Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Hög bränsleförbrukning NG9-3 BioPower Aut.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72

    Hög bränsleförbrukning? NG9-3 2.0t BioPower

    Hej , måste fråga angående min bränsleförbrukning på min 9-3 2.0T biopower års 2008 automat med 23000 mil på mätaren så ligger min förbrukning på färddatorn på 13.4 L/100km och körningen är blandad körning , lugn körning och med endast bensin och ej etanol , ( men etanol så är den svårstartad så vi tankar inte etanol alls)

    Det som är bytt den senaste tiden är till en ny bränslepump och bränsletrycksregulator

    Känns högt tycker jag men har ingen direkt referens , bör jag misstänka några felaktigheter eller är dessa värden normala.

    börjar misstänka att något inte är rätt i och med denna höga förbrukning och för att den inte alls går bra (svårtstartad) med etanol ,,

    vad tror ni ??

    //Kostas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Det låter otroligt högt, även om automaterna väl generellt sett har nästan en dl högre förbrukning på Saabarna. 0.8 ligger min likadana bil fast manuell på blandad utan några större problem. Så ja, du bör absolut misstänka felaktigheter. Men som första steg kanske du ska räkna ut faktisk förbrukning om det råkar vara så att färddatorn är knäpp.

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Låg på 1.2l/m med min fd 9-3SC 175hk automat.
    Samma förbrukning även med halvsats 2.5" och 235hk.

    Nästan omöjligt att komma under.
    Körde bilen 3000mil från 25.000mil - 28.0000mil.
    Övrigt gick bilen som den skulle utom på slutet då kändes det som automaten slirade på nåt vis men förbrukning densamma.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den ska inte vara svårstartad på E85. Man kan misstänka att du har dåliga bränsleinsprutningsventiler. Vanligt fel på B207 Biopower.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jag hade bytt spridare på den.
    Liknande problem på min mammas biopower. Nya spridare och förbrukninge sjönk och rykningar på etanol försvann.

    /Jonas

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    En billigare och enklare grej är att rengöra och byta packning i spjällhuset. Många har sett stora skillnader i förbrukning och ryckighet efter det. Använd spray för ändamålet.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Låter lite törstigt. Jag brukar landa på 1,0 milen blandad körning med bensin. Landsväg runt 0,85.
    På etanol är drar den 1,2-1,3 landsväg och runt 1,5 liter blandad.

    Tror mer att det är dina spridare som är dåliga om den dessutom är svårstartad. Har bytt spjällhus 2 gånger på ca 21000 mil och den har aldrig varit svårstartad med dåligt spjällhus, däremot har tomgången pendlat och den har känts allmänt ryckig och seg.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Ska vara tydligare , den är bara svårstartad ifall jag tankar etanol , och ryckig tomgång då bilen är kall det oxå bara ifall etanol , har de senaste månaderna bara tankat bensin , och det är men bensin jag har 13.4L/100Km , och det är inte direkt stadskörning men blandat körning , så tänkbara felkällor spridare eller packning till spjällhuset ,

    ifall jag ska satsa på nya spridare måste jag hålla mig till original som kostar 995kr st på maptun eller kan jag byta till 465CC som kostar 399 kr st på maptun

    jag har inga ambitioner på att köra på etanol alls bara bensin skulle 465CC spridarna funka problemfritt ??

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Motorstyrdonet måste vara kalibrerat för de spridarna som används så du ska ABSOLUT INTE köpa något annat än original.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    En väldigt snabb grej vore ju att köra i en flaska redline. Det kan ju knappast skada iaf. Blir det bättre kanske det ger en hint om var problemet sitter.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    En liten fundering är ju hur många start o stopp(röd ljus och köer som är inräknat i blandad körning) mycket köande leder till äcklig förbrukning.
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av erakost Visa inlägg
    Ska vara tydligare , den är bara svårstartad ifall jag tankar etanol , och ryckig tomgång då bilen är kall det oxå bara ifall etanol , har de senaste månaderna bara tankat bensin , och det är men bensin jag har 13.4L/100Km , och det är inte direkt stadskörning men blandat körning , så tänkbara felkällor spridare eller packning till spjällhuset ,

    ifall jag ska satsa på nya spridare måste jag hålla mig till original som kostar 995kr st på maptun eller kan jag byta till 465CC som kostar 399 kr st på maptun

    jag har inga ambitioner på att köra på etanol alls bara bensin skulle 465CC spridarna funka problemfritt ??
    Den ska inte vara svårtstartad eller ryckig oavsett om du tankar etanol eller bensin. I dagsläget är det inte direkt lönsamt att köra på etanol men bilen blir betydligt roligare att köra med 25 extra hästar.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Packning finns här efter fått tag i art nr.

    https://www.maptunparts.se/sok/90537718
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    72
    Vad skulle redline testet kunna ge för resultat ?? vad för hint skulle man kunna få från ett sådant test ??

    Fundera på ifall man kan lämna in spridarna för test / renovering någon som har gjort detta tidigare som har erfarenheter ?? känns lite dyrt att köpa 4 nya spridare för 4000kr då jag inte är 100% säker på att det är spridarna

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    https://www.maptunparts.se/olja-vats...line-si-1.html

    Förlåt för min otydlighet. Redline har alltså inget med varvstopp att göra utan är en additiv som man häller i. Medan de flesta andra additiver praktiskt taget är lacknafta (läs: humbug) är denna faktiskt bra. Jason på engineering explained på Youtube gör en liten test och förklarar skillnaden mellan olika additiver och dess verksamma ämnen. Jag kommer inte ihåg vad ämnet som fungerar heter, men det är det som (bland annat) redline innehåller.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-13 klockan 08:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Onormalt hög förbrukning brukar antyda luftläckage. I bilar som inte har BioPower-funktion brukar läckage ganska snart ge motorlampa för mager blandning men bilar som kan köra på etanol brukar bara justera upp förbrukningen istället då den kan få för sig att det är etanol i tanken då det är för mycket syre i avgaserna. Min första grej hade varit att inspektera varenda vakumslang och alla rör för att hitta en eventuell läcka. Brukar gå att höra på tomgång att det suger någonstans, eller så kan man försöka med startgas, men min erfarenhet är att det inte är så lätt att hitta läckor med det.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av erakost Visa inlägg
    Hej , måste fråga angående min bränsleförbrukning på min 9-3 2.0T biopower års 2008 automat med 23000 mil på mätaren så ligger min förbrukning på färddatorn på 13.4 L/100km och körningen är blandad körning , lugn körning och med endast bensin och ej etanol , ( men etanol så är den svårstartad så vi tankar inte etanol alls)

    Det som är bytt den senaste tiden är till en ny bränslepump och bränsletrycksregulator

    Känns högt tycker jag men har ingen direkt referens , bör jag misstänka några felaktigheter eller är dessa värden normala.

    börjar misstänka att något inte är rätt i och med denna höga förbrukning och för att den inte alls går bra (svårtstartad) med etanol ,,

    vad tror ni ??

    //Kostas
    Vet att det är en gammal tråd men tänkte ändå kommentera. Jag kör en 9-3 SC 2.0t biopower automat och hade förra veckan samma förbrukning som du 13.4L/100km. Fick lite smått panik och tänkte att något var fel. Jag har dock inte kollat mätaren av olika skäl på säkert två månader och har gjort massor av kallstarter och bara kört väldigt korta sträckor. Har även stått med bilen på tomgång för att den ska bli varm (Vilket jag nu lärt mig att man inte ska göra). Jag nollställde mätaren och tog ut bilen på en 5 mils tripp. Körde försiktigt, men låg ändå mellan 80-120 på E4:an. Första 3 milen låg förbrukningen på 6.5L/100km. Innan jag var hemma så var den uppe i 7.6, men då hade jag gjort ganska många stopp också.

    OT Passade på att göra en mindre service med olja och filter i fredags, efter två månader av kallstarter. Då hade jag kört ca 400 mil sedan förra servicen, vilket då var en 3dxl service inför besiktningen.
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-03-19 klockan 00:11. Anledning: Kör på bensin 95...

  18. #18
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    1,13 l/mil för mig på etanol och maptun st 1 (manuell 6vxl), uppmätt idag på 30 mils resa mellan två fulltankningar, mest E4 i 120-130 km/h och 3 pers i bilen. 1,3-1,4 l/mil brukar det bli vid stadskörning på etanol.

    2 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Det låter ju jävligt bra. Jag som inte ens vågat tanka etanol än. Har blivit skrämd av det jag läst. Svårstartad och igensatta spridare. Är bra sugen på ett Steg 1 från Maptun, men vet inte om jag vågar med tanke på bilens 31 000 mil.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-13 klockan 08:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    i veckan startade jag min 95 bp i 19 minus(vemdalen) med e85 i tanken, no problem...

    dvs. kör på ba
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning Biopower? OG9-5
    Av Crille81 i forum Allmänt
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •