Sidan 34 av 34 FörstaFörsta ... 24323334
Resultat 661 till 676 av 676

Ämne: Kommer E85 tillbaka?

  1. #661
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 959
    Det kan ju ha varit så att tyska Ford tänkte dra nytta med fördelarna av att ha en "miljömotor" som var billig att ta fram. Och kallt räknade md att de allra flesta körde mest på Bensin.
    Så verkar det ha varit med Focus och Mondeo osv tidigare. Riktigt usla.

    Sedan ska man kanske räkna med att en motor som har en livslängd på 30000mil med bensin mycket väl kan rulla 10000-15000mil relativt problemfritt på E85 i händerna på en bilintresserad skötsam ägare.
    Men det betyder inte att en tillverkare tycker att det räcker för att erhålla rätt kvalitet på sina bilar man säljer.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #662
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 735
    Medlem#
    6973
    Inga bilar designas för att ha en livslängd på 30k mil. Snarare hälften.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #663
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    12120
    Tja, de flesta bilar kan köras iaf 25k utan problem bara man servar dom.


    Jag tror inte man konstruerar bilarna för 15k faktiskt, men visst, när bilarna gått 30k bryr sej inte tillverkaren så mycket vad som händer.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #664
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    236
    Medlem#
    -
    Siffran 12 000 for ju runt för ett par år sedan. Samtidigt kan den inte det vara lätt att pricka in: om grejorna i genomsnitt håller i 12 000 mil, kommer många delar rasa före 12 000 mil och andra hålla mycket längre. De underleverantörer som levererar grejor som INTE håller i 12 000 mil åker ut - eftersom biltillverkarna inte vill förstöra sina varumärken. Alltså tillverkar alla med god marginal, d v s 12 000 mil ++. Att tillverka prylar som håller i exakt 12 000 mil måste vara omöjligt, och att komma i närheten, fruktansvärt dyrt. Då är det nog billigare att tillverka grejor med god marginal. Jag gissar att de där siffrorna är mer av affärsutvecklarnas våta dröm än verklighet Men det kan ju ändå vara så att bildelar idag generellt håller kortare tid än vad de gjorde förr.

    Jodå, jag minns siffran 12 000 eftersom min kombi då gått 11 000 och det påstods att även SAAB strävade mot den siffran. Nu har kombin gått bortåt 20 000 mil. Förvisso gav XWD-systemet upp vid 19 000, men då hade det också blivit vanskött under sina första 8000 mil (inga oljebyten).

    Sedan kommer ju eftermarknaden in, också. Den var ju mer lönsam än nybilsförsäljningen. Vid kortare livslängd stryps den marknaden i motsvarande grad.
    Senast redigerat av Amatör den 2019-05-08 klockan 08:35.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  5. #665
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 959
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Inga bilar designas för att ha en livslängd på 30k mil. Snarare hälften.
    Man designar inte för absolut felfria 30kmil men de allra flesta bilar rullar 30k problemfritt (motorn) rätt skötta. 20kmil ekonomisk livslängd räknar man säkert med, har hört den siffran förut.
    Dvs att motorn i grunden håller, men byten av aggregat och kringutrustning accepteras.
    Tänk bara alla Taxi, skulle bilen och motorn skulle vara slut efter att Taxi haft den i 2-3år så skulle det bli en väldigt dålig affär.


    Det jag försökte säga var bara att bara för ett en bilmotor inte uppvisar några tydliga symptom av skador orsakade av 5-10kmil med E85 så säger inte det så mycket.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #666
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 725
    Medlem#
    10798
    Avgasreningens funktion måste garanteras till 160 000 km. B10 livslängd för en personbilsmotor är nog 250 000 km i alla fall, 1 000 000 km för lastbilsmotorer.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #667
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 670
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Som jag ser det är vätgas som ersättning för fossila bränslen en återvändsgränd. Anledningen är dels vätgasens säkerhetsproblem, vilket begränsar tillämpningarna, dels att batteribilar på sikt blir billigare än vätgasbilar.
    Vätgas i bilar är nog död sedan en explosion i somras i Oslo:
    http://www.hazardexonthenet.net/arti...explosion.aspx

    Tesla-Björns kommentarer om vätgasbilar med nulägesrapport om den numera helt saknade vätgasdistributionen i Norge:
    https://www.youtube.com/watch?v=h-6BRdUPq54
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #668
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    570
    Medlem#
    116
    Vad hände egentligen i Sandvika?

    Självklart motarbetar elbilslobbyn vätgasbilar, dessutom ett bränsle som är möjligt att framställa av överskottsel.

    När det är överskott på solel tillverkar man vätgas, när sedan behovet är större kan man göra el av vätgasen.
    Du kan även köra din vätgasbil på egen närproducerad energi

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998

  9. #669
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 670
    Medlem#
    8758
    Jag vet inte så mycket mer än vad Tesla-Björn rapporterat och lite snabb googling (stationen exploderade spektakulärt pga. ett tekniskt fel). Men här är mer: https://www.elinstallatoren.se/inneh...ot-kraftigare/

    Den stora saken är att denna typ av olycka är precis vad som dödade vätgasen för drygt 100 år sedan, och jag skulle säga är samma grundläggande problem - vätgas är riskabel att hantera, och det kommer att ske explosioner.

    Resultatet av olyckan är att de som skaffat vätgasbilar i Norge inte kan använda dem, och att få folk att köpa nya efter detta lär bli svårt. Speciellt som de, till skillnad från elbilar, inte är billigare i drift än vanliga bilar - i praktiken har de bara nackdelar.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #670
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 725
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Vad hände egentligen i Sandvika?

    Självklart motarbetar elbilslobbyn vätgasbilar, dessutom ett bränsle som är möjligt att framställa av överskottsel.

    När det är överskott på solel tillverkar man vätgas, när sedan behovet är större kan man göra el av vätgasen.
    Du kan även köra din vätgasbil på egen närproducerad energi

    Ha det gött, Sven
    Orsaken till explosionen var felaktigt monterad utrustning, lär inte bli någon showstopper.

    Det lär dock vara tunga lastbilar och industrin som driver fram vätgasen som lösning snarare än lätta fordon. Enbart SSAB:s planer på fossilfri stålproduktion genom vätgasreduktion av järnmalm skulle kräva en enorm utbyggnad av vätgasproduktionen.

  11. #671
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    570
    Medlem#
    116
    Hindenburg kommer ju alltid upp när det pratas om vätgas. I det fallet användes gasen som lyftkraft i ett luftskepp och inte som framdrivning.
    Ha det gött, Sven

  12. #672
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 670
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Hindenburg kommer ju alltid upp när det pratas om vätgas. I det fallet användes gasen som lyftkraft i ett luftskepp och inte som framdrivning.
    Ha det gött, Sven
    Och i fallet Hindenburg dödade den Zeppelinare. Biljetterna förmodades inte vara säljbara längre, efterföljaren (som hade antistat-skydd, detta då huvudhypotesen för kraschen var en statisk urladdning) var i luften 4 månader efter kraschen men användes aldrig för passagerartrafik.

    Som jag ser det är det just detta med allmänhetens förtroende för distibutionen som är dödsstöten, inte vad den tekniska orsaken till exposionen var.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #673
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 984
    Jag skulle heller aldrig parkera en elbil med dagens batteriteknik i mitt garage eller i närheten av huset. Det är samma problem där med dåligt förtroende för en riskabel lösning.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #674
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 670
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Självklart motarbetar elbilslobbyn vätgasbilar, dessutom ett bränsle som är möjligt att framställa av överskottsel.

    När det är överskott på solel tillverkar man vätgas, när sedan behovet är större kan man göra el av vätgasen.
    Du kan även köra din vätgasbil på egen närproducerad energi
    Jag vill nog inte ha en vätgasgenerator hemma... Jag tyckte personligen att det var en lättnad när de stängde av stadsgasen här, trots att vi fick byta till elspis.

    Verkningsgraden på att lagra energi i vätgas är inte heller något vidare, kräver att elen är i stort sett gratis (vilket nog kan komma i framtiden, men vi är inte där än), dess enda fördel för stationära tillämpningar över flödesbatterier (som utvecklingen börjar ta fart på, flera olika olika kemier) är att man relativt enkelt flytta runt vätgasen efter genereringen.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #675
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 922
    Medlem#
    ja
    Just att använda vätgas var inte precis någon framgångsfaktor för Salomon August Andrées Örnen...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #676
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    355
    Medlem#
    12638

Liknande ämnen

  1. då är jag tillbaka :)
    Av saab9000cc i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 14:48
  2. Äntligen tillbaka...
    Av Kasumi i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 21:20
  3. Bromsvätskan försvinner och kommer tillbaka??
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:24
  4. Tillbaka i saabträsket!
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:27
  5. Luften kommer tillbaka.... kopplingen..
    Av pelle911 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •