Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-3 aero BSR steg2 laddar inte över GLT

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 aero BSR steg2 laddar inte över GLT

    Hej!

    Har en 9-3 aero med BSR steg 2, tyckte den laddade dåligt och insåg att den laddade ungefär 0.6 bar. Kollade under huven och såg att backventilen till vevhusvent var trasig, bytte den och bytte samtidigt dom blåa ventilerna och biler går nu lita stabilare.

    På vägen hem gasade jag ur bilen på 2an ur en rondell och då laddade bilen plötsligt 1.1bar en kort stund innan den släppte laddet. Fick den sedan att ladda upp till till 1 en gång till men den släpper laddet direkt. Nu laddar den cirka 0.7 bar som max ungefär

    Antar att den borde ligga runt 1.1bar rätt konstant med steg 2 så antar att nått är fel.
    Handlar det om adaption och att bilen måste vänja sig vid att hålla laddet igen (Och det var därför den började ladda 1bar efter 3 mil hem från verkstaden) eller kan det vara något annat som är fel? Något jag kan testa för att identifiera felet? Läste något om att man kan plugga någon slang?
    Senast redigerat av TheRaz den 2017-05-15 klockan 20:04.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Det kan vara mycket, om turbon är frisk skulle jag kolla så luften inte blockeras eller läcker (från snorkel och hela vägen fram, ic har visat sig vara problem för andra) nästa skulle jag gå på avgas ... läckande packningar... Alla vakuumslangar osv... Men det är ju jag det..
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Det kan vara mycket, om turbon är frisk skulle jag kolla så luften inte blockeras eller läcker (från snorkel och hela vägen fram, ic har visat sig vara problem för andra) nästa skulle jag gå på avgas ... läckande packningar... Alla vakuumslangar osv... Men det är ju jag det..
    Det sitter sportluftfilter på och luftboxen är borttagen, kan det vara problemet alternativt att lmm tagit stryk av det öppna filtret?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, de kan ta stryk och sitter filtret bakom strålkastaren suger det i sig varmluft från motorrummet. Originalburk med pappersfilter och dieselsnorkel räcker fint för 300hk+ på OG9-5 så jag skulle nog behålla pappersfilter och originalburk även på OG9-3
    jojje pekar på lite du kan börja med att kolla

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av TheRaz Visa inlägg
    Det sitter sportluftfilter på och luftboxen är borttagen, kan det vara problemet alternativt att lmm tagit stryk av det öppna filtret?
    Öppet filter tycker jag ej är lämpligt...bättre med insatts sportfilter i original burk om man vill ha det ... Just lmm och filterolja är ingen vinst kombo..
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Öppet filter tycker jag ej är lämpligt...bättre med insatts sportfilter i original burk om man vill ha det ... Just lmm och filterolja är ingen vinst kombo..
    Då byter jag tillbaka till original, köpte bilen för en vecka sen och tidigare ägare hade bytt.
    Insåg dock att jag av ren vana har tankat 95:a i bilen istället för 98:a som den är mappad för, Läste att bilen kunde släppa laddtryck om den spikade för mycket vilket jag antar händer med 95 oktan. Hade cirka halvtank 95:a i igår så åkte och tankade i fullt med 98 och åkte några vändor fram och tillbaka på raksträckan vid macken, tyckte den började hålla laddet lite oftare mot slutet. Tror du det här kan vara anledningen till att den laddar dåligt och att det kommer fortsätta bli bättre vartefter det blir ren 98:a i tanken och bilen får adaptera sig?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Allt som ingår i en cykel i motorn kan påverka. Så bränsle, tändstift, bränslefilter luftfilter mm.

    .
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Allt som ingår i en cykel i motorn kan påverka. Så bränsle, tändstift, bränslefilter luftfilter mm.

    .
    Bytte till original luftburk och bytte ut alla tryckslangar, nu laddar den stadiga 1.2bar

    Tack för hjälpen!

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Härligt att det löste sig.. ut o njut...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

Liknande ämnen

  1. 9-3 -01 Aero laddar inte
    Av kitqeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-01, 21:07
  2. 9-3 aero laddar inte som den ska
    Av dziobek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 21:49
  3. saab 9000 aero 95 laddar inte över 0.45 bar
    Av jonizen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 14:17
  4. Saab 9-3 Aero laddar inte...
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •