Precis! Jag tror inte Björn kan göra en som bara är slit och släng.
Precis! Jag tror inte Björn kan göra en som bara är slit och släng.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Pfhhhh jodå det kan jag allt. Det är ju det jag nyss gjort.
Idag hängde jag på kedja och justerade lite vajrar koppling broms mm.
Sedan testade jag elsystemet jodå där fanns gnista. ⚡️Det verkar iaf lovande.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Toyotan gled igenom besiktningen med blankt papper fina värden inga kommentarer om rost o likn idag på morgonen. Stabilt så det förslår.
Det passade sig inte bättre denna nationaldag än att jag hämtade hem cabben för att damma av den och göra ordning för sommaren. Förra året fick den vila men i år ska den ut o röra på sig. Det ska bytas olja/filter och pysslas lite innan besiktning. Tog den gröne ut o lämnade av den då cabben fick följa med hem.
Passade även på att starta upp Griffin och köra en liiiiiten vända. Den är ju till salu (blocket) men jäkla jag fick tänka till en gång extra den luktar o känns ny med sina 12900 mil på mätaren. Nåja annonsen är kvar…
Knäppte några bilder iaf.
Grym vagnpark!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det kan man lugnt säga, vackert!
Tackar o bockar.
Idag gled cabben genom besiktningen som ingenting. Blankt papper. Gott det. Nedcabbat på väg dit men taket upp på väg hem då det kom en duns med regn strax innan hon rullade in i hallen. Dock så har jag ett retligt oljeläckage mot kupén antingen vevaxeltätning (bytt 2015) eller tätning/oring oljepump. Får kolla på detta vid tillfälle.
Hej!
Kan bara instämma, läcker vagnspark!
Mvh
Mathias
Tackar.
Nåja gamla bilar belönar en med att hitta på saker som kräver tid i garaget och smuts under naglarna. Idag kröp jag under för att försöka hitta det retliga lilla oljeläckage som The Grey besitter. Läckaget blev knepigt men jag har fotat o rengjort så gott jag kunde för att se vart det kommer ifrån. Det kan vara motorolja eller växellådsolja. Men samtidigt så hittade jag lite drivknutsfett här o var….
Jupp vänster yttre damask var det hål i så det blev två timmar smetigt kladdigt fettigt jobb denna afton. Men det flöt på bra o extra damask hade jag på lager. Allt lossnade fint så en ska inte klaga. Nu gjorde jag ett säkert kort i mitt tycke. Jag drog ut hela drivaxel och demonterade tripoden och bytte damasken den vägen för den är lätt att få loss. Men faaaaan vad kladd. Passade på att rensa ur ca 5 dl grus ur hålet där drivaxel går igenom det låg tjockt med gojs o grus där. Men kärnfriskt i plåten iaf.
Lite bilder.
Sedan passade jag på att justera till handbromsen en aning. Man bara måste älska justeringen på og900 och 9000 så jäkla smidigt det är. En 14 mm nyckel o en insex. Jämfört med skit konstruktionen som og9-5/9-3 o ng900 har.
snyggt gjort
og900 handbromsen är smidig. vilket är bra när man har eftermarknadsok som släpper spänningen efter att du dratt 2 ggr...
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jo jag har läst att eftermarknads ok ofta strular om de har inbyggda funktioner som handbroms mm. Vilket är tråkigt. Så har man oem ok så ska man nog hålla hårt i dem och renovera när det är dags. Jag har ett gäng fram men bak har jag inga extra på lager.
Ibland så händer det grejor, Nyss blev man ägare till en 2007 9-5 2.3 BioPower. Dock kräver den en del pyssel under huven för att rulla för egen maskin igen. Bilen är tänkt som en värdig ersättare till svärfars gamla 9-5 som nu är på upphällningen och kommer inte att besiktas igen verkar det som. Nåja nya projektet är en vagn som ägts av en äldre herre som pendlat så den har en hel del mil på mätaren men regelbundet servad o efterhållen fast rosten har ju börjat visa sig på de vanliga ställena. Förhållandevis snygg på insidan inte mkt slitage att prata om. Tydligen har bilen även optimerad mjukvara från Nordic. Glömde jag nämna motorn saknar kompression på cylinder 4? Det är det som är det huvudsakliga projektet att fixa. Ska bli intressant och se vad som gömts när toppen lyfts.
Ett par bilder på tillskottet i en mycket fin kulör.
Svärmors 9-5:a fick ny topplockspackning nyligen då det läckte in vatten i cylinder 4 helt oväntat. Känns som lite udda fel på en 05:a med 16000 mil men iaf det är åtgärdat och det var mest svärfar som fick nöjet att skruva då jag har rest en del i jobbet och inte varit på hemmaplan.
Sommar-saabarna är nu samtliga avställda och inpaketerade i garage så slutkört för säsong 2022. Toyotan rullar på och nyss slagit om till 14000 mil och det firades med olja o filterbyte.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2022-10-13 klockan 07:14.
Bra att du får meka lite framöver Björn!
Eller varför inte bara byta motor? ;-)
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Eller hur! Jag har blivit bekväm av mig o skruva små lätta tvåtaktare , tändplattor och kopplingskorgar.
2.3 biopower finnas ju inte 2006, så den borde vara nyare än så.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ah du har rätt den är bygga 06 men det är en 07.
Inget relaterat till min vagnpark men kan inte undgå att höja ett ögonbryn för prisbilden på nya ”gamla” reservdelar till våra Saabar. Många har nog en liten guldgruva i förrådet.
strålkastarglas till 1 sida på trubb gick för över 4000 kronor häromdan.
för 2 år sen köpte jag 2 separata glas för 200 och 300 kronor.
Samma med USA blinekrs til trubb, 2 nos för över 7000 kronor, jag har nästan nya usa och nästan nya SE...
svåra är om man säljer nått man kanske behöver senare :|
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08