Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 81

Ämne: Jamen var det inte det vi redan visste??

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det behöver inte alls vara dyrare, du måste ju se totalkostnaden, bilen med fwd kan ju exempelvis behöva byta sin växellådsolja med tätare intervall, och plötsligt blev servicen på den dyrare ändå, trots att den saknar bakaxel.

    och att det är fler rörliga delar är väl knappast relevant om dom inte brukar gå sönder, det är inte flera servicedelar normalt sett, utom oljan i bakaxeln och möjligen fördelningslådan (som mycket väl kan delas med växellådan)

    Sen kanske du är medveten om att folk som kör bakhjulsdrivet ofta använder liknande argument för att framhjulsdrivet är dåligt, exempelvis att kopplingsbyte är mycket dyrare på en FWD-bil (vilket inte heller behöver vara sant dock.)


    Det är bara löjligt att komma med hittepåargument och sen vägra diskutera. I just saabfallet skulle jag tveka att köpa en 4wd-bil av olika skäl, men det betyder inte att fyrhjulsdrift i största allmänhet är avskräckande.
    Vem försöker du lura? Det är ingen som köper dina påståenden att mer prylar ger mindre problem.

    Argumentet att bakhjulsdrift kan ge lägre servicekostnader än framhjulsdrift är plausibelt, men dess egenskaper är sådana att jag inte ser bakhjulsdrift som ett alternativ. Vad jag inte ser är vad det har med saken att göra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är bara löjligt att komma med hittepåargument och sen vägra diskutera. I just saabfallet skulle jag tveka att köpa en 4wd-bil av olika skäl, men det betyder inte att fyrhjulsdrift i största allmänhet är avskräckande.
    Det är inga hittepåargument, det är allmänt vedertaget bland dom flesta som kan någonting överhuvudtaget om bilar att fyrhjulsdrift givetvis är dyrare. Det säger liksom sig själv om man tänker till lite.

    Jag har aldrig påstått att fyrhjulsdrift i största allmänhet är avskräckande, det är en tolkning du gjort helt själv så den får du stå för. Jag har själv haft bilar med fyrhjulsdrift och skulle gärna ha det igen så jag är ingen motståndare av fyrhjulsdrift på något sätt, men det betyder inte att jag blundar för dess nackdelar.
    Man kan faktiskt erkänna att någonting har nackdelar utan att det betyder att man är motståndare till det. Jag till exempel erkänner villigt att Saab har ett flertal idiotiska lösningar och svaga punkter, men ändå äger jag 4 stycken.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #43
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Folksams resultat stämmer bra med den erfarenhet jag har av 4wd & fwd.

    På hala vintervägar måste man vara mycket mer uppmärksam med 4wd annars missar man lätt ishalka som man aldrig skulle missat i en fwd.

    Jag kör också några gånger per år upp/ner på ett högt berg med hårnålskurvor och 1-3dm snö på vägen. Då måste man ha en fyrkrafsare.

    Dessutom äger jag fler fwd Saabar än vad som är normalt

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Jag började köra fyrhjulsdrivet 1983 (samma år jag tog körkort) med en Audi urquattro. Det gick definitivt att köra fortare på vintern med drivning på alla fyra, rejält mycket fortare. Som alltid handlar det om omdöme och förmåga. Man måste programmera om hjärnan för vad man hanterar, oavsett vad det gäller för tekniska prylar. Aldrig varit orsak till en olycka och bara varit inblandad i två på alla år.
    Du är ju ett praktexempel på varför personer med fyrhjulsdrift är mer benägna att åka av vägen eller inte kunna bromsa i tid. Att det går snabbare att köra på vintern på grund av bättre grepp när du startar/kör iväg med fyrhjulsdrift tror jag det är få som säger emot, men det ger ju den falska tryggheten av att du faktiskt har grepp. Att du dessutom på grund av det kör snabbare gör ju att din bromssträcka är betydligt längre vilket i sin tur också kan leda till olyckor.

    1 användare gillar detta inlägg

    rcy

    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #45
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    På samma sätt som 4wd fördyrar en bil gäller det mycket annat som maskerar halt underlag. ABS , TCS, mm.
    Ok om man får en fördel. Kass annars.

    Så Folksam har en poäng!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #46
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Folksam brukar ha bra koll på olyckor och statistik, så också denna gång ser det som.

    Nåväl. Förutom att en AWD är bränsletörstigare än en FWD, bland annat på grund av de runt 200kg extra de väger, får de även mätbar längre bromssträcka? Tar man en modern bil som en Volvo V90 så ser man snabbt på databladen att oavsett växellåda så är en AWD tyngre och törstigare än en FWD, men hur är det med bromssträckan?

    Kan fyrhjulsdriftens extra viktpåslag på en bil vara en betydande faktor när det gäller stoppsträcka på snö och is?

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #47
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Folksam brukar ha bra koll på olyckor och statistik, så också denna gång ser det som.

    Nåväl. Förutom att en AWD är bränsletörstigare än en FWD, bland annat på grund av de runt 200kg extra de väger, får de även mätbar längre bromssträcka? Tar man en modern bil som en Volvo V90 så ser man snabbt på databladen att oavsett växellåda så är en AWD tyngre och törstigare än en FWD, men hur är det med bromssträckan?

    Kan fyrhjulsdriftens extra viktpåslag på en bil vara en betydande faktor när det gäller stoppsträcka på snö och is?

    Visst kan det påverka, men om det är en betydande faktor låter jag vara osagt. Jag tror det faktum att bilen ger bra grepp vid acceleration och därmed invaggar föraren i en falsk trygghetskänsla påverkar mer, man tänker helt enkelt inte på hur halt det är förrän man försöker bromsa och då hjälper fyrhjulsdriften inte ett dugg.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Det börjar bli flashback-varning på den här tråden när snillen spekulerar i saker de egentligen inte har en susning om.

    En liten repetition från skolans fysiklektioner: Ett objekts friktion (bilens väggrepp) på ett glatt underlag (den isiga vägen) är proportionell mot objektets vikt (tyngre bil=bättre fäste). Men objektets rörelseenergi är också proportionell mot vikten och därför behövs mer bromsenergi för att få stopp på ett tyngre objekt. M.a.o. så tas en tyngre bils bättre fäste ut av att mer energi behövs för att få stopp på det, och bromssträckan blir densamma.

    Och tänk efter: Inte skiljer bromssträckan för en 3-tons-SUV och en 900kg-minibil åt på halt underlag?
    Senast redigerat av jellybear den 2017-05-10 klockan 10:09.

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det kan det mycket väl göra. Ditt resonemang förutsätter ju att allt annat är lika. Jag menar att däcken och den yta med vilka de anligger mot underlaget har en klar inverkan på bromssträckans längd.

  10. #50
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det börjar bli flashback-varning på den här tråden när snillen spekulerar i saker de egentligen inte har en susning om.

    En liten repetition från skolans fysiklektioner: Ett objekts friktion (bilens väggrepp) på ett glatt underlag (den isiga vägen) är proportionell mot objektets vikt (tyngre bil=bättre fäste). Men objektets rörelseenergi är också proportionell mot vikten och därför behövs mer bromsenergi för att få stopp på ett tyngre objekt. M.a.o. så tas en tyngre bils bättre fäste ut av att mer energi behövs för att få stopp på det, och bromssträckan blir densamma.

    Och tänk efter: Inte skiljer bromssträckan för en 3-tons-SUV och en 900kg-minibil åt på halt underlag?
    Riktigt så enkelt är det inte. Förhållandet mellan vikt och fäste är inte linjärt, framförallt inte när man pratar om att stanna på ett halt underlag där bristen på friktion, inte vikt, är den enskilt största faktorn som påverkar stoppsträckan. Så jag tror inte man kan påstå att faktorerna tar ut varandra och att stoppsträckan blir densamma.
    Det vore intressant att se en jämförelse mellan två identiska bilar med likadana däck, där den enda skillnaden är att den ena bilen är 200 kg tyngre. Jag är rätt säker på att den tyngre bilen skulle behöva en längre stoppsträcka än den lättare bilen.

    Det du säger är i princip att en bil med enbart förare skulle ha exakt samma stoppsträcka som om samma bil hade 4 passagerare och full packning. Det finner jag faktiskt väldigt svårt att tro.
    Nån som känner sig manad att prova? Ut och gör en pallnit någonstans på halt underlag och mät stoppsträckan. Kasta in 200kg packning i bilen och gör samma pallnit igen. Jämför stoppsträckorna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #51
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Plottar man en kurva med normalkraft på X-axeln och friktion på Y-axeln så stiger kurvan brant från origo för att sedan plattas ut när normalkraften ökar. Med andra ord, en tung bil har sämre fäste i förhållande till sin vikt jämfört med en lätt bil.

    Grundskolans fysiklektioner räcker inte riktigt till för där antar man att friktionen är linjärt beroende av normalkraften, men ett bildäck har betydligt mer komplicerade egenskaper än så.
    Senast redigerat av Brisse den 2017-05-10 klockan 11:34.

  12. #52
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Nu har jag körd 2 dagar med golf R'n som fwd, ja och eran saab folk som menar fwd är bätre än fwd får bare tro det..

    Glad och kopla i haldex'n igen och slippa torque steer, hjulspinn och bare massa effekt förlorad..
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Okej, du förlorar alltså effekt på att koppla ur Haldexen? Jamen, du kanske skulle slå dig ihop med han i tråden om E85 som menar att man skall sätta en generator i hjulen på elbilar så behöver man inte så stort batteri...

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #54
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Nu har jag körd 2 dagar med golf R'n som fwd, ja och eran saab folk som menar fwd är bätre än fwd får bare tro det..

    Glad och kopla i haldex'n igen och slippa torque steer, hjulspinn och bare massa effekt förlorad..
    Klart man har kolla på hur man kör på is och snö i Kiruna. Ni har ju snö året om. (nästan i alla fall) Ger ju lite bättre chanser till övning än i sydsverige där vi bara har nån brun saltsörja 4wd galningar kör i som om det vore barmark innan de ligger i diket. Puh. Det största problemet i sydsverige är att man saltar för att snön inte skall märkas. Funkar när det är 2-3cm snö på vägen. Kommer det 1dm eller mer funkar det inte och det blir kaos med alla som inte lärt sig att köra i snö. Det är inte fwd eller 4wd som är grejen. Kan man inte köra bil ordentligt blir det farligare, så klart.

    Fö. trevligt att du inte övergivit oss helt
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #55
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Förlorar effekt med och spinna, någon tycker jo det är riktig coolt men, det tycker inte jag..

    Min Golf R gör 0-100 på rätt över 4sek org, klarar det knappast på under 6sek som framhjulsdriven, men framhjulsdrift va ju bäst elr hur bollman?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Klart man har kolla på hur man kör på is och snö i Kiruna. Ni har ju snö året om. (nästan i alla fall) Ger ju lite bättre chanser till övning än i sydsverige där vi bara har nån brun saltsörja 4wd galningar kör i som om det vore barmark innan de ligger i diket. Puh. Det största problemet i sydsverige är att man saltar för att snön inte skall märkas. Funkar när det är 2-3cm snö på vägen. Kommer det 1dm eller mer funkar det inte och det blir kaos med alla som inte lärt sig att köra i snö. Det är inte fwd eller 4wd som är grejen. Kan man inte köra bil ordentligt blir det farligare, så klart.

    Fö. trevligt att du inte övergivit oss helt
    Näe har inga imot saab självklart, men måste få säga mine meninger ang 4wd vs fwd
    Nä lämnar nog aldrig forumet, kommer nog någon 'ny' rostig saab en gang i tiden för skojen och entusiastens skuld, men när det inte finns någon nyare eller ny saab med fornuftig, holdbar och riktig 4wd så får man gå andra väger
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  16. #56
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Förlorar effekt med och spinna, någon tycker jo det är riktig coolt men, det tycker inte jag..

    Min Golf R gör 0-100 på rätt över 4sek org, klarar det knappast på under 6sek som framhjulsdriven, men framhjulsdrift va ju bäst elr hur bollman?

    - - - Uppdaterad - - -



    Näe har inga imot saab självklart, men måste få säga mine meninger ang 4wd vs fwd
    Nä lämnar nog aldrig forumet, kommer nog någon 'ny' rostig saab en gang i tiden för skojen och entusiastens skuld, men när det inte finns någon nyare eller ny saab med fornuftig, holdbar och riktig 4wd så får man gå andra väger
    Absolut. Klart intressant med olika jämförelser mellan Saabar och annat smått och gott!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #57
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Förlorar effekt med och spinna, någon tycker jo det är riktig coolt men, det tycker inte jag..

    Min Golf R gör 0-100 på rätt över 4sek org, klarar det knappast på under 6sek som framhjulsdriven, men framhjulsdrift va ju bäst elr hur bollman?
    Försöker man ta sig 0-100 så fort som möjligt så har fyrhjulsdrift givetvis fördelar, men det var inte det diskussionen handlade om.
    Som jag sa tidigare, man måste definiera vad man menar med "bäst" annars blir en sån här diskussion bara sandlåda, precis som vi ser nu.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #58
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Da va min Golf R fått et steg 1, 360hk-490nm.

    0-100 på 3.9sek, vilken framhjulsdriven vanlig bil kan klara det? Ingen....
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  19. #59
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Precis som rcy skrev så gäller det att definiera vad man menar med "bäst", annars riskerar det bli sandlåda av alltihop.

    Trimmad fyrkrafsare som gör 0-100 km/h på 3,9s är riktigt snabbt och trevligt, men jämfört med en fabriksoriginal Dodge SRT Demon som gör 0-100 km/h på 2,4s så räcker det inte långt.

    Dock så är troligen Golfen en bil som statistiskt sett har mindre risk, jämfört med Demonen, att bli skrot första månaderna av sitt ägande. Dodgarna går åt i snabb takt då förarna verkar överskatta bilen och sin körförmåga. Vilket för oss tillbaka till en undersökning Folksam gjort som visar att de som kör framhjulsdrivet på vintern löper mindre risk att råka ut för en olycka jämfört med de som kör fyrhjulsdrivet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det roliga i det här verkar vara precis det problem som Folksam uppmärksammat. Förare av bilar med 4wd har en övertro på sina bilar som inte matchar de faktiska förhållandena.

    Varför inte göra en jämförelse med hur fort din hitlerkälke gör 0-100 på blankis i jämförelse mot, låt säga en SAAB 9-3 1.8i? Jag gissar att du kommer vinna med 30 sekunder eller nått, helt absurt mycket snabbare troligen.
    Det intressanta blir sen att testa 100-0 på samma blankis.
    Skulle inte förvåna mig ett dugg om SAABen stannar snabbare än ditt monster.

    Det har ju visat sig genom åren att fysikens lagar är rätt svåra att komma runt, men det går ju att dölja dess effekter till en viss gräns, och det är precis det som händer i en 4wd-bil.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Batteribyte redan!!!!!?????
    Av Bengt.Arvidsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 23:29
  2. Saab finns inte mer. Börjar inläggen att bli färre redan?
    Av H-M i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 15:25
  3. Redan fel på grafiken???
    Av Canada2000 i forum Off Topic
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 19:40
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 17:14
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •