Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Värderingsfråga 9-5 2.0t BP -06

  1. #1
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876

    Värderingsfråga 9-5 2.0t BP -06

    Skulle behöva lite hjälp med att värdera en bil.

    Som sagt, det gäller en 9-5 2.0t BioPower från 2006. Kombi med tygklädsel. Ungefär 25000 mil, turbon just utbytt till en som rullat 50 mil, i samma veva har tråget varit nere och kontrollerats utan att det hittats något märkvärdigt. Även lagren kontrollerades och var i klart godkänt skick. Kedjespännaren uppmätt till 10mm. Ny original tändkassett, steg 1 från känd leverantör. Sommar och vinterdäck på fälg. Ingen direkt speciell utrustning såsom navigator eller taklucka, utan rätt standard. Gott skick utåt, fräsch även invändigt.

    Negativt är väl att ABS-givaren vänster fram behöver bytas och därefter ska bilen besiktigas.

    Ungefär hur mycket kan en sådan bil tänkas säljas för i dagens läge?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Din egen alltså?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Utan godkänd besiktning är dess delar mer värda än bilen. Du kanske kan få 7-8000. Besiktad kanske 12-15? Är kedjan precis nybytt? För 10mm, det lät nästan väl lågt o bra.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Byt abs och bessa så borde du få ut 20K.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Utan godkänd besiktning är dess delar mer värda än bilen. Du kanske kan få 7-8000. Besiktad kanske 12-15? Är kedjan precis nybytt? För 10mm, det lät nästan väl lågt o bra.

    Och om den är bytt, byttes allt eller bara kamkedja?


    Som det sagt många ggr, så är bilen värd det någon vill betala. Lösa delar ger nästan alltid mer, men det är mer jobb.
    Tyvärr är Saab lite stigmatiserat hos många (bra för oss som älskar dessa bilar när vi vill köpa) så det är svårt att få ut det man vill ha.
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  6. #6
    18'-23' (det högre om besiktad, servad, skattad, lite rost och med bra däck). På en så gammal bil är omhändertagande under åren av ägaren avgörande för priset. Tvätt och polera bilen!

  7. #7
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876
    Det handlar om en kollegas bil, som jag är lite intresserad av.

    Taxweiler - Vad får dig att värdera den så lågt? Det må vara en del mil och ingen särskild utrustning, men det är ju ändå en 06:a, tycker mig ha sett att de brukar stå lite högre i värde?
    Kedjan är inte bytt under nuvarande ägarens tid, inte omöjligt att den blivit bytt innan.

    Så 20k om den är besiktigad och klar? Känns lite rimligare i alla fall. Räknar man in vad jag får lägga ner på den borde alltså nån tusenlapp under 20 inte vara helt orimligt?

  8. #8
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876
    Klart att det väger in mycket hur den blivit skött. Vill lova att den inte behöver tvättas och poleras! Att döma av tråden så gör jag förmodligen precis som jag trott en rätt bra affär om jag köper den till erbjudet pris. Ska kolla mer noga på den inom kort, så får vi se om det blir något. Vad priset blir kan jag uppdatera er om när och om det blir ett köp!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    Det handlar om en kollegas bil, som jag är lite intresserad av.

    Taxweiler - Vad får dig att värdera den så lågt? Det må vara en del mil och ingen särskild utrustning, men det är ju ändå en 06:a, tycker mig ha sett att de brukar stå lite högre i värde?
    Kedjan är inte bytt under nuvarande ägarens tid, inte omöjligt att den blivit bytt innan.

    Så 20k om den är besiktigad och klar? Känns lite rimligare i alla fall. Räknar man in vad jag får lägga ner på den borde alltså nån tusenlapp under 20 inte vara helt orimligt?
    Om kedjan inte är så ny, finns det inte en chans ( i min lilla värld av blommor) att den är mätt till 10 mm.
    Värde hos handlare i snitt är 25' och då besiktat med beg.köps garantier.

    Den kedjemätningen bör du dubbelkolla innan ev köp.
    Senast redigerat av 71jojje den 2017-04-29 klockan 11:34.
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  10. #10
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Jag brukar kolla bilpriser.se om jag ska sälja eller köpa. Ger ju absolut inget exakt pris men en ganska bra fingervisning om pris spannet. Plus att man kan förfina värderingen, så de nästan exakt stämmer in på bilen i fråga.

    Att sen tex tändkasset, turbo, kamkedja osv är bytt är ju ingen nackdel. Men jag anser att dessa saker är mer eller mindre underhåll och inte har något med priset för bilen att göra.
    Senast redigerat av SaabMyran den 2017-05-01 klockan 20:25.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    Jag brukar kolla bilpriser.se om jag ska sälja eller köpa. Ger ju absolut inget exakt pris men en ganska bra fingervisning om pris spannet. Plus att man kan förfina värderingen, så de nästan exakt stämmer in på bilen i fråga.

    Att sen tex tändkasset, turbo, kamkedja osv är bytt är ju ingen nackdel. Men jag anser att dessa saker är mer eller mindre underhåll och inte har något med priset för bilen att göra.
    nja... om du har 2 exakt lika bilar bortsett från att en har ny turbo och kedjorna bytta, tror jag den med nya grejjer ger mer betalt (båda har full service). har bilen gått runt 20 000 mil vet man ju att är det inte gjort är det snart dax ...... och är man lite osäker mekaniker så tror jag man pyntar en hel del extra för detta.
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386
    Låter ungefär som min 9-5a, köpte den för 26 000 för ungefär 1,5 år sedan. Då hade den gått 19500 mil. Var en av de billigaste 06orna på blocket då. Då var den skattad, nyservad och besiktigad. Bra sommardäck men dåliga vinterdäck.

    Är supernöjd med det köpet iaf
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  13. #13
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Om kedjan inte är så ny, finns det inte en chans ( i min lilla värld av blommor) att den är mätt till 10 mm.
    Värde hos handlare i snitt är 25' och då besiktat med beg.köps garantier.

    Den kedjemätningen bör du dubbelkolla innan ev köp.
    Känns ju lite, det är jag beredd att hålla med om, men ägaren är en vän/kollega som kan sina grejer och som jag litar på, så det skulle förvåna mig om det inte stämmer. Har provkört bilen och det hörs inget nämnvärt oljud ifrån motorn heller.
    Men visst skulle man kunna kontrollmäta.

    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    Jag brukar kolla bilpriser.se om jag ska sälja eller köpa. Ger ju absolut inget exakt pris men en ganska bra fingervisning om pris spannet. Plus att man kan förfina värderingen, så de nästan exakt stämmer in på bilen i fråga.

    Att sen tex tändkasset, turbo, kamkedja osv är bytt är ju ingen nackdel. Men jag anser att dessa saker är mer eller mindre underhåll och inte har något med priset för bilen att göra.
    De påstår att ett normalt pris hos en privat säljare skulle vara mellan 27-28,5k, och det priset är jag inte ens nära att ge.
    Man kan absolut se det som underhåll, men samtidigt ger det ju mig som köpare en hint om att jag förmodligen inte kommer behöva byta de sakerna i det närmsta, vilket så klart är en stor fördel.

    Har som sagt varit och provkört bilen. Inga konstiga ljud från motorn - varm som kall, inga klonk eller udda beteenden från chassit. Ingen synlig rost på karossen, enda som var är väl att en list vid bakrutan är lite slapp (Standard på 9-5 kombi), lär väl gå att hitta ny? Att döma av tråden så får jag den för ett bra pris, men det kan vi diskutera mer när den blivit färdig för leverans och jag tagit över den.

  14. #14
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    Jaså? När jag kollar så 10-20 tusen hos bilhandlare

Liknande ämnen

  1. Värderingsfråga 9-5 -98
    Av lemon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 14:44
  2. Värderingsfråga!
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 01:20
  3. Värderingsfråga (9-5 -03)
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 14:12
  4. Värderingsfråga: 9-5 2.0t -98
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-31, 04:16
  5. Värderingsfråga!!
    Av Sinner i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •