Sidan 27 av 28 FörstaFörsta ... 1725262728 SistaSista
Resultat 521 till 540 av 546

Ämne: Kommer E85 tillbaka?

  1. #521
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 475
    Medlem#
    ja
    Jag måste säga, visserligen OT, men jag gillar den sansade nivån på den politiska debatten på det här forumet.

    När man jämför med journalisternas rapportering. Men främst med våra "kära" politikers extremt låga nivå i debatten. I princip alla ledande riksdagspolitiker som syns i TV kan inte skilja på sak och person. Eftersom ingen verkar ha lösning på något problem (överdrift, visst! men hur stor?) satsar man på personangrepp av typen "att under förra regeringens tid var det värre". Lösningar har ingen, annat än undantagsvis. Här tycker jag det är uppfriskande att folk håller sig till sakfrågan på ett helt annat sätt. Kanske för att vi är de som drabbas av bilpolitiken...

    Att varken moderater/alliansen eller socialdemokrater verkar se bilister som något annat än en ren kassako verkar ställt bortom allt tvivel. Det är bekvämt att skylla på de teknikfientliga partierna C resp MP, men att störst bestämmer fattar väl alla. Naturligtvis skulle det vara intressant att se om en SD ledd regering skulle klara det bättre, men vad tyder på det egentligen? S har redan strypt invandringen enligt SDs recept så speciellt mycket extra pengar kan de inte tjäna där. Men det har vi väljare inte prövat ännu förstås, så vem vet?

    Nej, som bilist får man nog räkna med att fortsatt vara nettobetalare till statsbudgeten. Helt oavsett vilket drivmedel som dominerar marknaden.

    1 användare gillar detta inlägg


    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  2. #522
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    131
    Medlem#
    -
    Media har alldeles för stort inflytande, politiker viker sig till höger och vänster för att vinna/inte förlora röster. Politiken blir opportunistisk och feg och bristande sakkunskap hos media ett jätteproblem. Media - som numera verkar helt specialiserade på identitetsaktivism - ska ju granska makten, inte styra landet. Oförutsägbart, slösaktigt och dumt blir det. Inte alls bra. Vill inte bli politisk, men har en känsla av att MP inte bryr sig om bränslefrågan, att de hellre löser problemet genom att försvåra och helst få bort privatbilismen helt. Är det så kan jag respektera den ståndpunkten. Men då borde de också ha en rimlig plan för hur det ska gå till och där har rimligtvis etanol en roll att spela. För alla vet ju att privatbilismen varken kommer eller kan försvinna över en natt.

    1 användare gillar detta inlägg


    2 x SAAB ng 9-3

  3. #523
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 475
    Medlem#
    ja
    Nu när E85 kostar ca 9.50 och BF95 ca 15.50 så är valet enkelt mer effekt och lägre kostnad när man kör med E85. Så just nu borde väl alla "biopower"-bilar ha återvänt till E85?

    1 användare gillar detta inlägg


    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  4. #524
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Snart kan man flyga med biobränsle långa sträckor. Provas från Östersund bla och det betyder att det är driftsäkert.
    ( nåt för Fridolinjen?)
    Hur påverkar aĺla olika bränsleblandningar livslängd på motorer? Xtra oljebyten, cylinderslitage? Behöver jag byta oftare om jag bara kör nån tank E85 då och då?
    Jag använder E85/75 som tändvätska i kaminen, superbra och miljövänligt och prisvänligt med

  5. #525
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 219
    Att S skulle ha strypt invandringen är tyvärr inte sant, dom bara luras. Jag kan inte begripa varför dom vill sänka landet med den olagliga importen av bidragsberoende ekonomiska flyktingar samtidigt som det sparas på fattigpensionärer och andra som inte har några aktivister som hävdar deras rättigheter. Är det bara import av röstboskap som driver dom eller är dom onda eller bara obegripligt korkade? Vad tror ni? Jag läste igår om vad M lovade 2010, det var mycket som blev tvärtom så där finns inte heller någon trovärdighet. Vill man ha fortsatt kaos så finns det många partier att välja på som garanterat kommer att ge samma resultat som nu. Kan SD vända utvecklingen? Det blir svårt men vi som inte gillar dagens utveckling har inte mycket till alternativ.

    5 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #526
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping/Borlänge
    Inlägg
    3 566
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Synd angående kväveoxiden. Angående ökad verkningsgrad hos en konverterad dieselmotor togs den upp i rapporten till/från Energimyndigheten, på sidan det länkas till ovan. Sedan, att "man" vill minska betydelsen av grödor som utgångspunkt för bränsle till bilar säger mig inte ett smack. Men det stämmer ju väl med etanolens utveckling som drivmedel. Vem är "man", kan man fråga sig (petroleumindustrin?). Frågan om minskat koldioxidavtryck har ju hissats hysteriskt och grödor finns det överskott av lokalt. Grödor är inget det allmänt värnas om i vårt land! Och Lantmännens etanol minskar koldioxidavtrycket med 90%, enligt deras egen hemsida. Förstår inte alls vad som är problemet!
    Att dieselmotorer får sämre verkningsgrad om de går på alkoholer, vilka har väldigt låga cetantal är väl känt. Ex. Scania har länge sålt dieselmotorer som går på Ed95 (etanol med tändförbättrare) och dessa har alltid haft sämre verkningsgrad än sina dieseldrivna motsvarigheter.

    Vilka "man" som försker begränsa användningen av grödobaserade biobränslen är? Tja, vad sägs om EU och olika miljöorganisationer? Begränsningen ingår i EU's andra förnybartdirektiv.

    Trafa skriver ex. "Användningen av konventionella biodrivmedel är omdiskuterad och förknippad med frågor kring gömda utsläpp av växthusgaser till följd av indirekt markanvändning (ILUC), avskogning, biologisk mångfald och höjda livsmedelspriser."

    Från en hektar jordbruksmark kan man få ut ca 6 ton vete och det åtgår ca 2,65 kg för att producera en liter etanol, dvs man kan få ut ca 2200 liter etanol per hektar jordbruksmark. Detta motsvarar ca 1400 liter bensin/diesel. Sveriges totala jordbruksmark ligger idag på ca. 2,5 miljoner hektar, dvs om all idag tillgänglig jordbruksmark användes för att producera etanol så skulle vi få ut ca 3,5 miljoner m3 räknat i bensin/diesel ekvivalenter. Sveriges drivmedelsbehov är i storleksordningen 10 miljoner m3.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #527
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    TCarlsson! Dagens mest klockrena analys!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #528
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 470
    Medlem#
    3456
    Så frågan som vi bör ställa oss vad ska vi göra? Enda vettiga svaret som man kommer fram till om å om igen är att stanna hemma. Vi måste ju på nåt sätt lösa klimatmålen. Vi kan inte fortsätta med bensin å diesel. E85 skövlar åkermark Hvo förstör dieslmotorerna? Batterierna är farliga att både tillverka och ta hand om. Sen är elen dålig om den görs av kolkraft. Så hur 17 ska vi göra. Vi måste bli mer lokala jobba mer lokalt ta maten från bonden runt hörnet. Inte åka till thailad i tid å otid. Globaliseringen känns som en omöjlighet om vi inte ska överhetta jorden??
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #529
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Kör man lite, leta fram en skattebefriad 9000, bra bil, billiga mil
    Jag söker en dylik i väntan på att 91.an blir 30.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #530
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 001
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Så frågan som vi bör ställa oss vad ska vi göra? Enda vettiga svaret som man kommer fram till om å om igen är att stanna hemma. Vi måste ju på nåt sätt lösa klimatmålen. Vi kan inte fortsätta med bensin å diesel. E85 skövlar åkermark Hvo förstör dieslmotorerna? Batterierna är farliga att både tillverka och ta hand om. Sen är elen dålig om den görs av kolkraft. Så hur 17 ska vi göra. Vi måste bli mer lokala jobba mer lokalt ta maten från bonden runt hörnet. Inte åka till thailad i tid å otid. Globaliseringen känns som en omöjlighet om vi inte ska överhetta jorden??

    globalisering och urbanisering är en förutsättning för den värld vi lever i nu, globaliseringen blev mycket påtaglig efter att världshandel och kolonialisering gjorde sitt intåg på 1500-talet och framåt. Urbaniseringen har pågått väldigt mycket längre än så.

    Hur ser framtiden ut? Bor alla i en stad och åker publika färdmedel förutom de medborgare som arbetar på landsbygden med produktion av varor som förbrukas i städerna eller handlas med andra städer.

    Kommer vi att klara av att föda de miljarder av människor som kommer att leva utan att skövla både land och hav? Finns det teknik som kommer att rädda oss, eller är det politik som kommer att rädda oss? Finns det en räddning som vi känner igenom en räddning. En sak är söker, jorden kommer att klara sig, om mänskligheten med de samhällen vi nu känner igen kommer att göra det är nog ganska osäkert.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    V40 T4 - Såld|9000 CS 2.0i - Skänkt|95 2.0t - Såld|9000 CDE 2.3i - Såld|900S - Skrotad
    Granada Combi - Skrotad|Granada Coupe 2.6 - Såld|99 dubbelförgasare - Såld|99 dubbelförgasare - Såld

  11. #531
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    För vanliga arbetare är det i mångt och mycket en fråga om fördelning och hur många man via skatter ska dela med sig till.
    statistiken ser inte bra ut och inte positiv för barnbarnen
    vi har redan ett av de högsta skattetrycken i världen och Magdalena har hintat om att vi ska plågas ännu mera i framtiden och risken är att så blir fallet oavsett vilka som ska dansa kring köttgrytorna, det gäller att se om sitt hus med låga fasta kostnader och självhushåll/"svartjobb" för att överleva med skaplig standard. i det kitet är en Saab ett bra val med lågt inköpspris, premiumkvalitet och billig driftskostnad och som det verkar miljöbilsmässig med E85 i tanken
    ut med knutblusmaffian och in med sunt förnuft

  12. #532
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 475
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    globalisering och urbanisering är en förutsättning för den värld vi lever i nu, globaliseringen blev mycket påtaglig efter att världshandel och kolonialisering gjorde sitt intåg på 1500-talet och framåt. Urbaniseringen har pågått väldigt mycket längre än så.

    Hur ser framtiden ut? Bor alla i en stad och åker publika färdmedel förutom de medborgare som arbetar på landsbygden med produktion av varor som förbrukas i städerna eller handlas med andra städer.

    Kommer vi att klara av att föda de miljarder av människor som kommer att leva utan att skövla både land och hav? Finns det teknik som kommer att rädda oss, eller är det politik som kommer att rädda oss?
    Enkel fråga! Naturligtvis är det forskning och därav genererad ny teknik som är räddningen. Det har det alltid varit. Det kommer det alltid att vara.
    Frågan är snarare om politikerna som oxo fattar det kan få stopp på de teknikfientliga partierna C & MP. Fixar de det spelar det nog inte så stor roll om det är S, M eller SD, som leder landet var för sig eller tillsammans. Skillnaden är inte speciellt stor i praktiken. Speciellt inte för en stackars bilist.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  13. #533
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 475
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    För vanliga arbetare är det i mångt och mycket en fråga om fördelning och hur många man via skatter ska dela med sig till.
    statistiken ser inte bra ut och inte positiv för barnbarnen
    vi har redan ett av de högsta skattetrycken i världen och Magdalena har hintat om att vi ska plågas ännu mera i framtiden och risken är att så blir fallet oavsett vilka som ska dansa kring köttgrytorna, det gäller att se om sitt hus med låga fasta kostnader och självhushåll/"svartjobb" för att överleva med skaplig standard. i det kitet är en Saab ett bra val med lågt inköpspris, premiumkvalitet och billig driftskostnad och som det verkar miljöbilsmässig med E85 i tanken
    ut med knutblusmaffian och in med sunt förnuft
    Visst avundas man de som bor på rejält avstånd från fjollträsk, som helt klart lättare kan klara ett sådant liv!
    Helt klart är den bästa bil du kan köpa i Sverige ur miljösynpunkt en Saab biopower (eller motsv). Det gäller för oss Saab-kunniga att informera om fördelarna framför de numera så populära "batteridrivna leksakerna". Det flesta andra har nog tyvärr redan glömt Saab & E85.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  14. #534
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 792
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Hur ser framtiden ut? Bor alla i en stad och åker publika färdmedel förutom de medborgare som arbetar på landsbygden med produktion av varor som förbrukas i städerna eller handlas med andra städer.

    Kommer vi att klara av att föda de miljarder av människor som kommer att leva utan att skövla både land och hav? Finns det teknik som kommer att rädda oss, eller är det politik som kommer att rädda oss? Finns det en räddning som vi känner igenom en räddning.
    Dessa domedagsscenarion om brister såg på ett sätt värre ut för 10 år sedan. Idag så har du ganska få länder som inte längre är "civilicerade", mycket kan man tacka mobiltelefonerna för.

    När det gäller energiområdet syns ett mycket tydligt ljus i tunneln, kombinationen solceller och batteriteknik (numera även sådana för helt stationärt bruk, som flödesbatterier för kraftstationer, vilket börjat installeras i Kina) är på väg neråt i rasande fart (och mängden innovationer häpnadsväckande), min tro är att mycket av diskussionerna om energiförsörjning kommer att få en naturlig slutpunkt när solceller och batterier i stora drag blir så mycket billigare än allt annat. Så frågan om avgaser och radioaktivt avfall faller i stora drag bort, utom för specialtillämpningar. I Norge, som med sina subventioner, ligger kanske 5 år före andra som betalar riktiga priser, syns det redan, bara 8% av nya bilar kan INTE köras på el - vi är troligen där om 5 år. Och till skillnad från annan energiteknik så börjar det krypa fram en mängd olika alternativ för att minska miljöbelastningar - i stora drag är utveckling i båda fallen lik den inom halvledarindustrin, med lite justering i hastighetsskalan.

    Så jag ser det som olyckskorparna har det lite svårare numera.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #535
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 475
    Medlem#
    ja
    Onekligen!

    Det mest förvånande med den förvånande allt snabbare tekniska utvecklingen är att man är fortfarande blir förvånad över att den är så förvånande snabb.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  16. #536
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 279
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Från en hektar jordbruksmark kan man få ut ca 6 ton vete och det åtgår ca 2,65 kg för att producera en liter etanol, dvs man kan få ut ca 2200 liter etanol per hektar jordbruksmark. Detta motsvarar ca 1400 liter bensin/diesel. Sveriges totala jordbruksmark ligger idag på ca. 2,5 miljoner hektar, dvs om all idag tillgänglig jordbruksmark användes för att producera etanol så skulle vi få ut ca 3,5 miljoner m3 räknat i bensin/diesel ekvivalenter. Sveriges drivmedelsbehov är i storleksordningen 10 miljoner m3.
    Varför ska alla köra på etanol och alla I Norge köra elbil ? Det är väl en mix som gäller.

  17. #537
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    131
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Vilka "man" som försker begränsa användningen av grödobaserade biobränslen är? Tja, vad sägs om EU och olika miljöorganisationer? Begränsningen ingår i EU's andra förnybartdirektiv.

    Trafa skriver ex. "Användningen av konventionella biodrivmedel är omdiskuterad och förknippad med frågor kring gömda utsläpp av växthusgaser till följd av indirekt markanvändning (ILUC), avskogning, biologisk mångfald och höjda livsmedelspriser."

    Från en hektar jordbruksmark kan man få ut ca 6 ton vete och det åtgår ca 2,65 kg för att producera en liter etanol, dvs man kan få ut ca 2200 liter etanol per hektar jordbruksmark. Detta motsvarar ca 1400 liter bensin/diesel. Sveriges totala jordbruksmark ligger idag på ca. 2,5 miljoner hektar, dvs om all idag tillgänglig jordbruksmark användes för att producera etanol så skulle vi få ut ca 3,5 miljoner m3 räknat i bensin/diesel ekvivalenter. Sveriges drivmedelsbehov är i storleksordningen 10 miljoner m3.
    Och då är vi där igen, att det är svårt att se problemet! Alkoholer kan redan idag enkelt ge ett bidrag till bl a minskat CO2-avtryck (och - obs - gör det genom inblandningen i bensin) och det bidraget kan ökas om viljan finns. Det är svårbegripligt att miljöorganisationer tramsar med miljöargument som inte håller. Men det är å andra sidan inte första gången miljörörelser motsäger sig själva. Det är också svårt att tänka bort lobbying-aktiviteter från oljebranschen - inte vad gäller miljöorganisationer, men när det gäller EU. Som f ö tillåter rökning, men förbjuder snus! Det finns verkligen ingen anledning att ha någon större tilltro till EU:s omdöme. I mina ögon är det här en enkel sak: ta ut det som på ett rimligt sätt går ur spriten och börja med det omgående.
    2 x SAAB ng 9-3

  18. #538
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 001
    Medlem#
    2226
    Finska bolaget ST1 gör etanol av matavfall

    https://www.st1.se/etanol

    "St1 har världspatent på en metod, Etanolix, för att producera etanol av livsmedelsavfall, vilket gör den 100 procent etisk. Idag finns det stora mängder av livsmedelsavfall och andra icke ätbara råvaror som går utmärkt att använda för produktion av finetanol. Den etanol som produceras enligt Etanolixmetoden heter RE85 och kommer att produceras lokalt i Sverige precis som man redan gör i Finland i sju moderna minifabriker sedan flera år tillbaka.

    Varför gör man bioetanol av avfall?
    Oljeresurserna i världen krymper medan efterfrågan på energi växer. De globala koldioxidutsläppen måste minska, särskilt inom transportsektorn.

    Etanol har länge varit ett alternativ till bensin, men etanolen har fått kritik för att man odlar råvarorna på åkerarealer som kan användas för livsmedelsproduktion. Mot denna bakgrund har St1 Biofuels Oy tagit fram patenterade metoder för att utveckla världens mest hållbara etanol från avfall.

    St1s bioetanol har världens lägsta koldioxidutsläpp
    St1 gör den mest hållbara bioetanolen för transportanvändning i världen. Bioetanolen är tillverkad av avfall och industriella sidoströmmar med Etanolix-metoden. Etanolix har en unik balans på grund av att den:

    Använder avfall som råvara
    Använder förnybar energi i produktionen
    Använder en ny energieffektiv process och teknik
    Minskar transportbehov"

    3 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    V40 T4 - Såld|9000 CS 2.0i - Skänkt|95 2.0t - Såld|9000 CDE 2.3i - Såld|900S - Skrotad
    Granada Combi - Skrotad|Granada Coupe 2.6 - Såld|99 dubbelförgasare - Såld|99 dubbelförgasare - Såld

  19. #539
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    131
    Medlem#
    -
    Debattartikel från SEKAB i lokaltidningen idag: "I Sverige finns både råvaran och tekniken för att göra oss självförsörjande på biodrivmedel till såväl personbilar som tung trafik. Det som krävs är att politikerna garanterar långsiktiga spelregler. Först då kan näringslivet investera i de anläggningar som krävs för att göra Sverige .. fossilfritt." Det framgår att skogen är nyckeln och att det finns färdigutvecklad teknologi för att omvandla skogsrester till förnybara bränslen. Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri till 2030, medan de skattemässiga styrmedlen bara gäller till 2020. Vem satsar på att investera i en anläggning för t ex etanolframställning med två års horisont. Skulle en sådan anläggning ens vara färdigbyggd 2020? Tror på det som sagts ovan, att skattefrågan är viktig här. Men då borde den också debatteras, annars blir målet om en fossilfri fordonsflotta bara ytterligare en löjlig och faktiskt demoraliserande valfloskel! Är grymt besviken på hela cirkusen och alla dess aktörer. Ur ett nostalgiskt SAAB-perspektiv dyker också frågan upp, hur det hade gått för SAAB om landets styrelse hållit fast vid de ursprungliga etanolplanerna. SAAB:s första biopower kom 2005, för 13 år sedan. Är det en vågad gissning att vi idag kunnat vara långt komna på vägen mot fossilfria bilar i Sverige och SAAB en vital och växande spelare på bilmarknaden?

    2 användare gillar detta inlägg


    2 x SAAB ng 9-3

  20. #540
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    sedan regeringen tillträdde 2014 har skatten på bensin och diesel höjts 4 gånger!!!, totalt 1,40:- per liter bensin, dessutom indexreglering med automatisk höjning så snart är skatten 10:- per liter, 2% inflation ger 4% plus moms= 5% höjning, grattis alla bilägare!!

Liknande ämnen

  1. då är jag tillbaka :)
    Av saab9000cc i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 14:48
  2. Äntligen tillbaka...
    Av Kasumi i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 21:20
  3. Bromsvätskan försvinner och kommer tillbaka??
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:24
  4. Tillbaka i saabträsket!
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:27
  5. Luften kommer tillbaka.... kopplingen..
    Av pelle911 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •