Sidan 38 av 38 FörstaFörsta ... 28363738
Resultat 741 till 750 av 750

Ämne: Kommer E85 tillbaka?

Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Medlem#
    10483
    Som ett separat bränsle menar du? B95 består redan av 5% Etanol. För egen del bryr jag mig inte nämnvärt om etanol inblandningen i våra bränslen då jag kör en bil som klarar av allt mellan ren bensin och E85 (säkert så gott som ren etanol också om det hade gått att tanka). Men hade ja ägt en vanlig bensin bil, med framföralt lite prestanda i hade jag inte velat ha E10 i tanken.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    10% istället för 5% inblandning.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/E10_(br%C3%A4nsle)
    Och de flesta motorerna klarar nog 15% (och mer).
    Men då får bensin bolagen hicka.

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Medlem#
    7435
    Någon som vet varför priset på E85 höjts, skiljer ju bara 29 öre mot bensin 95 nu!
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Observera att E85 i nuläget är dyrare än diesel!

Reg.datum
    mar 2013
    Medlem#
    10483
    Tankade för 9.27:-/Litern vid lunch idag, (Ja, på Agro etanol) så skulle gissa på dålig tillgång från utlandet pga "The China virus"

2 användare gillar detta inlägg

Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Medlem#
    8689
    Känns som man får börja åka till Norrköping och tanka ^^

I Mantorp kostar nu E85 13,62 kr.

66 km bort. så om bilen drar 1,1 l/milen kostar resan tur och retur 134,6 kr på agropriset, så då är jag på brake even redan efter 31 liter.

Enligt :https://www.msb.se/sv/amnesomraden/s...-farligt-gods/ så får jag transportera 240 liter, vilket då skulle spara mig 909 kr för en resa och minska bränslekostnaden för min etanolbil med 27,8%.

Var köper man 60 liters fat? ^^

3 användare gillar detta inlägg

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Medlem#
    7435
    Brukar fylla upp tanken och mina gamla jeepdunkar när jag har vägarna förbi där, råkade dock ut för att pumpen var trasig en gång så det gäller att tanken inte är helt tom

1 användare gillar detta inlägg

Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

Reg.datum
    mar 2013
    Medlem#
    10483
    Hänt mig med en gång, ringde nummret som stod på pumpen så kom det nån lirare i en gaffeltruck med både cigg och snus i käften och sparka lite på den så var det bara att tanka igen..

2 användare gillar detta inlägg

Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    På vad vis ger en konvertering av en bilmotor till E85 någon som helst fördel i något led när det gäller miljön?
    Det blir "fossilfritt", vilket med årets språkbruk är det viktiga, nu när Greta är tillbaka på skolbänken... Kopplingen till miljöfördelar finns det nog olika uppfattningar om. Men just det är inte så viktigt för politikerna, för nu har de lärt sig att "fossilfritt" är årets modeord.

Det som står i det pressmeddelandet klassar jag som kvalificerat skitsnack fabricerat att va någon som inte begriper något.
    Så ni som har nytta av E85 i trimmade turbobilar, ska kanske inte hoppas förmycket.
    Har väldigt svårt att se sambandet mellan en god miljö och en trimmad turbobil.
    Förslaget är sk bullshit, ja.
    Nä det finns väl knappast ingen som köper en gammal Saab och trimmar med annat syfte än att få en billig bil med bra egenskaper. De pengar som vi Saab Turbo Entusiaster lägger på bränslet är nog i de flesta fall försumbart i förhållande till övriga utgifter för att underhålla och uppgradera. Bra bromsar, stereo, chassi kostar pengar precis som trim. Priset på soppan är en icke-fråga för entusiasterna.
    Miljön drabbas nog inte så mycket av det relativt lilla fåtal entusiaster som resonerar så. Många gånger står bilen dessutom mer tid i garaget och uppgraderas än den är ute på vägarna. Så det finns nog inget att spara där heller egentligen.

Det jag menar är att själva konverteringen sänker inga utsläpp, den ger möjlighet att köra på ett bränsle som ger lägre utsläpp.
    Att subventionera konvertering är därför ren idioti. En konverteringssubvention till mP sympatisörer och miljövänner, med bilar de inte använder är dåligt för miljön. Dessa cyklar ändå subventionerad elcykel.
    En rätt stor del av bilisterna kommer att köra på det bränslet som ger den lägsta mil kostnaden
    Vilket innebär att de är bättre att sänka kostnaden för det bränsle man vill att bilisterna skall gå över till. Det är bara att sänka så mycket att folk väljer det. Och så att det blir lönsamt att konvertera för de som verkligen kommer att göra skillnad. Alltså de som kör mycket.
    Vill vi öka andelen inhemskt förnybart bränsle, är det väl betydligt lättare att köra med en låginblandnig.
    Man kan göra mer än en sak. Ökad inblandning och prissänkning på etanol fungerar utmärkt tillsammans.
    Men ska det finnas någon form av trovärdighet i politiken . Måste det till några förslag om hur ska vi få fram det förnybara bränslet i Sverige . Där har jag inte sett något konkret som jag tror på.
    Jag är jätte intresserad av att ha ett miljövänligt bränsle som någon inte kan strypa enkelt typ i Ryssland eller mellanöstern . Vi bränner ca 10 m3 diesel per år på vårat jordbruk och där är inte el något bra alternativ i dag.
    En lite annan fråga/vinkling/aspekt. En inhemsk produktionskapacitet är lämpligt av beredskaps och samhällsskyddsskäl. Produktion av etanol, biodiesel och inte minst vanlig bensin, diesel och eldningsolja.

Frankrike stoppar Sveriges ansiktsmasker, USA köper upp oproportionerligt av remdesivir mot COVID-19, Finland, Danmark och Norge stänger gränsen till Sverige. Solidaritet finns bara när den inte behövs...

Som du säger klarar vi oss faktiskt inte utan fossila bränslen idag, 2030 eller 2050. Behovet kommer kunna minska, men det dröjer läänge innan tex jordbruket, skogsnäringen och industrin är nere på noll. Att Preem får bygga raffinaderiet inom landets gränser minskar vårt beroende av utlandet.

1 användare gillar detta inlägg

§9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Jag har en känsla av att den nuvarande regimen kommer att göra allt för att kunna sitta kvar.
    Således får Preem knappast bygga sitt raff. Oavsett om totalutsläppen i världen
    skulle bli mindre eller om anläggningen skulle göra landet mindre beroende av
    utländsk kapacitet.

Som Mr O. skriver så gäller solidaritet bara så länge det inte behövs...

Min egen strategi är att inte köpa något nytt fordon så länge det nuvarande
    rullar, och om jag tvingas, köpa något så absolut enkelt som möjligt utan
    bjäfs eller annat "bling". Andrahandsvärden, verkstadskostnader, elektronik-
    och mekanikstrul blir oöverstigligt dyrt.

Men framför allt att man tycks tro att bara för att folk köper elbilar kan
    vi fortsätta att konsumera som om resurserna var oändliga.

https://www.youtube.com/watch?v=Zk11vI-7czE

Lycklig den som har en betald bil, ett mekgarage, verktyg,
    diagnostikdator och en hög reservdelar att montera om det blir problem!

4 användare gillar detta inlägg

fd. STCS 262

99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

1. då är jag tillbaka :)
    Av saab9000cc i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 14:48
  2. Äntligen tillbaka...
    Av Kasumi i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 21:20
  3. Bromsvätskan försvinner och kommer tillbaka??
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:24
  4. Tillbaka i saabträsket!
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:27
  5. Luften kommer tillbaka.... kopplingen..
    Av pelle911 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 18:23

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •