snyggt jobbat, kul att komma långt efter och läsa igenom flera månaders arbete
linoljan förstår jag mig inte på riktigt, fortsätter inte rosten att äta sig igenom bakom all linolja?!
snyggt jobbat, kul att komma långt efter och läsa igenom flera månaders arbete
linoljan förstår jag mig inte på riktigt, fortsätter inte rosten att äta sig igenom bakom all linolja?!
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Så vad har projektet med ”Tazzen” kostat i ungefärlig summa:
Inköp 2000kr
Begagnad topp Byte av tjänst, kostar mig tid.
Spjällhus 632kr
O-ringar spjällhus övre/undre 60kr
Tändstift 148kr
Slangar vevhusventilation 358kr
Bussningar (kit) subframe 595kr
Glykol 75kr
Emblem huv 308kr
Uppsättning torkarblad 3 st 465kr
Batterifjärkontroll 50kr
Nya halvljuslampor 80kr
Linolja 350 kr
Plåt 185kr
Hagmans CA rostskyddsprimer 350kr
Saab 295 bättringsfärg 212kr
Topp-packning 387kr
Insugspackning 147kr
Avgaspackning 133kr
Aggregatrem 239kr
Styrrulle 152kr
Spännrulle 120kr
Termostat 119kr
Luftfilter 116kr
Bultar topplock 309kr
Div slip/rostskydd/grundfärg/tätmassa 1000kr
Det jag hade hemma 500kr
Div frakter 327kr
Hatthylla begagnad 190kr
Totalt 9610kr
Monteringssats grenrör, vakuumslang, lock spolarvätskebehållare, remspännare, spridare, kupeluftfilter, klarlack och buntband och smått hade jag hemma på lager så den kostnaden är uppskattad. Dock så linoljan har använts till två bilar, bussningssats har jag 4 bussningar kvar, plåt finns kvar, rostskyddsprimer finns kvar osv. Men runt 9000 kr kanske totalt exklusive hjulen då har det kostat att få Tazzen bruksfärdig. Det är rätt överkomligt sedan har jag lagt mycket tid men det är ju en hobby så….Hjulen är inte medräknade i detta.
En kul grej var att tändkassetten som följde med köptes ny SAAB/SEM senaste version i augusti 2022 för 3455kr då jag hittade det kvittot i bilen dvs två månader innan jag köpte bilen.
På lunchen åkte jag till delplocken och fyndade lite. En hatthylla då den saknades och en TK (bra o ha) några täcklock för att täcka skruven i dörrsidorna ett par sidomarkeringar i bra skick samt lite smått o gott bra o ha. Hatthyllan var smutsig så den fick en omgång skumtvätt och avsköljning.
Gällande linoljan den har härdat torkat på några ställen som en hinna så något skydd ger den bevisligen.
Gillar dessa projekt! Betvivlar starkt att det går att få tag på en finare/bättre bil för de dryga 10 000:- du har lagt ner totalt. Sen ska man ju inte förkasta all tid som är nerlagt, men det är de värt när man väl har fått ihop allt..
EDIT: Vad körde du med för produkter vid lackering?
Senast redigerat av wille61 den 2023-08-22 klockan 18:00.
Snyggt! Älskar när man lägger priser så de går jämföra men även hålla koll!
Snyggt och bra sammanfattat.
När jag började läsa inlägget trodde jag dock att det skulle bli betydligt dyrare.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Kul det skrivs och uppskattas det man pysslar med. Tackar, det ger energi att fortsätta med diverse uppdateringar.
Allt är relativt men i min värld är kostnaden för detta projekt prisvärt med tanke på resultatet. Det hade inte varit möjligt iaf inte för mig att genomföra själv utan tillgång till verkstad/lyft och svets som svärfar har. Det hade blivit för dyrt att leja bort all svets med tanke på bilens ingångsvärde tråkigt men sanning. Allt jobb är utfört av mig, svärfar har hjälp till med montage av topp o kringutrustning samt bussningsbyte i subframe då det krävdes 2 personer.
Detta var kul att genomföra även om det blev lite slitigt ibland och skitig ska vi inte prata om.
Det hade kunnat snålas mera absolut men då blir det snudd på dumsnålt i mitt tycke. Det var tanke som gårdsbil till svärfar men jag o han har insett att det kommer inte funka då jag kommer vara ägare och ha som bil för o transportera saker med och utan släp.
(Kanske får hitta ett nytt objekt till honom kombi med fast drag gott folk)
Gällande lackering så är det blandad vattenbaserad färg från mekonomen, motip spackel, Hagmans CA, Promeister/motip grundfärg och ColorMatic 2K klarlack.
Det är i huvudsak MaptunParts(Saab), Mekonomen och Trodo jag handlat ifrån.
Jo så att jag skulle hjälpa svärfar nu i helgen med att piffa till hundbenen och skärmkanter då de såg trötta ut. Svärfar har pysslat o donat där tidigare med spackel och färg. Mmmm vi ska nog ta bort plasttrösklar och innerskärmarna när vi ändå är i farten och kollar hur det ser ut….
I går morse vid halv tio snåret drog det igång, jag började demontera innan Kjell kom till verkstaden och det var nog bra det. Så när svärfar kom gåendes med lätta steg så det första jag sa till han var att du kan rulla fram svetsen och hämta vinkelharryn för det blir inge spackla o måla idag kan jag tala om.
En 2004:a med 190000 mil ungefär som ser rätt härjad ut i tröskar och hjulhus trodde denna skulle klarat sig något bättre än Tazzen.
Efter lite överläggning om hur vi skulle göra så blev det ”killräckligt-light” där det inte kommer synas.
Längre än så här kom vi inte då både tid och plåtmaterial tog slut. Resten får bli nästa helg. Svetsarna är inte klara det ska slipas och justeras en hel del om nu någon skulle få för sig att påpeka estetiken.![]()
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2023-08-29 klockan 21:58.
Jag tycker att det ser "ut som"...
Hahaha
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
jag erfor detta när jag skulle kolla på min systers bil efter att besitknngen slått ner på rost i trösklar.
måste varit 3 år sen nu, en 02 som gått strax söder om 30k mil.
det var 1 lager plåt kvar mellan tröskel och kupé och det såg inte bra ut. resten av tröskeln var borta fram till förardörren
visst, det va lite hål vid hundbenet men..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag hade bort innerskärmar och trösklar på min 9-5a förra hösten, och lade på mera rostskydd (linolja och även "vanliga" produkter).
Ska ta bort dem igen nu innan vintern för att se hur läget ligger samt komplettera med mera linolja.
Blir spännande att se hur skicket är![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja inte är det snyggt men who cares. Bilen blir tät o resonabelt helare iaf. Denna ska få en rejäl omgång linolja när det drar vi hop sig. Att knacka till plåt till hjulhus är enkelt med få verktyg men att få till 3D plåtar till tröskel hundben kräver verktyg o kunnande jag inte har helt klart. Nya tag till helgen som sagt.
Toyotan hade torkat bra en vecka efter sin behandling tog den hem igår och lämnade Tazzen kvar. Tydligen hade det gått vildare till när den stod på lyften för hela bilen hade fått en linojehinna på sig. Troligen av dimman som blir när man sprutar på. Lack och rutor var småknottriga och torkarna smetade lite lagom. Men det löste sig fort med utspädd alkalisk avfettning (Alfanol HD Grön) och vanlig skumtvätt med svamp så försvann det. Skönt…
Kom över en kamkedjesats billigt, är det någon som har koll på märket BGA om det är bra el skit? Det duger säkert för mina 2000kr bilar.
Ska bli intressant att kolla hur dina bilar ser ut med rosten Johan då du ligger något år före mig med linolja. Har det avstannat eller inte börjat alls eller frodas. Dina är ju bättre skick rostmässigt från början dock.![]()
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2023-08-29 klockan 07:56.
Frankenstein-svetsningen fortsätter med det sista bitarna. Men nu är svetsen undanställd iaf för ett tag. Slipat och rikligt med Hagmans CA rostskyddsprimer på de ställen som fått ny plåt. Imorgon blir det täta skarvar spackla och förhoppningsvis lite måla på det.
Vänster sida.
Höger sida då.
Det var allt för idag.![]()
It's (soon) alive![]()
Vad är geggat som kletas på svetsfogarna, har aldrig gjort nåt sånt då jag svetsat på bilar. Brukar bara lägga epoxiprimer, eller epoxispackel och sen epoxiprimer. Nåt man borde börja göra?
Saab 900 T16 -1990
Det är karosseritätning finns på Biltema bla. Jag gör det för att täta svetsfogarna så de blir tätade för vatten egentligen. Punktar man så tätt man kan så blir det inte 100 tätt ändå överallt. Så det är bara en extra säkerhet det kostar inte mycket. Det märkte jag på Tazzen som jag svetsade först även om jag la på kit som tätning blev det ändå inte 100 då jag använde linolja på insidan så kröp det igenom på ngt ställe. Men ska man lacka topplack dvs färg på skärmar mm kanske man ska vänta med tätning tills man är klar med det, vet inte om detta innehåller silikon och det kan bli dålig vidhäftning av färg. På utsidan blir det bara spackel i vanlig ordning.
Karosseritätning/kit är mera flexibelt än spackel om det spricker så kryper det in fukt.
//B
Spackel, slipa, grunda, färg o klarlack. Fixa mekpall, en svängom med linolja hjulhus insida sedan montera ihop inredning i bagaget och avslutar dagen med 3 liter linolja sprutat i hjulhus fram och bak subframe fjäderben bakvagn och resten under. Klart.I morgon ska det monteras tröskelplast och innerskärmar bak sedan är bilen klar.
Ett smärre missöde med sprayburk 2K klarlack den mer el mindre började tokläcka under munstycket vi provade andra men felet kvarstod. Vi hade en burk till som funkade som tur var.
Det är svärmors bil inte mer rätt att svärfar får dra ett strå till stacken. Han fick ansvar för spackel och slip och bestämma hur det skulle lackas.
Svärfar nöjd med resultatet och det var väl det viktigaste eg.
Oklart vad som hänt denna eg men nu är den hel igen.
Flottigt värre i kalufsen när detta var klart.
Nu är det dags för en dusch och sedan tända grillen. Det vankas grillade revbensspjäll till middag.![]()
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2023-09-02 klockan 18:04.
Nu har du lagt en del tid på det där, men snyggt blir det!
Blir riktigt inspirerad att ta fram lacksprutan och alla dom sakerna man har efter gammelgubben!
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Tack jo det blev mycket tid i augusti för dessa två og9-5 som behövde kärlek helt klart.
Nu är iaf nummer 2 klar ihopskruvad och en snabb tvätt för att bli av med allt slipdamm från rost färg och spackel. På håll ser det helt ok ut det mesta jobb som är gjort ser man inte.
![]()