Till en liknade bänk fast mindre så fixade jag till en plåt att ha på ovansidan så man kunde ha den som svetsbord också.
Till en liknade bänk fast mindre så fixade jag till en plåt att ha på ovansidan så man kunde ha den som svetsbord också.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Herr Lööf tanken har slagit mig att lägga på en plåtskiva iaf på en del för just lite mer skydd av träskivan.
Nu så back on topic… Införskaffat en BT-Changer fick tummen ur för någon vecka sedan det var nog MicEE uppdatering i sin tråd då han köpt en lika mer eller mindre. Men kom på att Aero++ har en likadan som jag hjälpte honom att montera in tidigare i år så en sådan blev det.
Idag perfekt vid lunchtid så hintade PortNord appen att nu har du ett rek-paket att hämta ut.
Då Tazzen:s huvudenhet är den med inbyggd växlare och utan NAV (tack) så kommer det med lite mera kablar som ska användas. Installationen är föredömligt enkelt, ut med huvudenheten och acc-enheten dels för lättare placering av den lilla svarta lådan. Lossa kablaget på baksidan och koppla ihop med det kablage som kom med BT-Changern sas. Ja lade en remsa dubbelhäftande tejp på boxen och tryckte fast den på baksidan av ”askkoppen” plastfacket. Tillbaka med stereon och AC panelen, skruva fast klart.
Tydligen funkar denna box via XM (Satellite Radio Service) som ingångskälla man trycker på Radio Band knappen så kommer den upp. Via ”wifi” uppkoppling med lådan kan man göra justeringar så som ljudnivå (gain) och ändra namn på enheten till ngt passande uppdatera mjukvara osv. Själva uppkopplingen med ljud sker via blåtand i vanlig ordning. Fördel med denna är att rattknapparna har funktion vilket är skönt. Det är bra ljud jag fick dock sänka gain med -1 för att komma på nivån som radion spelar på.
Boxen visar även metadata dvs artist låtnamn i radions display vilket man kan välja själv. Kostnad 133EUR vilket blev 1586kr inkl. frakt vilket jag tycker är bra pris för vad man få i funktionalitet och oem utseende behålls.
Skiftade till vinterdäck på bägge bilarna nu i veckan. Ena vinterhjulet till 9-5:an hade oroväckande lite luft i sig vid bytet och det försvann 50% av lufttrycket på mindre än ett dygn. Lämnade in på en verkstad och vi hittade läckage på insidan mellan fälg och däcket. Men nu är det fixat och åter på plats.
Sommarhjulen är rengjorda grundligt och redo för 2025. Jag blev impad av Autodude’s egna alkaliska avfettning vad bra den funkade på hjulens insida. Provade först PrickBort på Toyotans hjul och den tog lite bromsdamm på sin höjd. Autodude’s löste allt utan större problem. Använde en kökssvamp på fälgens insida med bägge medlen. Nu är detta två olika typer av avfettningsmedel med sina egna ”bästa” områden.
Förra helgens fix av bänk har fått lite färg på sig på plyfan jag skruvade dit.
Nu tar vi helg…
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-11-03 klockan 11:45.
Ja bromsdamm är inte någon petroleum produkt så därför tar en alkalisk bort det bättre. Men som du själv skrev så är det två olika avfettningar med olika användningsområden.
Men resultatet blev ju kanon!
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Intressant detta med alkalisk avfettning.
Har alltid tvättat fälgar efter säsongerna med kallavfettning.
Senast redigerat av RZ den 2024-11-02 klockan 22:16.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ja avfettning är inte samma lika det är ju känt. Ofta har jag använt Turtle Preewash den är kanon men köpte mig ett par flaskor PrickBort när de kostade 49Kr flaskan på Rusta. Autodude avfettningen fick jag med i en "hemlig låda" med olika produkter från just Autodude så den hade jag inte provat innan men den var onekligen bra för den smuts som satt på hjulen. När vi är inne på lite "bilvård" så i den "hemliga lådan" fick jag även med en flaska Gyeon Wetcoat sk. snabbförsegling också väldigt bra måste jag säga.
Det har hänt så otroligt mycket inom fordonskem på sistone så det är svårt att hänga med.
Vad som däremot inte är svårt är att få riktigt smutsiga grejer rent om man har "rätt" medel som hjälpreda.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Svärfar var och besiktigade deras 9-5a nyligen och fick med sig lite hemläxa tillbaka i form av ojämn handbroms, oljeläckage motor, glapp övre bussningar bakhjulen. Så det fick vi ju åtgärda. Handbromsen hade Kjell redan fixat själv med lite uppsmörjning här och var. Gällande bussningarna i bakvagnen så måste det vara en nitisk inspektör för jag kunde knappt känna något glapp när jag ruckade på hjulen när den stod på lyften. Nåväl nya grejor var redan köpta 2 st 4567244 fabrikat Mertz, kändes gedigna i handen hållbarheten får tiden utvisa.
Att byta dessa bussningar är nivå "stenåldersmeka" bitvis, först lossa genomgående skruven och sedan vika upp övre tvärstaget för att komma åt bussningen.
Sedan pang på med en rejäl handslägga och inte ge sig förrän bussningens inre del ligger på backen.
Därefter så bågfilar man ett snitt i den yttre metallringen så den släpper från inpressningen och lätt kanckas ut styrarmen. Putsa av ytorna lite lätt sedan lite fett på ytorna, den nya bussningen knackade jag in användandes en hylsa storlek 36 som passade perfekt på bussningens yttre stålkant. Sedan tillbaka med tvärstag och skruv, klart.
Oljeläckaget då jo nog var det blött av olja alltid, baksida motor och del av bottenplattan under bilen. Lite ovisst var all olja kom ifrån egentligen, packbox vid svänghjul/remskiva, oljetryckskontakt, kamkedjespännare friades från skälig misstänkta. Det jag hittade var att oljestickans plåtrör var inte fullt nedtryckt och en bit av dess o-ring hängde ut utanför. Så det demonterades och visst saknades en bit av o-ringen och det var där det var som mest blött med. Ny o-ring på plats iaf så får vi se om det var den skyldige. Tog inga bilder för det skulle ätas middag och tittas på hockey.
Sedan har Tazzen hunnit med att rulla 1014 mil i min ägo. Undre bild är från juni 2023 innan allt drog igång. Övre tagen idag.
Tack för att ni tittar in och läser i tråden.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-11-27 klockan 13:04. Anledning: fixat lite
Du ligger i som vanligt
Själv har jag bytt till vinterdäck på tre bilar i helgen... det fick räcka hehe
Konstaterade att det behövs nya fjädrar bak på 9-3SC (nedre varvet av)
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja lite ska man ju pyssla med. Gott arbete o skifta hjul det tar sin stund det med. Verkar vanligt på ng9-3 med fjäderbrott både från och bak. Vet man vad det beror på egentligen?
När jag kom hem idag så blev det grundlig tvätt av både Toyotan och 9-5:an.
Saab måste haft bara lack då denna håller sig bra efter polering den fick nu i sommar.
De övre bussningarna har man bytt på en 9-5 som man hade för 2år sedan. Köpte bussningsverktyg från Biltema och den funkade bra efter att ha laborerat med lite olika hylsor.
Saabs lack på bilarna har hög klass! Då många andra biltillverkare snålade med färgen och klarlacken, då dessa har väldigt med apelsinlack. Saabs måleri (som numera är nerplockat och sålt) byggdes 1995-97/98 var med andra ord inte så gammalt när 9-3 och 9-5 byggdes.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Jo herr @Lööf jag har kollat på bussnings-verktygsset som ser lika ut som Biltemas och då främst på Amazon. De ser lika ut dock är jag fundersam på hur länge de där gängade stängerna håller oavsett vartifrån man köper seten. Är det riktigt härdat stål eller är de gjorda av kinesium….
Fick hoppa in och hjälpa en bekant att byta servopump på hans Volvo V70 nu i eftermiddag. Han hade tidigare i år bytt en servoslang som läckte och nu var det tydligen pumpens tur. Verkstaden hade inte tid förrän i mitten på december. Nåja jobbet var rätt ok, pumpen sitter fram i ovan kant på motorn så det var tämligen lättmekat. Nu demonterade vi lite mer plast än vad som är nödvändigt för jobbet. Men jag ville komma åt o se bra. Pumpen sitter med tre skruv och två slang anslutningar. Torx50 bits för att avlasta remspännare för att lyfta av remmen sedan var det bara skruva typ. Tätt och fint efter prov och avluftning gjord.
Dock skulle en rejäl sanering med avfettning och motortvätt behövas för att bli av med allt oljesöl. Tog 1h och 20 minuter från start till klart.
Jag har Biltemas bussnings verktygsset sen kanske 8-9 år och kvalitén på dem gängade stängerna är inte bra alls. Om du ska köpa ett sånt set så lägg lite mer pengar och köp av ett bättre märke är mitt tips
Ägare till en SAAB en 9-3 SS 2.0t, årsmodell 2005 samt en 9-5 SC 2004
Ja eller så köper man ett billigare kit och sedan skaffar bättre gängade stänger när dessa går sönder resonerade jag till lite. Inte så ofta de behövs så jag kommer nog inte köpa något kit nu iaf.
Blev en Va!?!? nu i afton med Toyotan, hade stannat för ett litet ärende och när jag startade motorn igen för att åka hemåt så "PIIIIP" japanen till och motorlampa samt antisladd lampan började ilsket lysa på instrumentpanelen. Med handen på hjärtat hade det varit 9-5:an hade jag inte blivit så "paff" som jag nu nästan lite blev. Hemfärden var bara en dryg kilometer och Aurisen rullade på som vanligt dock med ett pip då och då att check engine lös. Parkerad utanför garaget hemma så startade jag om motorn, då slocknade antisladdlampan men motorlampan bestod. Så fram med OBD läsaren och läste ur felkod P0351 Ignition Coil A prim.... koden raderades och sedan startades det om och kördes en runda och allt var som vanligt. Misstänker att det blev en intermittent störning/spänningsfall när jag startade motorn och var för snabb med att släppa upp kopplingen så motorvarvet sjönk innan det stabiliserar sig och det genererade att lamporna börjar lysa. Aurisen kör något test på ABS systemet/ventilblocket vid varje uppstart och börjar rulla med bilen. Vi får se om det återkommer. Det är rafflande spännande så här en mörk torsdag i november.
Under rådande "black-week"-cirkus så har jag kollat runt på Autodoc om motorolja, såg att de sålde Castrol Edge 5w-40 på 20 liters dunk för 1599kr vilket jag tyckte lät vettigt i pris.
Dock så på autodocs sida så stod det att den är Dexos2 approved men såg ingen sådan märkning på Castrols svenska hemsida, tills jag upptäckte att den inte finns upplagd på svenska delen dvs namn kontra spec. Rätt spec fanns men då heter den Castrol Edge Turbo Diesel och det är inte den som fanns på Autodoc.
Autdocs bilder på 1 Liters flaskor var Dexos2 stämplade (vilket jag ville minnas nämligen att den var) men den fina bilden på 20 liters dunken hade den inte.... Snurrigt var det iaf men lösningen kom fram när jag gick in på Castrols tyska hemsida så fanns den upplagd där och hade två produkt-specar upplagda en daterad 2022-03-21 där oljan är Dexos2 klassad och en från 2024-11-13 där Dexos2 är borttagen och en Opel klassning tillkommit. Det kan dels nog förklaras av att Dexos2-klassningen har väl blivit ersatt av ny klassning för övrig data såg same same ut.
2022
2024
Oavsett så beställdes en dunks sådan olja och en 20 liters dunk med Mannol MN7913 Energy Formula PD 5w-40 som möter Dexos2 spec samt API SN (vilket är mumma för fordon som körs på E85) för vettiga 980kr och frakten ingick.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2024-11-28 klockan 20:27.
Hej!
Tack trevliga uppdateringar.
Köpte själv fem dunkar GM Dexos2 på Autodoc för knappa 1800 inkl frakt.
Tycker inte det var såå längesen man kunde köpa fyra dunkar för 1000 spänn på Festivalen.
Tiden går fort...
Mvh
Mathias
9-5 SC Hirsch -03 Man
900 TurboS -91
9-3 SS Aero -07 Aut
Saabo -67
Tack MathiasB,
Jo GM Dexos oljan går att hitta till hyfsade priser, men jag håller med dig den har dock dragit iväg i pris. Vilket jag skev i ”vart köpa olja billigt” tråden i slutet på 2021 att den kommer bli dyrare enligt uppgift från Maptun.
I helgen som var bytte jag slangen mellan oljefällan och spjällhuset på svärföräldrarnas 9-5:a. För ngt år sedan när jag bytte den vita backventilen (gått av i plasten) till en ”populär” ersättare av aluminium så sprack den svarta slangen i hårdplast en bit. Det gjordes en temporär fix o sedan glömde jag bort den tills vi letade oljeläckage nyligen.
Hade en hel plastslang från Tazzen som jag kunde byta med. Det är ju lite meck att få bort och få dit den nya så den hamnar i botten men det löste sig. I samma veva ville jag kolla funktionen på aluminium-backventilen. Lagom paff blev jag när den inte fungerade alls, det var fritt blås åt bägge håll, hoppla!
Så jag fick sätta dit en begagnad men hel och funktionsduglig i plast istället. När allt var ihop så kollade jag lite mera på alu-backventilen efter rengöring och uppsmörjning med bromsrengörning/wd40 så började den sakta fungera igen, men kändes tveksam. Ventilen är köpt av Maptun och jag har även informerat dem om denna ventilen, och enligt uppgift av dem så finns det två modeller den som Maptun säljer löst är av fabrikat Pierburg och den ”look-a-like” som sitter på PP plastslang med tillhörande backventil är sannolikt en kopia av Pierburg.
Jag har inte för avsikt ”processa” om detta mot Maptun eller PP men ni som har denna ventil kolla funktionen på den lite då och då.
Går den vita plastventilen ens att köpa lös idag? ATE har en ventil som ska passa tydligen 150655110 inte sett att den finns att köpa inom riket dock.
Konstigt att den fastnat i ett öppet läge.
Jag skulle gissat på att den skulle kladdat igen och inte öppnade alls.
Den har ju ett ganska högt öppnings tryck från början.
Ja jag vet inte, oftast på dessa vita plast som sitter där går ju sönder på samma sätt är min erfarenhet. Dvs fritt blås åt bägge håll om de inte spricker i plasten och går av vill säga.
Jag kör inte dexos2 klassad olja i min 9-5 från 2008, jag fuskar och kör det saab speccar.
Rakt ur WIS
"Long Life motorolja 0w-30, 0w-40, 5w30, eller 5w40 som uppfyller kvalitetskravet GM-LL-A-025"
Nu kör jag en 5W40.
Personligen föredrar jag lite tjockare olja nu när bilen ändå passerat 20k mil och redan har tickande kamkedja trots att det inte gått mer än 1500-2000 mil mellan bytena enligt boken.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Så är det väl det är väl egentligen, få av alla saabägare som håller koll på Dexos2 o allt det andra. Sedan vi som har lite mera koll kör nog max 1000 kanske 1500 mil på ett oljebyte och då har betydelsen mindre så länge man följer tillverkarens rekommendationer gällande viskositet och grundklassning. För de oljor vi mest diskuterar här på forumet är väl Long Life oljor upp till 3000 mil vilket ingen av oss utnyttjar i praktiken. Jag har ju köpt både 5w-30 o 5w-40 men förväntar mig ingen dramatik oavsett vilken som hälls i bägge funderar även prima i Toyotan. Sedan det där med tjockare olja hit o dit tja jag vet inte hur mycket det gör egentligen för tömmer man ur oljan ur en driftvarm motor så är den som vatten oavsett, dvs svårt att analyserar under motorn vid ett oljebyte.
Öppnade upp backventilen som krånglade för jag ville se hur den såg ut, nyfiken i en strut är man allt som oftast skyldig till.
Kunde inte se ngt uppenbart mekaniskt som skulle få den till att fastna/klibba ihop i öppet läge.