Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: ng9-3 (Aero) färg Glacier Blue

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Men så var det där med beige klädsel... Hmm fanns det variationer att välja på, eller innebar en lackering automatiskt en given interiörfärg? Mest kul att veta om det ens är lönt att drömma.
    Jag tror inte det fanns några sådana restriktioner. Här är några blocketexempel på glacier blue med mörk inredning, dock ingen aero:
    https://www.blocket.se/malmo/Saab_9_....htm?ca=11&w=3
    https://www.blocket.se/sodermanland/....htm?ca=11&w=3
    https://www.blocket.se/goteborg/Saab....htm?ca=11&w=3 (nåja, tvåtons halvskinn)
    https://www.blocket.se/stockholm/Saa....htm?ca=11&w=3
    https://www.blocket.se/sodermanland/....htm?ca=11&w=3

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Nej det är klart, allt är relativt, men jag har då inte snubblat över någon till salu.

    Men så var det där med beige klädsel... Hmm fanns det variationer att välja på, eller innebar en lackering automatiskt en given interiörfärg? Mest kul att veta om det ens är lönt att drömma.
    Skulle det inte vara snyggast med ljus klädsel?

    Nå, jag brukar säga att de som inte gillar ljus inredning har inte haft någon bil med det Bilen känns extremt mycket större inuti med ljus klädsel än med mörk. Nu kunde man inte få det på SAAB, men om man tar någon tysk och väljer helsvart inredning och sen svart tak, ja, då kan man till och med få en S-klass att kännas klaustrofobisk!

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nå, jag brukar säga att de som inte gillar ljus inredning har inte haft någon bil med det
    Estetiskt är jag en sucker för ljus inredning. Handhavandemässigt är jag kluven eftersom ljus inredning kräver mer underhåll för att se anständig ut. Kikar man på mina föräldrars S70 som de köpte ny 1997 med ljust halvskinn så börjar den onekligen se lite småsunkig ut såhär 20 år senare, även om det i grunden är snyggt med den ljusa inredningen tillsammans med de ljusa björk-imitationdetaljerna (exempel från webben)

    Nu byter jag inte bil särskilt ofta (6,5 år sedan sist), men de gånger jag gör det brukar inredningsfärg ändå bli något jag får kompromissa på för att hitta ett exemplar som uppfyller mina icke-förhandlingsbara krav... ;-)
    Senast redigerat av jellybear den 2017-05-04 klockan 09:37.

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ljus inredning är ju ett av mina krav. Min nya 9-5 med cocoa var ju en osedvanlig bonus eftersom det verkligen gör kupén extremt ljus. Dock får nog de ljusa golvmattorna vika för de svarta, åtminstone till vardags

  5. #25
    Tar du inte av dig skorna innan du sätter dig i bilen? Den bilen ska väl inte "brukas" så du kommer ju bara köra en liten runda o sen är du hemma igen där du satte skorna.. Perfekt!

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ljus inredning är ju ett av mina krav. Min nya 9-5 med cocoa var ju en osedvanlig bonus eftersom det verkligen gör kupén extremt ljus. Dock får nog de ljusa golvmattorna vika för de svarta, åtminstone till vardags

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag kan ju säga att det inte går hem hos resten av hushållet... en bil som man inte kör med? Glöm det

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Vi har alla olika perspektiv och smak. Det finns ingen definitiv sanning när det kommer till smak.

    I min värld köps det ofta bilar för det som andra skulle kalla för "struntsummor". Dessa bilar är ofta bedagade och allmänt slitna, aeron jag köpte senast var den skitigaste bil jag någonsin köpt, hittade en kanelbulle under passagerarstolen! Och då är det inte kul med ljusa interiörer, när det redan är för sent så att säga. Dessutom syns veck och skavanker tydligare i ljus klädsel. Men jag respekterar dem som vill ha det andra och tur är det väl att vi är olika?

    En "utmaning" med att kolla bilar på blocket är att hitta just den man söker, att man smalnar av sökkriterier. Åker man till en nybilshall och vecklar ut plånboken kan man få det man vill, men i min värld kan man knappt bestämma karossens färg själv, än mindre interiörfärg!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tja, man kan ju leta bil på annat sätt
    Jag "letar" ju till sambon nu och eftersom jag kan, ähum, hitta bilar på annat sätt så har jag identifierat att det finns en bil som uppfyller kraven till typ 95%, en typ 90% och en 85%. Så, det finns potentiellt 3 bilar att köpa i Sverige, så det gäller ju att scanna av tills någon av dem blir till salu :-/

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    I den jag har är de beige klädsel iaf.

    Jag har också en Glacier Blue ng9-3 Aero som är (vad jag tror) i princip fullutrustad. Glastaklucka, ISM3 etc. Saknar iof bensinvärmare.

    Jag tänkte att jag måste vara en av de få med kombinationen 291+Aero men så är det alltså inte. Sjukt snygg iallafall.

  10. #30
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Ja jag älskar färgen, frun hatar den tanken är att jag ska försöka renovera bilen, den är tyvärr ganska illa åtgången i princip överallt så det kommer bli ett ganska långdraget och kostsamt projekt.
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Vi har alla olika perspektiv och smak. Det finns ingen definitiv sanning när det kommer till smak.

    I min värld köps det ofta bilar för det som andra skulle kalla för "struntsummor". Dessa bilar är ofta bedagade och allmänt slitna, aeron jag köpte senast var den skitigaste bil jag någonsin köpt, hittade en kanelbulle under passagerarstolen! Och då är det inte kul med ljusa interiörer, när det redan är för sent så att säga. Dessutom syns veck och skavanker tydligare i ljus klädsel. Men jag respekterar dem som vill ha det andra och tur är det väl att vi är olika?

    En "utmaning" med att kolla bilar på blocket är att hitta just den man söker, att man smalnar av sökkriterier. Åker man till en nybilshall och vecklar ut plånboken kan man få det man vill, men i min värld kan man knappt bestämma karossens färg själv, än mindre interiörfärg!
    Faktum är att det inte är så illa att köpa "projekt" med ljust skinn. Ofta är de så löjligt skitiga efter år av eftersatt underhåll att man med mycket enkla medel kan få en bil som stiger flera tusen i värde bara genom en riktigt grundlig städning! Dessutom syns ju ofta inte slitaget på skinnet lika tydligt på ljust skinn som på mörkt. En sliten, svart skinnkklädsel ser rätt bedrövlig ut, men en ljus döljer sprickor och slitage rätt bra.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Faktum är att det inte är så illa att köpa "projekt" med ljust skinn. Ofta är de så löjligt skitiga efter år av eftersatt underhåll att man med mycket enkla medel kan få en bil som stiger flera tusen i värde bara genom en riktigt grundlig städning! Dessutom syns ju ofta inte slitaget på skinnet lika tydligt på ljust skinn som på mörkt. En sliten, svart skinnkklädsel ser rätt bedrövlig ut, men en ljus döljer sprickor och slitage rätt bra.
    En sliten svart skinnklädsel blir som ny (nej, ok då, väldigt snygg!) efter behandling med läderfärg och Fiskarsmorning. Brukar inte vara något problem att hitta rätt färg om man säger. Tycker oxo ljust skinn är väldigt snyggt, men det får med tiden en del skavanker som inte går att dölja.

    Min 9000 Aero från 95 med svart pilotinredning, har fått denna behandling då och då. Jag är väldigt nöjd med resultatet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag har en 9-5 aero med den färgkombon, dvs 291 (glacier blue) och beigt skinn, har inte sett någonannan med just det men har sett färgen på några 9-5:or men har förmodligen sett fler 9-3:or i den färgen

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kan det vara så att du har en 2004?
    Tror det är enda årsmodellen den fanns på (inte säker dock)

    Och Välkommen till STCS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Gammal tråd
    Jag har ägt en 9-5 Aero Glacier blue från 2004, var fullsmetad, fast jag eftermonterade originalnavi.
    Hade 2-ton svart/grå skinnklädsel. sätesvärme bak etc, automat, grym bruksbil. Ska köpa en 9-3 SS i samma färg i helgen
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

Liknande ämnen

  1. OG-93 Aero, Cosmic Blue (nu med bilder)
    Av sammy i forum Projekt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 20:07
  2. Glass Grey VS Glacier silver
    Av Rickard i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 19:39
  3. Svar: 279
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 16:45
  4. aero stolarna färg
    Av pocke76 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •