...jo, min fru har klagat att jag åker bil (men förstår mig), men hon har mesta delen av sitt yrkesliv jobbat centralt i stan (nu jobbar hon förvisso i kista men det är ett par stationer bort på rätt pendeltågslinje) - att åka t-bana till jobbet, kunna ta i princip alla tåg som kommer (var 5e minut), på sin eventuella promenad till jobbet kunna ta vilkensomhelst av bussarna som går med typ 10-minutersintervall eller istället för buss promenera i vacker miljö på strandvägen.

Även om resan tidsmässigt tagit lika lång tid så blir ett "strul" inte lika stort som när man står i ett industriområde där bussen redan gått, det är 40 minuters promenad till jobbet och det småregnar.

Men visst är det även om man åker i innerstaden så att man kan råka ut för strul, bussar är fulla, tåg inställda - så även om det köar i trafiken sitter man ofta torrt och fint och har det ganska bra på sin väntan.

Essingeledens köer är dock inte så kul. Automatlåda var ett stort uppsving, farthållarradar nästan lika stor förbättring. Min nya bil har även "lane assist", tyvärr måste man sitta och småvingla hela tiden annars så slår systemet bakut...

Men för miljön och om "alla" ska kunna komma fram så måste nog fler åka kommunalt, tyvärr går det ju i fel riktning. Får se hur nya citytunneln kommer påverka turtäthet och förseningar.