Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ojämn handbroms trots nya grejer OG9-5

  1. #1
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120

    Ojämn handbroms trots nya grejer OG9-5

    Jag fick ju nedlsag på besiktningen på handbromsen på min aero för ett tag sedan, ingen stor grej tänkte jag, man har ju fixat handbromsen på saabar typ 100ggr vid det här laget.

    Eftersom backarna var dåliga så blev det nya, pga tidigare dålig erfarenhet av billigaste noname blev det ATE original. Även nytt monteringskit. Köpte inte nya returfjädrar men de gamla var ok.

    Jag smorde glidytorna, tog isär expandern som rengjorde och smorde försiktigt tills den gick lätt, satte ihop allt på rätt sätt.

    Släppte loss wiren vid spaken helt, på med skivorna och spänna handbromsen med stjärnhjulet så att det tog emot, och sen två snäpp tillbaka, snurra och kolla att det går fritt.

    Spänna vid handbromsspaken så det tar vid 2-3 klick, på med hjulen.. men NEJ.. det ena hjulet tog bra, det andra inte.

    Justerar jag så båda tar bra vid full handbroms (nästan ända i stoppet) så ligger vänster på hela tiden, justerar jag så det är bra vid "lätt dragen" handbroms så låser inte det andra hjulet.

    Vad sjutton.. nu gick den igenom ombesiktningen i morse ändå, den tog ojämt men tillräckligt bra, men jag vill ju fixa felet.

    Nån ide ? jag tänker spontant på oket som delar wiren 1-2, har inte tittat efter hur det ser ut och hur lättåtkomligt det är (det kan ju tex sitta under en skyddsplåt som man måste riva avgassystemet för att komma åt på vissa bilar)
    men det är det enda jag kan komma på.

    Läste att andra haft problem med wiren, men hur skulle den kunna orsaka detta ? såvitt jag kan känna så går den hyfsat lätt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Är höljet på wiren dåligt så sviktar det och håller inte emot tillräckligt, vilket ger dålig bromsverkan. Råkade ut det på BMWn och fick byta wire på ena sidan, trots att den egentligen inte såg trasig ut.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Hurpass krångligt är det på 9-5 tro, det kan vara överjävligt på vissa bilar, och skitenkelt på andra.

    Såg att sidowirena var rätt dyra också :P
    Senast redigerat av GlennB den 2017-04-26 klockan 01:27.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Varför justerade du vid handbromsspaken? Räcker att göra det vid vardera hjul.

  5. #5
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Varför justerade du vid handbromsspaken? Räcker att göra det vid vardera hjul.
    Det är två helt olika moment och båda kan behöva justeras beroende på skillnader i vajerlängden. Justeringen vid hjulet ställer in grundläget när bromsbanden börjar ta men gör inget för att ställa in hur högt eller lågt spaken tar (men påverkas givetvis indirekt). Skruven vid spaken är den man använder för att ställa in rätt läge (2-3 klick innan bromsverkan är hur jag brukar ha det).

    Min gamla BMW har dubbla vajrar hela vägen fram med dubbla justerskruvar och där kan man verkligen finjustera för maximal och exakt lika verkan på båda sidor.

    Edit: Rätt förfarande: Justera vid hjulen så att banden tar i, backa lite lagom (två tag med mejseln brukar vara lagom) - justera vid spaken så att bromsverkan börjar vid 2-3 klick upp från viloläget.
    Senast redigerat av MultiMan den 2017-04-26 klockan 05:56.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    blommas: Eftersom jag bytte backar så ska man släppa där först, men även annars om man inte vet hur inställningen vid spaken är gjord innan brukar det vara säkrast att släppa den och sen spänna upp igen. Om nån varit där och skruvat innan kan du inte få till rätt inställning vid hjulen annars.

    Kollade var höger och vänster wire kostade, inte helt billiga, inget man chansbyter utan att veta att det är problemet kanske, speciellt inte som dom nuvarande "verkar funka".

    Ska se om man kan kan se oket i mitten och se om det kärvar, men tittar man på bilder så verkar det inte vara nån modell som måste smörjas.


    Ska också försöka bromsa lite med handbromsen och se om backarna slits in lite, bytte ju inte trummor/skivor.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Nä inte behöver man släppa vid spaken bara för att man har bytt backar. Ända gången jag pillar på justeringen vid spaken är vid byte av vajer och om den skulle ha sträckt sig fruktansvärt. Skaffa en medhjälpare som sitter i bilen och drar i spaken medans du ligger under bilen och kollar vid trummorna hur vajern rör sig.

  8. #8
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    På våran 9-5og -10 är de vänstra vajern som går tungt och inte släpper tillbaka backarna på den sidan. Gjorde en nödlösning förra året med att montera en dragfjäder på båda sidor från en monteringssats för bromsbackar. Vilket gjorde att vajern äntligen gick tillbaka helt. Men nu är de kört igen, då frun vägrar använda handbromsen. Så nu blir de nya vajrar, backar och ev skivor. Men kommer nog fortsätta använda rejäla dragfjädrar, då ja tycker original e lite klena.
    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 V4 1975

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Nä inte behöver man släppa vid spaken bara för att man har bytt backar. Ända gången jag pillar på justeringen vid spaken är vid byte av vajer och om den skulle ha sträckt sig fruktansvärt. Skaffa en medhjälpare som sitter i bilen och drar i spaken medans du ligger under bilen och kollar vid trummorna hur vajern rör sig.
    Men som GlennB säger så om man inte vet vad som gjort tidigare kan man behöva släppa vid spaken. På min 9-5:a verkar förra ägaren/ägarna dragit åt vid spaken allt eftersom backarna blivit slitna och då fick inte de nya backarna plats när jag skulle byta, de var för spända även med justerskruvarna vid hjulen helt inskruvade.

Liknande ämnen

  1. Besiktningsanmärkning Ojämn färdbroms, Handbroms otillräcklig NG9-3
    Av Dealman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-04-19, 19:50
  2. Ojämn handbroms trots reparation NG9-3
    Av Eken65 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-05-11, 11:17
  3. Handbroms ligger an, trots byte???
    Av Tigerkatten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-01-06, 18:26
  4. [LÖST] Bytt turbo, trots det ojämn gång! OG9-3 Trionic5
    Av Henz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •