Sidan 11 av 32 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 626

Ämne: Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten

  1. #201
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    De flaskorna har jag sett lite varstans faktiskt på bilder/nätet/forum FB mm. Som sagt det finns ju näst intill oändligt med lackvårdsprodukter. Undra hur många tillverkare det finns eg? Så ibland funderar man om inte samma produkter går under olika namn i olika länder.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #202
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Jag ser på det såhär. Vill han sälja måste han antingen ha en bra produkt eller bra pris. Han själv säger att han skapade tershine pga att han tröttnat på vanliga grejer du kan köpa. De produkter jag har använt mig av har vart grymma. Vill han slå sig i på en näst intill överfull marknad måste hans produkter leverera. Sen gynnar han ju svenska marknaden genom att han är baserad i Sverige!

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #203
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Jag ser på det såhär. Vill han sälja måste han antingen ha en bra produkt eller bra pris. Han själv säger att han skapade tershine pga att han tröttnat på vanliga grejer du kan köpa. De produkter jag har använt mig av har vart grymma. Vill han slå sig i på en näst intill överfull marknad måste hans produkter leverera. Sen gynnar han ju svenska marknaden genom att han är baserad i Sverige!

    /Tapatalk
    Ja det är lugnt. Jag menade inte specifikt mot ditt inlägg utan det var ett mer generellt menat. Det finns ju massor med kemi för bilvård.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #204
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Tog det inte personligt eller något bara "My two cents"

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  5. #205
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Rupes grejer är också bra. Även meguiers m105 m110 m205 m210( säkert missat något produkt namn) delar mer än gärna med mig av det jag kan om polering kan även peka på bra YouTube kanaler som går igenom det

    /Tapatalk
    Ja tack, gärna. Men kanske skulle kunna vara i en egen tråd. Våren är ju här och Göteborg & Örebro har redan meteorologisk sommar, så det är ju rätt säsong. Och även om det finns 1000 trådar redan, så kommer och försvinner produkter och leverantörer, så lite aktuell info skulle vara kanon.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #206
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Detta med bilvård o polering är ett kul ämne men kräver sin tid helt klart. Tidigare hade jag denna maskinen en Carwise, den gjorde sitt jobb. Bytte kabel mot en längre för att slippa kontakten hängandes o slängande. Den är oscillerande med 8 mm slag. Av/På knappen började dumma sig lite så då gav jag bort den. (la ut den på en FB sida som skänkes.... jösses ja det är en historia bara det)


    I Mars köpte jag denna över en hel del letande en Shine Mate EX 610-15 oscillerande polermaskin. Det var den jag gick lös med på Toyotan och är nöjd märkte ingen större skillnad mot svågerns Flex som ser mer el mindre lika ut.
    https://waxdog.se/maskiner/polermask...e-polermaskin/


    Är man amatör som en annan är bör man köpa en maskin som är oscillerande för att undvika polerrosor/hologram mm vilket man lättare får med enbart roterande maskin. Det är iaf vad jag läst mig till och fått rekommendation, men det finns så många olika tycke o smak. Rådet är väl att börja lätt och gå mot grövre grejor för att inte skada lacken. Att köra på med stenhård rondell och riktigt avverkande rubbing då kan det bli problem rätt fort. Jag har klarat mig ännu iaf för några "fuck-ups". :P Ta en liten yta åt gången typ en dörr eller 0,5 kvadratmeter.

    Min gröne og900 var fruktansvärt oxiderad i lacken när jag köpte den. Den hade stått i 10 år. Så första sommaren 2014 gjorde jag o svågern en grovpolering med hans Flexmaskin. Det tog ung 10 timmar bara maskinkörning med för klena konsument produkter (Turtle Red Rubbing Compound). Men det gjorde stor skillnad.
    Bilden visar taket, närmst kamera är utgångsläget, längre bort är efter första körningen.


    Första gången jag som jag själv rubbade/polerade/vaxade min gröne OG900:a var 2015 så körde jag med Carwise maskinen. Jag använde då Meguiars konsument produkter och jag tyckte de de gjorde skillnad helt klart. Använde gul medium skumgummi rondell från BBV.


    Första bilden nedan visar vad jag lagt på Meguiars Compound och där ser man hur dassig huven är. Andra bilden visar samma yta efter körning. Tredje bilden visar resultatet på taket innan vax. Bild 4 är från Maptun Meet 2016 där jag inte polerat eller gjort ngt mer än bara tvättat lacken (Förutom att aerokjolar är nylackerade).





    carwise.jpgshinemate.jpgmeguiarskem.jpggrön1.jpggrön2.jpggrön3.jpggrön4.jpggrön5.jpg

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-04-27 klockan 12:33.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #207
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Nu ska bilderna fungera i förra inlägget. Skumt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #208
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Kul med lite bilvårdsinlägg! Håller själv på att samla mod för att ge mig på min svarta SS.

    Den här himla fin den gröna 900an!

  9. #209
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tackar, jo den är fin det kan jag väl hålla med om även om den inte är i ett utställning skick direkt. Men det börjar bli ont om Og900:or som används som daily driver. De syns mest på sommaren vilket iofs inte är ngt konstigt.

    Sedan att samla mod om att själv gå på med polermaskin är väl en process i sig. Det finns mängder med information / hur man polerar själv osv på tex Youtube. Jag tröttnar nästan direkt när jag letar efter information via film. Det ska pratas så jäkla mkt och ta en evighet innan man kommer dit man vill så jag lägger ned. Jag vill ha fakta pang direkt annars får det vara. Det finns mera bilvårds bilder i denna tråd både av mig och de som polerade och la på lackskydd på min Griffin. Samt bilder på garaget.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #210
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Farsan kör sin 900s året runt och den står även ute året runt (på grus, i lätt lutning). Lacken på sidorna och huven las hösten 2013 och den har fått två poleringar hittils. skulle haft bättre lackskydd senaste än ett bra vax, tog ungefär 1 månad sen var det borta.
    Keramiskt skydd som jag kör med på 9-3an höll finfint nu i 2 år (året runt) och den enda anledningen att den fick ny översyn var att jag lackade om bakskärmarna.

    det sliter hårt på lacken helt enkelt. Det är inte rimligt att tvätta bilen en gång i veckan trots att den blir dränkt i salt, en avspolning av underrede, hjulhus och undersida dörrar brukar det bli förhopningsvis en gång i veckan

    Räknade ut att den gått snitt 400 mil om året sen han besiktigade så det är inte många mil på vägen. men räcker med turen fram och tillbaka till maxi (ca 6 km tot) för att saltet ska klamra sig fast, sen äter det när bilen står still med.

    Men fin är den Går till Maxi för veckohandling, köpa trä, biltema osv på sommaren och sen till tippen som ligger 2 kilometer bort.

    Olja byts 1 gång per år oavsett om det är 400 eller 300 mil den gått

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2020-04-28 klockan 22:20.

  11. #211
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Farsan kör sin 900s året runt och den står även ute året runt (på grus, i lätt lutning). Lacken på sidorna och huven las hösten 2013 och den har fått två poleringar hittils. skulle haft bättre lackskydd senaste än ett bra vax, tog ungefär 1 månad sen var det borta. Keramiskt skydd som jag kör med på 9-3an höll finfint nu i 2 år (året runt) och den enda anledningen att den fick ny översyn var att jag lackade om bakskärmarna.
    Den ser fin ut en bra trevlig daily driver helt klart. Som du säger salt äter ju torrt som blött på karossen och har det börjat få fäste då går det fort tyvärr även om det är på ställen som inte syns först. Känner nog med att keramiskt är nog det som ska på Toyotan med då den ska få en omgång till.
    /B

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #212
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    En uppdatering om vad som pysslats med sista tiden. Den gröne 900:an behöver få nytt tyg till innertaket då det börjat lossna lite (gjorde detta jobbet 2014 så det är backjobb helt enkelt). Så jag tog bort tyget från innertaket och insåg att det skulle kräva lite mera jobb för att få stommen hel o snygg för nytt tyg.

    Efter en del letande så fick tag på ett nytt innertak av Isak i Strängnäs. Sagt och gjort så förra helgen lånades svärföräldrarnas 9-5 kombi och kosan styrdes mor Strängnäs för att hämta innertaket vilket stommen var i utmärkt skick.

    Väl hemma så började jobbet med att ta bort det gamla tyget och göra rent från gamla lim och skumrester. Denna gången passade jag på att behandla stommen med att stryka på ett lager polyester för att styva upp stommen. Tydligen ska klistret fästa bättre med. Det är dock ett arbetsmoment som kräver god ventilation och lite snabbt arbete innan härdaren börjar göra sitt med polyestern.

    Tyget och lim är redan fixat sedan i höstas från SSK. Men när jag rullade ut tyget så har baksidan en skada samt det är grova tryckmärken i tyget, så just nu ligger det på en plan yta för att kurera sig självt förhoppningsvis. Jag har varit i kontakt med SSK gällande skada och märken. Jag vill inte riskera att det inte blir bra då det krävs en hel del arbete om det inte blir bra samt tyget är ju inte gratis. Så fortsättning följer med innertaket. Bifogar lite bilder på projektet så långt.












    IMG_5699.JPGIMG_5750.JPGIMG_5749.JPGIMG_5745.JPGIMG_5723.JPGIMG_5722.JPGIMG_5721.JPGIMG_5720.JPGIMG_5700.JPGIMG_5892.JPG

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #213
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Projekt nummer 2 gäller restaurering utav stora vinge till bakluckan även kallad ankbadet/whale tail. Denna inköptes 2013 och behöver en ”del” kärlek för att bli bra igen. Jag tog fram den för ett par veckor sedan för att kolla hur mkt jobb som eg behövdes. Det visade sig att det krävs mkt jobb spec gummidelen som skruvas fast på plastdelen med skruv.

    Det är känt att den stomme som finns i gummidelen rostar och då spricker gummit runt och då blir det svårt att få till det bra. Detta hade även hänt på min vinge. Så det som har gjorts hittills är att skära ur och plocka ur den långa profilen och skapa en ny profil med pinnbult. Jag har skaffat material i rostfritt för enkelhetens skull för att slippa problem längre fram.

    Profilen jag köpte var ngt för bred så den smalnades av med vinkelslipen. Det har borrats om gängats nya hål med M5 gänga sedan kapat pinnbult i lagom längd som har låst fast med gänglåsning. Efter lite justering så monterades skenan in och idag limmades allt ihop och fixerades med tejp för att gummit ska behålla formen tills limmet härdat. Det tar väl ngn dag innan detta har härdat för att se hur slutresultat blev. Så fortsättning följer även här.
















    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #214
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Synd på tyget, annars ser det bra ut!

    jag fick tipset att skippa polyester och köra epoxi istället så man slipper "plastbåtsdoften" som infinner sig med polyester. Dyrare men luktar inte är la sammanfattningen.

  15. #215
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Ja det var ju en tanke och det klart visst luktar det båt. Men gjort är gjort och det kommer väl att klinga av vart det leder. Det löser sig nog med tyget ingen panik.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #216
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Min förra 900 fick jag hjälp, då kördes det polyester.

    höll i sig 3-4 månader efter montering. Till slut vänjer man sig o då är det borta!

  17. #217
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Liten uppdatering, nu har limmet stelnat/härdat på vingen så jag tog bort tejpen och kollade resultatet. Det sitter stenhårt fast så limmet har gjort det den skulle göra. Vingen ser lite tråkig ut i färgen då jag tvättat av den med sprit innan jag skulle limma. Men den kommer få ett lager plastidip framöver för att bli snygg. Gällande tyget till innertaket så har SSK hört av sig och kommer skicka nytt tyg. Det e service det.



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #218
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Grymt, blir nog bra detta
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  19. #219
    Sugmotor pontaas avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    vingens gummi borde du ju kunna köra med antinge pingens keramiska plastbehandling (trim coat) eller typ gyeons Q2 trim även den keramisk, tänker det måste bli bättre än dipp som kan släppa?

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #220
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Håller med Pontaa! testa ett bra plastmedel, för 10 år sen fanns det inte nått som funkade men det har hänt saker.

    plastidippa kan du ju göra som nödfall

Liknande ämnen

  1. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •