Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Problem med vindrutetorkare 9-5 -08

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809

    Problem med vindrutetorkare 9-5 -08

    Tjena!

    Jag har upptäckt att efter bilen stått avställd under vintern så funkar inte vindrutetorkarna som dom ska :/ Dom funkar bara i första läget neråt, i andra läget neråt (snabbaste) så stannar armarna direkt där dom är, altså kanske mitt i rutan. Och regnsensorn funkar inte heller längre.
    Och när man kör spolarvätska så kommer d bara vätska men torkarna går ej.
    Det enda jag gjort i vinter är bytt ratt och framrutan. Nån som har tips på va d kan vara? Vart ska man börja felsöka?

    Tack på förhand.

    Mvh. Peter
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    1. Dom har inte fått dit sensorn rätt vid rutbyte.

    2. Bryta strömmen kanske kan fixa något problem, haft skumma sådana bekymmer genom åren på olika 9-5.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Aah okej, misstänkte d kunde va nått sånt. Är d enkelt å fixa själv eller ska jag låta dom som bytte rutan fixa det?
    Kan prova bryta strömmen också ja, tack för tipsen.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Dom skall fixa detta, inte så lätt för en del tydligen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Sitter det en auktorisarionsdekal på vintrutan så ska du kunna lämna bilen vart du vill mer eller mindre för att få regnsensorn lagad om felet har uppstått i samband med rutbytet, annars får du ta det med glasmästeriet som bytte rutan.
    Det som brukar hända är att det slarvas med att få sensorpaden tillräckligt tryckt mot rutan och regnsensorn så att man får någon luftbubbla vid ögat och då fungerar det inte.

    I ditt fall så tycker jag det låter lite som att det skulle vara något annat fel dock, jag hade en 9-5 förr som bara mittenläget fungerade på och då var det själva motorn som var dålig, eller ja det var "banan" som kontaktblecken löper på som hade en skada så att jag rev allt och fyllde ut tomrummet som hade blivit i banan med lite kompositlim och efter det så fungerade dom som dom skulle igen.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Ja jag tror det är två skilda problem, både motor och regnsensor.

    För övrigt: carglass gjorde två backjobb på mitt rutbyte innan regnsensorn funkade alls, och den är INTE lika bra som den var innan rutbytet nu heller
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Det skulle det mycket väl kunna vara också!

    Det låter riktigt illa om dom fick göra om det två gånger, vad kör Carglass med för tillverkare på rutan? Vet att jag har hört talas om dålig passform osv på glas från dom men aldrig lagt någon tid på att undersöka vad dom kör med.
    Jag skulle nästan kunna tänka mig att dom inte hade fått med någon pad till sensorn och helt enkelt chansat och återanvänt den gamla om den såg skaplig ut eller helt enkelt satt dit en snarlik och så blev det en liten luftbubbla som ställde till det.
    Vad man kan göra annars om man tröttnar och det sitter en auktorisarionsdekal på bilen är att åka in till någon verkstad/glasmästeri och be dom fixa det för att sedan fakturera glasmästeriet som har utfört bytet.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Carglass har haft 4 backjobb på våra 2 bilar, men löste det till slut.

    Prova häll vatten på rutan när den är klar...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag fick en tyvärr en pilkingtonruta, hade jag kunnat välja hade jag ju valt en saint gobain.. Men det var det dom kunde få fram tydligen. Den sista gången jag lämnade in bilen så sa dom att dom skulle sätta "en kille som kan det där" på det, och då funkade den ju faktiskt, men innan rutbytet så stod inställningen på lite drygt mitten, nu står den på max typ, och den är ändå inte riktigt lika snabb på att "hitta" vatten på rutan.

    Carglass lyckades även sumpa plastkåpan för regnsensorn.. "Hade du en sån kåpa när bilen lämnades in ?" JA.. "Okej, då får vi beställa hem en ny, för vi kan inte hitta den", irriterande man dom fixade ju fram en ny och monterade den så det är väl ok hanterat.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    Jag har inte något att klaga på när det kommer till Pilkingtons rutor, aldrig varit med om dålig passform på dom på varken personbilar, bussar eller lastbilar faktiskt. Aldrig haft problem med någon Saint Gobain ruta heller för den delen.

    Skumt att dom inte får den att fungera som folk, det är inte precis raketforskning att lägga dit en gelepad och trycka fast sensorn och se till så att det inte blir några luftbubblor emellan.
    Mindre roligt att dom håller på att tappar bort saker också, trist att man ska måsta hålla på och krångla för något man inte har ställt till med själv.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Anledningen att jag skulle ha valt en saint gobain är att jag har läst om andra som fått problem med pilkington i kombination med regnsensor. Sen om det beror på rutan eller montering, vem vet, men saint gobain avr trots allt det som satt original.

    Klart irriterande att dom inte lyckas få till regnsensorn direkt ja, tyvärr har jag läst om samma problem på andra bilmodeller också så det verkar uppenbarligen vara en brist hos bilglasmästarna, kompisen som kör BMW läste så mycket skräckhistorier att han tillslut lyckades övertala försäkringsbolaget att han skulle få lämna in bilen hos BMW och få en originalruta - den funkade bra direkt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har tämligen nyligen bytt rutor på 2st 9-5 med sensor och tidigare läst att folk tyckt att Pilkington är sämre så därför frågade jag min glasmästare vilka fabrikat de hade och de hade båda och jag valde då Securit Saint-Gobain som sitter på 9-5 från början men han trodde det var en myt eftersom båda kommer från samma ställe och troligtvis tillverkades av samma tillverkare men att det var olika varumärken.
    Och det var glasmästarns story och jag frågade även om de garanterade funktionen hos regnsensorn och det brukade de aldrig ha problem med, Jag fick mina Securit Saint-Gobain och sensorerna fungerar precis som innan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Man kan ju tycka att det är lite konstigt att kompetensen för regnsensorer verkar så låg, det är ändå en funktion som funnits i ca 20 år vid det här laget, och sitter på nästan alla nyare bilar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809
    Okej kan bli intressant! :/ Aja får kolla med glasmästarn å höra va han säger först. Verkar ju som ni säger lite märkligt om alla fenomenen beror på regnsensorn. Men borde inte torkarna gå ett referensslag när man för upp spaken i första läget även om inte sensorn funkar?

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jo, så blev det för mej iaf, fast då funakde iofs sensorn, den var bara felmonterad..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Regnsensoren styrer automatisk - og hurtig tørking, men ikke lav hastighet. Har du sjekket sikringen til regnsensoren, #31 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet? Denne kursen brukes også bl.a. ifm. tåkelys og fartsholder, men kanskje du ikke har benyttet disse?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Sugmotor SirSmegheads avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Blåsmark, Piteå
    Inlägg
    79
    Låter som det kan vara samma problem för mig med min Saab 9-5 Aero (2002).
    Går enbart på första läget neråt, drar man spaken längst ner stannar torkarna där dom är just då (och intervall/sensor-läge uppåt funkar inte alls).
    Nuvarande bil: Saab 9-5 BioPower Kombi 2009 (2.0t med Steg 1 chiptrim)
    Projektbil: Saab 9-5 2.3T Aero Kombi (2002) Steg 1 265hk , (sida på Garaget.org)
    Tidigare bil: 9-5 2.3T SportKombi (2005) BSR Steg 1 273hk - R.I.P.

Liknande ämnen

  1. Problem med vindrutetorkare på 9-5 -04
    Av SledStar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-06-29, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •