Sidan 12 av 32 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 626

Ämne: Mr_SunBear's Garage - Bilarna och projekten

  1. #221
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av pontaa Visa inlägg
    vingens gummi borde du ju kunna köra med antinge pingens keramiska plastbehandling (trim coat) eller typ gyeons Q2 trim även den keramisk, tänker det måste bli bättre än dipp som kan släppa?
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Håller med Pontaa! testa ett bra plastmedel, för 10 år sen fanns det inte nått som funkade men det har hänt saker.

    plastidippa kan du ju göra som nödfall
    Helt förståeligt resonemang att prova typ Conecpt Vista eller annat gummi-smörj. Dock så har jag fyllt i två små skador på ovansidan av vingen med samma lim som jag använt för att limma ihop gummit där jag bytt järnprofilen. Så då kommer de lagningarna synas bra mkt mera än att vingen får ett lager plastidip. Kan säga som så att den grönes turbovinge fick en omgång plastidip 2014 och den ser fortfarande ny ut.

    Här är en bild på lagningarna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #222
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag har plastidip mellan bakljusen/vid regplåten på bakluckan, det har sett fint ut iaf typ 5-6år nu.

    Man får undvika gå på med avfettning dock, då blir det inte bra... (kanske finns bättre plastidip numer dock)

    Jag hade ev testat på ett litet hörn mot en lagning med nått vettigt plastmedel först bara för att se hur väl det matchar, ibland så kan de matcha bättre än man tror.

  3. #223
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Fortsättning med innertaket. Fick nytt tyg från SSK som såg betydligt bättre ut gällande veck o tryckmärken. Dock var detta tyg tjockare och styvare än det jag limmade fast 2014/2015 och det var svårt att få det snyggt iaf för mig som amatör. Det nya tyget är även ljusare än det gamla som är på c-stolparna. Det var väldigt varmt i måndags när det limmades fast så man fick jobba snabbt då limmet torkade i blixtens hastighet. Så jag är inte helt nöjd med resultatet men det får duga så. För att kunna montera in taket krävdes det ju att man fick hämta hem den gröne. Alltid lika trevligt. Igår kväll så monterades taket in och det gick väl bra i det stora hela. Skönt att det är avklarat.










    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-06-05 klockan 09:03.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #224
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Så snyggt!

    vad körde du för lim?

  5. #225
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tackar. 3M 08080 från SSK två burkar gick det åt.

    https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/co...3193884&rt=rud
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #226
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Ser ju jättebra ut!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #227
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Bock och tack.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #228
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Igår så vart det lite fix av den gröne under huven. Märkte att den inte ville komma upp i motortemp riktigt så jag bytte termostat. När motorn monterades ihop 2013/2014 så monterades en 82 graders termostat denna gång blev det en 89 graders Saab original 30577561 och nog så blev motorn varm och nu något varmare normalt på tempmätaren så det skiljde mellan dem iaf. Noterade att det var samma tillverkare på både 89 o 82 termostaterna MotoRad 89 hade märkning FJN och 82 CMR vad det nu betyder.





    Sedan fixade jag ett läckage av växellådsolja från packboxen på växelförarstången. Det är ett jobb jag hoppas slippa göra igen. Trångt och svårt att demontera den gamla packboxen med motorn i och ligga under bilen ståendes på pallbockar, blev till slut tvungen att tömma ur oljan ur lådan och ta bort diffhus-locket för att komma åt. Man har inte många chanser att få loss den gamla tätningen innan du inte har ngt att "få fäste i". Sedan var det ett mindre lyckorus när jag väl fick ut den (typ stunden innan var jag säker på att jag får fan lyfta ur maskin, jag är 1000% säker känsla....).








    Nåväl den gamla ur den nya ska dit...... Ja just det, hur ska man "driva/knacka" in tätningen i växellådshuset det finns inte utrymme att få ngn kraft som knackar på hela varvet runt samtidigt... Försökte en bra stund med lite av varje, till slut så kände jag att jag ger mig för kvällen och började plocka ihop verktygen. Den lösning som som började forma sig i skallen var att demontera inredning för att inifrån via hålet för växelspaken kunna ha ett rör o knacka in tätningen. Men så tog jag en lång 18mm hylsa 1/2 tum trädde på stången tog den längsta skruvmejsel jag kunde hitta i garaget typ 30+ cm. Tråcklade upp den mellan rör o styrväxel i bakkant satte den i hålet på hylsan och knackade till lite lugnt med en hammare. Se på tusan tätningen "gled" in så fint så jag fortsatt tills den satt på plats. Det gäller att inte föra in den för långt så man knäcker den vita plasthylsan innanför tydligen. Allt frid och fröjd rengjorde filter och magneten i locket, inget spännande där. Monterade tillbaka med ny packning och tvättade rent.






    Längre än så kom jag inte igår, jag har beställt ny olja av SSK kör vidare med "Quadraluben" då den verkar göra sitt jobb. För jag häller inte tillbaka den gamla oljan även om den inte rullat så många mil. Det känns helt enkelt inte rätt. Jag hittade dock lite mera jobb igår, inre drivknutsdamask har en liten liten spricka och trycker ut fett så den måste bytas. Däremot så fixade jag till nivåpluggen i lådan på lunchen idag, den såg tråkig ut så den blev tillfilad och fick en fräschare yta.



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-06-12 klockan 14:14.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #229
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag är imponerad!

    jag hade helt klart plockat ut motorn innan jag bytte den tätningen!

  10. #230
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tack. Jo det blev helt klart en rysare iaf för mig, haha. Tanken "varför började jag med detta" kom upp flera ggr under kvällen kan jag lova. Men nu är det klart och jag gör helst inte om det. Så nu inväntar jag leveransen av växellådsolja och drivknutsdamasker från SSK för att göra klart allt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #231
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Pyssel fortsätter i lugnt tempo. Jobbet med packboxen är klart så då blev det o ta tag i den läckande damasken. En snabb leverans från SSK reservdelar som innehöll damasker och växellådsolja och lite annat smått o gott kom i tisdags. Demonterade drivaxeln i måndagskväll och förberedde så långt det var möjligt tills jag fick delarna som behövdes. Det är eg inget spec komplicerat jobb, hederligt skruvande. Lossa navmutter, avlasta övre bärarm, lossa nedre delen på stötdämparen samt lossa övre spindelled. Demontera ok och och ABS kabel och klämman kring inre damasken dra ut axel en bit så den lossnar från medbringaren kräng över en påse på båda delarna så det inte kommer in skit. That's it typ. Montering sker ju då i bakvänd ordning.







    Att få av tripoden (efter man tagit bort låsringen) krävde en dorn o hammare, några slag senare så lossnade den fint. Det var inget stort hål visade det sig, och det är ngt jag orsakat själv helt klart. Nu tog jag en annan klämma och drog inte åt så in i h*****e som jag gärna gör. Fyllde den nya damasken med Saabs egna tripod-fett som redan fanns där sedan tidigare. Navmuttern skall dras med 350 Nm, så man fick ta i lite. Till sist så fylldes det på med olja i lådan, en slang underlättar jobbet. Sedan ett litet tips har man tömt lådan på all olja så fyll på typ en halv liter i primärhuset via avluftningen för att slippa höra kedjorna rassla som f-n tills oljan kommit dit.












    Så allt ihop monterat och testkört. Så långt allt bra.

    IMG_6428.jpgIMG_6432.jpgIMG_6433.jpgIMG_6434.jpgIMG_6442.jpgIMG_6444.jpgIMG_6450.jpgIMG_6489.jpgIMG_6493.jpgIMG_6495.jpgIMG_6503.jpgIMG_6505.jpgIMG_6507.jpgIMG_6510.jpgIMG_6511.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #232
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Snyggt!

    smart lösning med slangen. Om man tar en flaska med sportkork, skär av den på miten och spruttar bort den låsande, ofta vita, flyttbara saken o korken blir det en Perfekt tratt för att hälla ner växellådsolja.

    skitbra när man råkat dränera lådan på motorvägen och precis vart på biltema för lite substitut för att inse att saknas en tratt.



    live and learn!

  13. #233
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tackar, skär man en "pip" av änden på slangen får man även ned den utan problem i avluftningen vid primären. Ja nöden har ingen lag, det är ju i paniken de bästa lösningarna skapas... eller nja.

    Idag har bilen rullat upp till stugan inför sommarledigheten på 8 veckor. Känns skönt.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #234
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Liten uppdatering, sommaren har gått och det har väl körts både cabbe, kupé och Griffin men mest har det blivit hantverksjobb på sommarstället. Men panel/vägg/dörr byte, takbyte/omläggning, målning och bygga arbetsbänk passar inte detta forum så det skippar vi.

    Just nu är det en liten dipp i bilintresset och jag har funderat på att avyttra ngn av bilarna. Det är väl främst Griffin som får stryka på foten i så fall med motiveringen att den används inte som det var tänkt eg. Men det spårade ju ur med tillfix osv och blev vad det blev, en sommarbil som rullar 200 mil per år 99% själv i bilen ingen barnstol monterad längre. Parkeras inte på stormarknader där det riskerar att hända både det ena och det andra. Men nu visade det sig att det behöver inte hända grejor på en parkering.

    En sen kväll för par veckor sedan körde jag upp till sommarhuset med Griffin. Det var vägunderhåll på den vägen jag körde vilket jag visste om. Trafikverket la ut "slitbane-förstärkning" på en sträcka av 30 kilometer den aftonen (vilket jag var ovetande om, hade jag vetat det då hade jag valt annan väg). Denna förstärkning är typ lim och sedan häller man på en jäkla massa "grus" på detta. Sedan borstar man bort överflödet. Jag hade oturen att åka in i detta när gruset var precis utlagt och vägbanan ännu inte var sopad. Fick ligga i 40 km/h i 30 km varav 12 km var osopad "grusväg". Det rasslade och skvalade i hela bilen och jag kände på mig att detta slutar inte bra. Sträckan var 2/1 väg så vända var inte lämpligt. Nåja för att summera det hela så fick bilen "bläster" skador på skärmar sidokjolar stötfångare bak vilket kommer kräva omlack. Har lämnat in en skadeanmälan till Trafikverket för det som inträffat, då jag anser att det är deras fel att de tillåter trafik när man ännu inte har sopat bort överflödet av grus. För överflöd var det, det låg högar på vägbanan och hade jag kört i 100 km/h som är ursprunglig hastighet hade jag legat i diket. Bilen svävade lite på allt grus. Tog lite bilder dagen efter när bilen var avspolad, idag var bilen hos Aros Auto i stan för dokumentering och återkoppling till försäkringsbolaget med offert för omlack, vilka per telefon har godkänt ärendet. AA är samma ställe som lackade om bilen 2019. (Kanske ngn som tycker jag är petig men en bil som är på påkostad en jäkla många kronor och har det skicket den har så är det verkligen inget kul att råka ut för detta.)









    En annan lite irriterande grej på Griffin är sidospeglarna. Då Saab OEM inte går att få tag i så är det eftermarknad/ProParts som tillverkar dessa. Jag köpte nya nya PP januari 2018 när jag höll på med bilen efter jag köpt den dec 17. Griffin har de speglar som har allt, dvs eluppvärmd, eljustering, minne, elinfällda och avbländning. Fint ska det vara. Redan april 2019 ballade infällningen på höger spegel, efter mkt om och men fick jag den på garanti av Saab/Orio. För en månad sedan ballade infällningen ur på vänster sida.... Jippi. Det som hänt på båda mina är att kugghjulen i motordrivningen spricker och då tappar drivningsfunktion, se bild. (Väldigt vanligt fel på mer eller mindre alla bilmärken världen över) Det som nu är att det inte finns sidospeglar som har alla funktioner att köpa längre. Det finns sidospeglar som har allt utom just avbländning. (Suck) Men efter lite sökande och letande så kom jag fram till att alla eftermarknadsmodeller har 9+5 stift i kontakterna. Dvs det mina har, så jag tog chansen att köpte en ny utan avbländning och mkt riktigt den hade alla kablar men två var klippta på lämpligt ställe. Så fredags skred jag till verket och demonterade den gamla klippte av kablaget jag behövde och skarvade ihop på den nya. Så då var ju det fixat iaf.

    Lite bilder från operationsbordet.








    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #235
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Fy fan vad surt med gruset... Hatar det där jävla grushelvetet de lägger på. Inte fan heller soppar de upp det eller ens bemödar sig varna för det... Så man får glatt en överraskning och en blästring...

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  16. #236
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Snyggt, vart köpte du backspegeln ifrån, då ingick motorn för infällning också ?

  17. #237
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Fy fan vad surt med gruset... Hatar det där jävla grushelvetet de lägger på. Inte fan heller soppar de upp det eller ens bemödar sig varna för det... Så man får glatt en överraskning och en blästring...
    /Tapatalk
    Jo tråkigt. Nu hade de skyltat att det var vägarbete men jag trodde det var riktig asfalt de höll på med och inte denna skiten. Körde med Toyotan ett par dagar senare och det var sopat riktigt bra måste jag ändå säga. Men jag tycker det är en skit lösning ändå då den inte håller spec länge jämfört med riktig asfalt. Spec på en stor landsväg som denna.


    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Snyggt, vart köpte du backspegeln ifrån, då ingick motorn för infällning också ?
    Tack. Sidospegeln köptes från Galwin Bildeldelar via Mekonomen här i stan. Det är en ProParts med alla funktioner inkl elektrisk infällning men saknade automatisk avbländning, det var det jag fixade själv med lödkolven.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #238
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Inte hänt så mkt i garaget med ngn av bilarna. Alla tre är avställda för säsongen. Då Jula har kampanj på sina Led armaturer just nu, för det vettiga priset av 249:- ist för 399:- så fick jag en liten rastlös ide o bygga en "låg" lampa som ger mkt ljus under en bil vilket jag saknat lite. Så en armatur införskaffades (Numera är de på 54W o 5000 Lumen, det är aningen mera än den äldre versionen) Fördelen 5000 lumen, den är i plast, blir inte varm, ej heller ledande, IP klass 65 så den tål en del väta kortvarigt, tål även en del stöt/slag i lagom mängd.

    https://www.jula.se/catalog/el-och-b...-006057/#tab02

    Receptet löd, en svartmålad bräda modell lagom, en skarvsladd på 6 meter, två st 80 mm avgasklammer som störtbågar. Monterade armaturen på en bråda som fick den fläskiga färgen svart. Det var den burk som fanns i garaget vid tillfället. Klippte av ena änden på skarvsladden o kopplade in i armaturen. Monterade "störtbågarna" mest för att skydda plasten om man kasar runt o välter brädan sas. Ett par bilder på spektaklet.







    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #239
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Idag damp det ned ett litet (10 kg) trevligt packet från en viss Herr Larsson. De sista delar jag behöver för att konvertera og900 Lucas till Trionic 5. Nu kommer jag inte skrida till verket direkt, men den gröne ligger bra till om det ska byggas om till T5 på ngn og900 i bilparken.




    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #240
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Lägger in ett par bilder på balanseringen som Larsson gjort på motsatt sida av den större urfräsningen. Fem spår är 7 mm djupa än de övriga som är 5 mm på det sättet är det lika mkt material borttaget.




    Ikväll fick jag chans att använda nya "lampan" när jag hjälpte Aero++ med att byta till en Feritta 3" dp på hans 2008 aero. Som förövrigt är en jäkligt välbevarad och i fint skick. Den har även Hirsch dubbelpipigt avgassystem monterat sedan tidigare. Vi får se vad det blir för mjukvara som hamnar i den nu. Som alltid lär man sig nya saker, denna bil är automat så då måste man kapa bort en utstående metall bit på lådan för att DP:n ska få plats öht. Förutom det så gick det smidigt med skruvandet. Just det är mkt nöjd med ljuset från lampan.









    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Svar: 262
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •