Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 161 till 172 av 172

Ämne: "The Green" Saab 900 T16 -92 & og9-5 "Griffin" 2009

  1. #161
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 221
    Steg 1: Fräsch spak från MY91->.

    Steg 2: Fräsch spak från MY91-> med nedre kula i aluminium som Broberg visade.

    Steg 3: Shortshift, då blir det ordning på torpet Efter att man kört en bil med det vill man inte gå tillbaka, så enkelt är det

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #162
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 273
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Steg 1: Fräsch spak från MY91->.

    Steg 2: Fräsch spak från MY91-> med nedre kula i aluminium som Broberg visade.

    Steg 3: Shortshift, då blir det ordning på torpet Efter att man kört en bil med det vill man inte gå tillbaka, så enkelt är det
    Bilen är en 92:a så spaken borde vara rätt, frågan är vad som är slitet inte byt spaken, el byt till stålkula. Cabben som är en 91:a med org spak är betydligt stabilare spänstig o solid. Får jag den känslan är jag nöjd.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    är det org spak? Hur många mil har spaken? stålkula?.
    Japp original från 92: mig veterligen iaf. Miltal okänt. Stålkula tror jag inte har inte kollat.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  3. #163
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 336
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Steg 1: Fräsch spak från MY91->.

    Steg 2: Fräsch spak från MY91-> med nedre kula i aluminium som Broberg visade.

    Steg 3: Shortshift, då blir det ordning på torpet Efter att man kört en bil med det vill man inte gå tillbaka, så enkelt är det
    Instämmer helt och hållet!
    Jag är en av dom som konverterat till shortshiftspak, lite ovant i början, men efter det klockrent!

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #164
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 317
    Medlem#
    7182
    Har ungefär samma glapp i min cab och den har jag satt i org "stålkulespak" från 1991 utan att det gjorde någon skillnad för lääängesen när jag köpte den. Det var typ 6år sen och jag har inte kollat mer på det sedan dess... kanske skulle lyfta spaken och kolla nån dag skick på koppen

  5. #165
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 336
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    ... kanske skulle lyfta spaken och kolla nån dag skick på koppen
    Det är väl oftast nedre kulan i plast som ger sig först..?
    Fast plastbussningen eller vad man skall kalla dem som övre kulan arbetar mot slits ju också, den går ju att på lagom fuskmanér shimsa / bussa in lite har jag för mig...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #166
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 273
    Medlem#
    3471

    "The Green" Saab 900 T16 -92 & og9-5 "Griffin" 2009

    Griffin besiktigade i fredags med beröm godkänt och inspektörens kommentar var "otroligt fräsch 9-5:a" känns ju bra o få det omdömet.
    IMG_2849.jpgIMG_2846.jpgIMG_2841.jpgIMG_2845.jpg

    Fick rycka in och hjälpa min svågers svärfar som hade problem med sin 9-5:a. Den var otroligt svag och seg, knappt den tog sig upp för en mindre backe. Komma upp till 100 tog en evighet.

    Nåja det hela började med att han klagade om att bilen var slö, utan att jag provkörde bilen så kollade jag lite snabbt under huven och mkt riktigt backventilen under kåpan var av samt ett hål rätt igenom. Där hade du ett problem iaf. Jag fixade fram en i alu från Maptun och den byttes av ägaren. Fick info att bilen var lika trött för det. Så han kom förbi och jag tog en provtur och då fattade jag vad han menade, bilen var tokslö. Sa att vi kolla så inte spjället gått i limphome för det kändes lite som det. Bilen gick jämt men super segt. Spjället var iaf inte i limphome.

    Då jag bor 8 mil från herrn som äger bilen och jag ogärna plockar med andras bilar under dessa förutsättningar som kräver rejäl felsökning så sa jag att lämna in den för felsökning på en verkstad.

    Sagt och gjort bilen fick en tid för felsökning ngn vecka senare på en "saab-verkstad" och de felsökte i 3+ timmar och kom fram till att det är en laddtrycksgivare som är sönder (sitter på insuget) då bilen inte får ngt laddtryck. Jag tyckte det hela lät skumt men okej då de har ju ändå felsökt. (Vid verkstadsbesöket satt det en svart tändkassett.) Ngn dag senare byttes givaren utan att bilen blev bättre. Då avbröts felsökningen av ägaren. Ägaren undrade om jag kunde ta en titt igen, det kunde jag väl då jag började misstänka ett par saker, 9-5:an hamnade hos mina svärföräldrar.

    "Epilog" Jag ställde lite frågor första gången jag tittade på bilen och fick då veta att den hade gått ett kort tag med en röd "pirat" tändkassett och hade biltema stift monterade. Jag undrade varför en röd, jo ägaren hade slagit in regnummer på "autodocs" sida och fått upp att denna skulle passa (vilket stämde jag kollade själv på autodoc senare) efter misstaget med röd kassett byttes det till en svart kassett även den "pirat" och det var efter röd&svart äventyren som bilen började bli slö.

    Förra lördagen rullades bilen så in för lite koll och det första jag gjorde var att lossa downpipen vid turbon så det blev ett rejält läckage och tog en provtur "voila" bilen gick som den skulle. Så då var det lätt att stryka "kass" turbo från listan och rikta intresset på downpipen. Den demonterades och mkt riktigt så hade främre katten rasat och pluggat igen hela skiten ned till kat nummer två. Se bilder nedan, hur det ska se ut och inte.

    Så under veckan jagades det rätt på en begagnad DP och idag monterades den på bilen och samtidigt med nytt luftfilter, ny olja och filter, nya ngk stift och en begagnad original saab tändkassett samt ett gäng murkna vakuumslangar bytta. Kontentan i detta är att verkstaden ställde inga frågor till ägaren om hur och när bilen blev som den blev vilket är dålig. Samt att pirat tändkassett röd el svart kan verkligen skada hårdvaran på saabar då vissa skyddsfunktioner bevisligen inte fungerar. Nåja, 9-5:an är iaf pigg o kry igen och ägaren glad.

    1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2019-09-29 klockan 18:28.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  7. #167
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 045
    Medlem#
    3183
    Bra jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #168
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 273
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Bra jobbat!
    Jo tack. Kul att det löste sig och hoppas det håller i sig.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  9. #169
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 273
    Medlem#
    3471
    Pysslade lite med Griffin igår afton med att piffa till/byta lite detaljer mot nya fräscha diton. Nog för att det kanske var rent o snyggt innan men detta höjde intrycket och skicket märkbart under huven. Det stämmer bättre överens nu efter omlackad mm. Nu är inte ambitionen att det ska vara kn*ll-puts här men det ska vara fräscht.



    Såg en viss Egermo blå 9-5 på Maptun meter i år som hade monterat Ignsignia mutter kåpor på hjulbultarna och det tyckte jag verkade intressant. Sagt o gjort beställdes på eBay kom igår testades tämligen omgående. Jag är dock inte helt säker på resultatet ännu. Ska fundera.

    5 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  10. #170
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 821
    Måla kåporna samma färg som fälgarna

    eller bilen!

  11. #171
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    165
    Medlem#
    10566
    Dom små detaljerna under huven gör väldigt mycket för helhetsintrycket

  12. #172
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 273
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Måla kåporna samma färg som fälgarna

    eller bilen!
    Ja färgen är eg inget fel de är grafit gråa original och det är bättre än svarta. Ska bara vänja mig.

    Citat Ursprungligen postat av Martin_F Visa inlägg
    Dom små detaljerna under huven gör väldigt mycket för helhetsintrycket
    Tack, jo de tillför mkt för helhetsintrycket. Nu monterade jag nya delar man kunde ju även målat de gamla men jag brukar inte bli nöjd när jag håller på med sprayburk. Haha.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Liknande ämnen

  1. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 16:49
  2. Green Stuff
    Av Charlez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 10:33
  3. EBC green stuff elr TAR-ox
    Av street i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-03, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •