Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Bättre för miljön med etanol, trots högre förbrukning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Post Bättre för miljön med etanol, trots högre förbrukning?

    Hej!
    Som rubriken lyder undrar jag om det är bättre för miljön, att köra på etanol även fast det ger en högre förbrukning?
    När man googlar går åsikterna isär. . .
    Bryr mig inte om min egen ekonomi, vill dock göra det jag kan i dagsläget för miljön.

    Bilen i fråga är en Saab 9-3 2,0t Biopower 2008 Sportcombi!
    /Jesper

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Alkohol förbränning ger mindre skadliga utsläpp än bensin ändå... Det har med innehållet att göra inte mängden. All förbränning ger utsläpp i någon form och kolväte förbränning (bensin) har med sig fler skadliga biprodukter med sig ut förbi katalysatorn/erna
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Alkohol förbränning ger mindre skadliga utsläpp än bensin ändå... Det har med innehållet att göra inte mängden. All förbränning ger utsläpp i någon form och kolväte förbränning (bensin) har med sig fler skadliga biprodukter med sig ut förbi katalysatorn/erna
    Okej, så slutsats etanol ger mindre utsläpp av skadliga ämnen, trots högre förbrukning än om man kör på bensin?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ungefär 50% mindre koldioxidutsläpp per körsträcka med E85. Man kan inte jämföra en liter bensin med en liter E85. Det blir som att jämföra äpplen och päron eftersom innehållet inte är detsamma.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Jupp.. finns endel om detta om man googlar, är ju den anledningen som gjorde att de stämplades som miljöbilar i början. Nog för att jag tror vi är rökta på denna planet ändå om vi inte slutar producera saker då allt vi gör tär på den....
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  6. #6
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Etanolen är numera svensktillverkad, av vår egen skogsråvara. Betydligt bättre ur ett miljöhänseende än den sockerrörsetanol från Brasilien som vi tidigare körde på.

    1 användare gillar detta inlägg


    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    En annan aspekt är att koldioxiden som skapas vid förbränning av etanol i grunden kommer från växter som sugit upp koldioxiden från atmosfären, d.v.s. man tillför ingen "ny" koldioxid till atmosfären. Koldioxiden som kommer från bensin är visserligen kemiskt identisk, men mam suger upp den från marken och sprutar ut den i atmosfären vilket innebär ett nytillskott av koldioxid (=starkare växthuseffekt).

    Dessutom är etanoo ett kemiskt renare bränsle som genererar mindre partiklar, kväveoxider och kolmonoxider än bensin vid förbränning.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fast etanol släpper faktiskt ut mycket mer koldioxid än bensin. Bensin har en massa läskiga biprodukter vid förbränningen, men teoretiskt skall det ju också bli CO2 av bensinförbränning.
    Skillnaden är ju att E85 är "förnybart", dvs den CO2 man släpper ut binds åter i växter som man sen kan elda upp igen som E85. Alltså ett kretslopp i nutid. Bensin kommer från "döda dinosaurier" och har inte varit med i kretsloppet på miljoner år och blir därför ett tillskott till mängden CO2.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    Jag gillar ju karaktären i att köra E85.
    Lite piggare, men dyrare i längden, dock inte mycket.

    Detta står på tekniknikens värld när man pratar om 1.8t biopower

    Bränsleförbrukning/miljö* (gäller vid bensinkörning)
    Stad 1,05, landsväg 0,60, blandad körning 0,77 l/mil. CO2 183 g/km (E85 uppskattad siffra 50 g/km).

    *Enligt tillverkaren.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Ja att etanol idag är bättre för miljön än bensin råder det nog ganska bred konsensus kring. Men kör gärna en tank bensin var 1000e mil eller en gång per år för motorn (tror det är vad saab rekommenderar).

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas Visa inlägg
    Etanolen är numera svensktillverkad, av vår egen skogsråvara. Betydligt bättre ur ett miljöhänseende än den sockerrörsetanol från Brasilien som vi tidigare körde på.
    Okej, det visste jag inte. Trodde fortfarande att vår etanol i Sverige importerades från Brasilien.
    Tack så mycket för alla svaren!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Ja att etanol idag är bättre för miljön än bensin råder det nog ganska bred konsensus kring. Men kör gärna en tank bensin var 1000e mil eller en gång per år för motorn (tror det är vad saab rekommenderar).
    Läste här på forumet för ett tag sedan tror jag, att man skulle köra 5 tankar etanol och 1 tank bensin, enligt saabs rekommendationer.
    Någon som vet vad som gäller?

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det beror på att man bara räknar CO2-utsläpp från bensinen och den är bara 15% av det man eldar upp. Hade bilen dragit lika mycket E85 som BF95 hade det varit 27g, men nu är det dubbelt så mycket, vilket då innebär att de räknar med en blandad förbrukning av E85 på ungefär 1,5l/mil. Per eldat kilo etanol får man 2,1kg CO2. 1,5 liter E85 är ganska exakt 1kg etanol så då får man 210g/km från etanolen och 50 från bensinen. Alltså 260g/km totalt.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast etanol släpper faktiskt ut mycket mer koldioxid än bensin. Bensin har en massa läskiga biprodukter vid förbränningen, men teoretiskt skall det ju också bli CO2 av bensinförbränning.
    Skillnaden är ju att E85 är "förnybart", dvs den CO2 man släpper ut binds åter i växter som man sen kan elda upp igen som E85. Alltså ett kretslopp i nutid. Bensin kommer från "döda dinosaurier" och har inte varit med i kretsloppet på miljoner år och blir därför ett tillskott till mängden CO2.
    Det är värt att stanna upp och tänka en stund på detta om man är miljöintresserad.

    Allt bränsle man förbränner ger ett tillskott till mängden CO2.

    Det som avgör att etanol klassas som förnybart, men inte bensin, är att växterna vi omvandlar till bränsle är olika gamla. Träden vi producerar etanol av har inte passerat "bäst före datum". Naturligtvis känner inte dagens växter skillnad utan suger i sig CO2 från bensin och diesel lika glatt som etanol-CO2.

    Så är man miljövän får man välja om det är bättre med lite gammal CO2 från bensin eller mycket färsk CO2 från etanol.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    93
    Har du inga problem med att det blir lite dyrare, kör på E85. Antar att du köper ekologisk mat av samma anledning. Beroende på vem man frågar ska man tanka bensin ibland, vissa klarar sig dock utan.

    Själv har jag kört E85 i snart 3 år/5000 mil, varav 5 tankar har varit bensin.

    Vilka 9-3 var det som hade mer problematiska spridare för etanol?
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    E85 brukar ju kunna vara ganska så väl konstnadseffektivt under somrarna när bensinpriset höjs.
    Som det är nu kostar bensin ca 30*% mer så det går +-0 om man kör lugnt och inte mycket stadstrafik.

    Det mest effektiva sättet, med minimala förluster att framställa Etanol på är från sockerrör. Som i Brasilien. Transporten hit är inte vara ett jättestort tillskott.
    Men myterna om Etanol som fordonsbränsle är många.
    https://www.svd.se/okad-klimatnytta-...sivt/om/debatt


    Jordens resurser för att tillverka fordonsbränslen är begränsade, kanske kan man ersätta 10% som mest med biobränslen.
    Frågan är dock om det är bäst att elda upp etanolen i fordon i de kallare länderna.
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2017-05-09 klockan 21:44.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    http://www.stockholm.se/tanka

    Här finns lite intressant läsning...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jespersundqvist Visa inlägg
    Hej!
    Som rubriken lyder undrar jag om det är bättre för miljön, att köra på etanol även fast det ger en högre förbrukning?
    När man googlar går åsikterna isär. . .
    Bryr mig inte om min egen ekonomi, vill dock göra det jag kan i dagsläget för miljön.

    Bilen i fråga är en Saab 9-3 2,0t Biopower 2008 Sportcombi!
    /Jesper
    Tänk på att om du kör på etanol släpper du ut mer CO2 än om du kör på bensin.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ja, mer CO2, men som tidigare sagt, CO2 som nyss var bundet i växter och som skall kunna bindas av växter igen. Problemet med fossila bränslen är att det är CO2 som man hoppats hade varit borta från kretsloppet.

  20. #20
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    En fördel med etanol är ju att det blir mindre mängd sotpartiklar. Har kört E85 mestadels med "nya" maskin i drygt 8000 mil (2012-2017) och när jag byter stift kan jag läsa serienummer / artikelnummer mm på toppen av kolven utan problem. Det är renare förbränning helt klart. Sen är det ju kul med E85 det är ju det som betyder mest i mitt fall inte förbrukning.


    //B
    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 14:50
  2. Förbrukning Etanol 9-3 SC08
    Av sandberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 14:14
  3. Samtliga orsaker till högre förbrukning i ett visst exemplar
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •