Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Torkare stannar i fel position OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Torkare stannar i fel position OG9-5

    Min mekaniker har bytt torkarmotor på min Saab-95-sportline -07 i dag eftersom torkarna stannade mitt på rutan ibland-och det var fel på den men det är nått mer fel dem går inte riktigt ända ner och då man sätter handen för att trycka ner dem lite så känner man att dem slår lite-brummar typ- så det är som att det ligger ström på trots att dem är avslagna...-misstänker att det är det som gjort att torkarmotorn gått sönder -vad kan det vara nått relä?-nån som vet?/LouLou

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det kan ju vara så att torkararmarna inte är korrekt monterade.
    Kör man torkarmotorn utan att ha armarna monterade och stänger av med spaken så att motorn stannar i nedersta positionen så kan man montera armarna i nedersta läget.
    Testkör man ser man om de går tillräckligt långt upp så man inte får för mycket otorkad ruta kvar uppe längs med A-stoplen. Får man det får man flytta dem lite.

    Har man monterat dem fel kanske de vill gå ner för långt men hindras mekaniskt och de stannar inte som du beskriver.
    Så jag skulle börja om och montera bort armarna och köra med bara motorn och lyssna om den går som den skall och själv stannar i nedersta läget.

    Torkarna styrs av DICE

    Har bilen regnsensor?
    Och det finns relä(er) inblandat. Säkringar är ju alltid bra att kontrollera vid elfel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    ok tack för svar ska testa det och återkommer ...regnsensor vet ej det får jag ta reda på ....men tror att det är ett å annat relä inblandat..det var det då hellyset la av
    fast det visade att både säkringar och relä var ok så var det i alla fall relät precis som min saab 900 som jag hade förut....

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du regnsensor sitter den en plastkåpa framför innerbackspegeln och du ser ett "öga" på utsidan av rutan där.
    Lyse är något annat och har sina kända felkällor.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    byter man torkarmotor så lär man ju hålla tungan rätt i mun och få leden på motorn på rätt position också. Missar man där och sen börjar få armarna fel sen också så blir ju allt kajko. Det brukar finnas angivet i verkstadshandboken att armen ska luta si och så många grader vid parkeringsläget eller så kan det vara märkningar i fästplåten. Byter man en motor som kanske inte stod i parkeringsläget vid demontering och sen monterar dit en ny motor som är i parkeringsläget så kan det alltså bli mycket tokigt......

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Torkare stannar ej
    Av Sphinx78 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 21:02
  2. LED position-, dimljus 9-5 -05
    Av Johankp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 13:29
  3. Position ljus 9-3 -08???
    Av flash-71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •