Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Har motorn rasat? 9-3 TiD -07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275

    Har motorn rasat? 9-3 TiD -07

    Jag har haft Abs och antispinnlampor som börjat lysa då och då.
    Verkar inte varit nåt akut dock.
    Men nu började dessa lysa igen och oftare.
    Sen började bilen lukta lameller eller bromsar, jag tog mig hem och inga andra varningslampor lös.

    Kan väl inte säga att nåt direkt lät eller kändes annorlunda.
    Stängde av bilen i går eftermiddag då när jag kom hem och den lät lite konstigt då som att den inte stängdes av direkt liksom.
    Tänkte inte mer på det. Men när jag tänkte starta den idag rasslade det bara när jag försökte starta bilen.

    Vad har hänt, kamrem?
    Vad kommer detta kosta?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Rassel från relä till startmotorn? Dåligt batteri i så fall. ng9-3 är extremt känslig för klent batteri. Det är vanligt med olika larm helt utan annan orsak än att batteriet börja ge upp så börja där.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Ja så kanske det kanske det kan vara, men den borde väl starta i så fall eftersom den snurrar runt ordentligt och batteriet verkar inte vara dåligt just nu i alla fall.
    Och vad var det som luktade i så fall? startmotorn snurrar väl inte när man kör liksom?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nej, det kanske är något annat eller möjligen flera fel. Det var de sporadiska förmodat omotiverade varningarna som fick mig att föreslå batteriet. Det beteendet är väldigt typiskt för ng9-3.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    I teorien kan den det, i tilfelle en feil har oppstått i startmotoren. Der er det et frihjul som kobler ut startmotoren når motorturtallet overstiger startmotorens, og svikter dette mekanisk vil startmotoren henge med svinghjulet uansett. OM dette har skjedd vil det kunne lukte ille av viklingene i startmotoren.

    Så er jeg enig med TCarlsson i at det (også) KAN minne om at batteriet har mistet kapasitet; lysende ABS - och antispinnlamper er et ikke uvanligt symptom når det svekkes.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Ja ok, men det låter ju ganska bra. Inte mororhaveri kanske då?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Ja det verkar vara motorhaveri..
    Så välskött och fin denna bilen var.
    Nu är det nog sista saaben jag ger mig på..
    Allt som jag var lite orolig över har hänt.
    Dieselvärmare stökat och vart dyr.
    AC rasat.
    Och nu rasar opelmotorn antagligen beroende på det klassiska felet med kamremen och vattenpumpen.
    14000 mil typ, långkörd, andra ägaren, välservad och välskött.. En bil skall funka bättre än så här.

    Skall man laga eller skrota det är frågan?
    Vem köper en sån här bil och byter motor?

    Det svider ju, för den lär vara värd 50-60.000:- i alla fall.
    Laga= 20kkr +?
    Ja den står på verkstaden nu, domen kommer väl i veckan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bowman den 2017-05-02 klockan 21:23.

  8. #8
    Motorn i din SAAB är ursprungligen utvecklad av FIAT, ej Opel.

    Har din bil 150 hk-versionen så går det relativt enkelt och billigt att laga genom byte av ventilarmarna (16 st). Är bilen i övrigt välskött finns ingen anledning till motorbyte. Kostnaden för denna åtgärd bör vara ca 10 000 kr inkl moms på en mindre firma inkl delarna och kamremsbyte. Förmodligen köper de beg ventilarmar.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Motorn i din SAAB är ursprungligen utvecklad av FIAT, ej Opel.

    Har din bil 150 hk-versionen så går det relativt enkelt och billigt att laga genom byte av ventilarmarna (16 st). Är bilen i övrigt välskött finns ingen anledning till motorbyte. Kostnaden för denna åtgärd bör vara ca 10 000 kr inkl moms på en mindre firma inkl delarna och kamremsbyte. Förmodligen köper de beg ventilarmar.
    Jasså Fiat alltså. Låter ju ännu värre
    Ja det är 150hk versionen.
    Ja är det så hade det ju vart bra.
    Verkstaden är en mindre verkstad, han trodde det mesta var kasst, och svårt att få det bra igen efter ett sånt haveri. Men jag får se vad dom säger efter att dom rivit ner motorn.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Detta är faktiskt en väldigt fin motor, tänk på att Fiat var de som uppfann common-rail-dieseln, är det något de kan är det diesel! Dessa motorer brukar rulla långt över 40000 mil utan problem och sitter i mängder av bilmodeller.

    Man behöver inte riva ner motorn, det är ju det som är det fina med dessa.
    Även om remmen ger sig (den borde ha varit bytt om bilen gått 14000?) så finns det särskilda brottanvisningar på armarna som gör att de går av istället för att knäckas mot kolvarna.
    Man behöver därför faktiskt inte lyfta toppen nödvändigtvis.
    Har du kollat att verkstaden kan den här motorn?

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Detta är faktiskt en väldigt fin motor, tänk på att Fiat var de som uppfann common-rail-dieseln, är det något de kan är det diesel! Dessa motorer brukar rulla långt över 40000 mil utan problem och sitter i mängder av bilmodeller.

    Man behöver inte riva ner motorn, det är ju det som är det fina med dessa.
    Även om remmen ger sig (den borde ha varit bytt om bilen gått 14000?) så finns det särskilda brottanvisningar på armarna som gör att de går av istället för att knäckas mot kolvarna.
    Man behöver därför faktiskt inte lyfta toppen nödvändigtvis.
    Har du kollat att verkstaden kan den här motorn?
    Ja ok det låter ju bra.
    Ja jag har kollat när det skulle vara bytt, och så långt jag hittade var det 10 år eller 15.000 mil, så jag skulle snart bytt remmen.
    Det verkar varit snurrigt att se när den egentligen skall vara bytt?

    Men kanske skulle gjorts tidigare, men jag frågade min förra verkstad, och han sa nej det behöver inte byta innan anvisningarna som är satta av verkstaden.
    Jaja, nu är det hänt, men kan gräma sig hur mycket som helst.

    Jag skall stämma av med verkstaden om detta igen.
    Dom sa att man måste kolla så inte vevstakar är böjda osv, samt att dom kanske måste riva ner motorn en massa bara för att göra detta.
    och då kanske det är lika bra att byta hela motorn istället sa dom.
    Verkstan är bra så långt jag har använt dom hittills, dvs inga som ser en plånbok att ta av bara, utan bra killar.

    Men menar du att detta är lösbart utan att motorn är helt knas antagligen?

    Men jag skall dubbelkolla igen så dom har koll på motorn verkligen.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    15000 mil är det nog, det har du rätt i, men då var det ju originalremmen och den borde ju inte ha gett upp bara sådär. Och ja, vad jag förstått är det inte nödvändigt att montera ner hela motorn, den är konstruerad för att inte knäcka sig själv om remmen går. En tillverkare som tänkt till!

  13. #13
    Faktum är att precis som Bollman skriver så var 1.9 TiD 16V-motorn en av världens bästa i sin storlek. Konstruktionen (speciellt 150 hk-versionen) var mycket bra och gav lång hållbarhet (förutsatt kamremsbyte) och ypperlig effektivitet. Motorn (något modifierad) finns ännu i produktion.

    Denna ÅF samt kit rekommenderas: http://www.neobrothers.co.uk/coolant...sel-5220-p.asp

    Om verkstaden envisas med ytterligare åtgärder är min rekommendation att du bogserar bilen till en annan verkstad.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    15000 mil är det nog, det har du rätt i, men då var det ju originalremmen och den borde ju inte ha gett upp bara sådär. Och ja, vad jag förstått är det inte nödvändigt att montera ner hela motorn, den är konstruerad för att inte knäcka sig själv om remmen går. En tillverkare som tänkt till!
    Ja ok, jag får se vad budet blir från verkstan.
    Han var inte helt hundra än på vad felet var.

    Med tanke på att jag kunde köra hem och ställa bilen, men när jag skulle starta så rasslade motorn så låter det inte helt klart än vad det var.
    Hade remmen gått av så borde väl bilen stannat och varnat eller nåt i alla fall?
    Den kändes helt som vanlig förutom att den luktade bränt som jag skrev inledningsvis.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Faktum är att precis som Bollman skriver så var 1.9 TiD 16V-motorn en av världens bästa i sin storlek. Konstruktionen (speciellt 150 hk-versionen) var mycket bra och gav lång hållbarhet (förutsatt kamremsbyte) och ypperlig effektivitet. Motorn (något modifierad) finns ännu i produktion.

    Denna ÅF samt kit rekommenderas: http://www.neobrothers.co.uk/coolant...sel-5220-p.asp

    Om verkstaden envisas med ytterligare åtgärder är min rekommendation att du bogserar bilen till en annan verkstad.
    Det låter ju bra.
    Således borde mest troligt gå att lösa alltså.
    Det är ju bara det att bra verkstäder man kan lite på inte växer på träd

    Jag återkopplar i tråden vad som sker.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    15000 mil är det nog, det har du rätt i, men då var det ju originalremmen och den borde ju inte ha gett upp bara sådär. Och ja, vad jag förstått är det inte nödvändigt att montera ner hela motorn, den är konstruerad för att inte knäcka sig själv om remmen går. En tillverkare som tänkt till!
    jäklar vad smart! Italienarna är inte så tokiga ibland...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    De var väl tvungna. Man kan ju tänka sig att italienare kanske inte är lika anala som vi på att serva sina bilar?

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    fast rasar kamremmen och tillhörande komponenter så brukar det vara ett före och ett efter. Inte att den går sämre och sämre och man kan köra hem och sen på morgonen startar den inte. Ja då ska pumpen ha skurit och sen remmen gått av exakt när man slog av då vilket låter långsökt. Fast vi lär väl förhoppningsvis få reda på vad som hänt snart...........

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Dessutom startar den garanterat inte igen när remmen är paj.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Verkstaden står fast vid att det inte är det bästa att försöka byta ventilarmar då det är stor risk att ventiler är kassa.
    Och för att kolla om ventiler är kassa måste man riva toppen och det blir dyrt eftersom en bara packningssats till denna är 3.000:- klassen.

    Således, chansa och byta ventilarmar och kamremsats, men riska att mer saker är kassa.
    Eller byta hela motorn och var säker på att det är ok.

    Gud man är ju helt utan kontroll alltså..
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    och det är konstaterat att det är kamremmen som havererat eller siar de bara än så länge?

Liknande ämnen

  1. Nu så.. är det kört!! Motorn har rasat. -> FIXAD!
    Av VoidMain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02
  2. Rasat motorn, Vilka modeller kan jag ta en ny från? NG900
    Av stefan2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •