Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 111

Ämne: Rädda en SAAB!!! (Saab 9-3 2.0t SC Vector)

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    Nya fälgar...

    Blev ett par nya fälgar idag. Letat länge och i förrgår dök det upp ett par som jag verkligen gillade. Hade tänkt att jag skulle ha Turbin fälgar först, men tycker det här blev riktigt snyggt också. Tyvärr är inte däck dimensionen optimal. 225/40 18. Men vad jag förstår så funkar det om man har xl däck?

    Här är lite bilder
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  2. #62
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    ALU65-orna som du har är jättesnygga på 9-3:an.

    Och det är inget fel på dimensionen 225/40-18 alls. Sedan om belastningsindex inte blir tillräckligt så får man välja ett däck som blir tillräckligt. Men 225/40-18 och 225/45-18 är standarddimensionerna på ng9-3 för 18".
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Snygga fälgar!

    Jag trodde att 235/45 -18 var en standarddimension för NG9-3. Kanske bara gäller för XWD?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av KristianS den 2018-04-21 klockan 22:58.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  4. #64
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    WIS säger 235/45-18 89Y på XWD och 225/45-18 95W RF/XL på FWD bilar.

    2009 års modell ser ut att vara samma för 2011

  5. #65
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Rekommenderade kombinationer av däck/motorvariant och lufttryck finns även i världens minst lästa bok.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    Oljeläckage...

    Eftersom jag ofta kör ganska långa sträckor 1-2 gånger i månaden gör jag alltid en kontroll av diverse vätskor. Gjorde en liten service med oljebyte för ca 200 mil sedan (ca 4 veckor sedan) och kollade efter ca hundra mil. Ingen förändring i oljenivå och oljan såg ny ut. Idag kollade jag igen efter ytterliggare hundra mil och då var oljan nere på tre sträck. Inte jättekonstigt tyckte jag, då den ofta drar lite mer olja på sommaren. Vet inte varför, men brukar dra ca 1-2 deciliter på 500 mil. Då jag hör något som skramlar på högre sida av framvagnen när jag kör på lite guppigare vägar så tänkte jag försöka kolla och se om jag såg något. Till min förskräckelse så hittade jag ett oljeläckage. Det är inte så att det droppar och har aldrig sett något på marken under bilen tidigare. Brukar vara noggrann med sånt. Har aldrig haft läckage tidigare och hade det inte för fyra veckor sedan. Efter det oljebytet så har jag tankat mina första två tankar etanol sen jag införskaffade bilen. Nu är jag rädd att etanolen förstört någon packning. Kollade även oljan till styrservot vilket låg precis på MIN. Vet inte vart läckaget kommer ifrån. Ska in till GDS Hallen på OKQ8 i morgon och tvätta rent och inspektera. Typiskt!!!

    Ska tillägga att innan oljebytet så hade oljenivån ökat av sig själv och det var delvis därför jag bytte, då jag trodde att jag hade gjort för många kallstarter och kört för korta sträckor, så det hade hamnat bensin i oljan.

    Edit: Hastigt skrivet inlägg ser jag nu, hehe. Ska försöka felsöka imorgon. Därefter boka tid på verkstad.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-04-21 klockan 22:59.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  7. #67
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Dags att kolla packboxen för styrservopumpen?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...x+styrservo%2A

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Tack! Ja, det tyckte jag också. Den känns lite spårig på 40 i profil och den drar märkbart mer bensin, men antar att man får leva med det, hehe. Blir nog 45 senare.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  9. #69
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Fast det var ju konstigt att styrservooljan nästan var slut. Du kan ju kolla om behållaren är kladdig ovanpå, i så fall har det varit övertryck. Sen kan tydligen nippeln på undersidan läcka också, och det kunde ju förklara att oljenivån var tom.
    Fast oljeläckaget ser ut att vara på fel sida av motorn för att det skulle komma därifrån.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Dags att kolla packboxen för styrservopumpen?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...x+styrservo%2A
    Tack! Väldigt bra tips. Hittade den där tråden idag när jag sökte lite i panik, men hann bara skumma igenom den. Det som vägde emot är väl att oljenivån på styrservot inte har ökat, snarare tvärtom. Låg som sagt på min. Det som väger för är att jag upplevt styrningen som lite trögare senaste veckan :/ Däremot så har ju även den vanliga oljan minskat också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Fast det var ju konstigt att styrservooljan nästan var slut. Du kan ju kolla om behållaren är kladdig ovanpå, i så fall har det varit övertryck. Sen kan tydligen nippeln på undersidan läcka också, och det kunde ju förklara att oljenivån var tom.
    Jasså? Ja, så kan det ju faktiskt vara. Att det är nippeln som läcker då. Ska försöka lokalisera det imorgon. Riktigt bra tips! Guld värt.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  11. #71
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Eller, ptja, jag tog en titt igen på bilderna, vinkeln luras lite. Det är växellådan till höger på bilden va? I så fall är det på "rätt" sida. Du ser väl själv när du kollar om det kommer därifrån.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Tog lite nya bilder och tror mig ha lokaliserat det nu. Vet dock inte vad det är. Kommer bilder snart...


    Svårt att se så klart, men det ser ut som att det droppar precis bakom den här boxen och ner på motorn, som sen rinner ner under bilen.


    Edit: Såg ju att det där är tändmodulen och där går det ju ingen olja, måste vara nån slang bakom den.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-04-22 klockan 00:02.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Otroligt svårt att få bra bilder, men det är någonting precis bakom tändmodulen som läcker iallafall.

    Edit: Gör en okvalificerad gissning på att det är vakuumpumpen som läcker på något sätt.
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-04-22 klockan 01:13. Anledning: Vacuumpump
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    Vakuumpump...

    Då är jag tillbaka Det var vakuumpumpen som läckte. Vet inte om den gamla var slut eller om det bara var packningen, men jag bytte till en helt ny och nya packningar. Kändes bäst då den gamla gått så pass långt ändå. Passade även på att kolla upp framvagnen och det var ett bromsok som skramlade. Fick en ny fjäder och oket smörjeds upp.

    Tydligen så är bromsskivorna fram snart slut så dom ska bytas i sommar. Kanske att man ska försöka sig på å göra det själv. Sen är jag tillbaka på det här med att det måste bytas några bussningar någonstans. Tycker det kränger lite väl mycket fram och tillbaka när jag kör över bl.a brokanter (kan misstolkas som att jag kör ner i vattnet eller nått, haha, men så menar jag inte). Stötdämparna (runtom) kommer dock bytas inom några veckor.

    Inga direkt projektrelaterade bilder, men man ser iallafall motorutrymmet efter motortvätten
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Sitter och planerar lite. Här näst blir iallafall nya bromsskivor och belägg runtom och nya dämpare runtom. Funderar på om jag ska ge mig på bromsarna själv eller inte. Skulle egentligen vilja plocka bort bromsoken och fräscha upp dom lite. Få bort smuts och rost, samt lacka dom svarta. Dämparna lämnar jag bort. Finns det något annat man "bör" byta i samband med byte av dämpare? Typ någon bussning eller annat som sitter i närheten. Därefter ska jag gå in på diverse bussningar. Tycker bilen kränger lite väl mycket vid olika gupp.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  16. #76
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Att byta stötdämpare/fjäderben tycker jag själv är bland de enklaste "stora" jobben man kan göra själv.
    Det är klart, ska du behålla fjädrar och allt annat i fjäderbenen fram så blir det lite pill.
    Men det brukar vara rätt bra att byta komplett fjäderben fram när bilarna rullat ett tag. Väldigt enkelt på NG9-3.
    Fördelen med att byta hela fjäderbenet är att du får ett fräscht stödlager/axiallager på köpet. De brukar knaka/skrapa när man svänger.

    Tre skruvar i motorrummet håller fast tallriken i tornet. Tre skruvar håller fjäderbenet till spindelhus (så heter det väl?) och pendelstag.
    18 mm hylsa på de senare. Kort förlängare krävs för att komma åt den nedre skruven på spindelhuset.
    Pendelstaget kräver mothåll på baksidan med t.ex. en 17 mm blocknyckel (kanske kan skilja mellan tillverkare).
    Pendelstagen byter du om det behövs, går bra att fortsätta använda de som sitter där nu så länge de inte gnisslar och knakar.

    Stötdämparna bak är ju easy-peasy så länge du inte har sån otur som masthugg hade, så att skruvarna för stötdämparfästet rostat fast.

    När du sedan sparat ett par tusen i arbetskostnad kan du betala din lokala verkstad för att göra en komplett fyrhjulsinställning efteråt.

    ---

    Vad gäller bromsskivor kan du ha lika mycket otur som jag hade på en gammal bil, där skivan rostat fast i navet. Då fick jag kapa bort skivan med vinkelslip, efter att jag misslyckats med att banka bort den med slägga (den sprack så att bromsytan lossnade från resten...)

    ---

    Båda dessa stora byten kan du prova att göra själv först. Om grejorna lossnar enkelt så är det bra, och sitter de fast är det bara att skruva tillbaka det du lossat och lämna in.
    Tycker jag.

    Just ja, glöm inte att båda framhjulen måste hissas upp om du byter fjäderbenen fram själv. Annars kommer du att bli attackerad av pendelstagen eftersom krängningshämmaren är spänd.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-05 klockan 23:31.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Att byta stötdämpare/fjäderben tycker jag själv är bland de enklaste "stora" jobben man kan göra själv.
    Det är klart, ska du behålla fjädrar och allt annat i fjäderbenen fram så blir det lite pill.
    Men det brukar vara rätt bra att byta komplett fjäderben fram när bilarna rullat ett tag. Väldigt enkelt på NG9-3.
    Fördelen med att byta hela fjäderbenet är att du får ett fräscht stödlager/axiallager på köpet. De brukar knaka/skrapa när man svänger.

    Tre skruvar i motorrummet håller fast tallriken i tornet. Tre skruvar håller fjäderbenet till spindelhus (så heter det väl?) och pendelstag.
    18 mm hylsa på de senare. Kort förlängare krävs för att komma åt den nedre skruven på spindelhuset.
    Pendelstaget kräver mothåll på baksidan med t.ex. en 17 mm blocknyckel (kanske kan skilja mellan tillverkare).
    Pendelstagen byter du om det behövs, går bra att fortsätta använda de som sitter där nu så länge de inte gnisslar och knakar.

    Stötdämparna bak är ju easy-peasy så länge du inte har sån otur som masthugg hade, så att skruvarna för stötdämparfästet rostat fast.

    När du sedan sparat ett par tusen i arbetskostnad kan du betala din lokala verkstad för att göra en komplett fyrhjulsinställning efteråt.

    ---

    Vad gäller bromsskivor kan du ha lika mycket otur som jag hade på en gammal bil, där skivan rostat fast i navet. Då fick jag kapa bort skivan med vinkelslip, efter att jag misslyckats med att banka bort den med slägga (den sprack så att bromsytan lossnade från resten...)

    ---

    Båda dessa stora byten kan du prova att göra själv först. Om grejorna lossnar enkelt så är det bra, och sitter de fast är det bara att skruva tillbaka det du lossat och lämna in.
    Tycker jag.

    Just ja, glöm inte att båda framhjulen måste hissas upp om du byter fjäderbenen fram själv. Annars kommer du att bli attackerad av pendelstagen eftersom krängningshämmaren är spänd.
    Tack whiskeycola! Inspirerande svar. Låter ju faktiskt som något jag borde ge mig på. Brukar kännas bra i magen när man fixar sånt här Nån gång måste jag ju börja skruva själv. Det är inte mycket kvar av min buget efter inredning, fälgar/däck och vakuumpump, hehe. Fan, listan bara växer. Nu tittar jag på my12 fronten alternativt hålla den 2008 och köra aerofront och diffuser.

    Riktigt roligt att följa ditt projekt med taxikopplingen.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  18. #78
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    MY2008-fronten är det inget fel på. Det är inget fel på fronten 2003-2007 heller.
    Jag skulle ordna till körbarheten och chassi innan jag börjar kolla på styling. Du vill inte att bilen ormar in sig i något om du skaffat en ny front...

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    MY2008-fronten är det inget fel på. Det är inget fel på fronten 2003-2007 heller.
    Jag skulle ordna till körbarheten och chassi innan jag börjar kolla på styling. Du vill inte att bilen ormar in sig i något om du skaffat en ny front...
    Nä, du har helt rätt. Chassi först. Jag håller tillbaka lite nu när jag kör eftersom den inte känns helt hundra. På E4:an går den som en dröm, men det är när man kör lite snabbare stadskörning som den blir jobbig. Och det är ju egentligen stadskörning med gles trafik som är rolig
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  20. #80
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Vill du göra fronten lite fräsigare, utan att lägga alldeles för mycket pengar på det, kan du göra som medlemmen sku gjorde.
    Tyckte det blev riktigt bra på en ljusblå, borde bli snyggt på en röd också.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1453496
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Liknande ämnen

  1. Rädda en Saab 9000 A50 -97
    Av JörgenGranberg i forum Projekt
    Svar: 945
    Senaste inlägg: 2019-07-06, 16:38
  2. Ett sista försök att rädda en OG9-3
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2017-02-16, 19:07
  3. Rädda SAAB i Trollhättan
    Av saaudi i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 23:59
  4. Hjälp till och rädda Saab!
    Av m_rask i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •