Sidan 9 av 43 FörstaFörsta ... 789101119 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #161
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Men för att utveckla något måste man ignorerar endel man lärt sig som är hinder.
    Problemet är att det är väldigt svårt att ignorera naturlagar. Även om vi "lärt" oss dom i skolan så är dom vad dom är, det kan vi inte ändra på hur mycket vi än vill.
    Prova att ignorera gravitationen och flyga iväg så får du se. Oavsett hur mycket du ignorerar den så kommer gravitationen att dra ner dig igen, den skiter fullständigt i om du tror på den eller inte.
    Det är samma sak med ellära. Det spelar ingen roll hur mycket vi tänker i nya banor och försöker ignorera fysikens lagar, en dynamo kommer aldrig att ge 100% effektivitet iaf.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #162
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Var det inte nån japan (Toyota, Nissan?) som hade på förslag ett system med utbytbara batterier?
    Istället för att ladda batterierna, svängde man in på en station där en robot plockade ur batteripacket ur bilen och ersatte det med ett fulladdat. Har för mig hela proceduren tog typ 3 minuter och sen hade man ett fullt batteri. Eftersom man lämnar sitt eget batteripack i utbyte mot ett "nytt" betalar man bara för strömmen.
    Det var några år sen jag hörde om det så det kanske aldrig blev något, men iden var intressant. Kräver förstås utbyggnad av "byta-batteri-stationer" och att fordonstillverkarna enas om en standard för hur batteripacken ska se ut, men rent tekniskt så skulle det säkert fungera.
    Tesla hade(har?) det i drift - tog 90s att byta batteri men intresset för det var väldigt dåligt eftersom (gratis) snabbladdning går så pass snabbt ändå.
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  3. #163
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SaabCDE Visa inlägg
    Etanolhistorien är egentligen en politisk skandal där man premierade dieseln före den relativt rena E85.
    Etanolbilarna var dyra för staten då de behövde subventioner. Dieselbilarna säljer sig själva utan subventioner.

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Inte enbart. Bensinbolagens trixande med kvalitén gjorde att många bilar som kördes på e85 fick problem och e85 fick ett dåligt rykte som det aldrig lyckats bli av med.
    Den svenska standarden för E85 saknade från början ett gränsvärde på sulfiter, så bensinbolagen levererade faktiskt bränsle uppfyllande kraven. Det var därför bilägarna fick svårt att få ersättning.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Tror visserligen att våra Svenska värmeverk är väldigt bra rökgasrenade, så luften ska vi nog inte oroa oss för.
    Men askan! Vi importerar miljontals ton utländska sopor varje år och rökgaserna renas effektivt.
    Men askan hamnar på Svenska deponier och LÄCKER gifter, för hur många år framåt?
    Energiproduktion och uppvärmning är vår största källa till utsläpp av partiklar. För att minska koldioxidutsläppen så eldar man idag allt mer biomassa samt avfall på grund av deponiförbudet, detta gör att utsläppen från denna sektor är ökande. Samtidigt så sjunker partikelutsläppen från transportsektorn; om några år så väntas 90% av partikelutsläppen som transportsektorn orsakar vara från andra källor än avgaser. Transportsektorn har dock varit dålig på att minska kväveoxidutsläppen, men detta borde anses som ett mindre problem med tanke på nedan siffror:

    Antal förlorade levnadsår i EU-28 efter orsak:
    PM2.5: 4 668 000
    NO2: 723 000
    O3: 179 000

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det där är ingen forskning utan beskrivning av en lösning som redan finns i produktion. Dock ger den bara ett litet tillskott till huvudbatteriets laddning vid inbromsningar och i nedförsbackar. Att beskriva ett existerande system som en ny uppfinning är okunnigt. Att ha ett separat batteri minskar verkningsgraden och ökar vikten, varför ingen har just den lösningen. Det visar också den djupa okunnigheten hos författarna.
    Du har en poäng där. Man måste tänka i nya banor. Oftast blir det dock fel eller så fungerar det inte. Många gånger har någon annan redan testst att det inte funkar. Det vet nog alla uppfinnare. Men utan att försöka lyckas man inte.
    Exakt så!Ju snabbare man får respons om att en ny ide inte fungerar ju snabbare kan man tänka vidare. Att testa och bygga något som redan har bevisats inte fungera är aldrig kul. Så Besserwissrar som har rätt är till god hjälp.
    Och som sagt dynamolösningen finns redan, fungerar, men räcker inte.
    Det finns ingen tillverkare av elbilar som satt dynamo (likströmsgeneratorer) på bilens hjul, förslaget som sådant är korkat och författarna har uppenbart ingen koll på det dem skriver om. Detta visas inte minst av deras beräkningar där man blandar volt och kW till en salig röra.

    Eftersom en elmotor både kan omvandla el till rörelseenergi och tvärtom så används inget annat än drivmotorn för att återvinna rörelseenergi och lägesenergi. Drivmotorerna är också i princip uteslutande växelströmsmotorer, oftast synkron- eller asynkronmotorer

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Angående rälsen ovanför vägen så pågår ju ett rätt stort projekt med det redan nu kring Gävle (varför just där? Läs ortnamnet baklänges). Dock för lastbilar, och de har ju fördelen att redan vara högst upp så att säga. En bil behöver ett jäkla spröt för att nå upp. Men det är alltså inte helt science fiction utan i bruk idag.
    Lek med skattepengar skulle jag kalla detta. Möjligen kan det fungera på ett begränsat område där det finns behov av transporter men där järnväg, transportband eller liknande inte anses vara en lösning men att bekosta ett system för allmänna vägar enbart för lastbilarna är knappast vettigt.

    Överför man energin med induktion via slingor i vägen så kan i alla fall alla bilar använda sig av systemet. Sådana lösningar finns redan för spårvagnar där man inte vill ha elledningar av kosmetiska skäl.

    Citat Ursprungligen postat av cnyb Visa inlägg
    Tesla hade(har?) det i drift - tog 90s att byta batteri men intresset för det var väldigt dåligt eftersom (gratis) snabbladdning går så pass snabbt ändå.
    7 minuter tog det att byta batteri, detta är numera nedlagt.

  4. #164
    Alltså. Med tanke på vilket helvete det är så fort något blir fel eller olycka händer vid/på spårbunden (el i luften) trafik, så skulle jag inte vilja krocka på "elvägen" i Gävle. Ska jag vara ärlig vill jag inte krocka i en elbil heller då det finns för mycket frågetecken, men egen säkerhet verkar ju alla skita i....
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  5. #165
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Etanolbilarna var dyra för staten då de behövde subventioner. Dieselbilarna säljer sig själva utan subventioner.



    Den svenska standarden för E85 saknade från början ett gränsvärde på sulfiter, så bensinbolagen levererade faktiskt bränsle uppfyllande kraven. Det var därför bilägarna fick svårt att få ersättning.



    Energiproduktion och uppvärmning är vår största källa till utsläpp av partiklar. För att minska koldioxidutsläppen så eldar man idag allt mer biomassa samt avfall på grund av deponiförbudet, detta gör att utsläppen från denna sektor är ökande. Samtidigt så sjunker partikelutsläppen från transportsektorn; om några år så väntas 90% av partikelutsläppen som transportsektorn orsakar vara från andra källor än avgaser. Transportsektorn har dock varit dålig på att minska kväveoxidutsläppen, men detta borde anses som ett mindre problem med tanke på nedan siffror:

    Antal förlorade levnadsår i EU-28 efter orsak:
    PM2.5: 4 668 000
    NO2: 723 000
    O3: 179 000



    Det finns ingen tillverkare av elbilar som satt dynamo (likströmsgeneratorer) på bilens hjul, förslaget som sådant är korkat och författarna har uppenbart ingen koll på det dem skriver om. Detta visas inte minst av deras beräkningar där man blandar volt och kW till en salig röra.

    Eftersom en elmotor både kan omvandla el till rörelseenergi och tvärtom så används inget annat än drivmotorn för att återvinna rörelseenergi och lägesenergi. Drivmotorerna är också i princip uteslutande växelströmsmotorer, oftast synkron- eller asynkronmotorer



    Lek med skattepengar skulle jag kalla detta. Möjligen kan det fungera på ett begränsat område där det finns behov av transporter men där järnväg, transportband eller liknande inte anses vara en lösning men att bekosta ett system för allmänna vägar enbart för lastbilarna är knappast vettigt.

    Överför man energin med induktion via slingor i vägen så kan i alla fall alla bilar använda sig av systemet. Sådana lösningar finns redan för spårvagnar där man inte vill ha elledningar av kosmetiska skäl.



    7 minuter tog det att byta batteri, detta är numera nedlagt.
    Nja, det är faktiskt ganska rimligt. Genom att elektriktrifiera en försvinnande liten del av alla Europavägar kan en ofantlig minskning av CO2 uppnås, enligt säkra källor.

  6. #166
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    7 minuter tog det att byta batteri, detta är numera nedlagt.
    https://www.tesla.com/sv_SE/videos/battery-swap-event
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  7. #167
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Nja, det är faktiskt ganska rimligt. Genom att elektriktrifiera en försvinnande liten del av alla Europavägar kan en ofantlig minskning av CO2 uppnås, enligt säkra källor.
    Önsketänkande. Räknar man in utsläppen för produktion av elen så blir miljövinsterna små. Verkningsgraden hos en lastbilsmotor som kör landsväg är såpass hög att det är svårt att få någon större vinst. Jämför vi med tåg så är den stora fördelen inte eldrift i sig utan energiåtgång per ton*km.

    Byggkostnaden ligger för övrigt runt 12 miljoner kr per km vad jag har sett och därtill så måste också de flesta lastbilar som kör på vägen ha möjlighet till eldrift, vilket lär kosta en ordentlig slant extra.

    Hos de stationer man byggde för detta så tog det i genomsnitt 7 minuter för ett byte, och man var visst tvungen att boka 2 dagar i förskott. Kostnaden låg på $80 för ett byte. Det blev heller inte särskilt populärt.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #168
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det där är ingen forskning utan beskrivning av en lösning som redan finns i produktion. Dock ger den bara ett litet tillskott till huvudbatteriets laddning vid inbromsningar och i nedförsbackar. Att beskriva ett existerande system som en ny uppfinning är okunnigt. Att ha ett separat batteri minskar verkningsgraden och ökar vikten, varför ingen har just den lösningen. Det visar också den djupa okunnigheten hos författarna.
    Du har en poäng där. Man måste tänka i nya banor. Oftast blir det dock fel eller så fungerar det inte. Många gånger har någon annan redan testst att det inte funkar. Det vet nog alla uppfinnare. Men utan att försöka lyckas man inte.
    Exakt så!Ju snabbare man får respons om att en ny ide inte fungerar ju snabbare kan man tänka vidare. Att testa och bygga något som redan har bevisats inte fungera är aldrig kul. Så Besserwissrar som har rätt är till god hjälp.
    Och som sagt dynamolösningen finns redan, fungerar, men räcker inte.
    Det finns ingen tillverkare av elbilar som satt dynamo (likströmsgeneratorer) på bilens hjul, förslaget som sådant är korkat och författarna har uppenbart ingen koll på det dem skriver om. Detta visas inte minst av deras beräkningar där man blandar volt och kW till en salig röra.
    Erkänner att jag inte har koll på samtliga olika lösningar elbilstillverkare har använt de drygt 100år de hållit på. Uttalade mig bara om principen att producera el med hjälp av bilens rörelseenergi. Det hävdar jag fortfarande vara löst, finns, fungerar och är otillräckligt.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Eftersom en elmotor både kan omvandla el till rörelseenergi och tvärtom så används inget annat än drivmotorn för att återvinna rörelseenergi och lägesenergi.
    Just det! Det är det normala sättet att generera el i bilar. Inget principiellt nytt i artikeln alltså.
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Drivmotorerna är också i princip uteslutande växelströmsmotorer, oftast synkron- eller asynkronmotorer
    Visst. Men ingen här hävdar väl att DC är lösningen på elbilarnas dåliga räckvidd. Saken är att den extra energiåtervinning som en dynamo/generator/motor kan producera inte är tillräcklig.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #169
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Önsketänkande. Räknar man in utsläppen för produktion av elen så blir miljövinsterna små. Verkningsgraden hos en lastbilsmotor som kör landsväg är såpass hög att det är svårt att få någon större vinst.
    Skulle vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solkraft ha större utsläpp än dieselmotorer? Tror inte det!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #170
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Skulle vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solkraft ha större utsläpp än dieselmotorer? Tror inte det!
    Fast alltså, här är det lite klurigt att räkna. Även om utsläppen från förnyelsebar energi inte är något att prata om i sammanhanget har vi ju ändå bara en viss mängd grön el idag. Och så länge som man inte bygger ny energi så innebär ju en ökad förbrukning av grön el att vi behöver mer smutsig. Sen är det såklart positivt att efterfrågan ökas, men så länge som man inte producerar mer/egen grön el så tycker jag SJ mfls skryt om grön el är klart överskattad. Visst är det bättre att de ökar efterfrågan på grön el, men att räkna miljöpåverkan på gram CO2 från vattenkraft blir bara löjligt.

  11. #171
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Skulle vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solkraft ha större utsläpp än dieselmotorer? Tror inte det!
    Till saken hör ju att all extra el vi förbrukar i Sverige innebär att vi exporterar mindre el till länder med miljömässigt dålig el.
    Tex Danmark och Tyskland som mest använder kol.
    Så frågan är komplex.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Erkänner att jag inte har koll på samtliga olika lösningar elbilstillverkare har använt de drygt 100år de hållit på. Uttalade mig bara om principen att producera el med hjälp av bilens rörelseenergi. Det hävdar jag fortfarande vara löst, finns, fungerar och är otillräckligt.
    .
    Den rörelseenergi du kan ta ut och ladda bilen med kommer ju ursprungligen från dess batteri!
    Det enda du kan använda det till är att spara energi vid inbromsningar, dvs istället för att värma upp bromsskivorna så laddar du batteriet.

    Så fort du tar ut energi ur en elbil i rörelse så kommer den ju att "bromsas in" annars har du byggt en evighetsmaskin.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #172
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Alltså. Med tanke på vilket helvete det är så fort något blir fel eller olycka händer vid/på spårbunden (el i luften) trafik, så skulle jag inte vilja krocka på "elvägen" i Gävle. Ska jag vara ärlig vill jag inte krocka i en elbil heller då det finns för mycket frågetecken, men egen säkerhet verkar ju alla skita i....
    Vad skulle vara problemet med att krocka på en elväg? (förutom det uppenbara obehaget av kollisionen då givetvis, men det skiljer ju inte från en "vanlig" väg)
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #173
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Vad skulle vara problemet med att krocka på en elväg? (förutom det uppenbara obehaget av kollisionen då givetvis, men det skiljer ju inte från en "vanlig" väg)
    Risken att foliehatten leder strömmen så man får en stöt från ledningarna i luften?

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #174
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Ska jag vara ärlig vill jag inte krocka i en elbil heller då det finns för mycket frågetecken, men egen säkerhet verkar ju alla skita i....
    Jag krockar ju hellre i en elbil än i en bil med 50 liter brännbar vätska som skvalpar runt i tanken. Men det är nog bara jag.

    (hur många tåg börjar brinna vid en olycka?)

  15. #175
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag krockar ju hellre i en elbil än i en bil med 50 liter brännbar vätska som skvalpar runt i tanken. Men det är nog bara jag.
    Det avgörande är inte vad som är i tanken eller batteriet. Det gör nog ingen större skillnad. Med lika högt säkerhets tänk i bilarna har den med högst massa en fördel.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #176
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av cnyb Visa inlägg
    Tesla hade(har?) det i drift - tog 90s att byta batteri men intresset för det var väldigt dåligt eftersom (gratis) snabbladdning går så pass snabbt ändå.
    Gratis snabbladdning är ju borta om du tar en ny Tesla idag http://www.nyteknik.se/fordon/tesla-...ddning-6805395

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #177
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag krockar ju hellre i en elbil än i en bil med 50 liter brännbar vätska som skvalpar runt i tanken. Men det är nog bara jag.

    (hur många tåg börjar brinna vid en olycka?)
    Tåg går på el som matas från luftledningar - elbilar har batterier. Moderna batterier är vätskefyllda så vitt jag sett..

    Så här gick det för ett litet batteri https://www.cnet.com/news/why-is-sam...g-overheating/

    Samma material i Teslas batterier https://www.tesla.com/gigafactory

    "Tesla broke ground on the Gigafactory in June 2014 outside Sparks, Nevada, and we expect to begin battery cell production by the end of this year. By 2018, the Gigafactory will reach full capacity and produce more lithium ion batteries annually than were produced worldwide in 2013."

    Räcker med luft för att batterierna ska fatta eld.
    https://youtu.be/k-Nnqlxel2c

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #178
    Arne 2226 har tänkt rätt.
    Jag vet att det ska finnas bil tillverkare som har haft el bilar som börjat brinna efter krocktsester. Ibland flera timmar efter krocken.
    Det går ju att googla säkerhetsföreskrifter för valfri elbil.
    Vad händer med en elbil som hamnar i tex ett vattendrag? Osv..
    Jag jobbar som brandman, och vi kollar ju lite på det här då vi tar hand om både bilbränder och trafik olyckor.
    Hur kunnig är Sveriges räddningstjänst på elbilar och hur påverkar den kunskapen ,den drabbade i en olycka...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  19. #179
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Jag tror fortfarande att valet mellan bensin och batteri inte påverkar säkerheten vid kollisioner mätbart till någon kommer med statistik från tex Folksam.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #180
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Hur kunnig är Sveriges räddningstjänst på elbilar och hur påverkar den kunskapen ,den drabbade i en olycka...
    På Automässan talade jag med en från räddningstjänsten som förklarade de extra/annorlunda krav elbilar ställer på personalens kompetens. Så nog har man viss koll på detta.

    Fast som du säger är erfarenheten inte så stor ännu...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •