Sidan 32 av 32 FörstaFörsta ... 22303132
Resultat 621 till 630 av 630

Ämne: Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten

  1. #621
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    ATVn fick till slut lastgaller/pakethållaren monterad. När denna ATV såldes fanns inte det som tillval utan kom på den Bashan BadBoy som säljs nu. Dock fick jag beställa lastgaller och sidospeglar frun UK i höstas för galler fanns bara där. Så givet saknades fästpunkter på min och det fick jag fixa till.



    Tog rör som jag kapade upp som lämpliga distanser och svetsade fast. Måttade med ögonmåttet och ibland ska man ha tur. Punktade dit distanserna sedan monterade jag bort bakre ramen och svetsade klart på bänken.




    För att kunna skruva fast galler så svetsade jag dit muttrar och slipade till. Sedan blev det en riktig maskinhalls-lack som till slut torkade med lite hjälp av en värmekanon.





    Sedan montera tillbaka allt o sätta tillbaka lampor med kablage. Det blev finfint och jag är klart nöjd med resultatet.







    Monterade dit sidospeglar och justerade givaren till hastighetsmätaren så den kom närmre givarskivan/bromsskivan och vipps så funkade den med.


    Nu lite Saab-fix. Flexdelen på svärföräldrarnas 9-5 var lite trött så en sådan hade jag med mig. Så när svärfar demonterade den så föll flänsen till bakre delen i bitar och det skapade problem minst sagt.



    Jaha det blev till att ta till plan B o bygga ngt provisoriskt. En stång fanns som böjdes till för att passa runt röret. Två muttrar svetsades fast. Sedan blev det att klämma runt de två delarna och svetsa ihop.





    Det blev funktionellt och tätt till på köpet så den får sitta där tills jag jagat tag på en bättre delbar fläns.

    Det var allt för denna gång.

    4 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #622
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten

    Råkade köpa en billig über kina led-ramp i höstas som ska komplettera helljuset på 4hjulingen. Det fanns lämpligt material att tillgå i verkstaden så efter lite körning med vinkelharry svetsen och slip så blev det riktigt hyggligt. Provmonterat och klart. Fästen blev grundmålat men ska få ett par lager mattsvart.












    Placeringen är väl inte helt optimalt egentligen men det får duga, vill inte montera rampen för lågt för spridning av ljuset men ska köras på skogsväg med lite vegetation så inte rampen går sönder direkt. Ska fixa fram lämpliga skruv och sedan ska elen fixas men det får bli vid annat tillfälle.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-03-10 klockan 18:03.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #623
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Härlig MacGyver-lösning med avgasflänsen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #624
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    196
    Hej!

    Följer med glädje!

    Mvh

    Mathias

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #625
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Tackar. Jo visst är flänsen i värsta hilly billy stil men den fyller sin funktion.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #626
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Basarna i retur från omkantning hos HIFI Kit i Sthlm. På ena elementet hade även ”dammskyddet” domen lossnar lite vilket de med fixade. Total kostnad blev 1800kr 800 för ena och 1000 för det andra inklusive frakter dit o hit.








    I helgen som n var slog Tazzen över till 29000 mil.


    Fästet till ATVn ljusramp målat och färdigt och ramp provmonterad på fästet.



    Väntar på lite stift och kontakter för att bli klar med allt inför monteringen och inkopplingen som får ske framöver.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-03-23 klockan 15:42.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #627
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    4hjulingen blev med krok idag. Dragkulan från Biltema och fästet är till en annan modell från Bashan men var bolt on i befintliga hål.



    När draget var fixat blev det montage av ljusramp och inkoppling mm. Lite förarbete hade gjorts i stan med att fixa kablage och monterat AMP super seal kontakt mm.





    Dra kablage och montera koppla in. Monterade en brytare så man kan välja om man vill använda rampen eller inte.



    Resten då. Monterade skum mellan ramp och ”bumpern” för att minska ev skav på färg. Drog både plus (med 10A säkringshållare) och minus kablel från batteriet. Använde svart kabelhölje till alla sladdar för att få det lite diskret och snyggt.







    Lyser gör det med.

    Glad påsk o trevlig helg på er.

    4 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #628
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 114
    Medlem#
    6234
    Snyggt jobbat!

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #629
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Hm några bilder på kabeldragningen föll bort.


    Men nu är ordningen återställd.






    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #630
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten

    Påskhelgen var lång så det hanns med att skruva med en liten 50cc 4hjuling 2takt som svärfar och svågern fick av en granne för ett par år sedan. Centrifugalkopplingen var sliten och kedjan var slut och de hade köpt en ny större fyrhjuling. Men svärfar fick ihop den efter jag letat fram lite kina-reservdelar och den fungerade bra tills förra året. Då började förgasaren flöda över konstant och den ställdes undan.


    Så i söndags plockades den fram för lite felsökning och fix. Bort med förgasaren och kollade koppen och flottören om det var ngt strul med den att den hängde sig eller ngt. Lite oklart det såg bra ut monterades ihop igen efter lite renblåsning.






    Hällde i lite soppa och drog i snöret. Hoppade igång så fint så men efter ngn minut så flödade soppan friskt ur förgasaren igen. In och upp på bänken igen för lite grundligare koll. Det visar sig att nålventilen som flottören ska stänga inte höll tätt öht så då var det ju inte så svårt att lista ut varför det blev som det blev.

    Men ATVn är såld av Superbilligt.se här i stan som numera heter Fungarage.se. Efter lite sökande på deras sida så fanns det en ny förgasare som är lika som den som sitter på. Så den inhandlades igår för 359kr. Den ska monterad framöver. Denna är tät som den ska vara.

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-04-04 klockan 09:42.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •