Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 111

Ämne: Rädda en SAAB!!! (Saab 9-3 2.0t SC Vector)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    Rädda en SAAB!!! (Saab 9-3 2.0t SC Vector)

    Började leta efter en Saab 9-3 Sportkombi 2.0t Vector förra sommaren då jag och sambon behövde en bil att pendla upp till Hälsingland i. Behövde inte vara något flashigt. Bara den hade rätt pris, gick bra och såg skaplig ut. Hittade en i Ljusdal, där sambon är ifrån och slog till. Den var i ok skick, hade fin färg och gick jättebra.

    Tyvärr har den lite lacksläpp och rost på bakskärmarna, samt att den har ganska många mil på nacken, men då den gått som företagsbil på långa resor så kändes det mer ok. Vi skulle ju trots allt bara ha bilen som en billig pendlingsbil.....Trodde jag ja. Sen började nördnerven att kräva en massa saker och helt plötsligt så har jag en massa planer.

    Det som väger emot när jag lägger pengar på bilen utöver det "vanliga" är såklart risken med att den gått så långt, samt att bakskärmarna börjar rosta. Vore ju trist att lägga ner 40 000:- sen rasar motorn. Ska dock försöka hålla det på en lagom ekonomisk nivå och kolla bildelsbasen efter fräscha grejer.

    Det som väger för är att jag känner bilen, vet vad jag har bytt ut och hur den känns att köra, samt viljan att hålla bilen vid liv och utmaningen att få den så fin jag kan. Går något sönder så får det lagas helt enkelt.

    Om bilen:

    Saab 9-3 2.0t Sporcombi med Vectorpaket. Automatlåda, Xenon, Sportchassi, Taklucka, bluetooth för telefon och handsfree, el-stolar (minne förarstol) och automatiskt infällbara speglar med minne, auto avbländning, backvarnare, avtagbar dragkrok, regnsensorer, Laserröd m.m

    Mätarställning vid projektstart: 29500 Mil
    Mätarställning 2018-03-26: 31 156 Mil
    Mätarställning 2018-07-17: 32 167 Mil
    Mätarställning 2018-08-17: 32 465 Mil
    Antal ägare: 3 Privata

    Extragrejer jag gjort (både planerade och oplanerade):

    ✓ Ny kondensor och lite slangar (litet hål i gamla) 2016-07-05
    ✓ Fullservice strax efter köp (komplett genomgång av allt, inkl oljan i automatlådan.) 2016-08-12
    ✓ Mellanservice (3dx) 2017-02-22
    ✓ Komplett sats med hjulnav, abs givare och lager (höger fram) 2017-02-22
    ✓ Komplett sats med hjullager (höger/vänster bak) 2017-03-05
    ✓ Nya innerskärmar fram samt Hasplåt (plast).
    ✓ Reparation av dragkrok 2017-10-15
    ✓ Mellanservice (3dxl) 2017-10-15
    ✓ Två nya nycklar 2018-03-08
    ✓ Extra oljebyte inkl filter 2018-03-16
    ✓ Ny Vakuumpump 2018-04-27
    ✓ Byte av övre bussning krängningshämmare bak 2018-07-17
    ✓ Huvudservice 3DXL 2018-07-18
    ✓ Bromsok Bak H/V 2018-07-27
    ✓ Ny Bromsvätska 2018-07-27

    Planer:

    Interiör/Exteriör:

    ✓ Köpa en Saab Crossmax 2017-04-14
    ✓ Byta ut klädsel och sits på förarstolen (Begagnad från Bildelsbasen, ny skumgummisits och ny värmeslinga) 2018-03-23
    ✓ Byta ut instrumentsargen (min är trasig efter en mobilhållare). 2018-03-08
    ✓ Byta framruta 2018-03-08
    * Fixa min smartslot mugghållare som både tappat färg och saknar en fjäder.
    ✓ Restaurera inredningen hos Colorglo (Förarstol och passagerarstol, ratt, växelspaksknopp) 2018-04-12
    ✓ Lämna in bilen för att fixa bakskärmarna, samt lacka om hos någon som är engagerad. 2018-08-17
    * Vaxning, lackskydd och rostskydd.
    ✓ Köpa en sportratt (Restaurerade min gamla) 2018-04-12
    ✓ Hirsch läderhandtag eller liknande
    ✓ Hirschsarg runt växelspak
    ✓ Fixa min nötta växelspak
    ✓ 10-Spoke ALU 65 (Ville ha Turbin fälgar först, men dom här blev också snygga)

    Maskinellt (allting går bra och är i fint skick enligt min Saab Verkstad, så jag byter ut lite allt eftersom)

    ✓ Byte av stöddämpare och fjädrar bak
    ✓ Byte av kompletta fjäderben fram
    ✓ Byte av bromsskivor och belägg runtom
    ✓ Se över framvagnen.

    Drömmar som kommer förverkligas i mån av ekonomi:

    * Griffinfront
    * Stråkastare Iceblock MY12
    * Aero Diffuser
    * Avgassystem med dubbla utblås
    * Griffinklädsel Svart med vita sömmar (Högst på listan)
    * Ny Stereo/Nav från Xtrons (Då dom är mest diskreta och kan likna en originalenhet)

    Gör den här tråden lite för mig själv och för andra som vill hålla sina Saabar vid liv och i fint skick. Hoppas även att jag kan hålla igång uppdateringarna i en bra takt Tar gärna emot tips också. Jag har aldrig pysslat med bilar, men ska försöka ge mig på mer mekaniska grejer i sommar när jag har mer tid och utrymme.

    Edit: Uppdatering. Listan börjar bli komplett nu. Bara några grejer kvar.
    Edit: Adderade lite drömmar till listan


    Mvh,
    Fredrik

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-08-17 klockan 21:33. Anledning: Uppdatering

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Fick in en till bild som inte hamnar upp och ner
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2017-04-24 klockan 16:49.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    67
    Röd är så snyggt, kör hårt!

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Ja, jag håller med. Väldigt fin typ av röd. Lyser upp gatan tycker jag

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Stilig som sagt i rött
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Så, nästan ett år efter att jag startade det här projektet är jag igång igen. Kommer lite i perioder wink Idag bytte jag ut instrumentsargen. Tråkigt att byta till en svart original kanske, men det är så jag vill ha den. Köpte den ny från Saab Parts. Bytte även ut framrutan. Blev en jäkla skillnad i känsla. Tyvärr så lyckades dom skita ner a-stolparna på något sätt. Ser ut som att skitiga händer tagit på tyget. Lite besviken över det. På högra a-stolpen ser det ut lite som att dom inte limmat/klämt fast tyget ordentligt, eller så har det skurits sönder. Vet inte. Ska lägga upp en bild på det. Det knäpper också en del i rutan. Det kanske gör det innan limmet härdat ordentligt? Ska åka till Ryds bilglas och fråga vad som hänt.

    Har tyvärr inte hittat någon ny förarstol än, men jobbar på det. Imorgon ska jag boka lagning och lackning av skärmarna.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Så, nästan ett år efter att jag startade det här projektet är jag igång igen. Kommer lite i perioder wink Idag bytte jag ut instrumentsargen. Tråkigt att byta till en svart original kanske, men det är så jag vill ha den. Köpte den ny från Saab Parts. Bytte även ut framrutan. Blev en jäkla skillnad i känsla. Tyvärr så lyckades dom skita ner a-stolparna på något sätt. Ser ut som att skitiga händer tagit på tyget. Lite besviken över det. På högra a-stolpen ser det ut lite som att dom inte limmat/klämt fast tyget ordentligt, eller så har det skurits sönder. Vet inte. Ska lägga upp en bild på det. Det knäpper också en del i rutan. Det kanske gör det innan limmet härdat ordentligt? Ska åka till Ryds bilglas och fråga vad som hänt.

    Har tyvärr inte hittat någon ny förarstol än, men jobbar på det. Imorgon ska jag boka lagning och lackning av skärmarna.
    Ryds bilglas är usla. Vilket märke är det på den nya framrutan? Acceptera inga skador på bilen i övrigt (dvs A-stolparnas klädsel skall återställas). Det skall inte låta från rutan. De får limma om rutan och ev byta/ersätt klädseln på A-stolparna.

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Sakta men säkert är bättre än inget alls

    Visst är det underbart med röd bil och taklucka? bästa combon!

    det där med rutan lät ju smått drygt och inte riktigt rätt. stå på dig om dom försöker prata bort det. dom ska ju minst stå för rengöring av a stolparna!
    Jag ska se om jag kan få min bytt tills när saltet är borta (slipa ev Nya stenskott) Min är så blästrad att det är lite knepigt att titta genom den

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Ja, dom verkar ha gjort det lite väl snabbt. Ser lite små missar. Framförallt stör jag mig på att dom smutsade ner A-stolparna. Jag byter ut instrumentsargen p.g.a en liten skada, samt rutan och på köpet får jag en smutsigare inredning, hehe. Ingen respekt. Tydligen ska man behöva dokumentera och kontrollera allt innan inlämning eller så får man göra det själv. Rutan är tyst idag iallafall. Det känns skönt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Sakta men säkert är bättre än inget alls

    Visst är det underbart med röd bil och taklucka? bästa combon!

    det där med rutan lät ju smått drygt och inte riktigt rätt. stå på dig om dom försöker prata bort det. dom ska ju minst stå för rengöring av a stolparna!
    Jag ska se om jag kan få min bytt tills när saltet är borta (slipa ev Nya stenskott) Min är så blästrad att det är lite knepigt att titta genom den
    Verkligen Jag tycker alla former och linjer framhävs väldigt bra med den röda och konstig nog tycker jag att formspråket fortfarande känns modernt och mycket snyggare än dom flesta bilarna på marknaden. Det är nog den främsta anledningen till att jag inte gjort mig av med den och har valt att satsa på den istället. Jag vet att många kanske tycker det är dumt att lägga pengar på en så gammal bil, men det är ju lite det som är charmen tycker jag.

    Edit: Bilder på nya instrumentsargen och hur den såg ut innan (skada i mitten).
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-03-12 klockan 02:26.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Tog bort bilderna jag lagt upp med forumbilder.se
    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-03-12 klockan 02:27. Anledning: Tog bort bilderna jag lagt upp med forumbilder.se

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Äntligen förstått att jag ska ladda upp bilder på forumbilder.se
    Nej nej nej. Absolut inte!

    Använd enbart forumets egen bilduppladdning. Annars blir det problem med bilderna så fort dom externa bildtjänsterna försvinner, eller att ditt konto t.ex inaktiveras för att det inte används. Då blir det ytterligare en tråd med text utan bilder. Och det har vi haft massor av redan. Det är såå tråkigt när sedan nya användare hittar tråden.

    Ditt problem med att bilderna blir felvända har jag själv sett i vissa sammanhang. Många moderna kameror håller själv rätt på vilket håll kameran är när bilderna tas. Detta läggs sedan in i bildinformationen (taggarna i JPEG-filen).
    Alla visningsprogram tar dock inte hänsyn till denna information. Om man då ser en bild som är felvänd och vänder den manuellt i ett bilredigeringsprogram, så stämmer sedan inte den informationen när man ser bilden i ett program som faktiskt använder den informationen och själv vänder bilden. Då blir dom felvända när dom visas. Nu vet jag inte om det är precis det som händer i ditt fall, men det är nog den här kombinationen av program/tjänster som använder resp. inte använder riktningsinformationen, som är upphovet till många sådana problem.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nej nej nej. Absolut inte!

    Använd enbart forumets egen bilduppladdning. Annars blir det problem med bilderna så fort dom externa bildtjänsterna försvinner, eller att ditt konto t.ex inaktiveras för att det inte används. Då blir det ytterligare en tråd med text utan bilder. Och det har vi haft massor av redan. Det är såå tråkigt när sedan nya användare hittar tråden.

    Ditt problem med att bilderna blir felvända har jag själv sett i vissa sammanhang. Många moderna kameror håller själv rätt på vilket håll kameran är när bilderna tas. Detta läggs sedan in i bildinformationen (taggarna i JPEG-filen).
    Alla visningsprogram tar dock inte hänsyn till denna information. Om man då ser en bild som är felvänd och vänder den manuellt i ett bilredigeringsprogram, så stämmer sedan inte den informationen när man ser bilden i ett program som faktiskt använder den informationen och själv vänder bilden. Då blir dom felvända när dom visas. Nu vet jag inte om det är precis det som händer i ditt fall, men det är nog den här kombinationen av program/tjänster som använder resp. inte använder riktningsinformationen, som är upphovet till många sådana problem.
    Är det så illa alltså. Jag såg andra trådar där det var uppladdat så, så jag fick för mig att alla gjorde så. Jag tar korten med en Iphone 8 Plus. När jag laddar upp på garaget eller någon annanstans så hamnar dom aldrig upp och ner. Bara här.

  13. #13
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    tapatalk?
    hört att det ska va bra

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Så här ser mitt otroligt fula säte ut som ska bytas ut så snart som möjligt.

    Edit: Lade till en bild på passagerarstolen också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har kommit på hur jag ska göra med bilderna nu. Så det blir inga mer uppladdningar på forumbilder.se
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-03-12 klockan 02:23.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -

    Nya stolar...

    Så, nu har jag äntligen beställt nya stolar. Egentligen så är hela min inredning riktigt fräsch, då den som körde dom första 26 000 milen körde ensam. Passagerarstolen är som ny och baksätet ännu finare. Men eftersom det är omöjligt att hitta ny klädsel eller en ny förarstol blev jag tvungen att köpa ett helt paket. Hade lite kontakt med Velteck innan, men dom säljer också bara kompletta inredningar. Dock nya, så priset skulle bli för högt för mig just nu.

    Min tanke är att ta klädseln, skumgummidelen på dynan, ta värmeslingan från passagerarstolen och sätta det på min gamla stol med el/minne. Jag har dock en fråga. Går det inte att flytta hela sittdynan så man får "fjädringen" med eller är det en för svår procedur?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Den ser riktigt fräsch ut! Är väldigt svag för röda bilar. Keep up the good work!
    Jag är på jakt efter nackstöd vänster bak till min brorsas bil. Du verkar ju ha lite koll eftersom du letat inredning. Har du nåt tips på vart man kan köpa? Eller du kanske vill sälja om du nu har två hela inredningar?

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  17. #17
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Den där klädselfärgen måste vara den absolut sämsta (är inne på bil nr 2 med samma inredning) när det gäller nedsmutsning, den suger åt sig allt den kommer i kontakt med och det blir som mörka fläckar.
    Hade man ork och lust kanske man kunde färga den mörkgrå på något vis, för den beiga färgen är inte särskilt snygg (tycker jag).

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av sjodain6 Visa inlägg
    Den ser riktigt fräsch ut! Är väldigt svag för röda bilar. Keep up the good work!
    Jag är på jakt efter nackstöd vänster bak till min brorsas bil. Du verkar ju ha lite koll eftersom du letat inredning. Har du nåt tips på vart man kan köpa? Eller du kanske vill sälja om du nu har två hela inredningar?

    Mvh
    Tack så mycket! Ja, samma här. Den är en riktigt fin färg. Fan, vad synd. Jag hade kunnat gett bort det. Problemet var att jag inte har platsen, då jag bor i lägenhet, så jag betalade för hela paketet, men sa åt dom att jag bara ville ha framstolarna Är det samma nackstöd som på framstolarna? Isåfall kan du få det.

    Edit: Är tydligen inte samma, men här har du ett https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...a/ID-32481242/

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Den där klädselfärgen måste vara den absolut sämsta (är inne på bil nr 2 med samma inredning) när det gäller nedsmutsning, den suger åt sig allt den kommer i kontakt med och det blir som mörka fläckar.
    Hade man ork och lust kanske man kunde färga den mörkgrå på något vis, för den beiga färgen är inte särskilt snygg (tycker jag).
    Håller helt med. Den är hopplös. Jag har faktiskt letat en annan klädsel och tänkte om jag skulle köpa en ljus med svarta inlägg, helt i skinn. Finns en sån till salu på bildelsbasen, men jag vill helst ha svart, så det fick bli en ny stol istället. Kändes också dumt då min övriga klädsel är så fräsch. Har letat ett år efter den svarta griffin klädseln med vita inlägg. Tycker den är sjukt snygg, men omöjlig att hitta. Finns som jag skrev i ett tidigare inlägg ett företag som heter Velteck i Nederländerna, men han har bara en komplett griffin inredning kvar och den är dyr.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonefors93sc den 2018-03-13 klockan 00:09.

  19. #19
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    jag har grått skinn med ljusa inlägg...

    hade vart SÅ nice att byta till biege med mörka inlägg och minnesstol!

    tycker röda bilar ska ha ljus klädsel

    mitt stora problem är att min klädsel är tamefan perfekt i skicket. så byta den mot sämre går ju inte.

    har du en stol med minne över så säg till, jobbar lite lätt på att hitta en som jag kan transplantera min klädsel till.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Gäller att köpa rätt bil Jag har röd sedan, Aero, automat, taklucka, största stereon och ljust halvskinn med minne
    Dock snålade de nånstans, bilen saknar mugghållare. Och då menar jag inte bara en utan alla mugghållare. Noll mugghållare i bilen.
    Visserligen är det lättare att fixa än att montera taklucka

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Rädda en Saab 9000 A50 -97
    Av JörgenGranberg i forum Projekt
    Svar: 945
    Senaste inlägg: 2019-07-06, 16:38
  2. Ett sista försök att rädda en OG9-3
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2017-02-16, 19:07
  3. Rädda SAAB i Trollhättan
    Av saaudi i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 23:59
  4. Hjälp till och rädda Saab!
    Av m_rask i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •