Sidan 40 av 43 FörstaFörsta ... 303839404142 ... SistaSista
Resultat 781 till 800 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #781
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483

  2. #782
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Frågan är hur de gör med drivmedlen? Jag tror inte att många nappar på konvertering (även om den finansieras i sin helhet av en premie) om driftskostnaden ökar efteråt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2020-09-08 klockan 10:17.

  3. #783
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Förmodligen ingenting, finns det något som aldrig har blivit billigare i historien på statens begäran är det väl att tanka bilen. I min värld bör man dock i teorin kunna driva igenom detta förslag för att få en större fordonsflotta som går på E85. Därefter göra en storskalig satsning på inhemsk E85 tillverkning för att få ner priserna för att sedan höja skatterna. Win/win för giriga politker som vill godhets signalera samtidigt som mer pengar kommer in, dessutom stannar pengarna på svensk mark istället för att gå till ett oljefält i kurdistan.

  4. #784
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    På vad vis ger en konvertering av en bilmotor till E85 någon som helst fördel i något led när det gäller miljön?
    Göran i Björnarbo

  5. #785
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    På vad vis ger en konvertering av en bilmotor till E85 någon som helst fördel i något led när det gäller miljön?
    Göran i Björnarbo
    Tanken är att minska på koldioxidutsläppen, men sen finns naturligtvis olika politiska viljor som drar åt alla möjliga håll.
    Det blir i slutändan en massa bråk om huruvida vi själva ska producera den energi vi gör av med eller om vi ska importera den.
    Vad som är modernt just nu är tillverkning av energi som lagras i batteribankar, den som lever får se.
    Dom flesta tankar fortfarande i huvudsak ryskt bränsle och om det är rätt eller fel pratas det mycket lite om. Huvudsaken att vi inte drar gasledningarna för nära gränsen <- "ironi"

  6. #786
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Det jag menar är att själva konverteringen sänker inga utsläpp, den ger möjlighet att köra på ett bränsle som ger lägre utsläpp.
    En rätt stor del av bilisterna kommer att köra på det bränslet som ger den lägsta mil kostnaden. Vill vi öka andelen inhemskt förnybart bränsle, är det väl betydligt lättare att köra med en låginblandnig.
    Men ska det finnas någon form av trovärdighet i politiken . Måste det till några förslag om hur ska vi få fram det förnybara bränslet i Sverige . Där har jag inte sett något konkret som jag tror på.
    Jag är jätte intresserad av att ha ett miljövänligt bränsle som någon inte kan strypa enkelt typ i Ryssland eller mellanöstern . Vi bränner ca 10 m3 diesel per år på vårat jordbruk och där är inte el något bra alternativ i dag.
    Göran i Björnarbo

  7. #787
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Det jag menar är att själva konverteringen sänker inga utsläpp, den ger möjlighet att köra på ett bränsle som ger lägre utsläpp.
    En rätt stor del av bilisterna kommer att köra på det bränslet som ger den lägsta mil kostnaden. Vill vi öka andelen inhemskt förnybart bränsle, är det väl betydligt lättare att köra med en låginblandnig.
    Men ska det finnas någon form av trovärdighet i politiken . Måste det till några förslag om hur ska vi få fram det förnybara bränslet i Sverige . Där har jag inte sett något konkret som jag tror på.
    Jag är jätte intresserad av att ha ett miljövänligt bränsle som någon inte kan strypa enkelt typ i Ryssland eller mellanöstern . Vi bränner ca 10 m3 diesel per år på vårat jordbruk och där är inte el något bra alternativ i dag.
    Göran i Björnarbo
    Jag tror mer på teknisk utveckling mest p.g.a att politiken runt om i världen är väldigt spretig.
    Min egen tanke runt energi är att det är bra om leverantör och förbrukare är geografiskt nära varandra.
    E85 på detta forum handlar mest om ökning av effekt p.g.a bränslet extrema förmåga att sänka temperaturen på blandningen som når förbränningsrummet.
    I princip kan man ta bort intercoolern när man kör på E85

  8. #788
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    På vad vis ger en konvertering av en bilmotor till E85 någon som helst fördel i något led när det gäller miljön?
    Göran i Björnarbo
    På vilket vis gav en skattehöjning på plastbärkassar någon som helst påverkan på miljön? Ingen såklart, men det handlar inte om huruvida det har har någon betydelse i praktiken, bara det ser bra ut ur ett miljöpolitiskt perspektiv. (sorgligt nog)

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #789
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    wille 61 tyvärr alldeles för sant.
    Göran i Björnarbo

  10. #790
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    På vilket vis gav en skattehöjning på plastbärkassar någon som helst påverkan på miljön? Ingen såklart, men det handlar inte om huruvida det har har någon betydelse i praktiken, bara det ser bra ut ur ett miljöpolitiskt perspektiv. (sorgligt nog)
    Tyvärr är plastbärkassar ett ämne som blivit propaganda, tycker att man klarar sig bra utan dessa reklampåsar

  11. #791
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Det som står i det pressmeddelandet klassar jag som kvalificerat skitsnack fabricerat att va någon som inte begriper något.
    Så ni som har nytta av E85 i trimmade turbobilar, ska kanske inte hoppas förmycket.
    Har väldigt svårt att se sambandet mellan en god miljö och en trimmad turbobil.
    Däremot hoppas jag att få leva så länge så att jag får se när vi är självförsörjande på drivmedel som är förnyelsebart och miljövänligt i Sverige .
    Göran i Björnarbo

  12. #792
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Finns det en strategi?

    Eller blir det bara?
    Somras i Frankrike, E85 kostade 52 cent litern.
    E85.jpg

  13. #793
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    varför inte börja med E10 till att börja med ? Hur svårt kan det va ?
    Varför göra det enkelt när man kan krångla till det....

  14. #794
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Som ett separat bränsle menar du? B95 består redan av 5% Etanol. För egen del bryr jag mig inte nämnvärt om etanol inblandningen i våra bränslen då jag kör en bil som klarar av allt mellan ren bensin och E85 (säkert så gott som ren etanol också om det hade gått att tanka). Men hade ja ägt en vanlig bensin bil, med framföralt lite prestanda i hade jag inte velat ha E10 i tanken.

  15. #795
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    10% istället för 5% inblandning.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/E10_(br%C3%A4nsle)
    Och de flesta motorerna klarar nog 15% (och mer).
    Men då får bensin bolagen hicka.

  16. #796
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Någon som vet varför priset på E85 höjts, skiljer ju bara 29 öre mot bensin 95 nu!
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  17. #797
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Observera att E85 i nuläget är dyrare än diesel!

  18. #798
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Tankade för 9.27:-/Litern vid lunch idag, (Ja, på Agro etanol) så skulle gissa på dålig tillgång från utlandet pga "The China virus"

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #799
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Känns som man får börja åka till Norrköping och tanka ^^

    I Mantorp kostar nu E85 13,62 kr.

    66 km bort. så om bilen drar 1,1 l/milen kostar resan tur och retur 134,6 kr på agropriset, så då är jag på brake even redan efter 31 liter.

    Enligt :https://www.msb.se/sv/amnesomraden/s...-farligt-gods/ så får jag transportera 240 liter, vilket då skulle spara mig 909 kr för en resa och minska bränslekostnaden för min etanolbil med 27,8%.

    Var köper man 60 liters fat? ^^

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #800
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Brukar fylla upp tanken och mina gamla jeepdunkar när jag har vägarna förbi där, råkade dock ut för att pumpen var trasig en gång så det gäller att tanken inte är helt tom

    1 användare gillar detta inlägg


    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •