Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Nya högtalare OG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    skulle gissa på att jag har AS1. Har endast 3.5 instrumentpanel och 6x9 hatthylla! fick rekommendation av en kille att jag skulle köra på 3.5 bredbandselement uppe på instrumentbrädan, men vet inte då jag inte kan nå om ljud typ..

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Okej tack för svar, men hur kommer det sig att det står "4Ω" på baksidan av högtalaren?

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    AS1 har kassett och AS2 har CD om jag inte sitter på faktafel och det är enda skillnaden.
    Rekommendationen borde funka om du fysiskt får plats med högtalarna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av OlleEliasson Visa inlägg
    Okej tack för svar, men hur kommer det sig att det står "4Ω" på baksidan av högtalaren?
    Det gör det nog för det är en 4Ω högtalate
    Men man kan inte mäta impedans som om det vore resistans även om du nu fått ett värde som verkar stämma.
    Och står det så behöver man inte mäta
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Uansett hvilket system du har, så har høyttalerene i instrumentpanelet en impedanse på 4,1 ohm og de i hattehylla 2 ohm, og alle må "tåle" 15 W med original hovedenhet. Eventuelle høyttalere i framdører skal ha impedanse på 2,4 ohm.

    Du sier i din første post at høttalerene er "sprängda/slutspelade", betyr det at du ikke måler ohmsk gjennomgang i dem?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    jag har iallafall CD och inte kassett men hur vet jag fortfarande att original stereon kan driva sakerna tex Visaton B-80 8 ohm?

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det tror jag blir tungt.
    Be om råd i butik på de uppgifter du fått här om tipset på högtalarna ovan inte lockar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...um/tg9fd-10-04

    Den här bredbandaren låter fint men det krävs lite småpillande för att få dit den

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    HiFi-kit var länge sedan jag handlade av, trevligt att de finns kvar.
    De ser dessutom att ha en 6x9" i 2ohm här. Någon som provat att fysiskt montera den i en Saab?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    tänkte faktiskt ta och köpa dom här tror ja https://www.ljudia.se/produkter/hogt...ton-b-80-8-ohm

    är det att jag måste ha 2ohm på högtalarna bak, alltså 6x9 i hatthyllan? eller hur är det med original stereon?
    Senast redigerat av ohrner1 den 2017-05-15 klockan 13:05.

  11. #31
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av ohrner1 Visa inlägg
    tänkte faktiskt ta och köpa dom här tror ja https://www.ljudia.se/produkter/hogt...ton-b-80-8-ohm
    Varför ska du köpa 8 ohms högtalare när det ska vara 4 ohm?

    - - - Uppdaterad - - -

    Bra pris på dessa, jag har föregående modell i min og9-3 och dom låter helt fantastiskt bra med tanke på priset.

    https://www.sumo.se/sv/artiklar/hertz-dcx-35tum.html
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...um/tg9fd-10-04

    Den här bredbandaren låter fint men det krävs lite småpillande för att få dit den
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ... en 6x9" i 2ohm här. Någon som provat att fysiskt montera den i en Saab?
    Citat Ursprungligen postat av ohrner1 Visa inlägg
    tänkte faktiskt ta och köpa dom här tror ja https://www.ljudia.se/produkter/hogt...ton-b-80-8-ohm

    är det att jag måste ha 2ohm på högtalarna bak, alltså 6x9 i hatthyllan? eller hur är det med original stereon?
    Jag själv tror fortfarande att de kan bli tungdrivna eftersom du får en impedans missmatch med 50% men det behöver nödvändigtvis inte betyda att du inte blir nöjd för pengarna.
    Min tro säjer att något av de länkade är mer lämpade.
    Och min erfarenhet säger att man bör satsa mest på framsystemet om man vill ha bra ljud och bak och det är dunkadunka man vill ha.

    Viktigast är att de fysiskt går att montera och kan man köpa på öppet köp är det en bra möjlighet för att både veta om det går samt kunna provlyssna i den egna bilen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Varför ska du köpa 8 ohms högtalare när det ska vara 4 ohm?

    - - - Uppdaterad - - -

    Bra pris på dessa, jag har föregående modell i min og9-3 och dom låter helt fantastiskt bra med tanke på priset.

    https://www.sumo.se/sv/artiklar/hertz-dcx-35tum.html
    kanske blir att köpa med 4ohm då! ja dom där var ju det inte alls farligt pris på just nu, är det bra ljud i dom?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag själv tror fortfarande att de kan bli tungdrivna eftersom du får en impedans missmatch med 50% men det behöver nödvändigtvis inte betyda att du inte blir nöjd för pengarna.
    Min tro säjer att något av de länkade är mer lämpade.
    Och min erfarenhet säger att man bör satsa mest på framsystemet om man vill ha bra ljud och bak och det är dunkadunka man vill ha.

    Viktigast är att de fysiskt går att montera och kan man köpa på öppet köp är det en bra möjlighet för att både veta om det går samt kunna provlyssna i den egna bilen.
    så för att kunna driva dom fullt ut så behöver jag alltså en en ny stereo eller ett slutsteg? så alltså behöver jag 4ohm fram för att det ska spela fullt ut för det är det original? och är det mkt skillnad på bredbandselement mot 2-vägs koaxialhögtalare?

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    55
    Medlem#
    -
    Du blev tidigare i tråden tipsad av Pelle ang JL audio´s C2-350. Jag har dessa och de låter fantastiskt bra. Matar man dom sen med ett steg(jag vet du inte vill det NU, men köper du "rätt" högtalare från början så blir det billigare i slutet) så blir det ännu bättre. Som Herman också sa så är framsystemet det man ska få "färdigt" först. Setupen i min är ovastående i instrumentbrädan. Ett 4-kanalssteg där ena halvan driver 3.5" och andra halvan ett JL-basrör 6.5" framför fötterna på passageraren i framsätet. Original 6X9 finns där bak men de "hörs" inte.
    Jag är mkt nöjd. Finns du i närheten av Finspång kan du ju komma och lyssna :-)

    //Magnus
    9000 CDE -95*såld* . 9-3 Aero BSR -02 *såld*

    Mazda CX5 2.2 D AWD-13 *såld*

  15. #35
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    TS säger att han bara vill byta högtalare och att det helst ska kosta så lite som möjligt, så jag tror vi kan skippa rekommendationer av steg och basrör eftersom det bara förvirrar just nu.
    Annars har jag en perfekt rekommendation med HU, 8 högtalare, två steg, kopplingsblock och hela skiten som jag kör i min andra 9-3'a, men där ligger prislappen på närmare 30k för bara materialet så jag antog att det inte var relevant.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SB!! Visa inlägg
    Du blev tidigare i tråden tipsad av Pelle ang JL audio´s C2-350. Jag har dessa och de låter fantastiskt bra. Matar man dom sen med ett steg(jag vet du inte vill det NU, men köper du "rätt" högtalare från början så blir det billigare i slutet) så blir det ännu bättre. Som Herman också sa så är framsystemet det man ska få "färdigt" först. Setupen i min är ovastående i instrumentbrädan. Ett 4-kanalssteg där ena halvan driver 3.5" och andra halvan ett JL-basrör 6.5" framför fötterna på passageraren i framsätet. Original 6X9 finns där bak men de "hörs" inte.
    Jag är mkt nöjd. Finns du i närheten av Finspång kan du ju komma och lyssna :-)

    //Magnus
    ja jag har kikat på dom, hur låter dom med original HU osv? är endast ute efter 3.3"/3.5" fram och 6x9 bak! vill ju ha nå högtalare som orkar driva det bra och att det ska låta hyfsat "bra", utan att behöva köpa steg osv osv..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    TS säger att han bara vill byta högtalare och att det helst ska kosta så lite som möjligt, så jag tror vi kan skippa rekommendationer av steg och basrör eftersom det bara förvirrar just nu.
    Annars har jag en perfekt rekommendation med HU, 8 högtalare, två steg, kopplingsblock och hela skiten som jag kör i min andra 9-3'a, men där ligger prislappen på närmare 30k för bara materialet så jag antog att det inte var relevant.
    haha ja men precis

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    men som sagt, Men går det att driva bredbandselement 3.5 på original HU? isåfall har ni nå förslag på "bredbandselement" mellan 500-100kr?

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vilken originalstereo har du? AS2?

    AS1/AS2 har
    Instrumentpanel: 3,5" 4,1ohm
    Dörrar: N/A
    Bak: 6x9" 2ohm

    AS3 har en förstärkare från Clarion på 2x15w och då extra basar i framdörrarna
    Instrumentpanel: 3,5" 4,1ohm


    Annonsen på Tradera tycker jag har flera faktafel.
    Hittar du en 3,5" 4ohm som fysiskt passar i hålen på instrumentbrädan kan då prova dessa, t.ex. de PelleJ länkar till
    Bak finns det 6x9" Infinity på 2ohm som passar men de är svåra att hitta.
    Måste fråga. Jag har enbart högtalare i instrumentpanel och hatthyllan på min 9-3, Men många säger att det är fördragna kablar mm redan. Vet du om detta stämmer? Hade tänkt koppla in 6,5er i dörrarna och dra till mitt nuvarande steg men känns ju dumt om det finns fördraget? ^^

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    De dörrar jag öppnat har haft det, ja.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av ohrner1 Visa inlägg
    men som sagt, Men går det att driva bredbandselement 3.5 på original HU? isåfall har ni nå förslag på "bredbandselement" mellan 500-100kr?
    Vifa TG9 ett av dom bästa.
    Detta har suttit i många bilar som tävlat om bästa ljudkvalite

Liknande ämnen

  1. Högtalare og9-3
    Av manganish i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 11:54
  2. Högtalare 9-5 06
    Av dthompa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 18:13
  3. var får jag tag i högtalare??
    Av zeke74 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 19:15
  4. Högtalare 900
    Av Nalle14 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 16:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •