Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Effektförlust och onormalt hög förbrukning OG9-5 B2x5

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, och köp samtidig o-ringen till tryckröret om du känner att du har råd

    Att felet kom plötsligt låter ju mer som att något gått sönder, stift är ju enkelt att inspektera och kanske provbyta, hjälper det inte stoppar du tillbaka de gamla och lägger de nya på hyllan för de går åt förr eller senare ändå. BTR skulle spöka och är enkel att att provbyta och jag gissar att den du har i OG9-3 kan vara av samma typ/tryck.



    Jag förstår inte riktigt poängen med att diskutera NG9-3 som inte har någon komponent gemensam utan jag tror det förvirrar mer
    Ja, sant. Konstigt att det står att det bara passar 9-5 upp till 2003 dock? Var det då som den fick drive-by-wire? Min poäng var att det inte är samma på alla Saabar så att säga.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Ja, sant. Konstigt att det står att det bara passar 9-5 upp till 2003 dock? Var det då som den fick drive-by-wire? Min poäng var att det inte är samma på alla Saabar så att säga.
    Vad bra att du sa det, det tänkte jag inte alls på. var en annan oring 04-10. Ringde maptun nu och ändrade ordern, tackar

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Har glömt att skriva här kom jag på! Rengjorde spjällhuset och bytte o-ringar, samt bytte bränslefilter och nu är allt som det ska.
    Förbrukningen normal och känns som 100 nya hästar flyttat in

    Tack för all hjälp!

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Lysande, då kan du sätta topic med prefix [LÖST]
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Gud vad roligt, grattis!

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Ja, men ur askan i elden. Nu äre 9-3ans tur

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    Ja, men ur askan i elden. Nu äre 9-3ans tur
    Samma problematik?

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Samma problematik?
    Nix, kolvringar. Har startat en ny tråd om det

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Väcker denna tråd till liv igen...

    Förbrukningen ligger fortfarande bra men den går fortfarande inte som den ska alltså.
    Ibland får man en strimma hopp då den skjuter på ordentligt men det är en gång av 20.

    Den känns alltså fortfarande mestadels helt orkeslös, som att den ibland har 0 laddtryck. Sen ibland så vaknar den upp och går som tåget men det är inte ofta.
    Verkar i regel vara så att i början när man går den hyfsat, sen när man kört nån mil så är den helt slut. Känns som att köra en gammal merca diesel nästan.
    Sen när man kört typ 6-7 mil så kan den vakna till lite, ofta är det här den går som bäst. För att sen tappa allt igen..

    Ska försöka komma ihåg allt jag bytt och testat nu.

    Bytt: Tändkasett, tändstift, LMM, Dumpventil, alla vakuumslangar, backventiler till alumodell, bränslefilter, oringar i tryckrör och spjällhus.

    Testat: lossa DP för kontroll av katt, rengjort spjällhus, kollat jordpunkterna, extern laddmätare (1 bar), (komptest 14kg på alla 4), kopplat upp den på tech 2, Känt efter glapp i turbon, inget märkbart.
    Kört både med org box och steg 1 box, samma fel.

    Säkert mer men minnet sviker.. Servad var 1000e mil sen ny.

    Börjar bli måttligt less på denna bil nu...

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg

    Den känns alltså fortfarande mestadels helt orkeslös, som att den ibland har 0 laddtryck. Sen ibland så vaknar den upp och går som tåget men det är inte ofta.
    Verkar i regel vara så att i början när man går den hyfsat, sen när man kört nån mil så är den helt slut. Känns som att köra en gammal merca diesel nästan.
    Sen när man kört typ 6-7 mil så kan den vakna till lite, ofta är det här den går som bäst. För att sen tappa allt igen..

    Ska försöka komma ihåg allt jag bytt och testat nu.

    Bytt: Tändkasett, tändstift, LMM, Dumpventil, alla vakuumslangar, backventiler till alumodell, bränslefilter, oringar i tryckrör och spjällhus.

    Testat: lossa DP för kontroll av katt, rengjort spjällhus, kollat jordpunkterna, extern laddmätare (1 bar), (komptest 14kg på alla 4), kopplat upp den på tech 2, Känt efter glapp i turbon, inget märkbart.
    Kört både med org box och steg 1 box, samma fel.
    Kan det vara ventilen till laddtryckstyrningen som inte fungerar? Hur mår wastegaten? Hur ser olika värden ut i openSid?

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Har du även kontrollerat EVAP?
    Ryck R slangen till magnetventilen som ett test

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    Jan Erik: Alltså magnetventilen? Har inte provat att byta den, ska se om jag får tag på nån jag kan låna, både den främre och den vid torpedväggen.
    Wastegaten är kontrollerad och verkat röra sig som den ska.
    När vi körde bilen uppkopplad mot Tech 2 så visade den inga märkliga värden.

    PelleJ: Evap är kontrollerat och backventilerna är utbytta mot aluminiummodell från maptun.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Jag har upplevt liknande problem med orkeslös Aero-06 vid upprepade tillfällen,det hjälpte tillfälligt att rengöra jordningen vid termostathuset men återkom efter några månader.Då satte jag lite alupasta på skruven och kabelskon och sedan dess har det fungerat i över 2 år,kanske värt att testa om inget annat hjälper.

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    du får inte upp något bromslampsfel i sid:en vid start?
    Om du har opensid så kan du också kolla mreq/mair

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Magnetventilen ja, den vid torpeden styr väl återcirkuleringen men där borde du få felkod. Kolla PWM-värdet i openSid också, det borde ligga lågt vid vanlig körning. Om det sticker vid fullgas men du inte får något laddtryck kan det tyda på fel på ventilen eller WG. Kolla rörelsen på WG, eventuellt lossa downpipe så du ser att tallriken är hel och att den faktiskt tätar når ventilen skall vara stängd.

Liknande ämnen

  1. Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5
    Av Leo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-08-20, 22:55
  2. Effektförlust fwd vs 4wd
    Av Purex i forum Prestandasnack X vs Y
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 17:27
  3. [LÖST] Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5
    Av j_klinga i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 22:42
  4. BF-98 vs BF-95 effektförlust?
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 16:26
  5. Effektförlust?????
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •