Sidan 33 av 34 FörstaFörsta ... 2331323334 SistaSista
Resultat 641 till 660 av 666

Ämne: Kommer E85 tillbaka?

  1. #641
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 964
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Okej, men då ska det fungera för mig. Har BCPR6ES-11 stiften.
    Biopowerbilarna har betydligt mer förtändning när de går på E85. Därav kallare stift. Du har ju kvar original BF95 tändning så du bör köra med orginalstiften.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det viktiga är att inte ha Platinumstift utan vanliga "billiga" NGK-stift av rätt modell för motortypen.
    Är det någon som har fått klart för sig varför Saab inte rekommenderar ädelmetallstift för Biopower?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #642
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    1 522
    Medlem#
    10853
    NG9-3 BioPower 2010-2011 har platinastift. Och SAI, med det är väl knappast anledningen?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06

  3. #643
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 964
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    NG9-3 BioPower 2010-2011 har platinastift. Och SAI, med det är väl knappast anledningen?
    Ja och den har inte jonströmmätning.... Kan det vara så att det är där problematiken ligger?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #644
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 695
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Med tanke på det som framkommit i tråden hittills (tack för den infon) från Speedparts och Nordic bör alltså dessa två uppgifter vara felaktiga och/eller hörsägen?

    "Ventilsäten tål inte etanol"
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1315223

    "Ej möjligt med dubbla mappningar"
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1197389

    Information om denna extra "box" som bollman talar om vore ju intressant också, om det är något som Nordic vill skriva om publikt alltså.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1313704
    Att ventilsätena inte tål etanol är förmodligen korrekt. Skulle tippa på att man har ventilsäten i Brico 3220 med förkromade ventiler då dessa motorer inte är byggda för etanoldrift. De motorer Saab byggt för etanoldrift har ett sätesmaterial som har mer krom, volfram och molybden samt mindre koppar i kombination med ventiler (i alla fall på inloppssidan) som är nitrerade istället för förkromade då man vid provning sett att kombinationen Brico 3220 säten med förkromade ventiler slits ganska snabbt.

    På B207 så visade det sig vid hållbarhetsprovning att drift på E85 mer än halverade topplockens livslängd, där problem med sprickor i topparna orsakade kylvätskeläckage. Således fick man för BioPower motorerna införa en ny aluminiumlegering och värmebehandlingsmetod, vilket mer än fyrdubblade livslängden vid drift på E85.

    LFW är en direktinsprutad motor, så den har ett helt annat cylinderhuvud. GM har sagt att E85 versionen av denna ska ha samma hårdvara, bortsett från större spridare så denna är förmodligen E85 kompatibel direkt från start.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Ja och den har inte jonströmmätning.... Kan det vara så att det är där problematiken ligger?
    Förmodligen så orsakar platina en katalytisk reaktion med etanol, vilket ger problem med jonmätningen. Jag vet att Saab har författat ett SAE-papper om olika bränsletillsatsers påverkan på jonmätningen man jag har tyvärr inte läst det själv, går väl att köpa för ett par hundra eller jaga rätt på via något bibliotek.

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #645
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Hej!

    Tror ni att det kommer bli intressant att tillverka Etanolbilar i framtiden nu när Dieselns framtid verkar lite osäker om inte, hur länge kommer det finnas E85 på våra mackar?
    Enligt Ny Teknik anser Ford det:
    Ford återinför E85-bilar: ”Elbilar är inte hela lösningen”
    – Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.

    Enligt Ford är etanol en plug-n-play-lösning. Därför är den ett bra förnybart alternativ i väntan på elbilarna. Därtill har även reglerna som ryckte undan mattan för etanolen ersatts och under dagens bonus-malussystem hamnar drivmedlet i den skatteneutrala zonen.

    – Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad. De problem med för höga sulfatnivåer som fanns för 20 år sedan är borta sedan länge tack vare en EU-standard, och nu är även priset på E85 rimligare tack vare ett smartare skattetryck. Vi tror på elbilen som en av flera lösningar på lång sikt, men här och nu är etanolen nästan helt oslagbar för att åstadkomma en snabb klimatomställning i stor skala, säger Erik Lindham.

    5 användare gillar detta inlägg


    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  6. #646
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja

    "vanföreställningarna faktiskt ett klimathot i sig" - "män är mest okunniga i ämnet"

    75% av svenskarna positiva till E85!!!

    eller för att citera Ny Teknik:
    En av fyra svenskar är negativa till E85
    Ford ska släppa etanolbilar igen på vår marknad. Men var tredje svensk man och var sjätte kvinna har en negativ inställning till E85. Det visar biltillverkarens undersökning.
    – När vi studerar siffrorna från undersökningen framkommer en bild av att många verkar inbilla sig problem eller negativa minnen som kanske inte stämmer med verkligheten. 5,1 procent av alla i undersökningen svarade att de hade en personlig upplevelse av motorproblem på grund av höga sulfahalter i E85 i början på 2000-talet, vilket slaget på hela befolkningen motsvarar över 400 000 människor. Det ska jämföras med de cirka 250 000 E85-bilar som hittills har sålts i Sverige, och kanske tio procent av dem råkade ut för problem. Det tyder på att den negativa inställningen till E85 är väldigt mycket mer emotionellt än rationellt betingad, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i ett pressmeddelande.
    Undersökningen visar att män är mest okunniga i ämnet, enligt Ford. Bland kvinnorna delar 55,4 procent inte alls uppfattningen kring ett högt pris och stora motorproblem. Och bara en av sex kvinnor hade en negativ inställning till E85, mot var tredje man. Ford är måna om att slå hål på vad de ser som myter eftersom tillverkaren anser att etanol utgör en viktig pusselbil för att klara klimatmålen.
    – Vid sidan av el och andra förnybara bränslen tror vi och många andra att E85 är transportsektorns bästa chans att nå 2030-målen. Då utgör de här vanföreställningarna faktiskt ett klimathot i sig, och det borde såklart vara föremål för offentliga informationskampanjer, om regeringen menar allvar med 2030-målet, säger Erik Lindham.
    Senast redigerat av Mr.O den 2019-05-03 klockan 16:43. Anledning: Fixat inledningen enl förslag av Timpa2
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  7. #647
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja
    Nu får man ju tycka vad man vill om miljöpolitik, osv. Vill inte starta någon diskussion om det.

    Men vi som tycker våra välskötta E85 Saabar är "premiumvagnar" kanske bör använda beteckningen "miljöbilar" lite oftare...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  8. #648
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 505
    Varför kan man inte säga att 75% är positiva till E85 ?
    Nytt begrepp "Miljöracer med Premium känsla"

    3 användare gillar detta inlägg



  9. #649
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 310
    Medlem#
    12120
    Å andra sidan, jag har aldrig träffat nån som körde en ford etanolbil som INTE hade stora problem.

    Jag vet flera som köpte en spritfocus, tankade E85 och sen var motorn SOPSLUT efter några år och bilen inte värd ett skit, i ett fall så konstaterades att motorn var slut av verkstan och ägaren frågade "men hur kan det ha gått till ?" varvid verkstan frågade om han körde på E85 ofta, han svarade "alltid" och killen på ford nästan skrek "är du galen ?? MAX varannan tank, helst inte så ofta heller!".. man kan även se det på att överlevande bilar ofta har texten "inte körd på E85" i annonstexten..

    Saabarna har ju inte haft alls lika mycket problem, det känns som SAAB gjorde sin läxa betydligt bättre innan man började sälja biopower..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #650
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    281
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Å andra sidan, jag har aldrig träffat nån som körde en ford etanolbil som INTE hade stora problem.

    Jag vet flera som köpte en spritfocus, tankade E85 och sen var motorn SOPSLUT efter några år och bilen inte värd ett skit, i ett fall så konstaterades att motorn var slut av verkstan och ägaren frågade "men hur kan det ha gått till ?" varvid verkstan frågade om han körde på E85 ofta, han svarade "alltid" och killen på ford nästan skrek "är du galen ?? MAX varannan tank, helst inte så ofta heller!".. man kan även se det på att överlevande bilar ofta har texten "inte körd på E85" i annonstexten..

    Saabarna har ju inte haft alls lika mycket problem, det känns som SAAB gjorde sin läxa betydligt bättre innan man började sälja biopower..
    Kompisen hade en sån Ford, bara bekymmer, så har lite svårt att förstå hur just Ford kan förringa sina egna kunders erfarenheter genom att kalla dem okunniga.
    Torbjörn Lindgren
    9000 Aero -95

  11. #651
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 964
    Kan ju själv flika in att jag fick problem med sulfaterna i min 9000 och hade således svarat jag i undersökningen ovan trots att jag inte hade en "E85-bil"
    Sedan så vet jag flera som har kört Ford E85 bilar i tjänsten och haft problem med de, trots att de själva privat kört en annan bil.

    Så slutsatsen i Ny Teknik sågar jag hårt. Det är ju inte ovanligt att många fler än ägaren till en bil kör bilen. Många tex hemtjänst i tex Stockholm hade Focus E85 som bil, och de kördes av väldigt många olika personer.

    Köpte en Ford av en som jobbade som mekaniker på Ford i Luleå, de hade alla möjliga problem med deras E85 bilar. Tom kolvringshaverier var inte ovanliga.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #652
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 481
    Medlem#
    8758
    Om man ska vara lite cynisk så kan man gissa att Ford återinför etanolbilar för att kunna sänka skatten. Hur bra de sedan går på E85 kontra bensin är en annan fråga, vi vet ju hur detr blev förra gången, och att bara få motorerna att gå när de är nya på E85 kan ju klaras av med ren mjukvara.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #653
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 505
    Det är konstigt att Ford inte fick till E85 i deras bilar. Dom var ju ute tidigt med Ford Taurus.

  14. #654
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om man ska vara lite cynisk så kan man gissa att Ford återinför etanolbilar för att kunna sänka skatten.
    Jag tror inte folk bryr sig om skatten så mycket. Men visst är det en extra fördel. Min gissning är att Ford gör det för att kunna tjäna pengar. Då är det en fördel att vara ensam på marknaden. Det finns nog ganska många som vill ha en miljöbil men inte har råd att köpa elbil. Eller för vilka elbil inte klarar körsträckorna. Ford kommer ha monopol på E85!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Hur bra de sedan går på E85 kontra bensin är en annan fråga, vi vet ju hur detr blev förra gången, och att bara få motorerna att gå när de är nya på E85 kan ju klaras av med ren mjukvara.
    Var det det som var problemet förra gången. Att Ford inte anpassade hårdvaran? Kan Saab klara det lär det inte vara omöjligt för Ford om de vill. Tydligen är motorn en "specialversion" denna gång. Wow, cooolt!! Citerar artikeln igen:
    Först ut med etanol i tanken blir gamla Kuga som har sålts sedan 2012. Modellen har fått en specialversion av Fords 1,5-liters bensinmotor.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  15. #655
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    230
    Medlem#
    -
    För att citera Gert Fylking: Äntligen!

    Hur länge kommer Ford att vara ensamma på den planen? Kan ju inte dröja länge förrän andra följer efter. Klart att etanol kommer tillbaka, förr eller senare. Hattandet med etanol tycker jag är ett totalt politiskt misslyckande, märkligt nog uppbackat av miljörörelsen. Det kan inte vara så himla ofta de står på samma sida som oljeindustrin.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  16. #656
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    777
    Detta borde väl rimligtvis innebära att Saab biopower-bilar får sig en skjuts uppåt i värde.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #657
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 481
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Var det det som var problemet förra gången. Att Ford inte anpassade hårdvaran? Kan Saab klara det lär det inte vara omöjligt för Ford om de vill.
    De anpassade inte hårdvaran då, troligen kommer de inte att göra det nu heller.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #658
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 440
    Nu öppnas kranarna från Ryssland så nu är den värsta oljekrisen hejdad.
    Lite läsning och en även en påminnelse över hur vikitig denna Ryssrelation är från båda håll.
    https://www.ursaspace.com/single-pos...Pipeline-shuts
    Jag tankar helst E85

  19. #659
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 310
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    De anpassade inte hårdvaran då, troligen kommer de inte att göra det nu heller.
    Dom kanske lärde sej något då, dom måste ju ha kännt av missnöjet.. personen ovan kommer ALDRIG skaffa en ford igen..

    Det är väl inte rocket sience heller, saab la iofs säkert en massa pengar på att ta fram biopower, men kunde en så liten tillverkare lyckas så bra så bör det inte vara nåt problem för ford heller.. ..bara dom vill.


    PelleJ: betyder det sjunkade priser då tro ?

    ..Har varit LÄSKIGT nära 1000kr-vallen flera gånger nu.. 986:- senast vill jag minnas.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #660
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 609
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    De anpassade inte hårdvaran då, troligen kommer de inte att göra det nu heller.
    Jag har en gammal Chrysler med V6:a. Just den motorn finns i E85 variant utomlands, bla Tyskland. Mig veterligen har ingen ännu hittat att det skiljer i hårdvaran. Trots att många lagt mycket tid på att räkna ut vad som skall bytas för ombyggnad till E85. Först började några testa och det funkade med allt större E85 inblandning. Många har nu kört den V6an på E85 långa perioder utan problem. Andra får felkoder och måste tanka ca 20% BF95/80% E85 för att det skall gå. Kanske har de ett "biopowerprogram" i alla bilar och stryktåligare hårdvara, som Saab 9000, kanske.

    Ford borde nu veta vad som var problemet och kunna lösa det. Men vem vet de kanske har ett intresse i att folk köper nya bilar...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Liknande ämnen

  1. då är jag tillbaka :)
    Av saab9000cc i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 14:48
  2. Äntligen tillbaka...
    Av Kasumi i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 21:20
  3. Bromsvätskan försvinner och kommer tillbaka??
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:24
  4. Tillbaka i saabträsket!
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:27
  5. Luften kommer tillbaka.... kopplingen..
    Av pelle911 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •