Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Koppla om så att hel & halvljus inte lyser samtidigt 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125

    Koppla om så att hel & halvljus inte lyser samtidigt 9000

    Hej! Någon som vet hur man kan lura en 9000 -95 så att den beter sig som en av äldre årsmodell (med H4-strålkastare)? Alltså så att hel & halvljus inte kan lysa samtidigt, utan att man växlar mellan dem.

    Jag har testat att ta båda ljusreläerna från en CD -93 som har H4, men det hjälpte inte, trots att det röda relät faktiskt hade ett annat artikelnummer.

    Någon som vet ett annat sätt att lösa det på? Kan ljus-switchen inne på panelen vara annorlunda kanske?

    Mvh Jens

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Varför vill du göra detta? Ljuset är konstruerat för att de skall lysa ihop...
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Varför vill du göra detta? Ljuset är konstruerat för att de skall lysa ihop...
    /Johan
    Inte för att det spelar någon roll varför, men för kännedom: Håller på att bygga om en CD -95 till gammelfronten. Med H4 ska man inte köra Hel+halvljus samtidigt.

    Samtidigt så hade jag för ett tag sedan en CS -94 med H1+H1, som de ska ha, och på den bilen lös faktiskt inte hel+halv samtidigt av någon anledning.. Vet inte om det kanske var så på CS innan 95? Att dom delade elsystem med CD hela vägen upp till 94 som var sista året för gammelfronten på CD?

    EDIT: Jag tänkte att man kunde lagt ett växlande relä i serie på varje halvljuskabel. Det hade ju fungerat bra, MEN då kommer bilen varna för lampfel då den ju tror att halvljuset är igång...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Som svar för framtida googlingar: jag läste idag problemet efter att ha testat att ta reläer, spak, etc från äldre bil utan lyckat resultat.

    På faceliftade bilar (med H1+H1) så finns det ett litet svart relä märkt Head-ligth extra". Det verkar ha till uppgift att hålla halvljusen igång när helljuset startas. Ryck det så blir det som jag vill. Inga lampvarningar eller nåt.

    Sent from my TA-1012 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

Liknande ämnen

  1. Dimljus och halvljus samtidigt NG9-3
    Av Dragass i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2017-12-01, 14:47
  2. Vill inte ha halvljus tänt samtidigt med helljus!
    Av Data-Saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 22:17
  3. [LÖST] Halvljus och dimljus samtidigt OG9-3
    Av leuffve i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •