Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Har motorn rasat? 9-3 TiD -07

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Usch många orosmoment alltså.
    Men det känns som jag får ta risken.
    Är det kasst sen så får väl resten renoveras och då blir det 25kkr +
    Eller skroten, med en i övrigt väldigt fin bil

  2. #42
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    10 922
    Medlem#
    5035
    Man skall inte måla fan på väggen!
    Utgå från att det kommer gå alldeles utmärkt!
    Jag pratade med en polare för någon vecka sen som har SAAB-verkstad och enligt honom så brukar faktiskt inget hända, bara byta armar och köra vidare. Din har som sagt heller inte fått något våldsamt möte mellan kolv och ventil så jag är rätt övertygad om att du kan vara lugn.

    11000 är ju sura pengar om det mot förmodan skulle vara mer som är kass, men lugna dig då med att du troligen kommer kunna få mer för bilen i delar, om du tar dig tiden, än du skulle fått om du sålt den komplett och ok!
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Man skall inte måla fan på väggen!
    Utgå från att det kommer gå alldeles utmärkt!
    Jag pratade med en polare för någon vecka sen som har SAAB-verkstad och enligt honom så brukar faktiskt inget hända, bara byta armar och köra vidare. Din har som sagt heller inte fått något våldsamt möte mellan kolv och ventil så jag är rätt övertygad om att du kan vara lugn.

    11000 är ju sura pengar om det mot förmodan skulle vara mer som är kass, men lugna dig då med att du troligen kommer kunna få mer för bilen i delar, om du tar dig tiden, än du skulle fått om du sålt den komplett och ok!
    Nej precis, nån gång skall man väl få lite tur med
    Skall meddela verkstaden mitt beslut på måndag, att byta armar och rem-sats.

    Sen får vi väldigt se mot slutet av veckan om den överlevde

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Bilen lever
    Peppar peppar..
    Bytte vipparmar och kamrem/vattenpump.
    Går som den alltid gjort!
    Nu jag väl hoppas att inget ligger och "pyr" kan det ens göra det förresten, om den går fint efter en sån renovering?

    4 användare gillar detta inlägg


    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  5. #45
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    10 922
    Medlem#
    5035
    Icke! Jag frågade polaren en extra gång och han hade aldrig varit med om att man skulle behöva byta något annat än vipparmarna, han menade att det var mer eller mindre omöjligt att göra sönder motorn bara genom att kamremmen brister!
    Kör så det ryker och var glad

    1 användare gillar detta inlägg


    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  6. #46
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    3 761
    Medlem#
    8163
    Det där är ingenjörskonst på hög nivå
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Icke! Jag frågade polaren en extra gång och han hade aldrig varit med om att man skulle behöva byta något annat än vipparmarna, han menade att det var mer eller mindre omöjligt att göra sönder motorn bara genom att kamremmen brister!
    Kör så det ryker och var glad
    Det låter fint!
    Tack för all hjälp och stöd
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309

    Har motorn rasat? 9-3 TiD -07

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det där är ingenjörskonst på hög nivå
    /Johan
    Ja verkligen

    Nu måste jag bara byta AC kondensorn så bilen går att använda på sommaren
    Senast redigerat av Bowman den 2017-05-20 klockan 08:26.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Man blir ju lite lätt paranoid nu alltså. Första turen sen jag hämtade bilen, massa lampor som oljelampan och pbroms osv lyser upp under färd och bilen börjar plinga...
    Hinner tänka, jaha det var min förbannade otur nu rasar den igen, men inget händer lamporna slocknar på en sekund typ och sen inget mer..

    Tror nog snart jag gör mig av med bilen ändå..

    Inte nog med det, kollar jag in på service intervall procenten står det nu bara tre streck ---.
    Varför då? Innan bilraset var det typ 57% kvar och jag frågade verkstan om dom återställt och det hade dom inte.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    787
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Man blir ju lite lätt paranoid nu alltså. Första turen sen jag hämtade bilen, massa lampor som oljelampan och pbroms osv lyser upp under färd och bilen börjar plinga...
    Hinner tänka, jaha det var min förbannade otur nu rasar den igen, men inget händer lamporna slocknar på en sekund typ och sen inget mer..

    Tror nog snart jag gör mig av med bilen ändå..

    Inte nog med det, kollar jag in på service intervall procenten står det nu bara tre streck ---.
    Varför då? Innan bilraset var det typ 57% kvar och jag frågade verkstan om dom återställt och det hade dom inte.
    Angående serviceintervallet. Är klockan och framförallt datumet rätt inställt på radion? Det nollas ju om man brutit strömmen.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Angående serviceintervallet. Är klockan och framförallt datumet rätt inställt på radion? Det nollas ju om man brutit strömmen.
    Klockan men inte datumet.
    Kan det bero på det då kanske?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    787
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Klockan men inte datumet.
    Kan det bero på det då kanske?
    Nästan till 100%.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Så var det, nu är strecken borta
    Tack!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Never ending story..
    Nu är det andra gången motorlampan tänds, och bilen blir orkeslös, första gången sket jag i det, jag menar det är ju en Saab... Men nu hände det igen.
    Så uppenbarligen är det nåt skumt, just att den tappar ork, händer liksom inget när man trampar på gasen? Men bilen går som vanligt. Bara som att gasen inte funkar?!

    Relaterat till haveriet eller något nytt?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  15. #55
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    10 922
    Medlem#
    5035
    Jag skulle gissa på att en av tryckgivarna till partikelfiltret har spräckt sin slang. Det hände på min och den blev vansinnigt slö. Billigt att fixa så det är ju bara att göra det

    1 användare gillar detta inlägg


    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Du har bara bra svar du bollman!
    Ja jag får hoppas på det.
    Får kolla med verkstad, vet att min vanliga gubbe jobbar sin sista dag imorgon dock.
    Kanske får köra semestern så här helt enkelt.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  17. #57
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    10 922
    Medlem#
    5035
    Gör inte det. När partikelfiltret behöver regenereras så förvandlas bilen till värsta rökmaskinen om tryckgivarna inte funkar som de skall. Jag misstänker att det kan vara ett bra sätt att sabba filtret.

    1 användare gillar detta inlägg


    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Du har bara bra svar du bollman!
    Ja jag får hoppas på det.
    Får kolla med verkstad, vet att min vanliga gubbe jobbar sin sista dag imorgon dock.
    Kanske får köra semestern så här helt enkelt.
    Aj då, ja jag får åka in till verkstan och kolla då.
    Tack!
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    309
    Jag läste ut koderna och det var tydligen styrdon glödstift eller nåt sånt.
    Han släckte koden och sa att det inte var nån fara att köra, det kan bli sådana varningar ibland, han släckte den och den kom inte tillbaka på färden till jobbet i alla fall.
    Skall lämna in häcken på måndag ändå för att byta en abs-givare bak, får set om motorlampan tänds tills detta då.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  20. #60
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    10 922
    Medlem#
    5035
    Ja, det är ju inte helt ovanligt det heller, det är relät som pajar. Jag bytte nyss på min, inklusive alla 4 glödstiften. Inte så värst billigt, men bilen gick bra mycket bättre efter trots att jag inte fått några varningar.
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

Liknande ämnen

  1. Motorn har rasat HJÄLP 9-5 2.3t -99
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 19:55
  2. Motorn har rasat!! Kolvar... Lagt upp BILDER!!
    Av Adam.Mitchell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 23:48
  3. Nu så.. är det kört!! Motorn har rasat. -> FIXAD!
    Av VoidMain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 19:02
  4. Rasat motorn, Vilka modeller kan jag ta en ny från?
    Av stefan2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 18:58
  5. Motorn Skurit/Rasat? HJÄLP!
    Av Acer8m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 14:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •