Tja, inte mkt som händer just nu. Man försöker fördela körningen mellan de bilar man har i stallet. Men så i torsdag så bjöd Griffin på ett litet kvällsjobb med brusten abs-krans. ABS kransen på höger sida byttes på garanti när jag köpte bilen men nu var det då vänster sidas tur. Ett jobb som man gjort flera ggr tidigare och inget komplicerat OM man nu får loss navmuttern vill säga… Jag har aldrig böjt och vridigt så många förlängare o rör tidigare under min ”mekar-karriär”. Navmuttern satt stenhårt. Nu hade jag turen att låna en elektrisk mutterpickadoll (garage-granne) å då till slut lossnade muttern. Tog sidådär 10-15 sekunder på full fräs men sen lossnade muttern.(Efter denna aktivitet så har jag införskaffat mig en egen mutterdragare) Nya kransen monterades och låstes med loctites blåa gänglåsning. Har funkar bra är min erfarenhet iaf.
Annars är väl höstens/vinterns projekt att lämna iväg maskinen från Silverpilen på grundlig genomgång. Den motorn har rullat 9600 mil förvisso med väldigt täta oljebyten men vill ändå att den renoveras innan den hamnar i ngn 9-5a igen. Nya lager, kedjetransmission, packningar, osv. Koll av kolvspel, byte kolvringar. Kolla av topplock ventiler och det som krävs för att maskin ska vara i toppskick och med ny färg på blocket.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 19:24.
Inte hänt så mkt. Den gröne är avställd för säsongen. Griffin har fått en mkt grundlig rekond inuti och utanpå. Det tog en kompis i runda slängar 25 timmar totalt. Lackrengörning, polering samt lackskydd pålagt. Undrar om den ens var så här blank när den var ny. Det märks dock även efter att bilen inte är ny, men det går att leva med.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 19:27.
Han kan han!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 19:29.
Den lystern kan få vem som helst att bli avundsjuk
Detaljer detaljer… Byte av sidomarkeringslyktor som de heter på saab-språk. De var spruckna i plasten o gummilisten var trött o trasig. Det finns idag inga vänster i Griffin utförande. Så jag köpte hö o vä i kromat utförande och flyttade över den matta listen som tillhör Griffin/Hirsch grillarna till 9-5. Nöjd med resultatet.
Alla bilder finns här.
https://www.garaget.org/mypage/?page...73&album=72880
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 19:30.
Snyggt!
De där har så sjukt dålig kvalitet så jag funderar på hur det är möjligt att göra nånting så dåligt i modern tid, att de är prissatta som om det vore guld är också kul när kvalitén är piss och de dessutom faktiskt har 0 funktion annat än utfyllnad pga efterkonstruktion av strålkastaren i och med sista facelift
Ja det är konstigt att de är så pass klena och slits ser skräpiga ut så fort. Dyra är de och vissa modeller svåra att få tag i. Ex vill man ha en vänster griffin modell som är omöjliga o hitta idag. Lösning köp US variant i griffin version och en vanlig i krom och flytta över list el plast vilket som. Dyrt onekligen.
Jag råkar av en slump befinna mig i staterna nu och har genom bror som bor här köpt mina sidomarkeringslyktor som dessutom fyller en funktion genom honom och monterat på min Griffin. Se min guide här.
Vill du kan jag köpa hem två "riktiga" åt dig från www.jimellissaabparts.com? De verkar förövrigt köra lite kampanj nu. Stannar till 28/11 så borde hinna få hem de annars löser jag det på annat sätt då övrig familj kommer hit och skall fira jul..då kan du få de efter årsskiftet
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
Nej har inte kollat deras lagersaldo än men det kommer def. vara orange med hål för lykta. Kan dock höra efter om de har en grå vä sida för Griffin (med matt list)
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.
Tja dec har inneburit lite tråkig men nödvändig tillfix av Griffin, avseende rost i hjulhus och på trösklar. Det är väl ingen nyhet att rostskyddet från 06 och senare är direkt bra. Det syns speciellt när man demonterar innerskärmarna i hjulhus och inspekterar trösklar mm. Som sagt allt demonterades och tvättades, jag trodde det kanske skulle vara bättre men var ändå inställd på att det kunde vara illa. Höger sida var nog värst drabbat i hjulhuset bak, inga hål men det är tunt med plåt på sina ställen. Hade jag väntat ngt år till så hade det krävts svets o ny plåt garanterat. Trösklarnas rost är till viss del orsakat av att man lyft bilen på fel sätt och skapat små bulor i trösklar.
Så mitt råd är nog till alla og9-5 ägare att plocka bort inneskärmarna i hjulhusen bak och inspektera hur det stå till, iaf om man tänkt behålla bilen och plöja ned massa pengar på motor/hjul/chassie mm.
Så det har slipats putsats för att få bort det mesta av all rost, jag har inte gått för mkt på djupet på vissa ställen då jag ville undvika för tunn plåt och riskera hål. Sedan har jag penslat på med roststoppare ett par ggr. Efter det grundfärg och rostskydd. Bilen ska lämnas bort på lack i januari/februari för att lacka bla bakdelarna på bilen bla hundbenen där rost krupit lite väl långt upp. Bilen kommer dock bara rulla sommartid så det jobb man gjort nu kommer förhoppningsvis hålla ett bra tag. Har lagt upp ett axplock av bilder på vad som gjort i ett album på garaget.
https://www.garaget.org/mypage/?page...73&album=75597
God hjul på er.
Ett litet axplock
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 21:38.
Det ser ju knappt ut som det är grundfärg på plåten bakom plastskärmarna... bra jobbat Saab
Blir det bara sommaråka sen så lär du aldrig göra om det där igen i alla fall
Nej. Bra jobbat GM. Får inte kosta pengar...
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
God fortstättning! Man får lite panik av såna bilder, helt sjukt vad det rostar. Plåten rostar som om den vore obehandlad, vilken den väl typ är under färgen på 9-5 06+.
Trist med rosten i bakkant ovanför stötfångaren, det är tight att komma åt där och slipa rent. Blir bra med ordentlig primer och lack sen
Liten sido grej. Motorn från silverpilen ska få en rejäl genomgång både inuti och utanpå så att säga. Motorn öppnades igår för en första inpektion, det ska inspekteras mera men här är ett par bilder jag frått från mekanikern iaf så långt. Det som var anmärkningsvärt är att båda släporna till balans och kamkedjan har gått av. Inget jag el mekaniker sett förut på en b235 iaf. Motorn monterades fabriksny 2012 med wössner kolvar, senare 2016 monterades 9000 kammar och fjädrar. Motorn rullat 9150 mil, oljebyten vid 527 mil i snitt. Mestadels GM Dexos 2 olja förutom Mobil1 vid några tillfällen. Bränsle har varit e85 från ny, ibland ngn tank bensin. Sträckaren har kollats vid ett par tillfällen.
6300 mil, sträckaren ute 10,6 mm
9153 mil, sträckaren ute 12 mm (vet inte hur mkt släporna påverkar detta)
För övrigt så är det rent och snyggt och inget annat som hittats. Det kommer komma mer bilder på lager och oljepump vart efter det demonteras. Allt ska köras i hettvätt och inspekteras.
Motorn med spec kommer från denna bil.
https://www.garaget.org/?car=195135
//B
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-01-21 klockan 19:33.
Hej,skulle vara intresant och få se toppen på spridarna+insugskanalerna i toppen.
Mvh Peter