Sidan 17 av 17 FörstaFörsta ... 7151617
Resultat 321 till 331 av 331

Ämne: "The Green" Saab 900 T16 -92 & og9-5 "Griffin" 2009

  1. #321
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 360
    Medlem#
    3183
    Värsta sadelmakaren
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  2. #322
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471
    Jojo...
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  3. #323
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471
    Glad Påsk på er!

    Det har inte hänt så mkt i garaget. Men den gröne fick ett olje- och filterbyte i dagarna. Den oljan luktade en del bensin men det klart den har väl åkt in och ut 30 ggr ur garaget då jag behövt mek-utrymme för skruvande med moppen. Från Juli 2019 till mars 2021 har den rullat 110 mil, ingen risk att den får mil på sig (det är ju samma med Griffin haha)

    Familjens Toyota har fått nya sommardäck, det blev en uppsättning GoodYear EfficientGrip Performance 2. Ska bli kul att testa. De ska väl strax åka på bilen med men väntar ngn vecka till april kan ju spela en ett väderspratt.

    Sedan inventerade jag förrådet gällande motorolja, det var dags att beställa indeed. Så idag blev det en större beställning på Öldepot24.de.

    7 dunkar GM olja Dexos 2 - 19,45 EUR st
    2 flaskor Castrol Power 1 Racing 2T - 9,40 EUR st
    26 flaskor bromsrengörning a 500 ml st 1,25 EUR st (jo jag e faktiskt nykterist....)

    Totalt 187,45 EUR
    Frakt 30 EUR
    Allt som allt 217,45 EUR vilket blev 2234,39 SEK så det är godkänt.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-04-04 klockan 06:38.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  4. #324
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471
    Lite pyssel, pga klantighet så fick jag fula repor på nosen av huven då den drog i en vägg för ett par år sedan. Idag var det typiskt aprilväder så Toyans sommarhjul fick en skvätt vax på sig. Sedan provade jag Shinemate maskinen på nosen och halva huv o halva taket för skojs skull. Körde med Sonax Cutmax och Perfect Finish. Lacken är sliten och har 30 år av historia typ så mkt går inte bort men jag blev nöjd med resultatet där jag provat. Så nu ska vi göra resten av bilen men ska gå över med lera först för o ta mkt andra orenheter i lacken.







    6 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  5. #325
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471
    Japanen ska tydligen ha byte av växellådsolja var 6000 mil el vart 6:e år vilket som kommer först. Så det skulle varit förra året det då.. Så två liter Castrol Syntrans 75w API GL-4 som det stod i den minsta lästa boken på jorden införskaffades det åtgår 1,9 liter. Två skruv ut lätt åtkomliga. Sedan vara fylla på tills det börja rinna ut ur påfyllnings-hålet. Efter en kort runda så kan jag ju bekräfta att skillnad vid växling är klart påtaglig. Den var väl inte trög innan direkt men nu blev det sammetslent i lådan. Kul. En snabb avspolning av maskinen blev det med när huven ändå var uppe.






    3 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  6. #326
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471
    Idag inhandlades en 2004 Linear i ett helt ok skick åt mina svärföräldrar då deras 2002:a är bra sliten vid det här laget. Den ”nya” har rullat drygt 16300 mil och känns gedigen och tight måste jag nog säga. Den har även fått ett Maptun biopower steg 1 nyligen och det är ju inte fel. Ett par bilder på 9-5:an. Visst det finns en del kosmetiskt att fixa men den är ändå 17 år gammal.





    5 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  7. #327
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 360
    Medlem#
    3183
    Köpt i Hallsta?

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #328
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471
    Stämmer bra det. Det är Aero++ som agerat säljare.

    1 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  9. #329
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471
    En filmsnutt på kombin med steg 1 kan jag väl bjuda på. Ingen racer men ändå...

    https://youtu.be/VtJr4Whp_ok
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  10. #330
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 657
    Medlem#
    3471

    "The Green" Saab 900 T16 -92 & og9-5 "Griffin" 2009

    Den nya Linear:n hade ett par "problem" som var tvungna att fixas innan den lämnades över till svärfar.

    1: Airbaglampa som lös intermittent och när man tutade (jo så var det).
    2: Hel och halvljus automatik samt instrumentbelysning försvann dagen efter inköp.
    3: Täcklock för ena lyktrengörningen saknades, ena lilla grilldelen hade en skada och ACC panelens knappar var lite mörka på sina ställen.

    Airbaglampan krävde lite mera expertis och utrustning gällande felsökning så "Herman" kom med en TechII i högsta hugg och började läsa felkoder och radera dessa. Felkod påvisade att främre vänster sensor inte var helt hundra och en "ny" sådan behövde införskaffas.

    Problemet med belysningen kvarstod även efter enkel felsökning/byta delar gjorde jag gällande belysningen men det var inget fel på ljusvredet eller klassiska relä-problematik. Så Herman igen slet fram multimeterns och började mäta spänning här och var och efter en del trixande konstaterade vi att det är fel antingen kontaktdonet i tändningslåset eller kabelbrott i "gröna kabel x" som går till ljusvredet från tändningslås. Men felet var lite lurigt för vi hade 12V när vi mätte de flesta gångerna men spänningen sjönk så fort det blev belastning på kabel X. Givet så hade vi studerat STCS forumets enorma kunskapsbank och hittat en trefflig tråd med samma problematik där även en "fix" lösning på det hela. Där man ska klippa o skarva ihop kabel X med lila kabel (54) för att få tillbaka funktionaliteten igen. Vi hade en lättare överläggning och beslutet blev att vi stiftar ur X och flyttar lila/54 till X plats. (vill ogärna klippa i kablage om det ska fixas senare) Voila, nu hade vi fungerande belysning igen. Den enda skillnaden är att om ljusvred är vridet till vänster är all belysning utanför bilen släckt, mittenläget funkar som vanligt och även till höger. Så denna lösning får duga för tillfället.

    Just ny givare till airbagen behövdes, så fyllde en spann med lite bra o ha verktyg och begav mig till Delplocken här i stan. Där skruvades det bort div givare, plundrade lite ACC enheter på glödlampor, hittade ett par täcklock och se på fan högra lilla delen till grillen i utmärkt skick. När jag var i full färd med mitt rövartåg så råkade jag få syn på ett det berömda kontaktstycket som sitter under tändningslåset. Jackpot, ngn hade rivit loss ett spakställ i jakt på ngt annat så allt jag behövde göra var att skruva loss det. Det är annars rätt mkt jobb och tidsödande att komma åt så tack för det. Det hittades lite andra saker o skruv med som slank ned i hinken. Ett tydligt bevis på att man blivit ringrostig när det gäller att åka o leta delar på en demontering/skrot åt saabar är att jag glömde helt bort att ta med mig ett set torx-nycklar... Jisses. Men det gick bra ändå denna gången.

    Väl hemma så byttes givare och det ser lovande ut, Herman var förbi igen o släckte alla felkoder. ACC fick lite nya lysande glödlampor, täcklocket lackerades i stålgrå kulör och grilldelen hamnade på bilen. Så nu är den väl ändå leveransklar och ett snäpp snyggare kosmetiskt.

    Lite blandade bilder kommer här.











    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-04-13 klockan 20:45. Anledning: Stavning
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  11. #331
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 360
    Medlem#
    3183
    Bra där - mysmek i bästa sällskap
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

Liknande ämnen

  1. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 16:49
  2. Green Stuff
    Av Charlez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 10:33
  3. EBC green stuff elr TAR-ox
    Av street i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-03, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •