Steg 1: Fräsch spak från MY91->.
Steg 2: Fräsch spak från MY91-> med nedre kula i aluminium som Broberg visade.
Steg 3: Shortshift, då blir det ordning på torpet Efter att man kört en bil med det vill man inte gå tillbaka, så enkelt är det
Steg 1: Fräsch spak från MY91->.
Steg 2: Fräsch spak från MY91-> med nedre kula i aluminium som Broberg visade.
Steg 3: Shortshift, då blir det ordning på torpet Efter att man kört en bil med det vill man inte gå tillbaka, så enkelt är det
Bilen är en 92:a så spaken borde vara rätt, frågan är vad som är slitet inte byt spaken, el byt till stålkula. Cabben som är en 91:a med org spak är betydligt stabilare spänstig o solid. Får jag den känslan är jag nöjd.
- - - Uppdaterad - - -
Japp original från 92: mig veterligen iaf. Miltal okänt. Stålkula tror jag inte har inte kollat.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Har ungefär samma glapp i min cab och den har jag satt i org "stålkulespak" från 1991 utan att det gjorde någon skillnad för lääängesen när jag köpte den. Det var typ 6år sen och jag har inte kollat mer på det sedan dess... kanske skulle lyfta spaken och kolla nån dag skick på koppen
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Griffin besiktigade i fredags med beröm godkänt och inspektörens kommentar var "otroligt fräsch 9-5:a" känns ju bra o få det omdömet.
Fick rycka in och hjälpa min svågers svärfar som hade problem med sin 9-5:a. Den var otroligt svag och seg, knappt den tog sig upp för en mindre backe. Komma upp till 100 tog en evighet.
Nåja det hela började med att han klagade om att bilen var slö, utan att jag provkörde bilen så kollade jag lite snabbt under huven och mkt riktigt backventilen under kåpan var av samt ett hål rätt igenom. Där hade du ett problem iaf. Jag fixade fram en i alu från Maptun och den byttes av ägaren. Fick info att bilen var lika trött för det. Så han kom förbi och jag tog en provtur och då fattade jag vad han menade, bilen var tokslö. Sa att vi kolla så inte spjället gått i limphome för det kändes lite som det. Bilen gick jämt men super segt. Spjället var iaf inte i limphome.
Då jag bor 8 mil från herrn som äger bilen och jag ogärna plockar med andras bilar under dessa förutsättningar som kräver rejäl felsökning så sa jag att lämna in den för felsökning på en verkstad.
Sagt och gjort bilen fick en tid för felsökning ngn vecka senare på en "saab-verkstad" och de felsökte i 3+ timmar och kom fram till att det är en laddtrycksgivare som är sönder (sitter på insuget) då bilen inte får ngt laddtryck. Jag tyckte det hela lät skumt men okej då de har ju ändå felsökt. (Vid verkstadsbesöket satt det en svart tändkassett.) Ngn dag senare byttes givaren utan att bilen blev bättre. Då avbröts felsökningen av ägaren. Ägaren undrade om jag kunde ta en titt igen, det kunde jag väl då jag började misstänka ett par saker, 9-5:an hamnade hos mina svärföräldrar.
"Epilog" Jag ställde lite frågor första gången jag tittade på bilen och fick då veta att den hade gått ett kort tag med en röd "pirat" tändkassett och hade biltema stift monterade. Jag undrade varför en röd, jo ägaren hade slagit in regnummer på "autodocs" sida och fått upp att denna skulle passa (vilket stämde jag kollade själv på autodoc senare) efter misstaget med röd kassett byttes det till en svart kassett även den "pirat" och det var efter röd&svart äventyren som bilen började bli slö.
Förra lördagen rullades bilen så in för lite koll och det första jag gjorde var att lossa downpipen vid turbon så det blev ett rejält läckage och tog en provtur "voila" bilen gick som den skulle. Så då var det lätt att stryka "kass" turbo från listan och rikta intresset på downpipen. Den demonterades och mkt riktigt så hade främre katten rasat och pluggat igen hela skiten ned till kat nummer två. Se bilder nedan, hur det ska se ut och inte.
Så under veckan jagades det rätt på en begagnad DP och idag monterades den på bilen och samtidigt med nytt luftfilter, ny olja och filter, nya ngk stift och en begagnad original saab tändkassett samt ett gäng murkna vakuumslangar bytta. Kontentan i detta är att verkstaden ställde inga frågor till ägaren om hur och när bilen blev som den blev vilket är dålig. Samt att pirat tändkassett röd el svart kan verkligen skada hårdvaran på saabar då vissa skyddsfunktioner bevisligen inte fungerar. Nåja, 9-5:an är iaf pigg o kry igen och ägaren glad.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 21:25.
Bra jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Pysslade lite med Griffin igår afton med att piffa till/byta lite detaljer mot nya fräscha diton. Nog för att det kanske var rent o snyggt innan men detta höjde intrycket och skicket märkbart under huven. Det stämmer bättre överens nu efter omlackad mm. Nu är inte ambitionen att det ska vara kn*ll-puts här men det ska vara fräscht.
Såg en viss Egermo blå 9-5 på Maptun meter i år som hade monterat Ignsignia mutter kåpor på hjulbultarna och det tyckte jag verkade intressant. Sagt o gjort beställdes på eBay kom igår testades tämligen omgående. Jag är dock inte helt säker på resultatet ännu. Ska fundera.
Måla kåporna samma färg som fälgarna
eller bilen!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Dom små detaljerna under huven gör väldigt mycket för helhetsintrycket
Ja färgen är eg inget fel de är grafit gråa original och det är bättre än svarta. Ska bara vänja mig.
Tack, jo de tillför mkt för helhetsintrycket. Nu monterade jag nya delar man kunde ju även målat de gamla men jag brukar inte bli nöjd när jag håller på med sprayburk. Haha.
Juldagen till trots så fick familjens Toyota nya hejdare monterade. Det var verkligen behövligt visade det sig, visste att det fanns lite rost på insidan av bromsskivorna fram men att det var så här hade jag nog inte riktigt föreställt mig. Så nya skivor och belägg runt om samt ny fräsch bromsvätska fick det bli, känns gott i själen och i pedalen i mitten. God fortsättning på er.
IMG_3802.jpgIMG_3803.jpgIMG_3808.jpgIMG_3814.jpgIMG_3819.jpgIMG_3823.jpgIMG_3889.jpgIMG_3891.jpgIMG_3892.jpgIMG_3898.jpgIMG_3904.jpg
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 21:09.
Krispiga skivor
Det är en snygg detalj Toyota har för sig med det gängade M8 hålet som man kan använda för att få lös skivan, funkar mycket bra oftast!
Griffin fick sig lite invändigt pyssel idag, rengöring och insmörjning av skinn mm. Får väl ändå påstå att bilen är i "skapligt" skick för att snart vara 11 år gammal. Nu är den förvisso ompysslad en del. Ska smörja in skinnet lite mera då det märktes att det var torrt på ett par ställen. Har använt Concepts produkter, samma som rekondfirman gjorde i somras då bilen fick lackskydd pålagt. Det luktar "läder" och ingen parfym och ger en matt skön yta på skinnet.
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.JPG8.jpg9.JPG10.jpg
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-03-09 klockan 19:48.
Lite småpyssel med gamla Silverpilens motor som Johan H har gått igenom och renoverat upp grundligt. Idag passade jag på att montera dit turbo, inloppsrör, olje o vattenrör, rätt vevhusventilation med slangar monterades, fuelrail med spridare, Trädet på inloppsröret byttes mot ett nytt (Undra vad som hände med det eg? Vet du ngt Johan H? ) och div vattenslangar mm. Självklart knäpptes det ett par bilder under dagen.
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg6.jpg7.jpg8.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 21:04.
Bra jobbat!
Ditt träd sitter på min motor
Jag behövde ett akut och lånade från din motor.
Vilket jag även nämnde, varvid du köpte ett nytt istället! Only the best!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ett utbytesblock? Fått den bytt på motorgarantin?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död