Sidan 28 av 43 FörstaFörsta ... 18262728293038 ... SistaSista
Resultat 541 till 560 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #541
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Men beskattning har inte mycket med rättvisa att göra, utan var du kan ta ut den utan att det märks. En övergång till elbilar kommer att på ett helt annat sätt synliggöra skatten, det blir svårt att lägga ens 5:-/mil i km-skatt utan att det märks - hur mycket var km-skatten som försvann 1993 på?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #542
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Forskare vid Luleå tekniska universitet (LTU) tankade en personbil av modellen Saab 9-5 Biopower, som vanligtvis drivs på etanol, med en blandning av biometanol som producerats av rester från den svenska skogsindustrin och bensin.

    "Poängen var att visa att det finns 250.000 bilar i Sverige som skulle kunna gå på metanol", säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid LTU, till TT.

    "Vi har plockat isär den och tittat och det fanns ingen detekterbar påverkan efter över 1.000 mil."

    Bilen i fråga drivs vanligtvis på E85, som sommartid består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Metanolblandningen, M56, består till 56 procent av biobaserat metanolbränsle och till 44 procent av bensin.

    https://www.di.se/bil/etanolbil-kord...a-skogsrester/

  3. #543
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men beskattning har inte mycket med rättvisa att göra, utan var du kan ta ut den utan att det märks. En övergång till elbilar kommer att på ett helt annat sätt synliggöra skatten, det blir svårt att lägga ens 5:-/mil i km-skatt utan att det märks - hur mycket var km-skatten som försvann 1993 på?
    Nä, nån rättvisa är det inte. Men jag vet ingen som inte märker av bensinskatten. Enligt ekonomifakta .se var 2017 produktionskostnaden för en liter bensin 3,69kr och priset till konsument 14,13kr varav 1,41kr går till oljebolag, distributörer, och detaljister. Nog märks det!

    Källor:
    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/En...ter-pa-bensin/
    https://www.skattebetalarna.se/kampanj/vada-bensinskatt
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #544
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Forskare vid Luleå tekniska universitet (LTU) tankade en personbil av modellen Saab 9-5 Biopower, som vanligtvis drivs på etanol, med en blandning av biometanol som producerats av rester från den svenska skogsindustrin och bensin.

    "Poängen var att visa att det finns 250.000 bilar i Sverige som skulle kunna gå på metanol", säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid LTU, till TT.

    "Vi har plockat isär den och tittat och det fanns ingen detekterbar påverkan efter över 1.000 mil."

    Bilen i fråga drivs vanligtvis på E85, som sommartid består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Metanolblandningen, M56, består till 56 procent av biobaserat metanolbränsle och till 44 procent av bensin.

    https://www.di.se/bil/etanolbil-kord...a-skogsrester/
    Kunde dom inte puttat in 44% Etanol istället ?

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #545
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja, jag förstod inte i den artikeln varför de måste ta fram en version av sprit till när de finns en på marknaden som funkar klockrent med 85% inblandning??

    Varför forskar man inte på att försöka köra bilar på E100 och vad som behöver moddas så borde de va lätt att slänga ut bensinen.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #546
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    "methanol is less expensive to produce sustainably and is a less expensive way to reduce the carbon footprint"

    Säger wikipedia i alla fall.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #547
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Ja, jag förstod inte i den artikeln varför de måste ta fram en version av sprit till när de finns en på marknaden som funkar klockrent med 85% inblandning??

    Varför forskar man inte på att försöka köra bilar på E100 och vad som behöver moddas så borde de va lätt att slänga ut bensinen.
    Etanol är dyrt och energikrävande att tillverka samt kräver råvaror som är relativt omständiga att producera.
    Metanol är billigt och kan tillverkas av restprodukter.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #548
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Argumentet mot metanol är att det är farligare att hantera än etanol. Det är en gammal diskussion, somliga tyckte att fördelarna övervägde eftersom metanolen är betydligt billigare att producera, andra inte. Det är nog mindre osannolikt att blandningen når marknaden, det kommer att fastna i en liknande diskussion.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #549
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Argumentet mot metanol är att det är farligare att hantera än etanol. Det är en gammal diskussion, somliga tyckte att fördelarna övervägde eftersom metanolen är betydligt billigare att producera, andra inte. Det är nog mindre osannolikt att blandningen når marknaden, det kommer att fastna i en liknande diskussion.
    De och ifall man inte förbränner all metanol så skapar den cancerframkallande ämnen...

  10. #550
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Samtidigt är vi ju ganska många som inte behöver köra bil i några stadskärnor och kan byta till en "iskall" euro5. Hur ser bilparkens ålder ut i stockholms innerstad?
    2020 är väl den äldsta euro6-bilen redan 6år gammal?
    Hur den ser ut i innerstan är väl inte så intressant ? nästan alla som bor runtomkring kommer ju att ibland vilja/behöva köra där, och om man tar med essingeleden inkluderas ju en mycket större mängd människor.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #551
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hur den ser ut i innerstan är väl inte så intressant ? nästan alla som bor runtomkring kommer ju att ibland vilja/behöva köra där, och om man tar med essingeleden inkluderas ju en mycket större mängd människor.
    Helt rätt, detta verkar vara något många inte tänker på.
    Majoriteten av dom bilar som snurrar i innerstan är faktiskt folk som inte bor i innerstan. Dom som bor i innerstan har ofta inte bil, och även om dom har det så tar man inte bilen inom staden eftersom det varken är lönsamt eller praktiskt.
    Dom som åker bil i stadskärnor är oftast dom som bor i utkanterna eller strax utanför.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #552
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Ja, det är precis så det är, jag har aldrig kört så lite bil som när jag bodde i stan, det är helt enkelt så mycket smidigare och billigare att ta bussen eller tunnelbanan, det är ju först när man ska ut ur stan som man tar bilen.

    Jag drabbades dessutom väldigt lite av biltullarna (även om jag tycker dom är idiotiska som koncept) då jag nästan enbart körde på kvällar och helger, och på dagtid på semestern, då det ofta var avgiftsfri månad dessutom.

    Det är tristare nu, när man tar bilen in till stan av olika skäl.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #553
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Argumentet mot metanol är att det är farligare att hantera än etanol. Det är en gammal diskussion, somliga tyckte att fördelarna övervägde eftersom metanolen är betydligt billigare att producera, andra inte. Det är nog mindre osannolikt att blandningen når marknaden, det kommer att fastna i en liknande diskussion.
    Skulle inte förvåna mig ett dugg om man inte tänkt igenom det där ordentligt. Om man satsar på metanol och sedan måste dra i nödbromsen eftersom det plötsligt framkommer att metanol är oacceptabelt giftigt. Metanol (träsprit) sågs förr som tämligen harmlöst (bara man inte drack det, för då blev man blind eller dog). Idag ska det deklareras som mycket brandfarligt och ett potent gift (https://www.kemrisk.se/kemrisk/msds/...100054G001.pdf). Förtäring är farlig, hudkontakt farlig, inandning av ångor likaså. Vi sålde en produkt som innehöll mycket små mängder metanol och höll på att drabbas av kundbojkott. Folk fick alla möjliga konstiga symptom (verkliga eller inbillade är oklart, men ingetdera är naturligtvis bra). Det var på håret att allt gick åt h-vete. Därav min ganska stora skepsis till metanols chanser som drivmedel. Tycker det är märkligt att överhuvudtaget tala om det som drivmedel utan att samtidigt redogöra för hur giftigheten kan hanteras på ett tillfredsställande sätt. Om det fanns kunniga journalister skulle inte studier som den i Luleå slippa undan utan kritiska frågor. Rent allmänt föredrar jag själv att hantera etanol, som är ett mycket trevligare gift!
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  14. #554
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Skulle inte förvåna mig ett dugg om man inte tänkt igenom det där ordentligt. Om man satsar på metanol och sedan måste dra i nödbromsen eftersom det plötsligt framkommer att metanol är oacceptabelt giftigt. Metanol (träsprit) sågs förr som tämligen harmlöst (bara man inte drack det, för då blev man blind eller dog). Idag ska det deklareras som mycket brandfarligt och ett potent gift (https://www.kemrisk.se/kemrisk/msds/...100054G001.pdf). Förtäring är farlig, hudkontakt farlig, inandning av ångor likaså. Vi sålde en produkt som innehöll mycket små mängder metanol och höll på att drabbas av kundbojkott. Folk fick alla möjliga konstiga symptom (verkliga eller inbillade är oklart, men ingetdera är naturligtvis bra). Det var på håret att allt gick åt h-vete. Därav min ganska stora skepsis till metanols chanser som drivmedel. Tycker det är märkligt att överhuvudtaget tala om det som drivmedel utan att samtidigt redogöra för hur giftigheten kan hanteras på ett tillfredsställande sätt. Om det fanns kunniga journalister skulle inte studier som den i Luleå slippa undan utan kritiska frågor. Rent allmänt föredrar jag själv att hantera etanol, som är ett mycket trevligare gift!
    Det är även giftigt att dricka bensin och diesel, ändå är det accepterat som drivmedel. Finns tomtar som får utslag av brödrostar och mobiltelefonmaster så det finns folk till allt. Om man får i sig sötningsämnet aspartam så omvandlar kroppen en del av detta till metanol vid förbränning.

    Visst har metanolen sina nackdelar, men med tanke på att vi har en enorm skogsindustri i Sverige så skulle vi kunna lösa en stor del av vår egna drivmedelsförsörjning på restprodukter. Dessutom är det billigt så folk skulle ha råd att köra mer bil utan att miljön för den skull blir fördärvad.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #555
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Det är även giftigt att dricka bensin och diesel, ändå är det accepterat som drivmedel. Finns tomtar som får utslag av brödrostar och mobiltelefonmaster så det finns folk till allt. Om man får i sig sötningsämnet aspartam så omvandlar kroppen en del av detta till metanol vid förbränning.

    Visst har metanolen sina nackdelar, men med tanke på att vi har en enorm skogsindustri i Sverige så skulle vi kunna lösa en stor del av vår egna drivmedelsförsörjning på restprodukter. Dessutom är det billigt så folk skulle ha råd att köra mer bil utan att miljön för den skull blir fördärvad.
    Det är väl det som är grejen. Att det finns mängder av restprodukter i Sverige som kan användas för att producera metanol till låg kostnad.

    Med tanke på alla vätskor som finns under motorhuven har jag mycket svårt att se att metanol skulle innebära någon som helst skillnad med tanke på giftighet. Speciellt när det är bensin och diesel vi jämför med.

    Att ens tänka tanken att det skulle vara så riskabelt med metanol att man bör avstå tycker jag är lika dumt som att riva ut elsystemet för att det finns(?) folk som är elöverkänsliga. Men det är en högst personlig åsikt. Inget annat.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #556
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Sätter man innehållet i säkerhetsdatabladet i relation till artikeln framstår inte den journalistiska insatsen som lysande. Hur brandfarligt och giftigt är metanol egentligen? Vet inte och inte blev jag klokare av artikeln eller av det som står här. Däremot har jag erfarenhet av att sälja metanol. Rent allmänt är rimligtvis ett ogiftigt drivmedel är att föredra framför ett giftigt. Och hävdvunnen acceptans av ETT giftigt drivmedel knappast liktydig med öppna armar för ett nytt giftigt drivmedel. En majoritet vill se framsteg. Det har man jobbat med vad gäller bensin och i dieselfallet är det högaktuellt. Och hur som helst vore det orimligt korkat att inte undersöka och ifrågasätta innan man pushar för en alternativ lösning. Etanol vet vi ju vad det är. Den går ju faktiskt att dricka;-) Och förr, innan etanolen "glömdes bort", satsades det också på etanolframställning från skogens restprodukter. Metanol är möjligen ett utmärkt alternativ, men det är inget som framkommit ännu.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  17. #557
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Det går att göra etanol av restprodukter men det är ingen som satsar på det
    så länge pengarna styr. http://taurusenergy.eu/om-taurus/om-metoden/

  18. #558
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Vätgas möttes väl av ungefär samma skepsis i början, det pratades om enorma explosioner och vilda bränder så fort man råkade stöta till en vätgasbil.
    Dom värsta scenariona verkar dock ha uteblivit och man har fått rätt bra koll på tekniken och hur vätgasen ska hanteras, jag ser det inte som någon omöjlighet att man löser problemen med metanol på liknande vis.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #559
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag gillar inte alls tanken på vätgasbilar i stängda utrymmen, det är som bekant i princip omöjligt att stänga inne vätgas en längre tid.

    Metanol ser jag dock inga större problem med, giftigt.. visst, men som sagt, bensin och diesel är giftigt det med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #560
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •