Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Har motorn rasat? 9-3 TiD -07

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Ja, det måste väl ändå vara steg 1? Och för det behöver man inte riva hela motorn först. Det borde väl vara en rätt enkel sak att kontrollera? Jag menar, det kan ju vara vattenpumpen som skurit så remmen slirat mot den och det var det som rasslade och luktade bränt. Men för det så behöver ju inte kamremmen ha gått av och ventilerna krockat med kolvar eller annat dumt.

  2. #22
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Kan man inte bara helt enkelt ställa alla 4 kolvar i neutralposition så alla 4 är lika mycket nere. Sedan om nu kamremen är av vrida kammar så ventilerna är i stängt läge och provtrycka cylinder för cylinder för att se om det är något läckage på ventiler kolvar osv?

    Fast om alla vipparmar är av så borde ju alla ventiler vara stängda också?

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 919
    Fast man förstår ju verkstan också, allt är ju tidsödande och monterar man nytt delvis och den inte blir riktigt bra så är det ju såklart alltid verkstadens fel. Som kund utan skruvar vana själv så blir det ju lite av ett moment22 och fina bilar går på skroten för att verkstan har gett sin dom. Näe det här går inte att laga och du riskerar ditten och datten men i slutändan kanske det hade gått utmärkt. Man får nog som kund chansa lite också. Man ser tyvärr oftast bara värdet på bilen framför sig och att det inte lönar sig. Sen att man kanske får plöja ner lika mycket i reparationer på nästa bil ihop med värdeminskning och gud vet allt verkar ingen räkna in.

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Fast man kan alltid be verkstaden ta risken.
    Grannens fru tankade en hel tank bensin i deras V70 Drive från 2010 förra året och körde in till Malmö, typ 5 mil. Volvo i Malmö ville byta grejer för 40000.
    Jag snackade med en polare vad som verkligen behövdes och det slutade med att Volvo spolade systemet och bytte bränslefilter, helt mot deras rekommendationer, på grannens egen risk såklart. Det kostade betydligt mindre och bilen rullar 10 mil om dagen än idag.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Ja detta är svårt.
    Och nej definitiva domen har jag inte fått än. Dom har inte hunnit kolla än.
    Och jag tycker också det är mycket märkligt att bilen går helt normalt, sen dagen efter startar den inte.
    Låter inte som ett sånt haveri direkt?
    Men jag håller er underrättade.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Kamremmen kan ju hända kuggat över några hack vilket kanske om man har otur, hände mig på en Audi A6. Den gick kasst men No problems efter rem byte. Kan tänka mig dieslar är mer känslig än bensinare på den fronten.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Kamremmen kan ju hända kuggat över några hack vilket kanske om man har otur, hände mig på en Audi A6. Den gick kasst men No problems efter rem byte. Kan tänka mig dieslar är mer känslig än bensinare på den fronten.
    Ja ok, ja jag får se, imorgon kommer dom nog riva i den.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Jo det var kamrem enligt uppgift.
    Den låg ihoprullad i botten på motorn tydligen.
    Inga besked än då dom väntar priser på ventilarmarna.

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 919
    original vippor kostar 118kr st iallafall

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Faktum är att armarna kostar typ en hundring styck om jag minns rätt, och man behöver inte plocka av toppen för att fixa det!
    Anledningen också till att det inte blir några skador på motorn är för att ventilerna sitter exakt rakt ner i förbränningsrummet så när remmen går så trycker kolvarna ventilerna rakt upp utan att böja dem och så går armarna av och bilen stannar.
    Du behöver typ 16 nya armar, en kamremssats MED vattenpump (rätt säkert att det är den som skurit och det var därför det luktade bränt!) och sen är det klart! Bör inte kosta jättemycket mer än ett vanligt kamremsbyte, okej, några tusen till, men betydligt billigare än att renovera toppen eller byta motor!

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Tack bollman och Stefan M.
    Ni har hjälpt mig att hålla lite koll, det känns väldigt bra.
    Skall se vad han säger i morgon.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Sådär då har jag fått pris.
    Vipparmar och kamremsats 11kkr totti.
    Helt motorbyte ink allt 25kkr +

    Verkstaden har kollat med Saab verkstad eller motsvarande,
    och denna har enligt uppgift sagt att det är 50/50 att det kan gå med bara venilarmarna.

    Det låter som dåliga odds...
    Men känslan härifrån är att det skall funka med vipparmar bara.

    Jag kommer nog chansa och köra på vipparmar och kamremssats.
    Friskt vågat hälften vunnet?...
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Du kan ju vara lite näsvis här och fråga exakt vad de hade tagit för ett kamremsbyte endast. Då kan du ju bedöma lite vad vipparmsjobbet går på. Jag har för mig att endast kamremsbyte kan lätt kan överstiga 6000 vilket i så fall innebär att det är en ganska liten "extrakostnad" för att bytta armarna med tanke på att du säkert får betala 2000 för 16st.
    Skall du byta motor kommer de säkert tycka att du skall göra ett kamremsbyte på den med och då springer det snabbt iväg i pengar långt över de där 25.

    Jag kan inte säga att jag har någon direkt erfarenhet av hur oddsen är, men har hört att det borde vara bättre än sådär. Dessutom så lär din motor ju inte ha gått runt med trasig rem mer än när du försökte starta den vilket innebär att den inte ens kom upp i tomgångsvarvtal varför jag tror oddsen är betydligt bättre än 50/50.

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    När jag läser ditt första inlägg så blir jag mer och mer säker på att det inte är någon fara. Bilen gick ju ända tills du stängde av den. Då hade troligen vattenpumpen skurit och remmen gled mot pumpen vilket var det som luktade bränt och lät. När du sen skulle starta på morgonen så gick remmen av mer eller mindre direkt och det är ju inte ens säkert att kammarna stod i ett läge så ventilerna trycktes in av kolvarna och då kanske inget hände alls!

  15. #35
    Fråga vad priset är utan delarna (om du orkar med några klick t.ex. på sidan jag rekommenderade längre upp).

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    @bollman
    Ja det känns väldigt rimligt med 11kkr
    Känns som det ofta är mellan 5 och 10kkr för minsta skitsak faktiskt.
    Nej jag kommer köra på det, för jag tycker samma, med vad som hände så borde det inte vara så mycket skador. Peppar peppar..

    - - - Uppdaterad - - -

    @turbo4ever
    Jo det är ju en lösning men jag pallar inte göra det själv så jag tycker deras kostnad är rimlig.

  17. #37
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Går de inte att provtrycka cylindrarna som jag skrev tidigare? Då slipper man ju leka roulette med så mycket pengar
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Fast skador i kolvarna är det väl inte säkert man märker med ett komptest?

  19. #39
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Nja alltså inte komptest, utan ett så kallat Leak Down Test.

    Jag hänvisar till en favoritkanal på youtube
    https://m.youtube.com/watch?v=OC5Tzh47Eh4
    Senast redigerat av SaabMyran den 2017-05-05 klockan 19:57.
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Fast även det kommer ju inte visa om ventilerna har skadat kolvarna på ett sånt sätt att de kommer ge sig om ett tag?

Liknande ämnen

  1. Nu så.. är det kört!! Motorn har rasat. -> FIXAD!
    Av VoidMain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02
  2. Rasat motorn, Vilka modeller kan jag ta en ny från? NG900
    Av stefan2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •