Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: LH2.4 men saknar delar av diagnosuttag? (löst)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582

    LH2.4 men saknar delar av diagnosuttag? (löst)

    Skulle kolla en felkod på min 9000 2.0 -93 LTT och skulle då koppla in mig på samma sätt som i min morsas -89a.

    Men lite förvånad blev jag när det inte fanns några kontakter kopplade i plasten!! Den runda kontakten hade stift men inga stift fanns i plastöppningarna. Öppnade akvarielocket och tittade men där fanns helt enkelt inget under (förutom till den runda kontakten)

    Någon som har en förklaring och dessutom kan tala om hur man gör för att aktivera utläsning av koder när stiftet man skall jorda med inte finns....
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 107
    Medlem#
    6234

    Re: LH2.4 men saknar delar av diagnosuttag??

    kolla under passagerarstolen ifram, där sitter det diagnoskontakter till hela bilen.

    Men till dom så är det ISAT eller Teck2 som gäller.. Vet ej om det finns något annat instrument till dom kontakterna..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Enligt denna länk (under "ECU Testing") så är teststiftet = ECU pin 16. Frågan är om detta stämmer med den variant av LH som jag har (fortfarande osäker om jag har 2.4 eller 2.4.2 eller ???)

    http://www.saabnet.com/tsn/faq/lhoverview.html

    Hade jag haft en box i reserv kunde man ju chansat men man vill ju komma hem med bilen oxå....
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Här talas det även om ett LH 2.4.1.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Här talas det även om ett LH 2.4.1.
    Tack men som vanligt är det ett kunskapshål om SAAB 9000 -93 2.0 LTT
    2.3 har -93 gått över till Trionic medans 2.0 ligger kvar på LH. Men av de alternativ som finns så verkar 2.4.2 närmast, dvs samma som 9000 -92 2.3

    Men enligt STCS FAQ motoralternativ så finns denna
    9000 -93 B202R 2.0 16v 204hk LH 2.4 DI/APC Aero italien

    Frågan är då om LTT har motsvarande styrning dvs 2.4 och ej 2.4.2
    Jag har hört lite olika bud om saken.


    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    kolla under passagerarstolen ifram, där sitter det diagnoskontakter till hela bilen.

    Men till dom så är det ISAT eller Teck2 som gäller.. Vet ej om det finns något annat instrument till dom kontakterna..
    Jo där sitter en grön och en svart kontakt under en mattflik (riktning framåt). Men några sådana instrument har man ju inte....
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Citat Ursprungligen postat av Bus
    Enligt denna länk (under "ECU Testing") så är teststiftet = ECU pin 16. Frågan är om detta stämmer med den variant av LH som jag har (fortfarande osäker om jag har 2.4 eller 2.4.2 eller ???)

    http://www.saabnet.com/tsn/faq/lhoverview.html

    Hade jag haft en box i reserv kunde man ju chansat men man vill ju komma hem med bilen oxå....
    Vid en noggrannare läsning så är pinne 16 "Diagnostics lead" på
    - 2.4
    - 2.4.1
    - 2.4.2

    Så om jag inte hittar nåt annat sätt får jag väl tappa av kabeln från pinne 16 och göra ett eget diagnostikuttag.

    Men det är ju förstås en annan typ av display på min SAAB. Ingen CE lampa utan en kombipanel. Frågan är om "Check Engine" texten blinkar på samma sätt som lampan gör. Man kan ju hoppas eftersom jag fattat det som att nyare 9000 (94+) gör på det sättet.
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Bingo!
    En pinne i testuttaget under passagerarstolen motsvarar pinne 16 på ECU och där gick det att starta felkodsavläsning (återkommer med bild till FAQ när jag har nånstans stabilt att ladda upp bild till)
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

Liknande ämnen

  1. Avgöra typ av diagnosuttag
    Av Dodgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 14:33
  2. Diagnosuttag 9000
    Av Anders1975 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 19:45
  3. Diagnosuttag
    Av sodastream365 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 17:04
  4. Diagnosuttag 9-3 M04
    Av Eduard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •