Sidan 14 av 35 FörstaFörsta ... 4121314151624 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 682

Ämne: Kommer E85 tillbaka?

  1. #261
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 458
    ...jo, min fru har klagat att jag åker bil (men förstår mig), men hon har mesta delen av sitt yrkesliv jobbat centralt i stan (nu jobbar hon förvisso i kista men det är ett par stationer bort på rätt pendeltågslinje) - att åka t-bana till jobbet, kunna ta i princip alla tåg som kommer (var 5e minut), på sin eventuella promenad till jobbet kunna ta vilkensomhelst av bussarna som går med typ 10-minutersintervall eller istället för buss promenera i vacker miljö på strandvägen.

    Även om resan tidsmässigt tagit lika lång tid så blir ett "strul" inte lika stort som när man står i ett industriområde där bussen redan gått, det är 40 minuters promenad till jobbet och det småregnar.

    Men visst är det även om man åker i innerstaden så att man kan råka ut för strul, bussar är fulla, tåg inställda - så även om det köar i trafiken sitter man ofta torrt och fint och har det ganska bra på sin väntan.

    Essingeledens köer är dock inte så kul. Automatlåda var ett stort uppsving, farthållarradar nästan lika stor förbättring. Min nya bil har även "lane assist", tyvärr måste man sitta och småvingla hela tiden annars så slår systemet bakut...

    Men för miljön och om "alla" ska kunna komma fram så måste nog fler åka kommunalt, tyvärr går det ju i fel riktning. Får se hur nya citytunneln kommer påverka turtäthet och förseningar.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  2. #262
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 474
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag ville bara belysa en sak som många inte förstår. Alla bor inte centralt i Stockholms kommun. I hela Stockholms län bor det säkert en miljon som saknar bra kommunikationer till sitt arbete.
    Exakt, och ungefär en miljon människor är ungefär vad det bor i norrbotten, lappland, västerbotten,ångermanland,jämtland,medelpad,hä rjedalen och hälsingland TILLSAMMANS, mewd andra ord hela dne norra delen av sverige.. Och då har ju oftast dom som bor i centralorterna väldigt bra kommunikationer där med..

    Mitt ex bodde i en norrbottnisk håla norr om polcirklen, hon hade bättre kommunikatoner utanför dörren än vad jag har nu. Det gick nog åtminstonde 5-6 bussar åt varje håll dagligen där.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #263
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 686
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Du kanske ska ställa dig frågan vad som möjligtvis kan ha varit orsaken till det.
    Din dryga attityd och spydiga ton, bland annat.

    Jag finner det smått absurt att folk i Stockholms län sitter och tycker synd om sig själva för att dom har så dåliga kommunikationer.
    Där jag växte upp var det 8 mil till närmaste busshållplats, och min far hade nästan 30 mil enkel resa till jobbet. Hur många i Stockholms län matchar det?

    Jag har väldigt svårt att hitta någon sympati när Stockholmare gnäller, då jag själv är född i Stockholm och även bott där stora delar av mitt vuxna liv och har rätt bra koll på kommunikationerna där nere. Och tro mig, ni lever i en helt annan verklighet än vad många i norra delen av landet gör.
    I Stockholm blir det riksnyheter när vägar inte plogas samma dag medans man i Norrland är van vid att många vägar helt enkelt är stängda under vinterhalvåret, som för övrigt är betydligt längre än i Stockholmsområdet.

    Jag är fullt medveten om att kommunikationerna inte är felfria i Stockholm, och att det finns många även där som har problem att ta sig till och från jobbet, men att sitta och gnälla och tro sig vara ens i närheten av övriga landet är ju smått absurt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #264
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 474
    Medlem#
    12120
    Jag har tillbringat mycket tid i norrland och även i andrea mer ödsliga delar av landet, och min poäng är FORTFARANDE att det inte spelar nån roll om det är stockholm eller någon annanstans, bor man utanför tätorterna är man rökt.

    Sen känner jag inte igen det där "gnällandet", det var ju snarare så att det felaktigt påstods att kommunikationerna var perfekta (ungefär) bara för att man bodde is tockholmsområdet, vilket ju inte stämmer, det var det som drog igång motargumentationen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #265
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 458
    Glenn, tycker du har en poäng - många i stockholm har dryga resor och ej fungerande kollektivtrafik (de som bor och jobbar i innerstan har nog oftast mkt bra kollektivtrafik). Områden som trafikeras av SL ligger många gånger LÅNGT från själva stadens centrum - kan ju handla om 2h i bil och mer kommunalt.

    Det finns garanterat många som bor i landets norra delar som har jättenära till jobbet, och kan gå och cykla - men även de som har jättelånga resor.

    Att dra alla norrlänningar eller alla stockholmare över en kam går inte...

    I viss mån kan man ju påverka var man bor och jobbar. Visst kan det vara så att man inte har möjlighet att bo där man vill eller där man jobbar, eller att man inte kan hitta ett jobb nära där man bor - men oftast går det om man kan tänka sig att kompromissa och ta ett tråkigare och/eller mindre välbetalt jobb.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  6. #266
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vischan
    Inlägg
    1 152
    Blev nu detta en tävling i vem som har sämst kollektivtrafik och är man automatiskt diskvalificerad om man bor i Stockholms län???

  7. #267
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 948
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg

    I viss mån kan man ju påverka var man bor och jobbar. Visst kan det vara så att man inte har möjlighet att bo där man vill eller där man jobbar, eller att man inte kan hitta ett jobb nära där man bor - men oftast går det om man kan tänka sig att kompromissa och ta ett tråkigare och/eller mindre välbetalt jobb.
    Till viss del är det fruktansvärt dyrt att röra på i Stockholm idag, och flytta närmare sitt arbete.
    Iaf om inte vill byta ner sig och om man har bott några år på samma adress.
    För då innebär det att man behöver ta ett banklån på en miljon eller mer för att betala skatten som staten ska ha för att man byter till ett likadant boende närmare nåt jobb eller annat.

    Det blir lixom så att man bor där man bor och får man ett arbete på ett nytt ställe är det bara att försöka krångla sig dit på minst dåliga sätt.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #268
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 045
    "att ta ett tråkigare och/eller mindre välbetalt jobb" för att förenkla resandet är nog för de flesta en synnerligen dålig idé.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #269
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    124
    2018 blir etanolen liiiite billigare
    Saab 9-5 Aero MY00

  10. #270
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 748
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Och åter från OT.
    Man kan väl göra dieselbilarna miljövänliga med att tanka biodiesel och diverse urea tillsatser ?
    Så den här ideen att utesluta alla dieselbilar i vissa städer är väl lite överdrivet.
    Eller är det så att dieseln är så snål att staten inte får in tillräckligt med skatt ?
    Fram med skattesubventioner på biogas, E85 och miljödiesel för att styra om användarna till att använda miljöbränslen.
    Över en fjärdedel av dieseln som säljs idag är faktiskt icke-fossil. HVO är idag det överlägset största biobränslet på marknaden, en utveckling som har skett på enbart ett fåtal år.

    Det finns biobensin också men det är fortfarande rätt ovanligt

  11. #271
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    236
    Medlem#
    -
    Det är kväveoxid och partiklar som gör att man vill få bort dieslar ur staden och de utsläppen minskar inte med HVO. Det som minskar med HVO är koldioxid-avtrycket.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  12. #272
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 748
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Det är kväveoxid och partiklar som gör att man vill få bort dieslar ur staden och de utsläppen minskar inte med HVO. Det som minskar med HVO är koldioxid-avtrycket.
    Partikelutsläppen hos moderna dieselmotorer är mycket små så detta är knappast några problem längre. HVO brukar dessutom sänka utsläppen av HC, CO och PM jämfört med vanlig diesel.

  13. #273
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 654
    Jag tycker det är märkligt att inte HVO100 diskuteras mer i debatten om framtidens transporter. Det är bara elbilar, elbilar, elbilar.
    Den gigantiska infrastrukturförändring som står framför oss om vi alla ska köra elbil viftas bort. Det faktum att vi kommer vara beroende av befintliga fossilbilar i 15-20år till är det ingen som låtsas om. Alla kan ju bara gå och köpa en ny bil.
    Det finns ca en miljard personbilar i världen idag. Vad vi behöver är ett fossilfritt bränsle som går att hälla i dessa redan idag.
    Läste att HVO sänker koldioxidutsläppen med ca 90% samtidigt som det ger ungefär samma kväveoxid/partikelutsläpp som en modern euro6-diesel vilket ju inte är ett problem.
    Efter vad jag förstod har alla lastbilstillverkare godkänt användningen av HVO100 och Peugeot och citroen är först ut bland biltillverkarna att godkänna bränslet för personbilar. Man godkänner för bilar anpassade till Euro5 och euro6 vilket betyder alla bilar tillverkade efter ca 2009.
    Många andra biltillverkare gör utprovning just nu och många fler godkännanden är att vänta.

    Vad väntar vi på?

    - - - Uppdaterad - - -

    När man hör ordet "miljödiesel" tänker vi ju alla på RME och liknande. Men HVO är ju något helt annat.
    Fredrik J

  14. #274
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 628
    Det vi väntar på är straffskatt på ful diesel och subventioner på HVO.
    Borde gälla för Bensin vs. E85 också samt 10% inblandning på BF95 => BF90.
    Men "EU" sätter väl stopp för sånt.

  15. #275
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    236
    Medlem#
    -
    Har inte djupdykt, bara läst det här: http://www.miljofordon.se/tanka/hvo. Har de fel?

    Skulle man alltså nu kommit tillrätta med att partikelfiltren inte hinner bli tillräckligt effektiva när diesel-bilen bara används för stadskörning? Eller gäller det bara de allra senaste versionerna? På pappret släppte dieseln knappt ut några partiklar i stan, i praktiken stämde det dåligt. Uppfattade att det är vad man upptäckte lagom tills alla i stan skaffat sig en dieselbil.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  16. #276
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 654
    Att tanka en euro4-5 diesel med HVO förändrar ju rimligtvis inte partikelhalterna alls även om det inte blir sämre. Det som hjälper mot partikelhalter från dieselutsläpp är införandet av miljözoner i stadskärnor där man bara släpper in euro6-dieslar. Det som media kallar för "dieselförbud".
    Bilparken förnyas hela tiden och för varje dag så ökar antalet Euro6 och inte sällan ersätts en äldre dieselbil i andra änden = färre partiklar. Att hela bilparken över en natt ska bli elbilar är ju bara trams och inte lösningen.
    Kanske skulle man kunna förvärma partikelfilter med en bråkdel av all den ström man tänker sig ladda elbilar med? Den typen av utveckling sker ju inte om tekniken anses som död av myndigheterna.
    Fredrik J

  17. #277
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 748
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Det vi väntar på är straffskatt på ful diesel och subventioner på HVO.
    Borde gälla för Bensin vs. E85 också samt 10% inblandning på BF95 => BF90.
    Men "EU" sätter väl stopp för sånt.
    HVO beläggs varken med energiskatt eller koldioxidskatt, E85 har en energiskatt på 31 öre/liter. MK1 diesel har en skatt om 5,73 kr/liter.

    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Har inte djupdykt, bara läst det här: http://www.miljofordon.se/tanka/hvo. Har de fel?

    Skulle man alltså nu kommit tillrätta med att partikelfiltren inte hinner bli tillräckligt effektiva när diesel-bilen bara används för stadskörning? Eller gäller det bara de allra senaste versionerna? På pappret släppte dieseln knappt ut några partiklar i stan, i praktiken stämde det dåligt. Uppfattade att det är vad man upptäckte lagom tills alla i stan skaffat sig en dieselbil.
    Ja, de har fel.

    Citat Ursprungligen postat av http://www.iea-amf.org/content/fuel_information/paraffins/emissions
    Overall, several regulated and unregulated emissions are reduced when substituting regular diesel fuels with paraffinic fuels:
    •NOx emission reduces generally up to 16% but with some engine technologies and adjustments a slight increase up to 5% may occur.
    •PM emission reduces quite consistently by 12-45% even when compared to sulfur-free diesel fuel.
    •CO and HC emissions reduce substantially, approximately by 20-80%. However, these emission species are very low for diesel engines already in general.
    •Formaldehyde and acetaldehyde emissions reduce in most cases.
    •Methane, benzene, and 1,3-butadiene emissions reduce in most cases, whereas ethene and propene emissions may increase.
    •PAH emissions and Ames mutagenicity reduce.
    •Cold start smoke and emissions at cold temperatures reduce.
    Partikelfilterna har inga problem att ta den absoluta majoriteten av partiklarna. Under själva regenereringen av filtret så ökar dock partikelutsläppen något. Stadstrafik orsakar inga problem mer än att det kan vara svårt för bilen att hitta ett tillfälle då filtret kan regenereras vilket brukar resultera i verkstadsbesök för att starta regenereringen manuellt.

    Partikelfilter håller nu också på att införas på bensinmotorer.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Att tanka en euro4-5 diesel med HVO förändrar ju rimligtvis inte partikelhalterna alls även om det inte blir sämre. Det som hjälper mot partikelhalter från dieselutsläpp är införandet av miljözoner i stadskärnor där man bara släpper in euro6-dieslar. Det som media kallar för "dieselförbud".
    Bilparken förnyas hela tiden och för varje dag så ökar antalet Euro6 och inte sällan ersätts en äldre dieselbil i andra änden = färre partiklar. Att hela bilparken över en natt ska bli elbilar är ju bara trams och inte lösningen.
    Kanske skulle man kunna förvärma partikelfilter med en bråkdel av all den ström man tänker sig ladda elbilar med? Den typen av utveckling sker ju inte om tekniken anses som död av myndigheterna.
    HVO sänker partikelutsläppen precis som andra paraffiniska bränslen (BTL och GTL). Förmodligen beror detta på att dessa bränslen är fria från aromater, polyaromaters, olefiner, svavel och fraktioner med hög kokpunkt.

    De flesta partiklar man hittar i luften i storstäder kommer inte från bilars avgaser utan andra källor. Vid högtrafikerade områden så är slitagepartiklar från vägtrafiken i regel den dominerande källan. Partiklar från avgaser kommer heller inte enbart från bilar utan också från småskalig vedeldning, fjärrvärmeverk samt eldade kraftverk nere på kontinenten. Dem små partiklarna kan i regel färdas mycket långa sträckor medans större partiklar blir kvar i närområdet.

    Varför ska du förvärma partikelfiltret? Filtret behöver inte vara uppe i temperatur för att fungera, bara för att regenereras. Detta uppnår man i regel genom att göra en väldigt sen insprutningen vilket ger kolväten i avgaserna, vilka sedan reagerar exotermiskt i oxidationskatalysatorn.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #278
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    173
    Medlem#
    8435
    Det pratas bara om dieselns utsläpp men något som kanske inte är helt oviktigt i vårat samhälle är buller! Många dieselbilar låter ju rent ut sagt trasiga direkt från fabrik såvida man inte köper en bil i toppsegmentet. När ett gäng sådana står på tomgång så skakar nästan marken. Kanske inte storstadborna märker av... *gnällig småstadsbo*

    Tankar etanol så länge det finns tillgängligt, inom jobbet blir det till största del elbil (av anskrämligt märke).
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  19. #279
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    236
    Medlem#
    -
    Undrar om de data SaabJohan refererar är tillräckligt bra, om de är korrekta. Hursomhelst framstår HVO som ett givet bränslealternativ för dieselbilar. Alla de där partikelfiltren som åker omkring ogenererade i avvaktan på verkstadsbesök - är de bra på att filtrera bort partiklar i mellantiden? Om de inte utgör ett miljöproblem, blir de "bara" ett problem för dieselbilsägarna.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  20. #280
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 654
    Som sagt, helt obegripligt att HVO inte nämns alls i debatten. Det är bara elbilar, elbilar, elbilar. Mest pratar man ju om dom elbilar som ännu inte finns.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. då är jag tillbaka :)
    Av saab9000cc i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 14:48
  2. Äntligen tillbaka...
    Av Kasumi i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 21:20
  3. Bromsvätskan försvinner och kommer tillbaka??
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:24
  4. Tillbaka i saabträsket!
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 13:27
  5. Luften kommer tillbaka.... kopplingen..
    Av pelle911 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •