Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Parkeringssensor piper hela tiden, inget meddelandei displayen OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153

    Parkeringssensor piper hela tiden, inget meddelandei displayen OG9-5

    Jag har en 9-5 kombi -04 med backsensorer. Den fungerar väldigt sällan och ibland piper den hela tiden. Jag plockade ner kofångaren för att kolla så alla ledningar och kontakter är hela. Jag har mätt alla kontakter och alla ledningar från "styrenheten" som sitter under bagagerumsgolvet och fram till sensorerna. Det finns inga kortslutningar eller avbrott i någon av ledningarna. Alla sensorer "tickar". Jag köpte en ny från Speedparts också, den tickar dock starkare än de andra. Jag köpte en begagnad därutöver som också tickar.
    För tillfället kör jag utan bakre kofångare och testar med sensorerna hängande löst i kabelhärvan.
    Någon som vet vad det kan vara för fel?
    Jag hittar heller inga kopplingsscheman på parkeringshjälpen.
    Vart tar ledningen som går framåt i bilen vägen?
    Har även varit till en bilfirma som mätte ( dock inte me Tech 2 ) utan att det angavs någon felindikation.
    Någon som vet eller känner till liknande problem?
    Senast redigerat av tuborg den 2017-04-26 klockan 20:47.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Kanske inte så mycket hjälp, men det var så det började på min 9-5 '05, alltså att den bara funkade ibland och pep hela tiden när man la i backen, efter ett tag började den säga "parkeringshjälp ur funktion" istället, vilket var en lättnad så man slapp oljudet..

    Jag har inte orkat felsöka alls, men när jag köpte bilen fick jag med kvitto från en saabverkstad som hade utfört "enkel felsökning" och konstaterat att det troligen var givare tre som var trasig.. vilken det nu är.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Har du provat att en i taget byta ut de gamla sensorerna mot någon av de nyinköpta? För att avgöra om det är någon sensor som är defekt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Man tackar för svaret. Jag får väl leta upp någon med tech 2 i närheten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har gjort så. Jag köpte dessutom en begagnad på skroten och har testat att byta runt men det kan ju vara fel på fler.

  5. #5
    Jag kanske missade något i texten, hoppas inte. Funkar styr-boxen som sitter under lastgolvet? Glapp där? Prova en annan?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ja, en Tech2 felsökning är bra så slipper du felsöka och backa i blindo
    Och redigerar du din profil och lägger till ort så syns det ju var du har behovet!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av tuborg Visa inlägg
    - Jag har mätt alla kontakter och alla ledningar från "styrenheten" som sitter under bagagerumsgolvet och fram till sensorerna. Det finns inga kortslutningar eller avbrott i någon av ledningarna.
    Kontrollerte du også signal- og spenningsledningene for ev. "overslag" mot chassis/jord?

    Citat Ursprungligen postat av tuborg Visa inlägg
    - Vart tar ledningen som går framåt i bilen vägen?
    Pinnene #1 og -2 går til elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet, #3 går til et jordpunkt i lasterommet og -4 og -5 til I-Bus.

    Citat Ursprungligen postat av tuborg Visa inlägg
    - Har även varit till en bilfirma som mätte ( dock inte me Tech 2 ) utan att det angavs någon felindikation.?
    Kodene som settes ifm. SPA er "B"-koder (Body) og da er det nok ikke (mange) andre "kodelesere" enn Tech 2 som gjelder.

    Det kan settes 18 feilkoder (DTC) ifm. SPA, der 17 av disse skal gi feilmelding i SID, stoppe måling og stenge av lydsignal. Så det er jo interessant at i dette tilfellet er det motsatte som skjer, siden du ikke får feilmelding i SID. Den siste feilkoden settes ved internt feil i SPA-enheten, uten at det i WIS er oppgitt at varsel skal settes.

    Kanskje kan det være en tanke å "restarte" SPA-enheten ved å trekke sikring #8 i IPEC en stund for å se om dette endrer noe. En kontroll av jorden til enheten skal <1 ohm, eller så, i pinne #3 mot et godt, uisolert punkt på chassis.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Tack för alla förslag, jag kom precis hem från jobbet och skall ta itu med att undersöka. Ringde en verkstad idag och frågade om de kunde göra en undersökning med tech2:an. Det går bra sade de, en felsökning kostar 1300! Är det så prisbilden ser ut? Jag anser att de är sjukt att de ska ha advokatsarvoden för att koppla in en dator i bilen. Jag tror att jag fortsätter med "gammaldags" felsökning ett tag till. Sensorerna kostar 480 kr på Speedparts och jag får ju nästan tre stycken för samma pris som de tar för att söka efter felet.

  9. #9
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Det var dyrt! 250-400kr, mer ska det inte kosta att läsa ut fel med tech2. För 1300kr så är det lika bra att du köper en egen tech2-clone från kina för ~2500 kr. Då har du tjänat in felkodsläsaren på bara två besök till den där verkstaden.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Ja, 400 kr är väl ungefär vad jag betalat på SAAB verkstäder tidigare. Men denna verkade tydligen ha något emot att man fixar saker själv och inte står med kepsen i hand. Jag verkar för övrigt ha löst problemet. Tre av fyra sensorer verkade ha gett upp, fast de "tickade", som jag läst, är ett bevis för att de fungerar.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Att de tickar säger ju bara att de inte är stendöda, en sensor består av en ljudkälla och en mikrofon och allt måste vara helt för att fungera.

    Redigerar du din profil och berättar på vilken ort du finns kanske du får tips/hjälp och kommer billigare undan än 1300:-
    Och för 1300 är det nog mer än bara läsa felkoder eller borde vara..
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Hej och tack för alla tips. 1300 kr var för felsökning. Jag gick igenom rubbet nu. Tre sensorer var tydligen paj men nu fungerar det (hoppas jag) och har sparat 1300 kr och lärt mig en del om backsensorerna på köpet. När man är klar med ett sånt här skitjobb, mycket lera inuti kofångaren kan jag lova, så känns det gött.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra, då kan du sätta trådens topic med prefix [LÖST] så vet andra läsare att denna tråden innehåller en lösning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Hur gjorde du för att komma åt sdensorerna, rev du hela stötfångaren ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Hej Glenn!
    Jag rev hela stötfångaren för säkerhets skull. Men det enklaste är nog att lossa de fyra skruvarna med 10 mm skalle på baksidan av stötfångaren som håller den översta svarta plastdelen av stötfångaren, i vilken sensorerna sitter. Sedan får man försiktigt bända loss den. Då kommer man åt sensorerna. Jag hade en äldre 9-5 tidigare, där satt sensorerna i "plastkragar" de kunde man pilla ut på en halvminut men varför ska man göra någonting enkelt när man kan göra det komplicerat?

  16. #16
    Jag lossade de fyra skruvarna med 10 mm skalle + de svarta plastkåpor som är till
    sidobakljusen och även sidolisterna,börja närmast hjulhuset med sidolisterna,gick ganska lätt då solen värmde upp plasten.

    Kontakthuset var krångligt att få loss,gick sönder men fick isär gjorde rent och satte ihop med ena sidans lås som var hel,sprejade med kontaktspray.Tejpade alltihop noggrant med eltejp och la i en plastpåse väl förseglad,la sen kontakthuset i kofångaren så man undviker den utsatta originalplaceringen.

    Kan va pilligt att få ner dom 4 fästena till kofångarskruvarna samtidigt som du skjuter in den svarta plastdelen med backsensorna,fäst den i ytterkanterna först,sista bilden lånad.20170715_110252.jpg20170715_110337.jpg
    4 fästen 10mm.JPG

    Använde dessa backsensorer http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Assist...QAAOSw0kNXhdZg

    P-sensorena funkar fortfarande efter 2 år
    Senast redigerat av turbotennis den 2019-07-12 klockan 08:34.

Liknande ämnen

  1. Parkeringssensor piper konstant, SS -04
    Av Thompy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 19:15
  2. Bromsljussäkringen går hela tiden.
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 11:25
  3. ABS pumpen går hela tiden!
    Av T.P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •