Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Centrallås ur funktion OG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja

    Centrallås ur funktion OG9-3 -03

    Tjenare. Har en Saab 9-3 og, Och när jag då försöker låsa med fjärren så larmar bilen enbart men ingen av dörrarna låser sig, Kan inte heller låsa bilen med knappen mellan framsätena, Utan kan enbart låsa dörrarna genom att trycka ner "låsplupparna".
    Detta skulle väl inte vara något större problem men eftersom jag inte heller kan få i nyckeln i nyckelhålet i dörren så kan jag ju inte ta mig in i bilen utan o krypa genom bagagen o dra upp låspluppen. Vilken blir störigt i längden.

    Så någon som har en ide vad som kan vara fel? Alla säkringar är som dem ska, Haft ner dörrsidan och allt ser ut som det ska. När man låser och låserupp med fjärren hör man även ljud ifrån dörren där centrallåsmotorn sitter men inget händer. Så jag funderar på om det kan vara så enkelt att motorn har lagt av?

    Och med låscylindern så verkar det som något sitter fast i den, Då jag får knappt får in halva nyckeln innan det tar tvärstopp. Har kört i 5-56 i låset utan större framgång.
    Kollade lite hur man kan ta loss låscylinder och kolla hurvida det sitter något där i eller om det bara kärvat ihop.

    Så någon här som kanske har något tips hur detta ska lösas? Helst skulle jag vilja få båda problemen lösta men bara jag kan låsa bilen och slippa krypa in via bagaget är jag nöjd :P

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    - Och när jag då försöker låsa med fjärren så larmar bilen enbart men ingen av dörrarna låser sig, -
    - När man låser och låserupp med fjärren hör man även ljud ifrån dörren där centrallåsmotorn sitter men inget händer.
    Det er Theft Warning & Integrated Central Electronics (TWICE) som styrer ut sentrallåset både ved bruk av fjernkontrollen og knappen. Så kanskje er en "restart", ved å ta ut sikringen #35 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet en liten stund, et første steg å prøve?

    Så er jeg ikke riktig sikker på om dette gjelder alle - eller bare en bestemt dør?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er Theft Warning & Integrated Central Electronics (TWICE) som styrer ut sentrallåset både ved bruk av fjernkontrollen og knappen. Så kanskje er en "restart", ved å ta ut sikringen #35 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet en liten stund, et første steg å prøve?

    Så er jeg ikke riktig sikker på om dette gjelder alle - eller bare en bestemt dør?
    Hej central låset är stendött. Bilen larmar enbart om jag använder fjärren. Så kan enbart låsa dörrarna manuellt. Knappen i bilen fungerar inte heller.
    Alla säkringar är hela.
    Har dock märkt att om jag trycker på knappen för att öppna bagagen på bilen surrar det under förarstolen men luckan förblir låst.

    Var inne på en verkstad och dem ville ha 2500kr för byte av styrdon vilket jag inte känner för att spendera på en bil som kostade 8000kr.....

    Och nyckel går som sagt inte in i cyllinder, Får in lite mer än hälften verkar som det ärgat rejält i där. Så har matat in lite wd-40 och rört runt. Fungerar det inte får jag montera ner cyllindern verkar det som....
    Senast redigerat av GeneralPucko den 2017-05-15 klockan 15:56.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Har du möjlighet att mäta om det går fram någon ström till låsmotorn när du försöker låsa/låsa upp bilen?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Har du möjlighet att mäta om det går fram någon ström till låsmotorn när du försöker låsa/låsa upp bilen?
    Dem på verkstaden sa att styrdonet gett sig. Men kan självklart mäta. Är det på själva "Låsmotorn" du menar, Som sitter i dörren?

    Mitt främsta mål just nu är att få in nyckeln i låset så jag kan låsa och låsa upp på det sättet. Att låsa upp med fjärren skiter jag i just nu ^^
    Senast redigerat av GeneralPucko den 2017-05-15 klockan 17:16.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Så nu har jag nere dörrsidan, Och har grunnat en bra stund hur jag får loss själva låscylindern enbart för att kolla vad som krånglar i den då nyckeln inte går i mer än till hälften. Jag har fått sagt till mig att det är något "clip" man ska ta bort och sedan äre bara o dra ut den o se glad ut. Men jag sitter här utan en aning vad jag tittar på ungefär. Och har letat som en galning på olika sidor för att hitta en guide hur man gör. Men verkar inte finnas??

Liknande ämnen

  1. Saab 900 -94 centrallås
    Av saab90094 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 01:05
  2. Centrallås ur funktion
    Av janne54 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 18:37
  3. upphörande funktion av larm och centrallås vid dött batteri
    Av benke81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •