Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Effektförlust och onormalt hög förbrukning OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Effektförlust och onormalt hög förbrukning OG9-5 B2x5

    Tjena!

    Har problem med min 9-5 igen, denna gång är det utöver effektbortfall onormalt hög förbrukning. Det är då en Aero 2006, 260hk.

    Vanligtvis brukar den ligga mellan 0.90-0.95 blandad körning om man är lätt på foten, samt runt 0.74-0.75 långkörning med samma körstil.

    Men nu är den jättesvår att få under 1.2 liter milen även vid långkörning och extremt lätt gasfot. Förbrukningen började helt utan förvarning att stiga i lördags när jag körde långkörning, i söndags tankade jag och nollade som vanligt allting i färddatorn och när den räknar ut medelvärdet på förbrukningen brukar man ju kunna se att den går ner till typ 0.6 vid motorbromsning i backe etc. men som lägst gick den ner till 1.16.

    Problemet med effektbortfall finns fortfarande kvar, det händer nån gång ibland att man får en jäkla skjuts men oftast så vill den inte vara med riktigt alls och känns som man knappt har något laddtryck överhuvudtaget.
    Har en OG 9-3 Aero också och den känns som att den har minst dubbla effekten mot 9-5an.

    Saker som är bytt är: Alla vakuumslangar till silikon, bytt alla backventiler, luftmassemätare, lossat DPn för att se om katten är tät, kollat turbon efter glapp, gjort komptest som var klockrent. Den är även relativt nyservad med olja och alla filter. Inga felkoder.

    Problemet kvarstår vare sig jag kör med originalbox eller steg 1 boxen från speedparts.

    Tacksam för ideer.
    Senast redigerat av Odmark91 den 2017-09-10 klockan 20:10.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Får du check engine och några felkoder?
    Luftläckage någonstans? Tex IC brukar kunna skjuta gavlarna när de är trimmade.
    Luftmassemätare?
    Släpp och dra åt skruven som sitter på termostathuset och som jordar T7-boxen - hjälpte för mig när jag hade noll laddtryck i en og 9-5.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Får du check engine och några felkoder?
    Luftläckage någonstans? Tex IC brukar kunna skjuta gavlarna när de är trimmade.
    Luftmassemätare?
    Släpp och dra åt skruven som sitter på termostathuset och som jordar T7-boxen - hjälpte för mig när jag hade noll laddtryck i en og 9-5.
    /Johan
    Hej och tack för svar! Intercoolern har jag inte kollat, ser man tydigt om gavlarna släppt? Luftmassemätaren är bytt som jag skrev, glömde skriva att alla jordpunkter är kollade och slipade.

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har fått uppfattningen att original 9-5 IC är en rätt så stabil pjäs, min har orkat med en maxad 15t#5 i ett par år (cirka 1,55Bar max ladd), har du bytt MV?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Läckande bromsservo? Lossa slangen lite från servot med motorn avstängd, pyser det så kan servot hålla vacuum och är ok. Annars byt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Läckande bromsservo? Lossa slangen lite från servot med motorn avstängd, pyser det så kan servot hålla vacuum och är ok. Annars byt.
    Inte omöjligt men då borde det ge andra symptom primärt, övertrycket tätar ju den eventuella läckan, så tomgången borde vara icke befintlig eller åtminstone riktigt usel om vakuumläckaget är så stort. MY2002-2003 lider ju av kassa bromsservon (har nyligen bytt på min) men detta skall ju vara åtgärdat så bilen i fråga borde inte ha detta problem, men det är inte omöjligt som sagt.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Känns som man borde kolla bränsletrycket också. Och allra helst felsöka med Tech2.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    om bränsletrycket är felaktigt borde väl färddatorn visa mindre än verklig förbrukning ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Hej igen! Bromsservot har jag kollat och det är också ok.

    Har haft den uppkopplad mot Tech 2 förut, men hittade som inget som var fel. Dock var det innan felet med bränsleförbrukningen kom så kanske behöver göra det igen.

    Kanske ska prova att byta bränslefilter, det är nog inte gjort på ett tag. Skaffade verktyget som krävdes men sen blev det som bortglömt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    om bränsletrycket är felaktigt borde väl färddatorn visa mindre än verklig förbrukning ?
    Men ja det borde väl bli så? Om inte bränsletrycket är för högt, men det ska ju inte vara möjligt eller?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Har bränsle förbrukning kontrollerats manuellt också? Svara tänka fullt, kör 10 mil och tanka igen. BTR som felar och levererar för mycket kan vara kandidat också...
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Har bränsle förbrukning kontrollerats manuellt också? Svara tänka fullt, kör 10 mil och tanka igen. BTR som felar och levererar för mycket kan vara kandidat också...

    Nej det har jag faktiskt inte, bara noterat att tankmätare sjunker oroväckande fort också. Men ska göra ett riktigt test.

  13. #13
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437
    Kanske stopp (eller dåligt flöde) genom katalysatorn?
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Spjällhus. Rengöring och byta packning? Många som fått betydligt sämre förbrukning när det jävlas, och effektbortfall. Hur som helst väldigt enkelt och billigt att rengöra och ev byta packningen och det skadar ju så att säga inte.

    Edit: hatar att vara uppenbar. Men tändstiften, hur mår dessa?
    Senast redigerat av AX3L den 2017-05-11 klockan 15:07.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Hej igen! Har inte hunnit göra nåt riktigt test då bilen fått stå ett tag av diverse orsaker.

    Iallfall, katalysatorn har jag provat genom att lossa downpipen och köra och det blev ingen skillnad. Tändstiften är bytta för inte alls länge sedan.

    Det med spjällhuset lät intressant, ska nog ta och kika på det. Ingenting jag har rört hittills iallfall.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Är det inget markant som hänt vid en viss tid kan man ju gissa att smuts och avlagringar som ackumulerats är boven. Som sagt är en flaska redline också en bra idé, utöver spjällhuset. Googla för övrigt saab throttle body clean eller dylikt för inspiration och how to!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Är det denna "packning" jag ska ha? https://www.maptunparts.se/motordela...b-9-3-9-5.html

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Är det denna "packning" jag ska ha? https://www.maptunparts.se/motordela...b-9-3-9-5.html
    Oklart, men förmodligen inte om man ser till modell och år. Iaf på min 9-3a från 2009 är det en papperspackning. Fråga din ÅF eller ring maptun, på 9-3an fanns den inte i ordinarie sortiment där.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Är det denna "packning" jag ska ha? https://www.maptunparts.se/motordela...b-9-3-9-5.html
    Ja, och köp samtidig o-ringen till tryckröret om du känner att du har råd

    Att felet kom plötsligt låter ju mer som att något gått sönder, stift är ju enkelt att inspektera och kanske provbyta, hjälper det inte stoppar du tillbaka de gamla och lägger de nya på hyllan för de går åt förr eller senare ändå. BTR skulle spöka och är enkel att att provbyta och jag gissar att den du har i OG9-3 kan vara av samma typ/tryck.

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Oklart, men förmodligen inte om man ser till modell och år. Iaf på min 9-3a från 2009 är det en papperspackning. Fråga din ÅF eller ring maptun, på 9-3an fanns den inte i ordinarie sortiment där.
    Jag förstår inte riktigt poängen med att diskutera NG9-3 som inte har någon komponent gemensam utan jag tror det förvirrar mer

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Nu har jag beställt båda packningarna till spjällhuset (Jag hade råd med båda, tro det eller ej ) samt tändstift och bränslefilter!

    Har även jagat rätt på en BTR från en fungerande bil så testar att byta den med!

    Börjar i denna ände och ser hur det går

Liknande ämnen

  1. Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5
    Av Leo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-08-20, 22:55
  2. Effektförlust fwd vs 4wd
    Av Purex i forum Prestandasnack X vs Y
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 17:27
  3. [LÖST] Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5
    Av j_klinga i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 22:42
  4. BF-98 vs BF-95 effektförlust?
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 16:26
  5. Effektförlust?????
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •