Sidan 37 av 38 FörstaFörsta ... 2735363738 SistaSista
Resultat 721 till 740 av 750

Ämne: Kommer E85 tillbaka?

  1. #721
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Visserligen kan man spara energi men förkortad livslängd sliter också på miljön, lite som att snålköra för att sedan komma på att bakre bromsskivorna rostat bort och måste bytas ut i förtid.
    Är livslängden så dålig då? Direktinsprutade bensinmotorer har funnits rätt länge nu. Volvo har kört sådana motorer sedan i alla fall 2010. Även Saab hade väl det på slutet?

    Mitsubishis gamla GDI hade ju en del problem. Men det är längesedan nu.

  2. #722
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 605
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Är livslängden så dålig då? Direktinsprutade bensinmotorer har funnits rätt länge nu. Volvo har kört sådana motorer sedan i alla fall 2010. Även Saab hade väl det på slutet?

    Mitsubishis gamla GDI hade ju en del problem. Men det är längesedan nu.
    Du kan ha rätt, är förmodligen bara andra typer av fel.

  3. #723
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    712
    Ett av dom "mindre mysiga" problemen är exvis NOx-sensorerna som sitter i avgassystemet på min
    direktinsprutade benisnbil. Två stycken till det facila priset av 6000kr/styck - Och dom byts i par...

    Dessa är "Aktiva" med var sin styrmodul som även den, visserligen skyddad av ett platssjok sitter under bilen
    och de måste konfigureras ihop med motorstyrdonet. Förutom dessa finns även två termistorer som mäter
    avgastemperaturen vid de bakre katalysatorerna samt lambdasonder.

    Termistorerna kan den händige byta själv. Lambdasonderna har jag inte behövt göra något med.

    Korta körsträckor och att underleverantören haft kvalitetsproblem var nog orsaken.
    Bilen är 10 år gammal så det må vara okej då - den här gången...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #724
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 956
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Att förbruka mindre bränsle är en stor miljöfördel.
    All avgasrening kostar extra förbrukning.

    Och personligen bryr jag mig mer om att slipa bli förgiftad av min bil jämfört med att oljan tar slut aningen snabbare.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #725
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Någon som vet om det finns riktig billig etanol i småland typ liknande LM Agroetanol i Norrköping ?

    - - - Uppdaterad - - -

    I förhållande till förbrukning så blir det lite dyrare att köra på etanol vs bensin när man tankar på vanlig mack , har en 2,0 biopower -06 optimerad av Nordic , så ska ge ca 225 hk med etanol o ca 200 på bensin , men verkar dra ca 2,5 dl/mil mer på e85 än bensin.

  6. #726
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    453
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av PederL Visa inlägg
    Någon som vet om det finns riktig billig etanol i småland typ liknande LM Agroetanol i Norrköping ?

    - - - Uppdaterad - - -

    I förhållande till förbrukning så blir det lite dyrare att köra på etanol vs bensin när man tankar på vanlig mack , har en 2,0 biopower -06 optimerad av Nordic , så ska ge ca 225 hk med etanol o ca 200 på bensin , men verkar dra ca 2,5 dl/mil mer på e85 än bensin.
    Agroetanol i Norrköping är det enda stället i Sverige med "rimliga" E85 priser vad jag vet, jäkla otur att man råkar bo här..

    Differansen mellan bränslena brukar sjunka en del när man pendlar upp till motorvägsfart, kör du mycket kallstarter och stadskörning hade jag hållt mig till B95 om du inte kör motorvärmare inför varje körning. (ur ett ekonomiskt perspektiv)
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  7. #727
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    1 002
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Differansen mellan bränslena brukar sjunka en del när man pendlar upp till motorvägsfart,
    min drar c:a 15% mer E85 än BF95 på samma typ av körning mestadels till o från arbetet.
    lite motorväg i början sen lite landsväg och sen köer på norrleden c:a 38 Km.
    så i dags läget "förlorar" jag på etanolen då det endast skiljer 94 öre i pris i kungälvstrakten.
    så E85 har egentligen inga fördelar längre när den är så dyr ( eller bensinen billig...) men motorn går ju så himla mycket trevligare :-)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #728
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    453
    Medlem#
    10483
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  9. #729
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 147
    Medlem#
    11937
    Frågan är hur de gör med drivmedlen? Jag tror inte att många nappar på konvertering (även om den finansieras i sin helhet av en premie) om driftskostnaden ökar efteråt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2020-09-08 klockan 09:17.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Skoda Enyaq 80 -21

  10. #730
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    453
    Medlem#
    10483
    Förmodligen ingenting, finns det något som aldrig har blivit billigare i historien på statens begäran är det väl att tanka bilen. I min värld bör man dock i teorin kunna driva igenom detta förslag för att få en större fordonsflotta som går på E85. Därefter göra en storskalig satsning på inhemsk E85 tillverkning för att få ner priserna för att sedan höja skatterna. Win/win för giriga politker som vill godhets signalera samtidigt som mer pengar kommer in, dessutom stannar pengarna på svensk mark istället för att gå till ett oljefält i kurdistan.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  11. #731
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    På vad vis ger en konvertering av en bilmotor till E85 någon som helst fördel i något led när det gäller miljön?
    Göran i Björnarbo

  12. #732
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 605
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    På vad vis ger en konvertering av en bilmotor till E85 någon som helst fördel i något led när det gäller miljön?
    Göran i Björnarbo
    Tanken är att minska på koldioxidutsläppen, men sen finns naturligtvis olika politiska viljor som drar åt alla möjliga håll.
    Det blir i slutändan en massa bråk om huruvida vi själva ska producera den energi vi gör av med eller om vi ska importera den.
    Vad som är modernt just nu är tillverkning av energi som lagras i batteribankar, den som lever får se.
    Dom flesta tankar fortfarande i huvudsak ryskt bränsle och om det är rätt eller fel pratas det mycket lite om. Huvudsaken att vi inte drar gasledningarna för nära gränsen <- "ironi"

  13. #733
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Det jag menar är att själva konverteringen sänker inga utsläpp, den ger möjlighet att köra på ett bränsle som ger lägre utsläpp.
    En rätt stor del av bilisterna kommer att köra på det bränslet som ger den lägsta mil kostnaden. Vill vi öka andelen inhemskt förnybart bränsle, är det väl betydligt lättare att köra med en låginblandnig.
    Men ska det finnas någon form av trovärdighet i politiken . Måste det till några förslag om hur ska vi få fram det förnybara bränslet i Sverige . Där har jag inte sett något konkret som jag tror på.
    Jag är jätte intresserad av att ha ett miljövänligt bränsle som någon inte kan strypa enkelt typ i Ryssland eller mellanöstern . Vi bränner ca 10 m3 diesel per år på vårat jordbruk och där är inte el något bra alternativ i dag.
    Göran i Björnarbo

  14. #734
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 605
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Det jag menar är att själva konverteringen sänker inga utsläpp, den ger möjlighet att köra på ett bränsle som ger lägre utsläpp.
    En rätt stor del av bilisterna kommer att köra på det bränslet som ger den lägsta mil kostnaden. Vill vi öka andelen inhemskt förnybart bränsle, är det väl betydligt lättare att köra med en låginblandnig.
    Men ska det finnas någon form av trovärdighet i politiken . Måste det till några förslag om hur ska vi få fram det förnybara bränslet i Sverige . Där har jag inte sett något konkret som jag tror på.
    Jag är jätte intresserad av att ha ett miljövänligt bränsle som någon inte kan strypa enkelt typ i Ryssland eller mellanöstern . Vi bränner ca 10 m3 diesel per år på vårat jordbruk och där är inte el något bra alternativ i dag.
    Göran i Björnarbo
    Jag tror mer på teknisk utveckling mest p.g.a att politiken runt om i världen är väldigt spretig.
    Min egen tanke runt energi är att det är bra om leverantör och förbrukare är geografiskt nära varandra.
    E85 på detta forum handlar mest om ökning av effekt p.g.a bränslet extrema förmåga att sänka temperaturen på blandningen som når förbränningsrummet.
    I princip kan man ta bort intercoolern när man kör på E85

  15. #735
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    453
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    På vad vis ger en konvertering av en bilmotor till E85 någon som helst fördel i något led när det gäller miljön?
    Göran i Björnarbo
    På vilket vis gav en skattehöjning på plastbärkassar någon som helst påverkan på miljön? Ingen såklart, men det handlar inte om huruvida det har har någon betydelse i praktiken, bara det ser bra ut ur ett miljöpolitiskt perspektiv. (sorgligt nog)

    1 användare gillar detta inlägg


    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  16. #736
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    wille 61 tyvärr alldeles för sant.
    Göran i Björnarbo

  17. #737
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 605
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    På vilket vis gav en skattehöjning på plastbärkassar någon som helst påverkan på miljön? Ingen såklart, men det handlar inte om huruvida det har har någon betydelse i praktiken, bara det ser bra ut ur ett miljöpolitiskt perspektiv. (sorgligt nog)
    Tyvärr är plastbärkassar ett ämne som blivit propaganda, tycker att man klarar sig bra utan dessa reklampåsar

  18. #738
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Det som står i det pressmeddelandet klassar jag som kvalificerat skitsnack fabricerat att va någon som inte begriper något.
    Så ni som har nytta av E85 i trimmade turbobilar, ska kanske inte hoppas förmycket.
    Har väldigt svårt att se sambandet mellan en god miljö och en trimmad turbobil.
    Däremot hoppas jag att få leva så länge så att jag får se när vi är självförsörjande på drivmedel som är förnyelsebart och miljövänligt i Sverige .
    Göran i Björnarbo

  19. #739
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    439
    Medlem#
    12638

    Finns det en strategi?

    Eller blir det bara?
    Somras i Frankrike, E85 kostade 52 cent litern.
    E85.jpg

  20. #740
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 733
    varför inte börja med E10 till att börja med ? Hur svårt kan det va ?
    Varför göra det enkelt när man kan krångla till det....

Liknande ämnen

  1. då är jag tillbaka :)
    Av saab9000cc i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 14:48
  2. Äntligen tillbaka...
    Av Kasumi i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 21:20
  3. Bromsvätskan försvinner och kommer tillbaka??
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:24
  4. Tillbaka i saabträsket!
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:27
  5. Luften kommer tillbaka.... kopplingen..
    Av pelle911 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •