Nåja, jag tror kanske inte Aftonbladet ljuger om något sånt här, men för säkerhets skull är här källan:
http://media.folksam.se/sv/2017/05/0...nskadeolyckor/
Folksam brukar ju hyllas av SAAB-ägare då deras statistik visat på SAABs förträffliga krockskydd, så de borde väl ändå vara trovärdiga.
Inte ett dugg förvånad. Många som kör 4-hjulsdrift verkar tro att de är totalt odödliga tack vare 4-hjulsdrift.
Senast redigerat av aik den 2017-05-06 klockan 07:23.
9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04
Samma modeller med och utan fyrhjulsdrift har jämförts. Samtliga bilar hade antisladd som standard eller tillval. Några exempel på de vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet:
- Audi A4 01-, A6 98-
Sanningen är väl att det är förarnas fel att det händer olyckor men det vågar dom nog inte skriva.
Intressant ändå att även forskarna lyckats räkna ut att bromssträckan är lika lång med en fyrkrafsare
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det var väl inte det de sa? Fyrkrafs döljer de faktiska vägförhållandena vilket gör att förarna överskattar greppet. Såklart är det förarnas fel, men fyrkrafs förmedlar inte rätt info till förarna vilket ger dem sämre möjligheter att anpassa körning efter väglag.
Jag började köra fyrhjulsdrivet 1983 (samma år jag tog körkort) med en Audi urquattro. Det gick definitivt att köra fortare på vintern med drivning på alla fyra, rejält mycket fortare. Som alltid handlar det om omdöme och förmåga. Man måste programmera om hjärnan för vad man hanterar, oavsett vad det gäller för tekniska prylar. Aldrig varit orsak till en olycka och bara varit inblandad i två på alla år.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Jag har tagit upp detta tidigare och påstått att många moderna bilar skapar en falsk säkerhet.
Har man en aggressiv körstil så är det farligt med 4 hjulsdrift, vilket jag själv upplevt.
Eftersom bilen driver på alla fyra så funkar det med lite sämre däck eller ska man bromsa också?
Ju större bil folk har desto sämre kör de oftast.
En vän som ofta åker med mig tycker jag är rolig för så fort jag ser en SUV så pekar jag och säger "-Titta! Där är en till som troligen inte kan köra bil"
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Det ska också påpekas att med framhjulsdrift så kan man i vissa fall gasa sig ur situationen på ett sätt som inte går med drivning på bakhjulen - speciellt på snö kan man uppnå högre sidogrepp på det sättet dels genom att vrida bilen dels genom att optimera kraftvektorerna på hjulen, eller "dra" bilen rätt. Detta gäller i speciellt hög grad bilar utan ESP och lättförutsagt chassi (som V4, 900 och 9000).
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag skulle vilja veta vad bilarna i undersökningen hade för däck.
Min erfarenhet är att folk med 4wd-SUV'ar anser att "jag har 4wd, jag behöver inte dubbdäck", och sen kör dom på samma halvkassa däck året runt, vilket knappast är bra när man ska bromsa.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det här verkar och vära et forsök på och dissa vissa biltilverkare som har haft 4x4 i sina bilar i 'alla' år, typ VAG.
Jag väljer 4x4 alla dagar i veckan mot framhjulsdrift, framhjulsdrift har inga positive sidar som jag ser det.
Kommer ihåg när jag jobbade för ford för många år sedan, dom va ford entusiaster alla i hopen, och dom sa 'ingen behöver 4x4' men när ford kuga och nye modellen av ford mondeo kom tilgänglig med 4x4, da behövde alla 4x4 entligt dom..
2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell
Precis.
Det finns självklart flera faktorer som påverkar, inte mins däck.
Men huvudproblemet (som även näms ovan) är alltid föraren.
Sen är det egentligen samma sak med alla biltyper, MEN av någon konstig anledning känns det som större delen av dem som väljer en SUV någonstans tänker "Jag kör så jävla dåligt så det balanseras nog upp av detta val"
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Lägre olycksrisk är en fördel i mina ögon.
Visst kan man se det som ett försök att dissa VAG som just försöker påskina att 4x4 är säkrare än framhjulsdrift.
Utöver lägre olycksrisk har framhjulsdrift också fördelen med lägre bränsleförbrukning och lägre drifts/reparationskostnader, då det finns färre delar.
Men, visst, behöver man fyrhjulsdrift för framkomlighet eller snabb acceleration, javisst. Men annars finns inget att vinna på fyrhjulsdrift över framhjulsdrift.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Ont förtal...
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Du vet tydligen inte mycket om hur en haldex koppling funkar, det ser jag direkt, och kom inte och krågla med mig at du har skruvat bil sedan för andra verdenskrig osv, har troligen högere utbilding och jobb innan bilbransjen än du har.
Du krämphållar til framhjulsdrift pga saab har minimalt med 4x4, det förstår jag at en dödens entusiast vil göra. Det har jag sett flere saab och ford entusiaster gjort uppover åren.
Varje gång jag dro på min i 9-5 aero och ratten flyger från vänster til höger pga torque steer så tänkta jag 'saknar min gamla audi s4'a'.
Nej 4x4 förar inte automatisk til bätre trafiksäkerhet, men det bidrar, först som sist så är det föraren som avgör det, mången tror at när dom har 4x4 så kan dom köra som dom vil, stämmer inte självklart, men en 4wd audi quattro tex är något någon saab eller vem som helst märken med framhjulsdrift aldri kan gå i kamp mot.
Men om du så menar at framhjulsdrift är bätre än 4x4, kanske jag skulle fundera på och ta bort haldex systemet på min VW Golf R och köra den som framhjulsdriven i stället?
Senast redigerat av c20let2k den 2017-05-07 klockan 16:22.
2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell
Det som visar sig i undersökningen är ju att 4wd inte förmedlar samma information om väglaget som 2wd vilket gör att förare inte får den information de behöver för att framföra sitt fordon på bästa sätt.
Att 4wd är överlägset i många situationer är det nog ingen som misstror, men att det inte förmedlar samma information till föraren som 2wd är ju uppenbart och det kan ju göra att vem som helst gör ett misstag för man har helt enkelt inte den information som man borde ha för att kunna framföra fordonet på ett säkert sätt.