Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Inkoppling av högtalare framdörr.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja

    Inkoppling av högtalare framdörr.

    Hejsan, For till brl och köpte detta paketet https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-helhetspaket.html och denna https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gm100.html till min Saab 9-3 03 og. Och for glatt hem och skulle montera.

    Nu har jag fått fart på baslådan och så. Och nu kommer jag till det stora problemet, Jag har då inga högtalare i dörren sedan innan, Så måste dra sladdarna och vet inte hur jag ska dra dem, Nån sa att jag behövde ett slutsteg till för att montera dem?

    Jag är hyffsat okunnig med att just koppla högtalare mm. Men jag hade tänkt att dra högtalarsladdarna till mitt nuvarande slutsteg samma som basen då är inkopplad på, Fungerar detta eller är jag helt ute och cyklar?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Beror väl på hur många kanaler du har på steget, du borde dock kunna ha framfört på huvudenheten beroende vad du har för något ...är det originalenheten eller eftermarknads stereo?
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    - ser trevligt ut
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    GeneralPucko länkar ju till en eftermarknadsapparat så det finns nog inga originalgrejor i bilen.
    BRL borde ju bidragit med hur det bör kopplas för att få bäst funktion.

    Kablarna dras ju bäst genom originalgenomföringarna men då behöver du säkert stifta i nya don om det inte finns kablar förberett, kika efter det först.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Beror väl på hur många kanaler du har på steget, du borde dock kunna ha framfört på huvudenheten beroende vad du har för något ...är det originalenheten eller eftermarknads stereo?
    https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-804.html Detta steget har jag. Och stereon länkade jag i mitt inlägg.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    GeneralPucko länkar ju till en eftermarknadsapparat så det finns nog inga originalgrejor i bilen.
    BRL borde ju bidragit med hur det bör kopplas för att få bäst funktion.

    Kablarna dras ju bäst genom originalgenomföringarna men då behöver du säkert stifta i nya don om det inte finns kablar förberett, kika efter det först.
    Hade ner dörrsidan här om dagen pga låset kärvar, Upptäckte då att det fattades "Högtalare" i dörren, Kollade inte så noga efter kablar men skall göra det när tid finnes!
    Men skulle det gå att koppla in 2 st 6,5er på mitt nuvarande slutsteg eller blir det pannkaka av allt då. Tänker ju att det borde gå eftersom jag köpt ett paket för det.

    Snubben jag köpte det av sa att allt skulle gå att bara koppla in iallafall, Och jag hade då nämt att jag inte hade några högtalare eller sladdar dragna te framdörrarna. Han sa att det bara skulle vara att dra sladdarna och se glad ut.

  6. #6
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Det finns original kablar dragna till högtalarnas platser i framdörrarna, de går från mittkonsolens högra sida där original slutsteg kan kopplas in.

    Hade du haft en original HU hade detta funkat - http://www.tradera.com/item/301910/2...b-original-as3

    Hur som helst förklarar annonsen en del om vad som sitter var i bilen och vad som redan finns på plats

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Slutsteget har 4 kanaler och 2st av dessa ska köras bryggkopplat till basen och dom 2 andra till framhögtalarna.
    Huvudenheten har dock endast 1 par lågnivåutgångar och dessa bör splittas vid slutsteget så du får signal till alla ingångar.
    2st av dessa behövs https://www.brl.se/sv/artiklar/conne...-1f2m-03m.html
    Börja med ca 80hz på delningsfiltrena och justera sedan så det låter bra.
    När du ska justera in ljudet så skruva ner basen och kolla sedan hur högt samt lågt som framsystemet orkar spela utan att låta illa komplettera sedan med basen.
    I vissa fall så får man fasvända basen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Så här har jag kopplat nu, Är allt korrekt? Så om jag köper en sån splitter som pelle länkade till och kopplar in är det bara att montera in 6,5erna i dörrarna och dra sladdar? Och jag undrar även över dem små "Högtalarna" Dem skulle passa i instrumentpanelen fram sa han i affären rakt av, det skulle bara vara att koppla in men så är det ju verkligen inte då dem både är försmå och det är nån speciell kontakt där just nu.


    Senast redigerat av GeneralPucko den 2017-05-09 klockan 20:30.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Det där ser helt rätt ut.
    Kablarna du drar till framhögtalarna ska gå både till dörrarna och till dom små diskanterna, följer det med något passivt delningsfilter?(liten låda)
    En del sätter diskanterna uppe på brädan eller på stolpen men en del vill gömma undan dom bakom gallren på något vis.
    Koppla in och testa att flytta runt dom för att höra var dom låter bäst.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det där ser helt rätt ut.
    Kablarna du drar till framhögtalarna ska gå både till dörrarna och till dom små diskanterna, följer det med något passivt delningsfilter?(liten låda)
    En del sätter diskanterna uppe på brädan eller på stolpen men en del vill gömma undan dom bakom gallren på något vis.
    Koppla in och testa att flytta runt dom för att höra var dom låter bäst.
    Ja det följde med 2 st 6,5er 2st små 1" diskanter tror jag det är. och såna smålådor. Men det går o koppla så som jag skrev? Sån lågnivå splitter och sen bara stereosladd te 6,5erna? Ska diskanterna kopplas på samma stereosladd som 6,5erna? Han på brl förklarade extremt dåligt och verkade inte direkt ha någon koll över huvud taget.
    (Ursäkta min dåliga paintbild.) Skall det kopplas sådär? Vill helst vara helt säker på hur det skall kopplas innan jag börjar dra sladd igenom hela bilen.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Ja, du ska koppla diskanterna på samma kabel som 6.5" orna men du ska använda filterna som följer med.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Ja, du ska koppla diskanterna på samma kabel som 6.5" orna men du ska använda filterna som följer med.
    Återigen en fin paintbild. Så där ska jag koppla asså? Ska sedan 6,5erna in i respektive fl och fr? eller ska dem bryggas båda sladdarna på samma uttag?




    Så nån som kan rätta min koppling eller kommer detta fungera? Vill ju helst inte dra helt fel och behöva dra om allt.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-05-15 klockan 11:11.

Liknande ämnen

  1. högtalare i framdörr på saab 9-3 01
    Av biff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 22:37
  2. Högtalare i framdörr, baffelbygge - 9-5
    Av ahlsttho i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 21:40
  3. Storlek på högtalare i framdörr.
    Av supermulle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 16:15
  4. Högtalare i höger framdörr skorrar (AS2)
    Av Treo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •