Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Saab 9-5 V6 eller inte, Svårsålda?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 V6 eller inte, Svårsålda?

    Hej!

    Jag har förgäves försökt sälja min Citroen 2003. Efter att ha haft den på Blocket och andra säljsidor, så har jag fått 2 frågor om den, sen inget mer.
    Nu har det väl gått en månad. Priset tyckte jag var okej för en stor kombi i nästan nyskick, 10.000:- skrev jag. Skattad och besiktigad.

    Nu orkar jag inte, och har fått erbjudande om byte. Det gäller en Saab 9-5 3.0 V6 -99 (automatare och kombi, ej turbo)

    Har förgäves sökt information om den har kamkedja eller rem, men hittar inget.

    Så jag måste bestämma mig imorgon.. Jag vet bara att den är ovanlig, kollat blocket efter 9-5 V6 3.0 (inte Griffin) men inte hittat någon..

    Har provat Saaben, och den är riktigt skön att köra med automaten och V6, känns som en glidarbil.
    Men nu undrar jag, är det skit eller ej? Är den betraktad lika illa som Citronen så känns det inte lönt att byta.

    Jag planerar att sälja den, behöver inte bil längre.
    Citroenen riktigt fin, men ingen som vill ha. Därav funderar jag på om Saaben skulle kunna vara mer lättsåld?

    Tacksam för alla synpukter!
    Senast redigerat av kevaa den 2017-05-09 klockan 02:07.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Den V6an är riktigt bra. Den har kamrem, skall bytas var 12000:e mil, inklusive vattenpump och lite löphjul, kolla när det senast är gjort. Är du lite händig kan du byta den själv, annars kan du räkna med att det är några tusenlappar på verkstad.
    Motorn är hyfsat ovanlig, men har som du säger grym glidarkapacitet och dessutom är den inte alls så törstig. Jag körde min sån på under 0,8 på långkörning.
    V6 Kombi är ovanligt, finns inte alls många såna.
    Som sagt, motor och växellåda behöver du inte oroa dig för, det är hållbara grejer bara du ser till att kamremmen inte blir för gammal (5 år) eller har rullat för långt.

    Dock, som du förstår är de där V6orna lite svåra att sälja och därmed inte värda så mycket, men om den är i fint skick, och V6 brukar vara väl utrustade, så tycker nog jag att du gör ett bra byte, det borde vara lättare att sälja en SAAB. Men det handlar ju också om skicket på 9-5an. Finns den på blocket?

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Gamla bilar är svårsålda oavsett märke...........folk vill ha nytt för det är visst roligare att betala på ett lån än att laga en gammal bil. Värdeminskningen på en ny bil är också nåt man kan ha överseende med medans man räknar enkronor när man värderar sin gamla bil när den ska lagas. osv osv.........

    6 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av kevaa Visa inlägg
    i nästan nyskick, 10.000:- skrev jag. Skattad och besiktigad.
    .
    .

    Jag planerar att sälja den, behöver inte bil längre.
    Citroenen riktigt fin, men ingen som vill ha.

    "Nyskick" är trevligt men uttrycket blir väldigt fel på en gammal bil.
    Jag skulle nog behålla Citroen och fortsätta annonsera. Se till att den är ren och fin och ta bra bilder.
    Får du inge pengar mellan hur du ju bara bytt ner dig i årsmodell när du ändå inte skall ha någon bil alls.

    Höj priset lite och skriv 'billigare vid snabb affär', folk älskar att göra bra bilaffärer=pruta mycket
    Som nödutgång har du vikoperdinbil[punkt]se

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för svar.

    Citroenen var helt "flawless" och luktade ny bil inuti. Det slog mig med överraskning då jag körde den för första gången.
    En C5 från 2003 ligger i den prisklassen, så 10.000:- tyckte jag var okej för familjen eller någon som behöver en kombi med drag.
    Men intresset obefintligt, trots att det är en 4 cylindrig 2.0 motor.

    Tror ni det ändå med tålamod blir lättare att kränga iväg Citroenen trots allt?
    Saken är att jag försöker rädda lite pengar, då jag inser att jag betalade lite för mycket för Citroenen, och innan dess sålde jag min BMW som jag köpt för 11.000:- till ett löjligt lågt pris. Jag får ångest bara jag tänker på det.
    Men på BMWn blev jag lurad. Fusklagning, och 3 veckor senare droppar den bensin, börjar koka och spruta kylarvätska, osv...

    Så nu står jag med en Citroen. 10.000:- som jag provat med var misslyckat. 8000:- skulle möjligtvis locka någon att ta den, tror jag.

    Saaben finns inte på blocket. Den är "fin" dvs skinnsätan och oskadad kaross. Den enda lilla rost är, som han sa, vid "det klassiska Saab stället" tror det kallas hundbenet eller något(?)
    Det är iallafall bara synligt om man öppnar dörren bak. Annars är den snygg i svart. Pixelfel fanns, men det var vanligt sa han. Hurvida det stämmer vet jag inte.

    Citroenen har faktiskt behov av kamremsbyte nu när jag tänker efter. Det finns servicebok, och tittar man så ser man att den gått över tiden. Det kostar 5-6000:- att byta på Citroen.

    Saaben hade jag hoppats skulle ha kamkedja. Har för mig att han sa att det var kamkedja på den. Men då var det fel..
    Om Saabens kamrem är bytt kan jag omöjligt kolla upp, tror inte den har någon servicebok liggandes.

    Så då är helt enkelt frågan, om jag inte kan få 10.000:- för Citronen. Skulle en sådan Saab kunna ge mig 8000:- eller det är överpris?
    Jag tror att jag skulle bedöma den som helt "normal" alltså den ser inte risig ut, den sticker inte ut. Den ser ut som en svart Saab 9-5 helt enkelt.

    Citronen ÄR ju nyare (1999 vs 2003) båda är kombi med drag. Tittar jag på blocket så ser jag att de inte är så dyra, och att de ser ut som att det till största delen är bilfirmor som säljer dem.
    Antar att det är svårt att sälja en fransk bil. Speciellt Citroen, så min tanke var att Volvo och Saab är mer attraktiva för folk på blocket, och att då Saaben med automat och V6 skulle kunna gå att sälja för 8000:-
    Men som sagt, Saabens kamrem vet jag inget om. Citroenens vet jag. Folk kan också enkelt se när den är bytt genom serviceboken, och då är det tveksamt om det går att få 6000:- för den ens.

    Riktigt svårt detta. Nu när jag vet att Saaben också har kamrem och inte kedja som han sa, då skulle det innebära att det kvittar om jag byter. Båda bilarna skulle realistiskt kunna bli sålda för 3500-4000 kr i dessa fall.
    Senast redigerat av kevaa den 2017-05-09 klockan 09:19.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Rent allmänt: Du har 1 bil men du vill ha 0 bil. Att då byta en bil mot en annan bil är väl inte ett steg i rätt riktning?

    Om du byter till dig en annan bil i hopp om att få ut mer pengar är det spekulation (i att du kan lyckas bättre med att sälja bilen än din bytespartner). Jag skulle nog istället anstränga mig mer för att sälja cittran - bättre bilder, bättre annons, bättre städning och om så krävs bättre pris - och sedan sätta in pengarna från försäljningen på börsen om det är spekulation du vill syssla med...


    Sedan är ju 9-5 V6 en ypperlig bil, men det är en annan sak...

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ja, nä, även om Cittran är svårsåld så tror jag inte SAABen är mer lättsåld. Däremot kan man säga att kamrem på en 99ans 9-5 är bättre än de med kamkedja för den hade nog varit i behov av byte ändå och det är dyrare än att byta kamrem på V6an. Vet man inte när remmen är bytt så är det ännu viktigare att genast byta den, och det innebär ju att priset sjunker på SAABen drastiskt. Har du någon billig mekare i närheten som kan byta den åt dig billigt så kanske man kan få 8, med bytt rem, annars tveksamt.
    Du vet ju hyfsat vad du har, men inte vad du får, så är det alltid vid byten, jag gjorde nyss ett inte så smidigt byte av en fin 9-3 mot en Clio, det var inte så smart, det kostade en del innan jag lyckades få Clion genom besiktning och sen såld.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Att värdera och jämföra bilar i 10000-kronorsklassen är mycket knepigt. Det är det upplevda skicket i kombination med dokumentation (hur långt till nästa besiktning, välservad, ägarhistorik o.s.v.) som avgör, och då är ändå felmarginalen ett par tusenlappar. Det är m.a.o. stört omöjligt att över internet bedöma om en på ett par rader beskriven 9-5 V6 är mer värd än en C5a.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Veddige
    Inlägg
    8
    Medlem#
    10670
    kolla på citroenakuten där kan du nog lägga in den till försäljning för vettigare pengar och kanske hitta en köpare

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Byt inte.

    Sälj och ta den lilla förlust som blir istället som läropengar.

    Bilder vill vi se och bra bilder på annonsen fordras, annars otroligt svårsålt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Bil affärer är näst intill alltid förlust affärer, om man inte är duktig mekaniker har donator bilar mm och sysslar med samlar objekt ..typ...
    Blocket kan gå snabbt men det kan även ta tid och mycket bilder säger mer än skrivna ord. Man vill se skicket .... Ofta blir det en jäkla massa skam bud och skriv inte endast telefonkontakt för du förlorar många intressenter...de blyga...
    Ge det tid affärer ska inte gå för fort heller, vad är list priset om man kollar hos handlare? Lägg dig en bit under det ...och som sagt relevanta bilder i dagsljus exteriör och interiör...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hm, detta blir svårt. Jag kanske ska göra ett försök till med Citroenen.
    Tror nog att det är sak samma. Cittran ger faktiskt nybilskänsla, även om det låter dumt så kände jag så och gör fortfarande det.

    Den är ägd av en dam i 70 år åldern, som kört mjukt och fint med den. Hon har dessutom lagt alla kvitton i bilen på utförda servicearbeten. Även småsaker som kanske många skulle struntat i är med (byte av vindrutetorkare bak Citroen verkstaden osv)
    Antingen lägger jag priset högre än vad som är normalt,(folk gillar pruta) eller lägre.

    Saaben är trevlig absolut. Jag gillar den. Men jag har ingen användning för bil inne i stan, och den känns större ön cittran att köra. Det kan ju vara så att kamrem är bytt på Saaben och det finns något klistermärke innanför motorhuven, och då förändras ju en del.

  13. #13
    Finns en på facebook som har försökt byta sin blåa Citroën C4/C5 2003 i flera månader mot en Saab utan napp så hade nog tagit första bästa erbjudandet om du lyckas få de och den är i okey skick

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Ålder på ägare är inget som styrker nånting dock. Och lägger du ett pris högre än listpris ryggar nog många. Lämnar du däremot nån garanti (vilket kan vara svårt) ökar ju efterfrågan. Kvitton säger tyvärr inte mycket om inte reg.nummer står med. Full proppade service till dags datum är däremot ett +.
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag letar på blocket men hittar inte din annons? Där finns inte en enda C5 kombi årsmodell 2003 till salu för 10000:-

    Men du säger själv att den redan gått över servicetiden och det dessutom är dags för kamremsbyte. Det drar ju ner priset även om bilen är fint skick. Köparna är i regel pålästa och vet vad en sådan service kostar, sedan tar de höjd för det när de jämför din bil med andra exemplar.

    Personligen köper jag gärna bilar där det är dags för service, för då vet jag att servicen blir ordentligt gjord - men då så ska såklart prislappen på bilen vara anpassad till den kommande serviceutgiften.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ja, jag har kollat runt på Blocket också. Det känns nog inte som Saaben är värd så mycket. Cittran marginellt mer kanske, och det på grund av årsmodell (4 år nyare)
    Saabägaren hävdar att det inte är kamrem, utan kamkedja i hans bil, jag vet inte vad jag ska tänka. Kanske tror han att det är kamkedja. ´
    Jag hade kamkedja i en Nissan, så då var det inget prat om "är kamremmen bytad? när? papper på det?" kamkedja och automat, svart kombi och skinnklädsel, det var nog det som fick mig intresserad av att byta. Ovanlig Saabmotor och då kan jag sälja den och slippa krångel, så tänkte jag. Men nu när jag kollat överallt, så tror jag att 4000kr kanske 5000kr är realistiskt. Är det dessutom kamrem som ingen vet när den är bytt, då blir det ännu svårare. Det kanske skulle vara en speciell person som absolut vill ha just den modellen och kan byta kamrem själv, men det är nog lotteri

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag letar på blocket men hittar inte din annons? Där finns inte en enda C5 kombi årsmodell 2003 till salu för 10000:-

    Men du säger själv att den redan gått över servicetiden och det dessutom är dags för kamremsbyte. Det drar ju ner priset även om bilen är fint skick. Köparna är i regel pålästa och vet vad en sådan service kostar, sedan tar de höjd för det när de jämför din bil med andra exemplar.

    Personligen köper jag gärna bilar där det är dags för service, för då vet jag att servicen blir ordentligt gjord - men då så ska såklart prislappen på bilen vara anpassad till den kommande serviceutgiften.
    Nej, den är inte på Blocket längre. Jag tröttnade och tog bort den när jag fick mejl om att 30 dagar gått eller vad det nu var.

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av kevaa Visa inlägg
    Hej!
    Det gäller en Saab 9-5 3.0 V6 -99 (automatare och kombi, ej turbo)
    Det är turbo på 9-5 3.0 V6. Tar luft från ena cylinderraden bara.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Info om årsmodellen i fråga
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Fått rätt på en sak iallafall.
    Kamrem är det på saaben och han har hittat intyg från verkstad när den blev bytt. Det är en hel del mil kvar på saaben innan nästa byte också. Det förändrar saken

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Servicebok med kamremsbyte vid 24.000 mil. Har nu gått 27.000 mil. Så den saken är en klar fördel som talar för byte.
    Sen om den är svårsåld eller ej är en annan fråga. Hade faktiskt till och med velat ha den själv. Tror nog att den skulle bli lättare att sälja på tex Facebooks Saabgrupper osv.
    Byter jag, så kommer jag inte kunna hålla mig från att köra en runda eller två. Jag gillar automat i stan, mörka rutor i kombi och baksätet så är den mer "spännande" än cittran.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bredbandslamda eller inte? Saab 9-5 2.3t BP -08
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-04-06, 15:44
  2. Saab 9-3 SS eller inte SS
    Av Sorra3D i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 11:06
  3. Saab 9-3 2.0t-03 motorbekymmer eller inte?
    Av chrill3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 00:36
  4. Svårsålda 9000 aero?
    Av rikkman i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 13:06
  5. 9-3 & 9-5 =Svårsålda??
    Av Johcarl i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •