Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp med att tyda felkod och förhållanden när den uppstår B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619

    Hjälp med att tyda felkod och förhållanden när den uppstår B2x5

    Hej! Har en felkod som kommer och går lite när som. När jag släcker den så tar det några dagar, upp till ett par veckor innan den dyker upp igen.

    Har läst ut "frysta ramar" vid tillfället då koden uppstår. Har gjort det vid två skilda tillfällen för att kunna jämföra värdena. Men jag har inte kunskaperna för att komma fram till någon bra slutsats, så jag vore ytterst tacksam om någon tog sig tid att hjälpa till.

    Felkoden är p1312, och den återkommer även med en Ny original tändkassett där stiften byttes samtidigt.
    Sammanfogade dom två utläsningarna för att underlätta en jämförelse.

    Sammanfogade felkoder.jpg
    Saab 9-3 2.0t 150hk 2001

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Felkoder utlästa med vad?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Bilderna är från min ELM327 obd2 läsare med programmet EOBD-facile. Men felkoden är densamma när vi läst av med "riktiga" grejer i programmet Delphi. Samt att motorlampan lyser när felet uppkommer.
    Saab 9-3 2.0t 150hk 2001

  4. #4

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Är det vid uppstart du får koderna så kan du läsa lite här...
    http://forum.saabturboclub.com/showt...tetemperaturen
    Jag har själv har 2 tändkassetter som bara ger felkod vid uppstart och lite då och då.

    Men börja annars med att byta tändstift (NGK BCPR7ES-11), det är en billig "reparation".

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av snaabforce Visa inlägg
    Felkoden är p1312, och den återkommer även med en Ny original tändkassett där stiften byttes samtidigt.
    För att dubbelkolla: Vilken version av tändkassetten stoppade du i (kolla etiketten på den, i det här exemplet är versionen 3.7E)? Och exakt vilken modell av tändstift stoppade du i?

    Just P1312 (=misständningar cylinder 1 och 2) pekar oftast på tändkassetten och kommer gärna i kombination med P1334 (=misständningar cylinder 3 och 4). Misständer gör även en välmående bil då och då, men det är när det blir för tätt mellan misständningarna som felkoderna tänds. M.a.o. kan lampan hålla på och tändas och släckas lite just när man ligger på tröskelgränsen i antalet misständningar. Och när man väl åtgärdat felet med t.ex. en ny tändkassett så tar det en stund för bilen att inse att antalet misständningar minskat - så lampan släcks inte på en gång om man inte nollställer felkoden själv.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Har testat både en begagnad version 3.6 samt en ny original kassett version 3.7, och vid båda tillfällena har jag satt i NGK BCPR7ES-11. Har en uppsättning med BCPR6ES-11 jag tänkte testa om det skulle kunna göra någon skillnad? För enligt Maptun är det dom som gäller på 9-3 00-02.
    Saab 9-3 2.0t 150hk 2001

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av snaabforce Visa inlägg
    Har testat ... en ny original kassett version 3.7, och vid båda tillfällena har jag satt i NGK BCPR7ES-11.
    Då har du ju gjort jobbet ordentligt.

    Några uppföljningspunkter
    - Efter TK- och tändstiftsbytet, släckte du då CE-lampan som sedan tändes igen?
    - Är både program och hårdvara orginal?
    - Igensatta spridare (vanligt efter etanolkonvertering), luftläckage eller dåligt bränsletryck är annars nästa saker på tur att kolla upp.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    - Lampan är inte konstant utan kan försvinna ibland och just vid bytet så var den släckt. Men jag nollade inte felkoderna "manuellt", sedan efter en del körning dök den upp igen, och fortsätter att komma och gå.

    - Vad jag vet ska bilen vara original, däremot laddar den runt 0,7 beroende på vädret på 3,4 och 5an. Låter inte det lite mycket för en 150hk?

    - Bilen är inte konverterad men verkar som att det är dessa saker jag får gå vidare med!

    Tackar för tipsen, återkommer med resultat!
    Saab 9-3 2.0t 150hk 2001

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    10619
    Har rengjort spjällhuset, som förövrigt hade en hel del bränd olja i sig samt bytt övre och undre oring + oringarna till tryckgivaren som var väldigt dåliga. Också rengjort intercooler slangen och tryckröret som var ganska oljiga, måste vara så att ägaren innan inte gjorde rent intercoolern vid turbobytet. Bilen verkar dels gå jämnare, men har inte heller fått tillbaka felkoden. Kan ju vara en tillfällighet då den ibland försvunnit, men det återstår att se.
    Saab 9-3 2.0t 150hk 2001

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig tyda en glassäkring.
    Av Fredda i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 19:18
  2. tyda felkod från opcom???
    Av kruse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 15:04
  3. tyda felkod acc 9-5
    Av skalman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 10:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •