge-problematiken (dock har den försetts med Saabs kit mot just oil sludge för ≈ 10 år sedan).

    Är det någon som har en tanke om vad det kan vara? Liknande erfarenheter?

  2. #2
    Och mindre än ett dygn efter att jag skrev inlägget havererade bilen. Har fått förslag på att det kan vara bränslepump eller -filter, turbon eller tändkassetten. Troligtvis är det det sistnämnda. Den startar inte alls. Startmotorn går men motorn tänder ej.
    Den står just nu utanför en verkstad och jag ska dit imorgon bitti och be dem ta emot den.

    Men konstigt nog har check engine-lampan aldrig tänts. C'est la vie.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Var bor du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    I närheten av Skövde. Hur så?

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Bränslepumpen kan du lyssna dig till om den är ok eller ej. Vrid på tändningen och den ska börja surra om den är ok. Bränslefiltret låter osannolikt att det skulle innebära att den inte ens tänder, samma sak med turbon. Kvar är tändkassetten som felkälla om bränslepumpen surrar.

  6. #6
    Den står som sagt på en verkstad ett par mil bort just nu, så jag väntar på vad de har att säga. Trodde jag skulle ha tid att felsöka, och därför skapade jag tråden, men det var dessvärre mer akut än jag trodde.

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Kan vara bra att "hjälpa" verkstan att felsöka så slipper du timkostnad på det. Du kan ju göra det innan du går in och pratar med dem.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Limstift Visa inlägg
    I närheten av Skövde. Hur så?
    Om man har det i sin profil så slipper man fråga.

    Tänkte om någon hade en TK nära som du kunde provat med först...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Bra tanke, RZ. Hade som sagt hoppats att jag kunde felsöka i lugn och ro, men nu blev det mer akut än jag trodde. Verkstaden ringde och sa att det var bränslepumpen. Den lät tydligen illa. Alternativen jag fick var att de antingen skulle bli tvungna att ta bort tanken för att nå den, eller nibbla upp plåten under baksätet.

  10. #10
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av Limstift Visa inlägg
    Bra tanke, RZ. Hade som sagt hoppats att jag kunde felsöka i lugn och ro, men nu blev det mer akut än jag trodde. Verkstaden ringde och sa att det var bränslepumpen. Den lät tydligen illa. Alternativen jag fick var att de antingen skulle bli tvungna att ta bort tanken för att nå den, eller nibbla upp plåten under baksätet.
    Dom hade inte kommit på lösningen med en inspektionslucka inne från kupén på og9-3an heller. Vet att min bror fick lyfta ner tanken på sin ng900 när han böt nämligen. Mycket konstigt att dom ej ändra på det när 9-3an kom.

  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_ Visa inlägg
    Dom hade inte kommit på lösningen med en inspektionslucka inne från kupén på og9-3an heller. Vet att min bror fick lyfta ner tanken på sin ng900 när han böt nämligen. Mycket konstigt att dom ej ändra på det när 9-3an kom.
    Arvet från Opel...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Småland
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Jag hade i första hand lånat eller köpt en fungerande tändkasset, för att se om det är problemet. Och sen om det fortfarande inte fungerar gått på verkstadens felsökning som sa att bränslepumpen är dålig och bytt den.

  13. #13
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Arvet från Opel...
    Ja det är väl tyvärr de :/


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saab 9-5 2.3t BP -08 Går riktigt illa efter motor renovering
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-03-03, 23:05
  2. [LÖST] Låter illa vid kall motor OG9-5 B2x5
    Av quattro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 21:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •