Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Köpråd Saab 9-3 XWD 2.0TS

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Köpråd Saab 9-3 XWD 2.0TS

    Hej

    Är i bilbytartankar
    Har just nu en Saab 9-5 2.3t vector -07
    Har fått ett bra inbyteserbjudande på firma, byte med en Saab 9-3XWD 2.0TS BSRchippad -2009a

    Är liiiite rädd för fyrhjulsdriften, har fått för mig att den kan strula en del.
    Något speciellt att kolla efter?
    Det är bytt olja i diffen förra året vet jag

    Har haft en del strul med min nuvarande, bytt bl a spjällhus/magnetventiler/motorvärmare/backventiler(alla) och en massa annat, men då är jag också ganska petig med mina bilar och vid minsta missljud så löser jag helst det så fort som möjligt ( som de flesta entusiaster på detta forum verkar det som )

    Mvh

  2. #2
    BNS352 ser ut att vara en mycket välutrustad 9-3 inklusive premiumläder. Tror inte du behöver oroa dig om den är servad enligt SAABs direktiv.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Vad menas egentligen med premiumläder?
    Den är fullt servad.
    Fick svar i andra tråden att vara försiktig med NG9-3, så har läst på mycket nu och är definitivt osäker på bilen.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Premiumläder är "riktigt" läder av hög kvalité. Titta på en ng9-3 med den vanliga halvskinnklädseln så förstår du varför den andra kallas premium. Halvskinnet är en sniklösning som kommit till av besparingsskäl.

    De felen som du har haft på din 9-5 är ju inga stora saker utan i stort sett normalt slitage som drabbar alla bilar. Jag brukar skriva att elsystemet i ng9-3 är av sämre kvalité än alla andra Saabar jag har haft. Vanligtvis dyker det upp någon som förnekar att det är några problem med det. Sedan går det några dagar så dyker det åter upp frågor här om något skitfel som avskavda kablar till bakluckan, ej fungerande farthållare, mänder av varningar p g a klent batteri osv. Nu har jag även drabbats av det vad jag förstår ganska ovanliga men jobbiga felet att mätarhuset lägger av. Det yttrar sig så att både varvräknare och hastighetsmätare lägger till eller drar ifrån godtyckligt värde. Då rycker jag och sätter tillbaka säkring nr 4 så fungerar det några dagar eller veckor innan det är dags igen.

    Min 9-3 2005 har ganska mycket knarr och knak i den billiga plastinredningen samt i stolarna. Den bilen är väldigt långt ifrån premium i allt utom motor, väghållning och bromsar som håller hög klass.

    Det är konstigt att de kunde misslyckas så med ng9-3. Jag skyller alltid sådan på för mycket ekonomer i ledningen. Många företag har förstörts av bonusjagande ekonomer.

    Fyrhjulsdrift har jag helt strukit från önskelistan. Fyrhjulsdrifen i 9-3 hör till de sämre när det gäller kvalité och driftsäkerhet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Tycker inte SAAB presterade sämre med nya 9-3 jmf med 9-5 utom möjligen årsm 2003-2005, snarare bättre! En 2009 skall vara felfri. Finns 2008 9-3:or som rullat 500 000 km med intakt drivlina.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Blev väldigt försiktig nu efter Tcarlssons svar, speciellt med att 4hjulsdriften är så dålig.
    Min 9-5 har haft alla möjliga elfel även den, mycket flimmer och glappande lampor, även stereon har strulat en del, men absolut inget värre.

    Såg nu att den har sänkts i pris hos bilfirman men står nog ändå över den.

    Ute efter automat istället.

    Men är verkligen NG9-3 så dålig? Jag har som tidigare tänkt att det är ganska bra bilar, kan tycka att 9-5 2006-2010 är jävligt plastiga, mycket som liksom "hänger löst" och skakar.

  7. #7
    Har inga problem med min TurboX. Om man servar sitt XWD system precis som man servar allt annat så funkar det hur bra som helst.

    2 användare gillar detta inlägg

    bka, RZ


  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har ju ingen aning om frekvensen av olika fel men tycker att jag har läst för mycket om problem med 4-hjulsdriften. Till den negativa bilden bidrager att det från början var tänkt att oljan aldrig skulle bytas. Troligen var det lika smart som att köra 3000 mil utan att byta motorolja och oljefilter.

    Ingen bil är felfri. Jag retar mig en hel del på att ng9-3 i många avseenden är sämre än og9-3. Den bär många spår efter besparingar. Dock finns det ju många fördelar med alla Saabar såsom billiga reservdelar, nästan alla fel är kända och kunskapen är stor om hur bilarna repareras. Har man sedan tillgång till WIS och EPC så blir det väldigt enkelt och trevligt att serva och reparera själv.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Frågade grabbarna om XWD på MapTun, är dom bara välservade brukar det inte vara några bekymmer.

    Var sugen på en XWD 210hk, men det blev en vanlig Vector med Griffin-front och automat istället.

    Automat alla dagar, min har 5-stegs, men 210hk har 6-stegs.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Hur servade bör de vara för att vara välservade? Är bytt olja i XWD senast för ett år sen på just denna bil.
    Sen är den BSRchippad, men det känns ju bara som en fördel?
    Nu blir det nog ändå inte den pg a manuella lådan.

  11. #11
    Det är ju så med allt, ju mer finesser ju mer kan givetvis gå i sönder. Oljan till XWD bör bytas partiellt varje år, är du osäker så tar du eller verkstaden och byter all olja och även filter! Den är inte gratis den där oljan, har ett ruggigt liter-pris. Behöver du inte XWD så kommer det kosta dig mindre, så är det!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    XWD eller AWD som det heter på volvo, eller skoda, WV har samma xwd system, dåligt, absolut om du inte servar det!
    Delbyte i bakklumpen räcker inte, bättre att ta i sär och rengöra allt, inklusive de två filterna.
    Olja har volvo en för 200-300 kr/l
    Se trådar på STCS

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tack för alla bra svar hörni!
    Hoppar över denna bil, måste nu snabbt hitta en hyfsat billig automat, vilken som helst egentligen (Saab såklart) innan operationen om ca två veckor.. finns tyvärr inte mycket här uppe i Norrbotten.

    Mvh

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Finns jättemånga, man får vad man betalar för.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Finns få som man verkligen vill köpa. Denna ser fin ut: https://www.blocket.se/gavleborg/Saa...0.htm?ca=2&w=3

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Har tyvärr problemet att det måste vara en bil i Norrbotten, har inte tiden att åka längre söderut (absolut max Skellefteå), bor ett par timmar norr om Luleå.

    Finns ofta svinfina bilar i södra Sverige.

    Absolut får man vad man betalar för, har inget emot att lägga lite mer pengar på en fin Saab ☺️
    Senast redigerat av Norrsaab den 2017-05-08 klockan 17:41.

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det beror väl på hur man ser det. Det finns såklart fler bilar söder. Mer människor = fler bilar. Däremot finns det väl inga så rostfria bilar som norrlandsbilar. Olika sätt att se det...
    Senast redigerat av Vfr den 2017-05-09 klockan 21:07. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Vad tror ni om denna?
    Känns lite dyr bara

    https://m.blocket.se/vasterbotten/Sa...tm?ca=1_10&w=2

  19. #19
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Norrsaab Visa inlägg
    Vad tror ni om denna?
    Känns lite dyr bara

    https://m.blocket.se/vasterbotten/Sa...tm?ca=1_10&w=2
    Hyfsad utrustning på den, färgerna tilltalar inte mig och framförallt milen tycker jag gör att den är för dyr. Jag har själv en väldigt snarlik 2008 som jag tänkt sälja men inte riktigt kommit till skott än. Min har bara gått 12k och jag kan säga att jag inte tänkt begära i närheten av det priset. Vill fixa iordning de små skavanker och grejor som finns före jag säljer. Så mycket enklare att sälja något som är schysst rakt igenom. Lycka till i jakten på en fin SAAB automat.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Hyfsad utrustning på den, färgerna tilltalar inte mig och framförallt milen tycker jag gör att den är för dyr. Jag har själv en väldigt snarlik 2008 som jag tänkt sälja men inte riktigt kommit till skott än. Min har bara gått 12k och jag kan säga att jag inte tänkt begära i närheten av det priset. Vill fixa iordning de små skavanker och grejor som finns före jag säljer. Så mycket enklare att sälja något som är schysst rakt igenom. Lycka till i jakten på en fin SAAB automat.
    Ja jag tyckte också milen var lite höga för det priset.. och färgen är väl sådär

    Är det automat du har? (Kanske är intresserad om den säljs, såg att du bor i Umeå, är ju nästan runt knuten)

    Håller med att det är skönt att sälja sånt man är stolt över, brukar också försöka fixa till allt innan försäljning!
    Senast redigerat av Norrsaab den 2017-05-11 klockan 09:30.

Liknande ämnen

  1. Köpråd: saab 900 2.0T se -97
    Av Rikardm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 20:24
  2. Köpråd saab 900
    Av CeeJay i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •